Hop til indhold

Artikel om hundefoder i Tænk


MissMilladk
 Share

Recommended Posts

Jeg har lige modtaget det nye nummer af "Tænk", forbrugerrådets blad, hvor der er et pristjek på hundefoder.

 

Min umiddelbare reaktion er denne: :roll::stupid:

 

De kalder det godt nok ikke en "test", men bare et "pristjek", men derfor er det stadig lidt foruroligende at lave et tjek/test på så spinkelt et grundlag som 4 supermarkeds-varianter. De har nemlig kun tjekket disse fodermærker: Pedigree, Frolic, Rufus samt X-tra, og konkluderer, at det er ligeså godt at købe et af de billige mærker (Rufus og X-tra), som et af de dyre mærker (de to øvrige).

 

Varedeklarationerne er nemlig meget lig hinanden, for hovedingrediensen er korn, efterfulgt af kød og kødbiprodukter ...

 

Jeg ved desværre ikke så meget om hundefoder og indhold i de forskellige varianter, så jeg håber, der sidder nogle derude, som ved mere om foder og har læst testen (sorry: pristjekket), der kan sende en lille henvendelse til Forbrugerrådet, og gøre dem opmærksom på, at der findes masser af andet hundefoder, end hvad man kan købe i et supermarked - og med en noget anden ingrediensliste.

 

Jeg troede først, at det er, fordi de kun tester varer, man kan købe i supermarkedet, men i samme blad har de en test af vaskemiddel, hvor to af mærkerne kan købes i "div. netbutikker", som der står.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da så latterligt. Den kan man jo ikke bruge til noget:genert:

 

Hehe mht Frolic.

 

Da min mor, bror og jeg først flyttede til Herfølge med min mors daværende kæreste (huset ved skoven), fik vi en hund. Mix af lab og golden/flat. Dejlig hund.. En dag havde de et vennepar på besøg. De havde en mmm setter, tror jeg han var. Og de ville prøve at teste hvornår hundene ville sige stop mht mad. De lavede en test med frolic.

 

Lad os bare sige at, Tanja stoppede ikke af sig selv. Skål efter skål efter skål. Selv da setteren opgav åd hun hans:mrgreen: De fik dog ikke frolic som mad ellers, det var bare guffer

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Ja jeg ved ikke lige hvad de tænker på der inde på "Tænk" - men det der bringer jo minder om det program Rabatten lavede for nogen tid siden - omkring dyrlægernes foder og så foderet fra supermarkederne. I den forbindelse skrev jeg til kontant og brokkede mig i det jeg påpegede at der fandtes en masse andet foder der var meget bedre og dermed i den sidste ende billigere for ejer som hund - da hunden jo ville være mere sund og dermed sparer man på dyrlæge regningen.

Jeg kan jo så forstå at Tænk igen graver sådan noget frem - meget ærgerligt i mine øjne - ville gerne have haft læst den artikel :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo vand på møllen for rigtig mange at læse sådan en artikel.... En af mine kollegaer har en flatter der efter eget udsagt er helt blæst. Den er ustyrlig og stikker af ved enhver given lejlighed.

 

For et par uger siden gav ham mig et fur fordi jeg fortalte at Bella var steriliseret, primært af "praktiske" årsager. Igår talte vi så foder, og jeg refererede til en tråd herinde om Pedigree. Kollegaen udbrød at sådan noget gav han ikke sin hund - det er alt for dyrt?!?!?! Nej, han købte skam det billige i Brugsen eller Rema, for det var jo det samme.

 

Heg forsøgte at forklare at billigt foder er noget lort der består af korn, og at hunde jo ikke spiser korn. Jeg fortalte videre at jeg fodrer med et topkvalitets foder, og at jeg fodrer for ca. 300 kr om måneden. Det kunne han slet ikke forstå! Jeg forsøgte så at forklare, at hun skal have ca. 375 g kvalifoder, men hvis hun fik fx Frolic, skulle hun have ca. 650 g (!!!!!!) om dagen. Jeg sagde også, at nogle af hans hunds adfærdsproblemer kan bunde i skodfoderet.

 

Han sagde selv at han havde fået lidt at tænke over:-) Men hvis nu han læser den artikel, kan det godt være at mit pædagogiske arbejde er spildt.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Vidste ikke Frolic var et foder - troede helt seriøst det var en slags guffer :shock: kan man fodre med det? Og hvor er det dog dybt useriøst!

 

Yes, jeg troede det samme :lol: ..

Pænt ulækkert foder i længden, og som skipper skriver, så skal hunden have meget :lol: ..

 

- Mine forældres gamle hund, ville ikke spise andet end frolic til sidst (ham der fejlede alt, og blev aflivet).

Så det fik han at spise, indtil han forlod os, og smuttede til hundeland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I aldrig mødt de røde hundelorte?

 

Frolichunde!

 

Dem er der vist nogle stykker af herude! Eller måske kun en, med de ufattelige mængder frolic en hund skal have for at overleve?

 

Jeg var doven forleden. Gad ikke køre til hundebutikken, og købte derfor en lille pose hundefoder i supermarkedet. Med en kræsen hund der ikke vil æde alt det gode foder, er det svært kedeligt at se ham æææææææde med stoooor lyst!

 

Må vist hellere afsted og købe noget ordentligt i dag! Men det er fandme svært når han ikke gider æde det! Men det der skod noget ryger lige ned!

Link til indlæg
Del på andre sites

Afsendt til TÆNK:

 

"I har for år tilbage testet x antal hundefoderprodukter. Denne test blev set af mange hundeejere og den dag i dag bliver resultatet af testen brugt som et godkendelsesstempel af de billige produkter, idet man overser det faktum, at det var ingredienslisten som blev tjekket ift. indholdet i posen. Så vidt jeg husker var konklusionen, at langt de fleste produkter levede op til deklarationen.

Dette er naturligvis ikke et kvalitetsstempel idet foder til dyr ikke kun handler om protein og vitaminindhold, men i høj grad også om kvaliteten af råvarerne.

Der fremstilles dyrefoder, som lover at dække samtlige et dyrs behov, uagtet dyrs behov, udover basisbehovene, er individuelle ift, dyrets stressstatus, dyrets optagelsesevne etc.

Foder til hunde og katte er oftest fremstillet af affald, bearbejdede produkter, bi-produkter og kunstigt skabt protein, men afbildes på emballagen med hele kødlunser og friske hele grøntsager.

"Du er hvad du spiser" gælder også hunde og katte.

 

Mange hunde/katteejere ville blive utroligt taknemmelige for en test af råvarerne samt en afkodning af de mange begreber, som anvendes indenfor foderfremstilling. F.eks. lyder hydrolyseret kyllingeprotein jo fint, men forbrugerne bør vide, om de betaler for optageligt kyllingekød eller uoptageligt protein skabt af hønsefjer, for bare at tage et eksempel.

Selv har jeg haft dykket dybt ned i hundefoder og er blevet chokeret over, hvad det er vi hundeejere anbefales at købe, som værende det bedste for vore hunde.

 

I håb om at I vil teste katte- og hundefoder ud fra råvarernes kvalitet og ikke udelukkende om ingredienslisten svarer til indholdet af posen."

 

Hvis vi er mange nok som henvender os, kan det være TÆNK laver en test :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja har lige læst en artikel omkring Pedigree, de har lavet deres indhold i foderet om, således at den møder dyrlæge standard, men jeg syntes det er totalt forvirrende, hvad man skal gå efter, og jeg er ikke sikker på at jeg altid finder den komplette indholds beskrivelse på selve produktet så hvad gør man. Pedigree skriver følgende:

 

"Alt vores komplette foder er netop 100 % ernæringsmæssigt komplet."Det er engagement, pleje og opmærksomhed bag alle vores produkter, der gør dem til noget særligt, og i mit arbejde, hjælper jeg med at sikre, at vi aldrig lader disse standarder glide. Hunde bemærker det, når deres foder er anderledes, så konsekvens er vigtig, især for ældre hunde som vores Max""

 

 

Hvis nogen her erfaring, må i meget gerne dele.

 

/m

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror "testen"/tjekket som sådan er ganske korrekt.. Altså at de billige mærker begge lever op til standarden af de to andre slags foder. problemet er jo så bare at de to foder mærker de har valgt er noget *beep*.

 

Vidste ikke Frolic var et foder - troede helt seriøst det var en slags guffer :shock: kan man fodre med det? Og hvor er det dog dybt useriøst!

:lol:

 

Ja, mange bruger det faktisk som "fuldfoder"

 

Vi bruger det som godbidder, og kun fordi af en eller anden spøjs årsag kan Dexter tåle dem uden problemer :lol: Og han elsker dem (Men det er vel lidt ligesom at stort set alle børn elsker slik!)

 

jo jo jeg tror skipper ifølge fodervejledning skal have 500 g frolic om dagen :lol:

 

Dexter ville elske at få 500 gram frolic om dagen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde, som er midaldrende. For år tilbage var hun træner hos DcH.

 

Efter en lang skilsmisse, besluttede hun sig for at hun skulle have hund. Det blev en skøn CKC! På et tidspunkt valgte hun at give en håbløs hund en sidste chance - det gik desværre ikke. Anyways, efter hun havde taget den håbløse til sig, konstaterede hun, at den hund da ikke havde problemer med at spise sådan som hun havde fået oplyst. Den første dag havde hun sat mad til den, og den spiste straks op! Det var så Frolic:shock:

 

Men altså, dengang hun var træner (for 20 år siden), var Frolic noget af det bedste tørfoder på markedet. Mest fordi der ikke rigtig var så meget andet. Og i dag ser posen jo fin og lækker ud.....???

 

 

Er nu også ret sikker på at kræsenprinsessen ville elske at få serveret 600 g Frolic hver dag:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ringede telefonen lige - det var Forbrugerrådet, der ville informere om nogle ændringer i abonnementet. Helt fint, men nu jeg lige havde ham i røret alligevel, så kunne jeg da lige brokke mig lidt :blink: Så jeg fortalte om hundemads-chekket og han fandt lige bladet frem, for at have det ved hånden, selvom han godt kendte artiklen. Jeg brokkede mig over, at de kun chekkede hundemad fra supermarkedet, for folk, der har forstand på hunde køber ikke maden der (undskyld, hvis der er nogle herinde der gør, men overdrivelse fremmer forståelsen :blink:), at Frolic for hunde er hvad slik er for børn. Han havde ikke så meget forstand på det, men gav mig da ret, for han havde kat, og han købte da også kattemad hos dyrehandleren, ikke i supermarkedet. Det var jo ret impulsivt, så det var vist dét, jeg fik nævnt i skyndingen, men fik da i det mindste gjort dem opmærksom på problemet og han lovede at give kritikken videre og var glad for responsen :5up:

 

Det er vist første gang, jeg er blevet glad for et opkald på det her tidspunkt - man VED bare, det er en sælger, der ringer, når telefonen ringer mellem 18 & 20, men i dag gjorde det ingenting :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...