Hop til indhold

Hunde og (tør)foder


Buddha
 Share

Har du skiftet foder pga din hund ikke tålte det du serverede?  

58 stemmer

  1. 1. Har du skiftet foder pga din hund ikke tålte det du serverede?

    • Ja jeg har skiftet 1 eller flere mærker tørfoder
      36
    • Nej
      21
    • Min hund tåler ikke råfodring
      1
    • Min hund duer ikke til hjemmelavet
      0


Recommended Posts

Jeg synes Møffe var lidt svær at svare for i denne tråd, tillod mig dog at nøjes med et "ja jeg har skiftet 1 eller flere mærker tørfoder"

 

Vi prøvede jo egentlig råfodring en årgang, men det gik jo ikke så godt. Møffe har nemlig en form for allergi overfor... Noget... Og det noget fik han så ved råfodring, hvorfor han reagerede. Men det har jo højst sandsynligt kun været et par af kødtyperne, der var skyld i det.

 

Tørkost tilgengæld, der fungerer han absolut bedst på Royal Canin Hypoallergenic, må jeg efterhånden konstatere... Selvom det absolut ikke er med min gode vilje og har ikke opgivet håbet om at komme væk fra det l*rt... Men prutterne er minimale i forhold til på alt andet og hans allergisymptomer forsvinder. Jeg er bare ikke glad for de konserveringsmidler der bruges i det foder, hvorfor jeg gerne vil VÆK fra det. Men forsøgene er jo på bekostning af Møffe, der risikerer at få nogle reaktioner. Satser dog på at prøve WolfsBlut Wide Plain om en måneds tid, om ikke godt det går.

 

Men på alt andet foder har han enten haft allergireaktioner eller ustabil afføring. Undtagen et par mærker, som jeg tror at han kunne tåle - men der slår RC Hypo alligevel igennem på den liden afføringsmængde. Så det ender nok med, at det bliver hans primære foder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Chihuahua fik engang Royal Canin. Jeg fik noget med fra der hvor jeg købte ham og regnede med det var det helt rigtige foder til ham. Da han var 1½ år blev han pludselig meget syg. Han hostede og tabte meget af sin pels, ja faktisk var der flere områder der var helt skaldede. Dyrlægen anede ikke hvad han fejlede, faktisk var de så søde de ringede dagligt for at høre hvordan det gik med min hund. Vi kom frem til, at det eneste der kunne være var fodret, så jeg prøvede skifte. 14 dage efter forsvandt de skaldede pletter og man kunne se der var begyndt komme nye små hår. Hosten forsvandt også. Ja underligt det måske hang sammen, men jeg tror virkelig ikke han kunne tåle det.

 

Min hund fik faktisk primært pedigree og det har han kunne trives godt på. Super flot pels, god fordøjelse ( og han lavede altså ikke mere end andre hunde på pedigreen). Desværre fik jeg en tandrensning på ham og han var ved at dø af den narkose. Det har ihvertfald slået hans mave ihjel :( Har haft blod i afføringen flere gange osv, som nu er blevet behandling med noget prolac af dyrlægen. Han har skulle skifte foder i en lang periode, men INTET har han rørt. Den sidste vi fik, som dyrlægen sagde at 95% af alle hunde kan lide, nemlig Specific til maveproblemer. Den vil han ikke have, 4 døgn uden mad og jeg har næsten op. Hunden var jo simpelthen så slap.

 

Derfor har jeg oprettet min egen tråd omkring hjemmelavet mad til min hund, for man vil jo gerne hunden for dækket hele sit vitamin behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Indtil videre 32 ja og 18 nej, det er ret mange. Lidt skummelt :hmm:

 

Men der findes jo også mange mærker, som indeholder mange af de allergener, hunde typisk reagerer på. Og indtil man er bekendt med at eks korn eller kylling for den sags skyld kan være en synder, så kan man ikke reagere og derfor tegner billedet med skift sig :vedikke:

 

 

Min tidligere hanhund blev skiftet fra tørt til råt. Han fungerede ikke på det tørre. Da vi fik min tæve, så fik hun også råt (hun havde fået tørt ved tidligere ejer)

 

Nu er jeg lige skiftet fra råt til hjemmelavet. Båt fungerer ikke så godt på råt. Efter en uge på hjemmelavet (ja det er der jo ikke engang gået) kan jeg mærke en markant forskel på ham. Så jeg går nok ikke tilbage til hverken råt eller tørt. Hjemmelavet er noget mere bøvlet, men om fryseren er fyldt med hjemmelavet/tilberedt eller med råt er vist et fedt :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men der findes jo også mange mærker, som indeholder mange af de allergener, hunde typisk reagerer på. Og indtil man er bekendt med at eks korn eller kylling for den sags skyld kan være en synder, så kan man ikke reagere og derfor tegner billedet med skift sig :vedikke:

 

 

Min tidligere hanhund blev skiftet fra tørt til råt. Han fungerede ikke på det tørre. Da vi fik min tæve, så fik hun også råt (hun havde fået tørt ved tidligere ejer)

 

Nu er jeg lige skiftet fra råt til hjemmelavet. Båt fungerer ikke så godt på råt. Efter en uge på hjemmelavet (ja det er der jo ikke engang gået) kan jeg mærke en markant forskel på ham. Så jeg går nok ikke tilbage til hverken råt eller tørt. Hjemmelavet er noget mere bøvlet, men om fryseren er fyldt med hjemmelavet/tilberedt eller med råt er vist et fedt :mrgreen:

 

Men at hunden reagerer overfor korn eller kylling er jo lige præcis en reaktion. Det behøves vel ikke engang at være kylling, det kan være måden foderet bliver behandlet på.

 

Synes bare det er lidt tankevækkende. Hvorfor laver man hundefoder som rigtig mange hunde ikke tåler? Det er så vidt jeg ved heller ikke bare korn varianterne, det er også mærker uden korn. Egon reagerer muligvis på Taste of the Wild (bison varianten er det vist), men jeg har ikke stemt her, da jeg ikke ved det + det ligeså vel kan være en reaktion på at han får det tørfoder som godbidder og ellers stadig spiser råt.

 

Jeg ved godt at nogle heller ikke dur til råt men det er der alligevel kun 1 som har stemt. Selvfølgelig er der flere, de har bare ikke set tråden, men tror ikke der kommer 40 tryk på den alligevel.

 

 

PS, misforstå mig ikke, jeg synes ikke råt er bedre en tørt, jeg synes det hele er fint så længe hunden trives.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har - som mange måske ved kæmpet hårde kampe med mine beagler og deres maver - det er i sær Oscar og Darwin (Darwin er hårdest angrebet) - Vi har simpel hen været så langt ude - jeg har tudet, hylet og skreget fordi jeg ikke kunne regne ud hvad der var galt. Begge havde jo fin pels, klare øjne - men maven stod af - den ene gang efter den anden. Jeg har rendt til dyrlægen mange gange - vi har snakket forløbet igennem. Men så kom der et gennembrud for ikke så længe siden. Min dyrlæge kom med en bemærkning om at de symptomer Darwin havde mindede om den kolik heste kunne rammes af.

Nu ved vi at Darwin og Oscar er ramt af kolik smerter, som ligner dem mennesker kan få hvis de har eks.vis cøliaki. Hele sommeren har Darwin været så syg med sin mave og her de seneste 8-10 dage er det fuldstændig vendt rundt, da han efter dyrlægens anbefaling kom over på et kornfri foder. De andre to får det også nu. I løbet af få dage blev hans mave markant bedre og nu er han som født på ny - ingen mave problemer mere. Han stortrives og vi står med et mirakel som jeg stadig har svært ved at forstå - tænk - at der skulle så lidt til. Så aldrig mere foder med korn i.

Skal lige sige at vi har prøvet kornfri foder før - men det var jo i kombination med almindeligt foder - nu får beaglerne kun rent kornfri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet forskellige mærker til mine forskellige hunde - vi har været igennem Orijen, Olivers, Taste Of The Wild og Acana som var det seneste foder.

 

1. Kency havde allergi og tåler slet ikke tørfoder - så skiftede vi til råfodring - efter hun var ved at blive kvalt i en stump grisehale og jeg havde fået mig et kæmpe chok da hun lå på græsset og var faldt om pga. manglende vejrtrækning, var jeg heller ikke så hooked på det mere - og hun egentlig heller ikke tålte det rå alligevel - hun kastede hele tiden op og havde tynd mave - så skiftede jeg til hjemmelavet og alle problemer forsvandt. Også hendes allergi!

 

2. Da Sitto blev fodret med Olivers fik hun problemer med analkirtlerne, som til sidst blev fjernet operativt. En veninde var startet på Olivers samme tid som jeg - hendes hundes analkirtler blev også fyldt konstant - og den ene udviklede allergi.

 

3. Ayos analkirtler bliver også hele tiden fyldt på tørfoder - og det var Acana - og hvis bare hun får kun tørkost et par dage nu, det har hun gjort i forbindelse med flytningen, så begynder hun straks at køre r*v hen af gulvet igen. Når hun får hjemmelavet er der ingen problemer. Om køren-r*v-hen-af-gulvet kun er pga fyldte kirtler, eller om det er en allergisk reaktion er uvist. Men jeg tiltænker det også en allergisk reaktion - for så snart hun er tilbage på hjemmelavet forsvinder det igen.

 

Så ingen tørfoder her! Hundene bliver fodret med hjemmelavet og det sværger jeg uden tvivl til. Det er det eneste af hhv tørfoder, råt og hjemmelavet, som jeg har fodret nu 4 hunde med, uden nogle problemer overhovedet. Så det går vi ikke væk fra igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine får kun hjemmelavet og har fået det i mange år nu. De gider ikke tørfoder, hvilket jeg godt kan forstå. De får meget forskelligt mad helt uden gluten. De trives rigtig godt :-D De får også vitaminer og gode olier, og ind imellem lidt rå ben.

 

Jeg kommer aldrig til at fodre med tørfoder. Min Luna gør det samme klør numse og får fyldte analkirtler, hvis hun har fået lidt tørfoder.

 

Det er et stort arbejde at lave mad, men jeg elsker at vide hvad de får. Jeg lever selv ret rent og selvfølgelig skal hundene også det. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Missing - vil du ikke dele opskrifter med dit hjemmelavede hundefoder ? jeg mangler nemlig inspiration og erfaring indenfor det ? :) Kunne du skrive en privatbesked til mig ?

 

Der er svaret på den :5up:

 

Men at hunden reagerer overfor korn eller kylling er jo lige præcis en reaktion. Det behøves vel ikke engang at være kylling, det kan være måden foderet bliver behandlet på.

 

Synes bare det er lidt tankevækkende. Hvorfor laver man hundefoder som rigtig mange hunde ikke tåler? Det er så vidt jeg ved heller ikke bare korn varianterne, det er også mærker uden korn. Egon reagerer muligvis på Taste of the Wild (bison varianten er det vist), men jeg har ikke stemt her, da jeg ikke ved det + det ligeså vel kan være en reaktion på at han får det tørfoder som godbidder og ellers stadig spiser råt.

 

Jeg ved godt at nogle heller ikke dur til råt men det er der alligevel kun 1 som har stemt. Selvfølgelig er der flere, de har bare ikke set tråden, men tror ikke der kommer 40 tryk på den alligevel.

 

 

PS, misforstå mig ikke, jeg synes ikke råt er bedre en tørt, jeg synes det hele er fint så længe hunden trives.

 

Nå ja, men jeg er enig. Jeg tror bare, at der er så mange hunde, som fungerer fint på det (eller har så små problemer, eller ejere, der ikke reagerer), at det stadig kan betale sig for firmaerne at lave foderet. Optimalt lavede de kun det aller aller bedste, men realistisk vil de helst tjene sig nogle penge.

 

Det er forresten mig, der har stemt, at min hund ikke tåler råt :lol: Men jeg ville gerne have flere muligheder for at stemme, for andre af mine hunde har ikke kunne tåle tørt - og det tror jeg heller ikke Båt kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Nå ja, men jeg er enig. Jeg tror bare, at der er så mange hunde, som fungerer fint på det (eller har så små problemer, eller ejere, der ikke reagerer), at det stadig kan betale sig for firmaerne at lave foderet. Optimalt lavede de kun det aller aller bedste, men realistisk vil de helst tjene sig nogle penge.

 

Det er forresten mig, der har stemt, at min hund ikke tåler råt :lol: Men jeg ville gerne have flere muligheder for at stemme, for andre af mine hunde har ikke kunne tåle tørt - og det tror jeg heller ikke Båt kan.

 

Ja jeg nåede ikke at trykke på flere valg muligt. De tjener selvfølgelig også i sidste ende - på de mærker som er ekstra gode til allergihunde :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Missing - vil du ikke dele opskrifter med dit hjemmelavede hundefoder ? jeg mangler nemlig inspiration og erfaring indenfor det ? :) Kunne du skrive en privatbesked til mig ?

Ellers kan du læse i denne tråd: http://www.hunde-forum.dk/foder/453-hjemmelavede-madvarer-og-godbidder-til-hunden.html

 

Det var den jeg nævnte i din egen tråd, jeg var bare på via telefonen tidligere, og så er det besværligt at linke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet forskellige mærker til mine forskellige hunde - vi har været igennem Orijen, Olivers, Taste Of The Wild og Acana som var det seneste foder.

 

1. Kency havde allergi og tåler slet ikke tørfoder - så skiftede vi til råfodring - efter hun var ved at blive kvalt i en stump grisehale og jeg havde fået mig et kæmpe chok da hun lå på græsset og var faldt om pga. manglende vejrtrækning, var jeg heller ikke så hooked på det mere - og hun egentlig heller ikke tålte det rå alligevel - hun kastede hele tiden op og havde tynd mave - så skiftede jeg til hjemmelavet og alle problemer forsvandt. Også hendes allergi!

 

2. Da Sitto blev fodret med Olivers fik hun problemer med analkirtlerne, som til sidst blev fjernet operativt. En veninde var startet på Olivers samme tid som jeg - hendes hundes analkirtler blev også fyldt konstant - og den ene udviklede allergi.

 

3. Ayos analkirtler bliver også hele tiden fyldt på tørfoder - og det var Acana - og hvis bare hun får kun tørkost et par dage nu, det har hun gjort i forbindelse med flytningen, så begynder hun straks at køre r*v hen af gulvet igen. Når hun får hjemmelavet er der ingen problemer. Om køren-r*v-hen-af-gulvet kun er pga fyldte kirtler, eller om det er en allergisk reaktion er uvist. Men jeg tiltænker det også en allergisk reaktion - for så snart hun er tilbage på hjemmelavet forsvinder det igen.

 

Så ingen tørfoder her! Hundene bliver fodret med hjemmelavet og det sværger jeg uden tvivl til. Det er det eneste af hhv tørfoder, råt og hjemmelavet, som jeg har fodret nu 4 hunde med, uden nogle problemer overhovedet. Så det går vi ikke væk fra igen.

 

jeg har for nylig hørt fra en dyrlæge, gennem min veninde, at et af de første tegn på at hunden ikke helt tåler noget, kan være at den kører på halen..Og pludselig kunne eg genkende det fra sheila. Hun klør nemlig med mellemrum rumpe, men har sjældent fyldte kirtler, så mere en irritationstilstand. Gid jeg havde fryseplads til hjemmelavet endnu:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...