Hop til indhold

1 årig sover på gulvet, farligt?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker på hans led.

 

Han har adgang til følgende sovepladser:

 

- Stor IKEA pude

 

- Sofaen

 

- Kurv

 

- 2 vattæpper på hver side af sengen

 

- Sengen

 

- Måtte i gangen (ikke til hunden, men det er dog blødere end gulvet)

 

- Vindueskarmen med væg-til-vægtæppe

 

 

Alligevel ender han halvdelen af natten på trægulvet, han lægger sig der selv.

 

Man kan vel ikke tvinge/lære en hund at sove bestemte steder? Ville han ikke bare lægge sig et andet sted, hvis der var problemer?

 

 

Havde købt sådan en sækkeseng til ham, den solgte jeg dog videre da den var Taikis fjende nr. 1, endda over støvsugeren og den farlige mand i kælderen (også kaldet varmt-vands-pumpen). Så med mindre vi skulle have krøyerkugler over det hele, måtte den væk - først i kælderen, så solgt.

 

 

Det skal siges, at han gerne sover alle nævnte steder, men halvdelen af natten altså på gulvet. Han ligger ofte det samme sted på gulvet, men lægger jeg et tæppe der, møfler han det selv væk eller lægger sig lige ved siden af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han har det sikkert fint nok, mht. temperaturen. Så vidt jeg ved har sådan én shiba vel en ååårntli' tyk pels?? Men mht. at "de kender vel selv om det er for koldt", så - nej... Ikke altid, i hvert fald. Men hvis han ikke har problemer med leddene, så ville jeg ikke være urolig, hvis han ligger det halve af natten på gulvet. Søsters BC, der døjer lidt med "noget i lænden" ligger indimellem gerne op ad hoveddøren, hvor det trækker ad pommern til, han bli'r altså flyttet, eller også bli'r der lagt en kurv lige dér - men havde han ingen problemer, så ville han da bare få lov til at ligge hvor han nu lyster...

Link til indlæg
Del på andre sites

Barney er 1,5 og har også alle mulige sengepladser. Om natten kan han ligge sig i vores seng, på et liggeunderlag (hvis han synes andet er for varmt), i en blød kurv med bløde kanter eller på sin babydyne. Alt sammen i vores lille soveværelse :D og hvis han ber om det så åbner jeg selvfølgelig ind til stuen så han kan ligge i sofaen :-)

 

Han ligger også tit på gulvet og det har jeg accepteret - selvom jeg synes det må være hårdt ved dem.

Men kan varmt anbefale ligge underlaget - det bruger barney tit og det kulde og trykaflaster. Bare sådan en tynd skum fidus underlag.

 

Heldigvis er barney blevet god til at ligge i sengen :D nogen gange altså. Bare han elskede at putte :D

 

Jaffa: i naturen var vores hunde ikke blevet så gamle. Og når de fik en skavank (eks. Dårlige led) så døde de af sig selv fordi de ikke kunne være med mere.

Jeg forlanger af min hund at han skal præstere det samme som en top-atlet, da jeg godt kan lide at gå til konkurrencer. Han skal på en konkurrencedag over 80 forhindringer. Og når vi når længere op i lydighed skal han ud i lave en stor eftersøgning i skoven, spor, feltsøg osv. - også på en dag.

Så derfor prøver jeg at passe på min hund. Dermed også prøve at sørge for at han ligger uden træk og ligger bare lidt blødt, for at passe på hans led. Ligger han sig selv på gulvet lader jeg ham ligge. Men han har mange alternativer så han har mulighed for at vælge noget andet.

Jeg vil gerne have ham i mange år og jeg ved at jeg bruger ham hårdt. Så derfor gør jeg en masse tiltag for at gøre det så godt for ham på andre punkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en HUND.

 

Havde den levet frit i naturen, så havde den ikke haft alverdens bekvemmeligheder til rådighed, men lagt sig hvor den nu lige kunne komme til det.

 

Gitte

 

Han var også død af skab fordi han rullede sig i den døde ræv, vi fandt på Assistens i går morges. (er meldt til kommunen, som sender en mand ud med det samme for at fjerne liget og undersøge, om den har skab eller hvad)

 

Vildhunde går jo bare rundt med de smerter de nu engang har, får Taiki gigt i leddene vil han få smertestillende og senere hen fred, fordi jeg tager beslutningen om at det er synd for ham.

Men vil gerne udskyde det så længe som muligt, derfor tænker jeg på hans led nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og du mener ikke, at hvis en hund f.eks. kun lå på gulvet eller lignende, at den så ville blive ret gammel?

 

Den hund vi fik da jeg var teenager, blev aflivet da han var 14.

Han havde en kurv i bryggerset som han aldrig brugte.

Og så lå han på gulvet hvor han nu lige havde lyst til at placere sig eller i indkørslen hvis det var sommer og vi var ude.

 

Tror nu ikke han led overlast.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gitte: det er jo svært og sige og meget individuelt. Jeg hører tit den med "den hund jeg havde da jeg var barn, den var aldrig syg og havde aldrig ondt osv.". Jep både mine bedsteforældre og forældre nævner det jævnligt ;) jeg tror vi idag er mere opmærksomme på vores hunde og at vi opdager mere hvis der er noget galt med dem. Så deri TROR jeg at en af forskellene ligger.

 

Derudover så er der mange der bruger hundene anderledes idag end for eks. 20 år siden. Dengang hørte en hund mest til i gangen eller i stalden, den kom ikke i stuen og den fik det der nu lige var at spise. Der er sket en kæmpe udvikling. (Siger selvfølgelig ikke at alle havde hund sådan dengang).

Så derfor tror jeg det er svært at sammenligne.

 

Men nej en hund får ikke nødvendigvis dårlige led af at ligge på gulvet og sove. Men når nu man gerne vil have sin hund i mange år, så gør man jo hvad der skal til for at passe på den. Barney kommer jævnligt til kiropraktor, får sit årlige sundhedstjek ved dyrlægen, får det foder jeg mener er korrekt for en sund hund osv.

Jeg skal bruge min hund i mange år, og han kommer til at bruge sin krop rigtig rigtig meget. Derfor vil jeg gerne gøre alt hvad jeg kan for at holde hans krop så sund og rask som muligt, så han kan holde til det nu og i mange år fremover. Derfor vælger jeg blandt andet at sørge for godt soveunderlag til ham.

 

Men nej, man ved ikke om hunden får dårlige led af at ligge på hårdt gulv. Man ved dog at kulde og træk har en negativ effekt, og det vil jeg gerne undgå. Det hårde gulv er mere en ide jeg har inde i mit hoved. Forkert - ja muligvis - men jeg sover bedre om natten velvidende at han har sine muligheder og jeg har gjort hvad jeg kan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg tror ikke det er selve det, at ligge på gulvet at sove - men mere at der er mere træk nede ved gulvet og træk er ikke godt i længden uanset om det er en ung eller ældre hund. Mine slæber deres tæpper med ud på gulvet hvis de vil ligge der - for ligge på noget vil de gerne.

 

Jeg bruger meget de her Vet bed tæpper - som holder varm men også leder varme og fugt væk - man kan få de i meter mål eller hele stykker med/uden gummi belægning i bunden. Det har jeg altid brugt til mine helt fra hvalpestadiet.

 

På sådan et tæppe kan Taiki jo ligge helt udstrakt hvis det er det, han gerne vil.

 

Gitte: Hvad ligger din hund på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en HUND.

 

Havde den levet frit i naturen, så havde den ikke haft alverdens bekvemmeligheder til rådighed, men lagt sig hvor den nu lige kunne komme til det.

 

Gitte

 

Det kan da godt være, at det bare er en hund for dig, men herhjemme må hunden godt blive møg forkælet så det grænser til sygeligt. Og jeg har det godt med, at hun har mange sovepladser: kurv med dyne, sofa, madras med tæpper og sengen.

Har aldrig kunne forstå dem, som har hund, hvor den kun må sove i bryggerset. Men omvendt så forstår de nok heller min måde at holde hund på. Heldigvis er der plads til forskellighederne her i verdenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gitte: Hvad ligger din hund på?

 

Cille ligger hvor hun har lyst.

Hun har kurve, sofaen, sengen og hendes transportkasse til rådighed og hun bruger det.

 

Men hvis hun fandt på at lægge sig på gulvet, så ville jeg da på intet tidspunkt forsøge at få hende til at lægge sig et andet sted fordi jeg mente at gulvet var for hårdt!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan da godt være, at det bare er en hund for dig, men herhjemme må hunden godt blive møg forkælet så det grænser til sygeligt. Og jeg har det godt med, at hun har mange sovepladser: kurv med dyne, sofa, madras med tæpper og sengen.

Har aldrig kunne forstå dem, som har hund, hvor den kun må sove i bryggerset. Men omvendt så forstår de nok heller min måde at holde hund på. Heldigvis er der plads til forskellighederne her i verdenen.

 

Og nej. Cille er ikke BARE en hund for mig.

 

Hun er et elsket medlem af familien.

Og jeg himler ikke over, hvad folk køber til deres hunde af f.eks. kurve, tæpper osv, for Cille har kurv stue, køkken, soveværelse og transportkurv i gangen, men jeg himler over at der bliver stillet spørgsmål ved om det er "farligt" og om man skal forsøge at lære/træne den til KUN at sove på diverse indkøbte ting!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nej. Cille er ikke BARE en hund for mig.

 

Hun er et elsket medlem af familien.

Og jeg himler ikke over, hvad folk køber til deres hunde af f.eks. kurve, tæpper osv, for Cille har kurv stue, køkken, soveværelse og transportkurv i gangen, men jeg himler over at der bliver stillet spørgsmål ved om det er "farligt" og om man skal forsøge at lære/træne den til KUN at sove på diverse indkøbte ting!

 

Gitte

 

Hvorfor så ikke skrive det? Fremfor "Det er en HUND".

Trådstarter er første gangs hundeejer, og har naturligt nok - for mig i hvert fald - mange spørgsmål og bekymringer. Hvis din mening er, at hun ikke burde bekymre sig, når hunden ellers har mange bløde steder at lægge sig, hvorfor så ikke skrive det på en pæn måde, så det ikke misforståes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg er sikker på hundene sagtens selv kan finde ud af at finde et sted at sove -om det er på madress, sofa eller gulvet.

 

En tykpelset hund har vel ikke behov for 25 graders varme samt ligge i tæpper/dyner?

 

Min hund ligger i sofaen om dagen. Når det bliver aften rykker han selv på gulvet(det er køligere)og om natten ligger han i sin kurv i soveværelset, hvor der er lammeuld!

 

Fint at være obs på led, kuldetræk fra døre m.m., men tror at hundene godt selv kan regulere varmen, ved at flytte sig.

 

Apopo varme, så har jeg endnu ikke fundet ud af, om jeg vil købe en jakke til min hund, når der bliver vinter med sne og frost. Han har underuld i pelsen, så jeg venter og ser tiden an...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor så ikke skrive det? Fremfor "Det er en HUND".

Trådstarter er første gangs hundeejer, og har naturligt nok - for mig i hvert fald - mange spørgsmål og bekymringer. Hvis din mening er, at hun ikke burde bekymre sig, når hunden ellers har mange bløde steder at lægge sig, hvorfor så ikke skrive det på en pæn måde, så det ikke misforståes?

 

Fordi jeg stadig mener at det er en hund.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

De store racer, der anbefales ikke at gå på trapper i hvalpetiden vælger jo ikke selv trappen fra, så jeg ville ikke satse på at alt er HUNDEN selv vælger den optimale soveplacering (jeg aner så intet om, at trægulv skulle være slemt). Hos mig er det en fejl ikke at sove i sengen og en af hundene er da blevet tvunget lidt :oops:, fik sele og snor på og blev tøjret, garanteret upædagogisk, men nu har han lært det og ligger, hvor jeg har besluttet han skal ligge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter får lov at ligge hvor han vil, med måde.. Alverdens dyre og bløde kan ikke få ham til at skifte mening...

 

Men han elsker f.eks. at ligge i haven, og hele sommeren har det ikke været noget problem at han lå derude på stenene om aftenen f.eks.. Men han vil fortsat gøre det, og det er i mine øjne alt for koldt (og vådt) nu. Derfor bliver han tvunget ind.

 

Forresten skal man også huske en ting.... Grunden til vi mennesker skal have f.eks. en stor tyk madras for at kunne ligge godt skyldes vores vægt. Jo mere vi vejer, jo tykkere/bedre skal madrassen i princippet være. Derfor kan en baby f.eks. sagtens sove i en barnevogn hvor madrassen jo er så tynd at lagde de fleste voksne sig på så tynd en madras ville vores ryg gå i AVS!

 

De mindre hunderacer kan altså derfor også sagtens føle de ligger dejlig blødt når de f.eks. ligger på et lille tyndt tæppe (Det er klart når vi taler mastiffer og GDer der vejer det samme som mennesker, sættes der igen nogle andre krav til "blødheden").

 

Din Shiba vejer altså stadig "så lidt" at jeg ikke ville bekymrer mig om at det er skadeligt for ham. Jeg ville dog sikrer mig han ikke lå i træk f.eks. Hvis han altid lægger sig det samme sted ville jeg desuden nok sætte en kurv der, eller smide et lille tæppe...

 

Vi har et stort gammelt tæppe liggende midt i vores kontor, bare sådan.. For at hundene har det at smide sig på fremfor det bare gulv.. Men det er mere... Fordi vi ikke havd enoget sted at smide det, ikke fordi de har brug for det :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en HUND.

 

Havde den levet frit i naturen, så havde den ikke haft alverdens bekvemmeligheder til rådighed, men lagt sig hvor den nu lige kunne komme til det.

 

Gitte

 

men jeg er også sikker på at den vilde hund ikke ville vælge at ligge hvor der er fodkulde eller træk, det skader nok ikke hvis der bare er koldt, men træk er slemt!!

 

Flipsen har kun senge eller "huler" med ben på netop for at han ikke skal få træk eller blive ramt af fodkulden, for det tror jeg altså ikke at en hund naturligt vil opsøge...

Link til indlæg
Del på andre sites

mine 2 pus ligger næsten altid på gulvet - jeg bor i en varm lejlighed ( på 4 sal ) så gulvet er ikke særlig koldt , om sommeren lægger Racer sig nogengange på badeværelset, nogen gange ligger de i sengen - når jeg ikke er der , andre gange i deres kasse men aldrig på sofaen. Racer er 12 år og Tot 4 men ingen af dem har led eller ben problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være fordi han har det varmt? Evt kan du købe en kurv af plastik som han måske ville kunne bruge?

 

Min hund ligger en sjælden gang imellem på gulvet. Hun gør det dog oftere om sommeren, og der er jeg sikker på, at det er fordi, at det er for varmt. Når det så er i denne tid hvor det er koldt, så kan jeg sgu også godt undre mig lidt. :hmm:

Hun har 2 kurve, en dobbeltseng og en sofa hun kan sove i, så der er da plads nok!

Lige fra hun var hvalp har hun sovet sammen med os i vores seng. Vi brugte endda masser af tid på at lære hende selv at hoppe op! :oops:

Hun gider slet ikke at sove under dynen. :fornaermet: Hvilken også er forståeligt. :stupid:

Så det kunne jo også bare være en vanesag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bassil sover på gulvet og har altid gjort det! Han har en plastikkurv med tæpper i men tæpperne bliver altid skubbet væk.. Han har det for varmt er jeg sikker på..

 

Hvis jeg gad svineriet fik han også lov at være udendørs så meget han lystede.. Mener at racer der er bygget til at være udendørs ikke tager skade af det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...