Hop til indhold

debat på FB, tæve i løbetid i hundeskov


ft spaniel
 Share

Recommended Posts

Vi har lige haft lidt det samme tilfælde ovre i den lokale hundegård. Gutten med den løbske tæve mener så, at det er hanhunde-ejerne, der skal holde deres hunde væk fra hans tæve.

Gad vide, om han ville forholde sig lige så flegmatisk, hvis en hanhundeejer med et stille grin sagde: Tja du, jeg gjorde s'gu mit bedste, men hundene stak altså af sammen, så....nu er vi vist i familie. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 70
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Miss_menelli

Jeg har RET til at gå over et fodgængerfelt - Og er der lysregulering har jeg RET til at gå når det bliver grønt.

 

Men jeg holder da ikke på min ret, hvis jeg har observeret, at der er en bilist, der af en aller anden årsag ikke ser ud til at overholde sin PLIGT til at holde tilbage for mig.

 

Sådan er der flere ting i livet, hvor man ikke gør sig selv nogen tjenester ved at holde på sin ret og hvor konsekvenserne ved at gøre det, vist ikke helt opfylder ens behov for at holde på sin ret.

 

Her er så endnu et eksempel... Ud over en stak uønskede hvalpe, eller udgift til en abort sprøjte, så har man jo også et ansvar overfor sin hund.

Jeg synes jo, at man som hundeejer har en PLIGT til ikke at sætte sin hund i en situation, hvor der er en overhængende og meget stor risiko for at hunden får rigtig dårlige oplevelser.

Og for ikke at tale om et par efterhånden ret glemte ord - Respekt og hensyn overfor andre og deres hunde.

Hvorfor risikere to hanhunde kommer op og toppes om en løbsk tæve fordi man vil tilsidesætte sin pligt overfor sin egen hund, for at holde på sin ret til at gå et bestemt sted?

 

Mig bekendt er der langt flere steder at lufte hunde MED line, end der er fritløbsområder.... Så hvorfor man vil gøre sig besværet med at slæbe sin stakkels hund med i en hundeskov, når den er løbsk er mig en gåde :vedikke:

Jeg kan ganske enkelt ikke se hvad man skulle få ud af det, ud over at holde på sin ret, bare fordi man kan....

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide, om han ville forholde sig lige så flegmatisk, hvis en hanhundeejer med et stille grin sagde: Tja du, jeg gjorde s'gu mit bedste, men hundene stak altså af sammen, så....nu er vi vist i familie. :shock:

 

Tvivler jeg meget på. Der var en rimelig heftig debat i gruppen om det, men han fattede ikke en brik. Og han havde åbenbart også taget rimelig hårdt fat i en af hanhundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Vi har lige haft lidt det samme tilfælde ovre i den lokale hundegård. Gutten med den løbske tæve mener så, at det er hanhunde-ejerne, der skal holde deres hunde væk fra hans tæve.

 

Tvivler jeg meget på. Der var en rimelig heftig debat i gruppen om det, men han fattede ikke en brik. Og han havde åbenbart også taget rimelig hårdt fat i en af hanhundene.

 

Ja, jeg har kun en holdning til den dreng: Han burde virkelig ikke være i nærheden af hunde.

Og jeg har været i hundeindhegningen en af gangene, hvor han kom med sin løbske tæve, og en af hanhunde blev fuldkommen rundtosset og parrede hende konstant.. Og der tog han ikke kun hårdt fat i hanhunden, men slog den hårdt indtil han hoppede af, eller slæbte ham ned ved at flå ham i nakkeskindet.

Nu er det en blind mand, der ejer hanhunden, så han kunne ikke se, hvordan hans hund bliver behandlet :(

 

Nu har jeg jo så en mishandlet hund, og hun spotter utilregnelige folk med det samme.. Hun er VILDT bange for ham, der ejer den her tæve.

 

Men jeg er helt enig med de fleste herinde - Hvis man har en løbsk tæve, så må man altså gå andre steder med sin tæve i den periode.

Det kan ikke være rigtigt, at alle dem med hanhunde, som de ikke kan holde fra en løbsk tæve (hvilket nok er de fleste) skal forlade indhegningen/hundeskoven i stedet for den ene tæve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og der tog han ikke kun hårdt fat i hanhunden, men slog den hårdt indtil han hoppede af, eller slæbte ham ned ved at flå ham i nakkeskindet.

Der kunne jeg faktisk godt frygte, at min hund ville hakke den unge mand. Gad vide, om han så skulle aflives? Altså (desværre) ikke den unge mand, men min i øvrigt rare hund? Hmmmm.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kunne jeg faktisk godt frygte, at min hund ville hakke den unge mand. Gad vide, om han så skulle aflives? Altså (desværre) ikke den unge mand, men min i øvrigt rare hund? Hmmmm.....

 

Ja netop.. Hvis en hund siger fra, hvis den bliver overfaldet, så er den jo aggressiv :damn:

 

Jeg kan ikke være der, hvis han er der, for han skulle da bare nærme sig min hund, så ville hun bide ud efter ham, fordi hun forsvarer sig selv.

Men jeg vil slet ikke udsætte min hund for sådanne mennesker.. Jeg går altid, hvis jeg kan se, at min hund er usikker.

Der er alt for mange mennesker, der ikke kan læse hundens sprog, da de er vant til, at hunden ikke må sige fra, uanset om du prikker den i øjnene, hiver og flår i pelsen, slår den, eller noget helt andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja netop.. Hvis en hund siger fra, hvis den bliver overfaldet, så er den jo aggressiv :damn:

Tjoh, men det ville man jo nok også godt kunne kalde ham....aggressiv altså. Eller skidehamrende vred. Jeg tror ikke, at han uden videre ville finde sig i at blive fysisk korrekset af en fremmed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjoh, men det ville man jo nok også godt kunne kalde ham....aggressiv altså. Eller skidehamrende vred. Jeg tror ikke, at han uden videre ville finde sig i at blive fysisk korrekset af en fremmed.

Men det ville min hund desværre.. Han ville blive vildt nervøs, hvis en fremmede kom hen og hev i ham. Eller, det bliver han egentligt uanset hvem der gør det. Han ville slet ikke kunne forstå, hvorfor han blev rykket sådan i. Han siger bare desværre ikke fra, men forsøger bare at dæmpe helt vildt.

 

Og så kunne det egentligt godt tænkes, at det var mig, der blev skidehamrende vred..

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det ville min hund desværre.. Han ville blive vildt nervøs, hvis en fremmede kom hen og hev i ham. Eller, det bliver han egentligt uanset hvem der gør det. Han ville slet ikke kunne forstå, hvorfor han blev rykket sådan i. Han siger bare desværre ikke fra, men forsøger bare at dæmpe helt vildt.

 

Og så kunne det egentligt godt tænkes, at det var mig, der blev skidehamrende vred..

Man kan aldrig helt vide på forhånd, hvordan ens hund vil reagere. Måske er det din hund, der bliver rasende og min, der dukker nakken. Man ved aldrig med hunde. Men ét er jeg ret sikker på, nemlig at jeg ville tage min hund og forsvinde, hvis jeg opdagede en løbsk tæve blandt løse hanhunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pt. har jeg kun en hund, en han, men jeg har tidligere haft tæver. I begge tilfælde tænker jeg man skal tage hensyn til andre. Jeg kunne ikke drømme om at tage i hundeskov med min løbske tæve, det vil hverken være en god oplevelse for hende eller hanhundene, men sådan er vi så forskellige. Jeg trænede en gang sammen med en schäferejer, som holdt på sin ret til at have sin løbske tæve i sin have. Den ret havde hun naturligvis.

Det var semi på landet med skov og marker omkring og havens hegn var en mur på ca 60 cm. Tæven blev altid hjemme, men hanhundene kom jo fra nær og fjern og bejlede til tæven.

Hundejeren stod sådan set på vagt hele tiden og ringede til Policen og anmeldte de løse hanhunde.

Okay, de skal heller ikke rende løse på offentligt område, men hun vidste jo disse hunde befinder sig på landejendommene og hun vidste også, at de som regel blev hjemme da "hjemme" var et meget stort område.

Jeg tog diskussionen med hende om hvorvidt hun syntes det var rimeligt at ligefrem "lokke" hannerne hjemmefra, men hun var isnende kold og holdt på sin ret til at have den løbske tæve i sin have. Hendes naboer må have knuselsket hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man vælger at købe en tævehvalp, så bør man også vide at man skal tage hensyn når den er i løbetid. Med min første tæve var det nemt, hun blev altid luftet når der var tv-avis for så var der aldrig andre ude, det er så blevet meget sværere i dag da der er tv nyheder hele døgnet så man kan nærmest kun være sikker på ikke at møde andre, når der er fodbold finale i tv. Men ligegyldigt om der er andre ude eller ej, så lufter man ikke sin løbetids tæve i fritløbs områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikk man Skal gå i hundeskoven med en tæve i løbetid. Men når det så er sagt så bør man kunne kalde hanhunden til sig. Jeg forstår godt at man ikke kan kalde den hjem hvis den står med snuden i måsen på fru lækker, men man kunne jo netop kalde hunden ind og først aftale mødet med andre hunde i hudeskoven. Dermed kunne man få oplysningen at tæven var i løbetid og forhindre at hanhunden altså har været tæt på - tadaa :D men sådan ved jeg godt det ikke er og derfor mener jeg ikke løbske tæver skal komme i hundeskoven.

 

Ang. Indkald af hanhunden kan man lærer den behovsudsættelse hvilket vil sige at man eks. Godt kan kalde vovse hjem - også ved løbske tæver.

I onsdags til træning duftede pladsen rigtig godt af dejlige damehunde i løbetid. Barney klaprede tænder, skimmede og var meget interesseret! Vi gik en smule væk fra stedet med de bedste pletter og barney arbejdede. Ikk lige så koncentreret som hvis de ikke havde være der, men han arbejdede. Vi lavede lineføring og han gik og kiggede op hele vejen. Da jeg klikker spæner han hen til snuse pletten. Ja det tager lang tid at belønne men når nu man ikk kan overgå instinkter så kan man prøve at kontrollere dem lidt :) på gåture bliver han ved mig selvom han får fært af damehunde i løbetid. Og vi træner meget indkald - specielt når han står med næsen helt nede i en lækker tisplet.

 

Mvh en som for første gang har en hanhund som eeeeelsker tæver i løbetid. Det har været lidt af en udfordring :)

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes heller ikke man skal gå med sin løbske tæve på steder hvor der er mange hanner , men da vi engang mødte en løbsk tæve lærte jeg dog noget nyt af min gamle hund Racer som har været parret og åbenbart har fundet ud af at det kun er på nogle få dage hvor " damerne " er interressante - han tog et par korte dybe snus til damen - og gik sin vej fulstændig ligeglad , jeg har oplevet det samme med Racer andre gange med andre tæver senere - og nej vi har ikke trænet det.

 

 

PS : min 2. han Tot har ikke været parret - og bliver omgående forelsket når vi møder en velduftende " dame "

 

han har helt klart intet lært af storebror.

Link til indlæg
Del på andre sites

han har helt klart intet lært af storebror.

Nu har storebror jo ligesom heller ikke lært det af en anden hanhund, men af en parring. Det er nemlig den store gevinst ved en parring, at hanhunden bliver erfaren og ikke gider opvarte løbske damehunde, medmindre der er tale om netop "de få dejlige dage".

Link til indlæg
Del på andre sites

I disse diskussioner undrer jeg mig altid over hvorfor der er så stor forskel på de krav vi stiller til hundene, afhængig af hvilket køn de har. Har adrig hørt om nogen der træner deres tæver til at ignorere hanhunde når de er højløbske, for at de kan gå løse, og alle mener at det er uansvarligt at lufte en højløbsk tæve uden snor,... men altså, hanhunden kommer jo i den samme situation når han møder en tæve i løb. :vedikke:

 

Nå, gudsketakoglov at jeg skal have en tæve. Så kan jeg nemlig rende rundt og undre mig over hvorfor folk ikke bare træner deres hanhunde godt nok, når jeg daffer rundt med min hund i line, godt kontrolleret. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg har kun en holdning til den dreng: Han burde virkelig ikke være i nærheden af hunde.

Og jeg har været i hundeindhegningen en af gangene, hvor han kom med sin løbske tæve, og en af hanhunde blev fuldkommen rundtosset og parrede hende konstant.. Og der tog han ikke kun hårdt fat i hanhunden, men slog den hårdt indtil han hoppede af, eller slæbte ham ned ved at flå ham i nakkeskindet.

Nu er det en blind mand, der ejer hanhunden, så han kunne ikke se, hvordan hans hund bliver behandlet :(

 

Nu har jeg jo så en mishandlet hund, og hun spotter utilregnelige folk med det samme.. Hun er VILDT bange for ham, der ejer den her tæve.

 

Men jeg er helt enig med de fleste herinde - Hvis man har en løbsk tæve, så må man altså gå andre steder med sin tæve i den periode.

Det kan ikke være rigtigt, at alle dem med hanhunde, som de ikke kan holde fra en løbsk tæve (hvilket nok er de fleste) skal forlade indhegningen/hundeskoven i stedet for den ene tæve.

men andre kunne jo se det og kunne have grebet ind - det er da ikke rimeligt at en hund skal mishandles bare fordi ejeren har et synshandikap ? eller et andet handikap der gør at de ikke kan skride ind hvis nogen mishandler deres dyr !

selvfølgelig er det den løbske der skal forlade stedet og luftes et andet sted !

Link til indlæg
Del på andre sites

I disse diskussioner undrer jeg mig altid over hvorfor der er så stor forskel på de krav vi stiller til hundene, afhængig af hvilket køn de har. Har adrig hørt om nogen der træner deres tæver til at ignorere hanhunde når de er højløbske, for at de kan gå løse,

 

Det gør man vel i og med at man træner et godt indkald og en god kontakt?

 

og alle mener at det er uansvarligt at lufte en højløbsk tæve uden snor,... men altså, hanhunden kommer jo i den samme situation når han møder en tæve i løb. :vedikke:

 

Dette ved jeg ikke hvad du mener med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør man vel i og med at man træner et godt indkald og en god kontakt?

Det oplever jeg så aldrig. Hvis man møder en højløbsk tæve er den altid i snor,... men man kan sagtens møde dem i et fritløbsområde, for så ligger ansvaret jo hos hanhundeejerne, for de skal have kontrol over deres hunde hvis de lader dem gå løse. Bekvemt!!, men uretfærdigt, imo.

 

Dette ved jeg ikke hvad du mener med?

Jeg mener bare: jeg har aldrig mødt en løs, højløbsk tæve, under fuld kontrol. Sandsynligvis fordi ejerne ikke har styr på deres tæver når de er villige, men de har ihvertfald styr på at hanhunde ikke må gå løse hvis de ikke er under fuld kontrol.

 

.... Jeg synes bare det er lidt dobbeltmoralsk at forlange noget af andre, som man ikke selv magter/ mestrer og derfor vælger den nemme løsning, at holde hunden i snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det oplever jeg så aldrig. Hvis man møder en højløbsk tæve er den altid i snor,... men man kan sagtens møde dem i et fritløbsområde, for så ligger ansvaret jo hos hanhundeejerne, for de skal have kontrol over deres hunde hvis de lader dem gå løse. Bekvemt!!, men uretfærdigt, imo.

 

 

Jeg mener bare: jeg har aldrig mødt en løs, højløbsk tæve, under fuld kontrol. Sandsynligvis fordi ejerne ikke har styr på deres tæver når de er villige, men de har ihvertfald styr på at hanhunde ikke må gå løse hvis de ikke er under fuld kontrol.

 

.... Jeg synes bare det er lidt dobbeltmoralsk at forlange noget af andre, som man ikke selv magter/ mestrer og derfor vælger den nemme løsning, at holde hunden i snor.

 

Nå ja, du har vel egentlig aldrig mødt mig med en højløbsk tæve ;-) men det er da rigtigt, det er ikke rimeligt at det kun er hanhundenes ejere som skal vise hensyn.

 

Da vi først flyttede på landet boede der en goldenblandingstæve lige overfor på en landejendom med store marker bag. Der var en smal vej mellem deres hus og vores have. Når tæven var i løbetid, løb hun stadig rundt uden opsyn på ejendommen - og udenfor og hun fik da også et kuld hvalpe.

På et tidspunkt var min mand på trælasten og så da en sød lille hvalp. Trælastejeren kunne så fortælle at hvalpen jo var efter Sam, Sam som i vores gule lab! Så vi var nærmest i familie. Dem på gården havde solgt hvalpene og lige peget over på den anden side af vejen så køberne kunne se "faderen".

 

Fie, min tævehvalp var et produkt af en alliance mellem en Skt. Bernhardblanding og en ukendt hanhund. Tæven løb hjemmefra for at få det hun nu ville have og ejeren gik så langt som til at sige at tæven "havde snydt ham" hvis hun ikke fik hvalpe. Begge historier ligger tilbage i 80'erne, men her "ude på landet" findes der stadig mange hunde, hanner som tæver, der løber mere eller mindre frit, dvs. på ejendommens jorde som kan være store områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pt. har jeg kun en hund, en han, men jeg har tidligere haft tæver. I begge tilfælde tænker jeg man skal tage hensyn til andre. Jeg kunne ikke drømme om at tage i hundeskov med min løbske tæve, det vil hverken være en god oplevelse for hende eller hanhundene, men sådan er vi så forskellige. Jeg trænede en gang sammen med en schäferejer, som holdt på sin ret til at have sin løbske tæve i sin have. Den ret havde hun naturligvis.

Det var semi på landet med skov og marker omkring og havens hegn var en mur på ca 60 cm. Tæven blev altid hjemme, men hanhundene kom jo fra nær og fjern og bejlede til tæven.

Hundejeren stod sådan set på vagt hele tiden og ringede til Policen og anmeldte de løse hanhunde.

Okay, de skal heller ikke rende løse på offentligt område, men hun vidste jo disse hunde befinder sig på landejendommene og hun vidste også, at de som regel blev hjemme da "hjemme" var et meget stort område.

Jeg tog diskussionen med hende om hvorvidt hun syntes det var rimeligt at ligefrem "lokke" hannerne hjemmefra, men hun var isnende kold og holdt på sin ret til at have den løbske tæve i sin have. Hendes naboer må have knuselsket hende...

 

Som du siger.. I og for sig har hun jo ret til at gøre det, men jeg synes også det er lidt.. Ja... Det er sgu ikke sødt gjort. Hun kunne som minimum lave en indhegning hun vidste var sikker.

 

Jeg synes ikk man Skal gå i hundeskoven med en tæve i løbetid. Men når det så er sagt så bør man kunne kalde hanhunden til sig. Jeg forstår godt at man ikke kan kalde den hjem hvis den står med snuden i måsen på fru lækker, men man kunne jo netop kalde hunden ind og først aftale mødet med andre hunde i hudeskoven. Dermed kunne man få oplysningen at tæven var i løbetid og forhindre at hanhunden altså har været tæt på - tadaa :D men sådan ved jeg godt det ikke er og derfor mener jeg ikke løbske tæver skal komme i hundeskoven.

 

Ang. Indkald af hanhunden kan man lærer den behovsudsættelse hvilket vil sige at man eks. Godt kan kalde vovse hjem - også ved løbske tæver.

I onsdags til træning duftede pladsen rigtig godt af dejlige damehunde i løbetid. Barney klaprede tænder, skimmede og var meget interesseret! Vi gik en smule væk fra stedet med de bedste pletter og barney arbejdede. Ikk lige så koncentreret som hvis de ikke havde være der, men han arbejdede. Vi lavede lineføring og han gik og kiggede op hele vejen. Da jeg klikker spæner han hen til snuse pletten. Ja det tager lang tid at belønne men når nu man ikk kan overgå instinkter så kan man prøve at kontrollere dem lidt :) på gåture bliver han ved mig selvom han får fært af damehunde i løbetid. Og vi træner meget indkald - specielt når han står med næsen helt nede i en lækker tisplet.

 

Mvh en som for første gang har en hanhund som eeeeelsker tæver i løbetid. Det har været lidt af en udfordring :)

 

Problemet er jo hvis man render ind i en tæve der er i løbetid, så er det ikke "bare" en tisplet. Jeg kan se STOR forskel på om Dexter snuser til en god tisplet eller hvis der er en højløbsk tæve ved siden af ham! Han er HELT væk i tæven.

 

Heldigvis reagere han kun på højløbske, hvis de bare er på de kedelige dage så snuser han, og så er det det.

 

I disse diskussioner undrer jeg mig altid over hvorfor der er så stor forskel på de krav vi stiller til hundene, afhængig af hvilket køn de har. Har adrig hørt om nogen der træner deres tæver til at ignorere hanhunde når de er højløbske, for at de kan gå løse, og alle mener at det er uansvarligt at lufte en højløbsk tæve uden snor,... men altså, hanhunden kommer jo i den samme situation når han møder en tæve i løb. :vedikke:

 

Nå, gudsketakoglov at jeg skal have en tæve. Så kan jeg nemlig rende rundt og undre mig over hvorfor folk ikke bare træner deres hanhunde godt nok, når jeg daffer rundt med min hund i line, godt kontrolleret. :engel:

 

Når jeg har mødt løbske tæver f.eks. i en hundeskov, har de altid været fri, og de har rendt lige så meget hen til de andre hunde, som de andre hunde har rendt hen til den.. Og ærligt? Når jeg er i hundeskov så stopper jeg Dexter, men kan jeg se den anden hund render imod ham og har fået lov at hilse, så får han lov at hilse også, også selvom jeg er 20-25 meter væk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...