Hop til indhold

Hvornår er aflivning den rette løsning?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Gæst The dogfather
En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred. Det samme bør vi andre have. Altså fred for en sådan hund.

 

Danmark er alt for lille et land til at spørge, om det har "relevans om denne hund ikke er en del af bybilledet", medmindre folk da har købt en lille privat ø. Så nej - det har ingen relevans, om hunden bor langt ude på landet på en gård. Der kommer med garanti folk forbi af og til, nogle iført en hund. Utænkeligt er det i al fald ikke.

 

Er vi ikke ude i noget flueknepperi her? Min klare holdning er, at er en hund aggressiv, så skal den aflives. Hvis du er uenig, er det fuldt lovligt. :cool:

 

Men der er jo rigtigt mange små hysteriske(især terriere) der skaber sig helt åndssvagt når man går tur og passerer dem med hund...hvor går grænsen for om en hund "ser rødt"? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 57
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred. Det samme bør vi andre have. Altså fred for en sådan hund.

 

Danmark er alt for lille et land til at spørge, om det har "relevans om denne hund ikke er en del af bybilledet", medmindre folk da har købt en lille privat ø. Så nej - det har ingen relevans, om hunden bor langt ude på landet på en gård. Der kommer med garanti folk forbi af og til, nogle iført en hund. Utænkeligt er det i al fald ikke.

 

Er vi ikke ude i noget flueknepperi her? Min klare holdning er, at er en hund aggressiv, så skal den aflives. Hvis du er uenig, er det fuldt lovligt. :cool:

 

Jeg respekterer selvfølgelig din ret til at have en mening, men det er faktisk ret mange hunde, du vil have aflivet her, bl.a. en af mine. Ville der ske noget ved at prøve at anskue emnet på en lidt mere nuanceret måde? Der kan jo være mange årsager til at hunde er aggressive, og mange måder at håndtere problemet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred. Det samme bør vi andre have. Altså fred for en sådan hund.

 

Danmark er alt for lille et land til at spørge, om det har "relevans om denne hund ikke er en del af bybilledet", medmindre folk da har købt en lille privat ø. Så nej - det har ingen relevans, om hunden bor langt ude på landet på en gård. Der kommer med garanti folk forbi af og til, nogle iført en hund. Utænkeligt er det i al fald ikke.

 

Er vi ikke ude i noget flueknepperi her? Min klare holdning er, at er en hund aggressiv, så skal den aflives. Hvis du er uenig, er det fuldt lovligt. :cool:

 

Jeg er sikker på "flueknepperiet" kunne mindskes hvis det var lettere at få et reelt, forståeligt svar ud af dig, det ender ganske ofte ud i en omgang 20 spørgsmål til professoren.

Når jeg spørger mere end gennemsnittet er det såmænd bare for at sikre mig at jeg har forstået det svar jeg modtager, og slipper for at lave (fejlagtige) antagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg respekterer selvfølgelig din ret til at have en mening, men det er faktisk ret mange hunde, du vil have aflivet her, bl.a. en af mine. Ville der ske noget ved at prøve at anskue emnet på en lidt mere nuanceret måde? Der kan jo være mange årsager til at hunde er aggressive, og mange måder at håndtere problemet på.

Nu er jeg ikke ude efter at få aflivet en af dine hunde, bestemt ikke!

 

Men hvis en hund decideret går efter en anden hund med det sigte at skade/dræbe, så har jeg ikke lyst til at være spor nuanceret. Var det min egen hund, der opførte sig sådan, måtte jeg gå den tunge gang. Men jeg ville gå den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis en hund decideret går efter en anden hund med det sigte at skade/dræbe, så har jeg ikke lyst til at være spor nuanceret. Var det min egen hund, der opførte sig sådan, måtte jeg gå den tunge gang. Men jeg ville gå den.

 

Nu blir jeg forvirret, for du skriver "En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred."

 

At se rødt, ikke kunne med andre hunde, udvise aggressiv adfærd ved nærkontakt, det behøver da ikke betyde at hunden går efter at slagte alle den ser. Den kunne vel tænkes at være i snor og under kontrol eller befinde sig på egen indhegnede matrikel?

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred. Det samme bør vi andre have. Altså fred for en sådan hund.

 

Men hvorfor ser en hund rødt når den møder en anden hund? Mine hunde reagerer negativt på labrador, alene af den grund at de jævnligt har et eksemplar af slagsen siddende i synet. Et udfald tager kun nogle sekunder, men det tager måneder at kontrabetinge mine hunde ud af det igen. Sæt terrier i stedet for lab og situationen er ofte den samme, dog bliver terrierne normalt bremset i flexien 0,1 cm før de kan få fat. Labberne plejer at være løse. Terrierejerne har åbenbart fuld tillid til at jeg kan holde mine hunde. Så skal vi til at kontrabetinge på terriere, som regel når vi ikke at blive færdige før næste episode.

 

Vil nogen forvente at mine hunde skal aflives af den grund? For sådan en søøøøød lalleglad labber kan da umuligt skulle aflives, ligeså den lille uskadelige terrier..

 

Selv gider jeg ikke være social med alle og enhver, men foretrækker stort set at passe mig selv, hvis jeg kan få lov. Nogen af mine hunde har det på samme måde. Er der plads til det i Danmark?

 

Danmark er alt for lille et land til at spørge, om det har "relevans om denne hund ikke er en del af bybilledet", medmindre folk da har købt en lille privat ø. Så nej - det har ingen relevans, om hunden bor langt ude på landet på en gård. Der kommer med garanti folk forbi af og til, nogle iført en hund. Utænkeligt er det i al fald ikke.

 

Er vi ikke ude i noget flueknepperi her? Min klare holdning er, at er en hund aggressiv, så skal den aflives. Hvis du er uenig, er det fuldt lovligt. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

En hund, der ser rødt, når den ser en anden hund, bør i mine øjne have fred. Det samme bør vi andre have. Altså fred for en sådan hund.

 

Danmark er alt for lille et land til at spørge, om det har "relevans om denne hund ikke er en del af bybilledet", medmindre folk da har købt en lille privat ø. Så nej - det har ingen relevans, om hunden bor langt ude på landet på en gård. Der kommer med garanti folk forbi af og til, nogle iført en hund. Utænkeligt er det i al fald ikke.

 

Er vi ikke ude i noget flueknepperi her? Min klare holdning er, at er en hund aggressiv, så skal den aflives. Hvis du er uenig, er det fuldt lovligt. :cool:

 

Så længe at en aggressiv hund ejes af et kompetent menneske, der formår at holde den ude af situationer, hvor den kunne lave skade på dyr eller mennesker, så mener jeg overhovedet ikke at en aflivning bør komme på tale. At hunden ikke kan omgås andre hunde, diskvalificerer den ikke til at være en fantastisk hund i alle mulige andre sammenhænge, men betyder bare at ejerne skal være deres ansvar voksent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er sikker på "flueknepperiet" kunne mindskes hvis det var lettere at få et reelt, forståeligt svar ud af dig, det ender ganske ofte ud i en omgang 20 spørgsmål til professoren.

Når jeg spørger mere end gennemsnittet er det såmænd bare for at sikre mig at jeg har forstået det svar jeg modtager, og slipper for at lave (fejlagtige) antagelser.

OK, Maria.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe at en aggressiv hund ejes af et kompetent menneske, der formår at holde den ude af situationer, hvor den kunne lave skade på dyr eller mennesker, så mener jeg overhovedet ikke at en aflivning bør komme på tale. At hunden ikke kan omgås andre hunde, diskvalificerer den ikke til at være en fantastisk hund i alle mulige andre sammenhænge, men betyder bare at ejerne skal være deres ansvar voksent.

Jeg er faktisk enig. Det er først, når en sådan hund slippes løs, at der bliver ballade og skader opstår. Holder ejer den altid forsvarligt i snor, evt. med mundkurv, så er der ingen problemer for andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selv gider jeg ikke være social med alle og enhver, men foretrækker stort set at passe mig selv, hvis jeg kan få lov. Nogen af mine hunde har det på samme måde. Er der plads til det i Danmark?

Naturligvis er der plads til det i Danmark. Men hvis man har aggressiv en hund, der ikke kan fordrage andre hunde, så skal den til alle tider være forsvarligt i snor. Så er der skam plads nok. Men slippes den løs og der ryger en anden hund i svinget - ja, så var der s'gu nok alligevel ikke plads. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe at en aggressiv hund ejes af et kompetent menneske, der formår at holde den ude af situationer, hvor den kunne lave skade på dyr eller mennesker, så mener jeg overhovedet ikke at en aflivning bør komme på tale. At hunden ikke kan omgås andre hunde, diskvalificerer den ikke til at være en fantastisk hund i alle mulige andre sammenhænge, men betyder bare at ejerne skal være deres ansvar voksent.

 

Præcis.

Det var det ansvar vi (jeg) i sidste ende ikke formåede at opfylde og derfor vi måtte gå den tunge gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min svigerfars hunds "historie": fra han var 8 uger til han var 6 år boede han på en kæmpe gård med en anden hund og de kunne gå hvor de ville (de boede i stalden) ejeren skulle af med hundene og Baily (svigerfars hund) kom til at bo ved en børnefamilie. Pige på 4 og dreng på 7. Baily ligger og sover, pigen bukker sig ned bagfra og krammer ham, han vender sig om og bider pigen i kinden. Helt tilfældigt var jeg ved dyrlægen dagen efter og tager Baily med hjem. Han er så sød og dejlig og kan sagtens med de børn der kommer ved min svigerfar. Fik af vide at pigens kind nærmest var flået op, det var et lille bitte sår. Mener ikke at han skulle aflives, i 6 år har han gået uden børn, skal pludselig forholde sig til at der er børn og at de kan gøre ved hunden hvad de vil. Hun rykkede ham også lidt i halen og ørene! Kan egentlig gost forstå han markerede. Han blev jo vildt forskrækket. Så ingen grund til aflivning der. Han har ikke snappet, markeret eller bidt efter han blev fjernet fra familien.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Hvordan er stemningen så i de tilfælde hvor en hund på 50-70 kilo får tygget i en hund på 20 kilo og den lille hund derfor kommer grundigt til skade. Bør en sådan forseelse vurderes på samme måde som hvis situationen var med omvendt fortegn?

 

Jeg må sige, at jeg indtil videre er utrolig målløs over mine drenges tålmodighed med små hunde.

Har prøvet at møde løse små hunde, der frygtløst kaster sig lige i fjæset på dem, og de reagerer bare ved at flytte sig og spille op til leg på afstand..

 

Havde jeg selv mødt en person på gaden, der røg lige i ansigtet på mig og råbte diverse skældsord og skubbede til mig samtidig. Ja, så havde de sgu fået en "småkage", så de stoppede

 

Har selv taget fat i en vildfremmed 3 årig, der begyndte at stå og slå på mig midt i indkøbskøen. Tøsen blev skideforskrækket da jeg tog fat i hendes arm og bad hende stoppe det der. Hun stak i det vildeste hyl, så man sku tro jeg havde stukket hende en på kassen

Moderen blev skidesur og råbte og skabte sig. "Hun er kun 3 år"

Mig: "Så er hun også gammel nok til at vide at man ikke slår på fremmede mennesker"

 

 

Pointen er, at store hunde skal også ha lov at sige fra..

Problemet er jo så bare, at der er alt for meget forskel i vægtklasse og det kan man ikke lære hunde, hvis de ikke selv kan administrere det af natur

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er stemningen så i de tilfælde hvor en hund på 50-70 kilo får tygget i en hund på 20 kilo og den lille hund derfor kommer grundigt til skade. Bør en sådan forseelse vurderes på samme måde som hvis situationen var med omvendt fortegn?

 

I mine øjne er det ikke skaden der bør tælle, men handlingen, og endnu vigtigere grunden til dette udfald. En hund der bider i forsvar bør i mine øjne aldrig aflives på det baggrund. MEN: Hvad så med en angst hund som i "forsvar" bider en forbipasserende i benet, fordi de føler sig truet? Det er forsvar, og der kan man i ekstreme tilfælde argumentere for at en aflivning ville være en god løsning (Som Umulia skriver, hvis alt andet er dømt ude, eller hvis hunden har en inkompetent ejer som ikke GIDER at tage sig af disse problemer, ser jeg hellere den stakkels hund aflivet end leve et liv med "ubehandlet" frygt).

 

Som ejer af en hund som nok kunne sætte en skræk i livet på en del andre hunde og mennesker, hvis han ikke var under kontrol, så synes jeg det er en svær debat.

 

For selvfølgelig skal min velfungerende, nemme og fantastiske hund være her.

Men det skal han kun fordi han lever under de forhold som han gør, ellers kunne han nemt være en af dem som endte med at gøre skade på en anden hund og tidligere var visse mennesker også i risikozonen.

 

Det er lige præcist min pointe. Havde du boet i en storby, og haft ham med på cafebesøg hver dag, så havde det bare ikke fungeret og problemet ville sandsynligvis, selv med træning, bliver forværret af en stort set konstant stress han ville være i.

 

Men det fungere, fordi du har et liv der "passer til ham"... Det samme er lidt i tilfældet med Umulia, som også selv har udtalt at hun har en hund som nogen måske ville "dømme aflivet". Det er også bestemt en hund jeg ville mene i nogle tilfælde ville have bedre af at blive aflivet; Men i Umulias tilfælde tages der jo så meget "hensyn" at det fungere, så hvorfor skulle man dog aflive hunden...

 

Derfor er det super svært at dømme hvornår aflivning er en ok løsning.. For egentlig er det "altid" og egentlig er det "aldrig"... F.eks. synes jeg ikke det er okay at en hund bider et barn, uanset hvad barnet end gør ved hunden. Men jeg forstår da godt en hund bider et barn der sætter sig på hunden, eller som holder en dyne over hovedet på hunden osv.

 

****

 

Og så med hensyn til hund/hund skader, så synes jeg også det har noget at sige størrelsen på hunden... En aggressiv GD ER farligere end en aggressiv chihuahua. Så selvom jeg synes det skal dømmes "lige hårdt", så synes jeg også at man som ejer af en stor hund har et ansvar, alene pga. størrelsen. Tilgengæld mener jeg også at folk med micro hunde har et ansvar for at holde deres hunde væk fra hunde der kan skade dem.

 

(Og jeg siger absolut ikke at chihuahuas ikke kan gøre frygteligt skade hvis de ville, men alene størrelsen gør at man som menneske f.eks. har en fordel overfor en chihuahua som man ikke har overfor en GD (Hop op på en stol og chihuahuaen kan ikke nå dig :lol: Det nytter ikke med en GD, så skal du dælme hoppe højt op for at slippe væk!)

 

Vi har fler egange med en chihuahua ejer som lader sin hund løber hen til Dexter, og hver gang beder jeg hende fjerne den. Dexter VIL skade den, ikke fordi han er ond eller aggressiv, men alene fordi han er 10 gange så stor som den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov hov, skulle vi ikke lige finde kammertonen frem, nu bliver du direkte ubehagelig, det er der da ingen grund til!

 

Så bare man iklæder sine spydige kommentarer en pæn sløjfe, så er alt ok?

At være ubehagelig er en helt anden historie end at bede en anden om at komme over sig selv og prøve at deltage i debatten i stedet for at forsøge sig men en lille skarp der alligevel falder til jorden.

Læs mine tidligere respons til Dina, jeg forsøger altid at formulere mig pænt og forståeligt, jeg forklarer hvad jeg mener og gør en indsats for at modvirke misforståelser. Mener du virkelig at Dina har grund til at blive fornærmet?

 

Jeg er fuld ud bevidst om at Dina ikke opfatter min tilstedeværelse på HF som positiv, jeg oplever heller ikke at du ville være ulykkelig over at jeg forsvandt, men ingen af jer kan skyde mig i skoene at jeg ikke er overordnet saglig i min debatform. Der burde nok være plads til at man en enkelt gang får nok og henvender sig til hovedet i stedet for røven.

Mit indlæg kan du indberette til der til indrettede myndighed hvis du finder det anstødeligt, løftede pegefingrer og irettesættelser fra medbrugere uden øvrige beføjelser er ikke noget der ligefrem løfter stemningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Naturligvis er der plads til det i Danmark. Men hvis man har aggressiv en hund, der ikke kan fordrage andre hunde, så skal den til alle tider være forsvarligt i snor. Så er der skam plads nok. Men slippes den løs og der ryger en anden hund i svinget - ja, så var der s'gu nok alligevel ikke plads. :cool:

 

hmmm.... jeg har en hund der ikke kan fordrage andre hunde, hun er ikke til alle tider forsvarligt i snor.... Men hun opsøger ikke andre hunde. Hendes hammer falder dog hurtigt, såfremt andre hunde opsøger hende - om hun er i snor eller ej... Jeg synes jo på ingen måder min hund skal aflives fordi hun synes andre hunde pr. definition er røvhuller....

 

Men om jeg så holdt hende i snor 100% af tiden, ville det jo aldrig kunne stoppe at en anden hund opsøgte hende :vedikke: Hun har (7-9-13) aldrig lavet reel skade på en anden hund, og hun er heldigvis en lille hund, så jeg kan flå hende op i armene via hendes halsbånd, hvis det går helt galt... Men jeg synes absolut at hun har lov at være her - og jeg synes faktisk også, at hun har reelt lov til at forsvare sin "intimsfære" mod andre hunde - at hun så overreagerer af og til, det er jo så desværre ærgerligt.... Men jeg ved det og tager alle de forholdsregler jeg kan... det ændrer dog ikke på, at jeg ikke kan styre andre folk og deres hunde...

 

Men derfor skal min hund vel ikke aflives?

Link til indlæg
Del på andre sites

Just too funny!!

 

 

Tænk at du ikke er klar over hvor jammerligt dit forsøg er, prøv med debat på voksenniveau, det klæder dig langt bedre.

Åhh hvor kan man dog blive tung i håret. Hvad med om du gjorde det samme og lod være med at starte tråde der kun er ude på en ting,.. at få folk fanget i diskussioner så du kan nedgøre dem, i vendinger der slet ikke hører HF til.

 

Du tager ofte rigtig gode emner op, men man gider sgu da snart ikke deltage, fordi man ved at du kun er ude på at fange en på det forkerte ben, pakket ind i at du er nysgerrig for at få ens mening,.... Apropos voksenniveau.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes det er handlingen der skal tages udgangspunkt i, altså hvorfor hunden gjorde det og hvad var hensigten.

 

Enig. Men det kan være svært at bevise ens rottweiler bed i forsvar fordi den lille DSG sad i pelsen med tænderne på den. Syntes det er sørgeligt så mange hunde der bliver aflivet, ene alene fordi den er stærkere. Det virker som om lovgivningen er lavet efter "de største ved bedst til ikke at x" ...

 

Jeg syntes så tilgengæld at hvis en hund bider og rusker en anden hund ihjel, så burde ejer nok overveje aflivning. Ejer og gerne en ekspert.. Syntes det er åndsvagt så mange hunde der bliver aflivet for de mest utrolige ting.

 

Men igen, det er sindsygt svært at bedømme. For at være hård, så burde alle hunde (uanset race) nok aflives eller bære mundkurv for evigt hvis de bruger stærkere midler end hvad situationen kræver... F.eks. bør en hund jo ikke rende direkte over vejen og bide benet af et barn helt umotiveret.

Redigeret af Stefano Fava
Link til indlæg
Del på andre sites

Så bare man iklæder sine spydige kommentarer en pæn sløjfe, så er alt ok?

At være ubehagelig er en helt anden historie end at bede en anden om at komme over sig selv og prøve at deltage i debatten i stedet for at forsøge sig men en lille skarp der alligevel falder til jorden.

Læs mine tidligere respons til Dina, jeg forsøger altid at formulere mig pænt og forståeligt, jeg forklarer hvad jeg mener og gør en indsats for at modvirke misforståelser. Mener du virkelig at Dina har grund til at blive fornærmet?

 

Jeg er fuld ud bevidst om at Dina ikke opfatter min tilstedeværelse på HF som positiv, jeg oplever heller ikke at du ville være ulykkelig over at jeg forsvandt, men ingen af jer kan skyde mig i skoene at jeg ikke er overordnet saglig i min debatform. Der burde nok være plads til at man en enkelt gang får nok og henvender sig til hovedet i stedet for røven.

Mit indlæg kan du indberette til der til indrettede myndighed hvis du finder det anstødeligt, løftede pegefingrer og irettesættelser fra medbrugere uden øvrige beføjelser er ikke noget der ligefrem løfter stemningen.

 

 

Det er ikke min stil at indberette nogen, det er til dato ikke sket endnu.

 

Det du reagerer på er et svar du selv har introduceret overfor Dina i en anden tråd, så det er næppe spydigt ment.

 

Du generer ikke mig ved at være her, men det generer mig, at nogen bruger den tone du brugte her og det reagerer jeg på, sådan plejer tonen ikke være her på HF og efter min mening skulle den nødigt blive det.

Vi kan kun gætte os til, om der er spydigheder gemt bag en kommentar og tvivlen bør efter min mening komme afsenderen til gode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...