Hop til indhold

Hvordan reagere du på negative kommentarer/kritik af din race?


Gæst Miss_menelli
 Share

Recommended Posts

  • Svar 91
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Lidt udenfor emne, men jeg mødte en dag en dame som var ude at gå med sin hvide schæfer (hvad pokker er det egenligt de rigtig hedder? alene min adfærd fik hende til at tro at jeg kritiserede hendes race åbenbart...

 

Nå men vi kommer gående på fortorvet, imod hinanden. Jeg synes pladsen er lige trang nok, og desuden var barney teenager og vil gerne snakke, og kunne ikke gå pænt forbi andre hunde så tæt på, og det synes jeg ikke var så passende. Derfor trissede jeg over på modsatte fortorv med min ulydige retriever :mrgreen: sørme om ikke damen råber efter mig "ja du er jo helt sikker på at min hund æder din, bare fordi det er en schæfer." Eller noget i den stil. og jeg så ca. sådan her ud :shock: jeg glemte helt at svare fordi jeg blev så paf.

 

så alene min adfærd (som egentlig var fordi jeg ikke selv liiiiige havde helt kontrol over min hund), fik hende til at tro jeg kritiserede hendes race :D idag griner jeg lidt af det. Har desværre ikke mødt hende siden - ellers tror jeg at jeg kunne komme til at sige: "KOM barney! Vi skal væk - der kommer jo en schæfer!!" :genert: nå nej - jeg har alligevel for meget pli til at gøre det, hvis jeg endelig mødte hende. Ville nok bare hilse og gå videre.

 

Nå nu skal jeg ikke spamme tråden mere :-)

Det oplever jeg også nogle gange. Det er især listehundeejere, der skuler efter mig. Men jeg går ALTID over på det modsatte fortov, uanset hvilken race det er, medmindre det er en hund vi kender. Så det er jo slet ikke noget personligt :-D

De har godt nok aldrig råbt noget, men det er alligevel træls - og jeg ville nok blive lidt paf, hvis nogen en dag råbte efter mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Et år i Herning havnede jeg lidt ufrivilligt midt i amstaff ringen. Jeg havde baby-Asta med, og der var vildt mange mennesker og hunde overalt, så hun blev ret trykket af situationen. Så jeg listede mig stille og roligt igennem med Asta gående "hest" mellem mine ben og holdt så stor afstand som muligt til bure, hunde og mennesker. Det havde jeg gjort i hvilken som helst ring, hvis min hund reagerede som hun nu engang gjorde her.

 

Det afstedkom en del kommentarer fra diverse udstillere, de fleste bare sådan flabede og et par direkte ubehagelige.

 

Jeg gad ikke engang bruge min energi på at forholde mig til dem :roll: Det var bare utroligt plat og meget meget kikset.

 

Gruppen følte sig nok udsat, debatten kørte jo for fulde gardiner allerede dengang. Men sådan en opførsel ændrer jo ikke ligefrem folks indstilling til det bedre :lol:

 

Folk må kommentere på mit racevalg alt det de ønsker. Jeg har egentligt aldrig hørt nogle kommentarer om Asta - måske fordi de fleste ikke helt kan gennemskue racen :lol:

Modjo har jeg hørt lidt om - lille pis-hund, den slags kan ikke trænes osv. Men det kan ikke genere mig. Jeg kalder ham i øvrigt selv pis-hund (kærligt naturligvis :lun: ).

Til træning er han pisse dygtig, så der falder ingen negative kommentarer om racen :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Lidt udenfor emne, men jeg mødte en dag en dame som var ude at gå med sin hvide schæfer (hvad pokker er det egenligt de rigtig hedder? alene min adfærd fik hende til at tro at jeg kritiserede hendes race åbenbart...

 

Nå men vi kommer gående på fortorvet, imod hinanden. Jeg synes pladsen er lige trang nok, og desuden var barney teenager og vil gerne snakke, og kunne ikke gå pænt forbi andre hunde så tæt på, og det synes jeg ikke var så passende. Derfor trissede jeg over på modsatte fortorv med min ulydige retriever :mrgreen: sørme om ikke damen råber efter mig "ja du er jo helt sikker på at min hund æder din, bare fordi det er en schæfer." Eller noget i den stil. og jeg så ca. sådan her ud :shock: jeg glemte helt at svare fordi jeg blev så paf.

 

så alene min adfærd (som egentlig var fordi jeg ikke selv liiiiige havde helt kontrol over min hund), fik hende til at tro jeg kritiserede hendes race :D idag griner jeg lidt af det. Har desværre ikke mødt hende siden - ellers tror jeg at jeg kunne komme til at sige: "KOM barney! Vi skal væk - der kommer jo en schæfer!!" :genert: nå nej - jeg har alligevel for meget pli til at gøre det, hvis jeg endelig mødte hende. Ville nok bare hilse og gå videre.

 

Nå nu skal jeg ikke spamme tråden mere :-)

 

jeg må ærlig indrømme at jeg ofte tænker det samme, som kvinden her gør at folk ikke kan lide hundene, men jeg ville aldrig råbe efter andre mennesker, men når man oplever sådan set hver eneste dag at folk trækker sig væk eller spørger om de er til og nærme sig og de sædvanlige kommentarer så tænker man nok lidt at folk ikke kan lide hundene, men igen siger folks kropssprog oftest mere end deres handlinger så man tager sjældent fejl:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lidt udenfor emne, men jeg mødte en dag en dame som var ude at gå med sin hvide schæfer (hvad pokker er det egenligt de rigtig hedder? alene min adfærd fik hende til at tro at jeg kritiserede hendes race åbenbart...

 

Nå men vi kommer gående på fortorvet, imod hinanden. Jeg synes pladsen er lige trang nok, og desuden var barney teenager og vil gerne snakke, og kunne ikke gå pænt forbi andre hunde så tæt på, og det synes jeg ikke var så passende. Derfor trissede jeg over på modsatte fortorv med min ulydige retriever :mrgreen: sørme om ikke damen råber efter mig "ja du er jo helt sikker på at min hund æder din, bare fordi det er en schæfer." Eller noget i den stil. og jeg så ca. sådan her ud :shock: jeg glemte helt at svare fordi jeg blev så paf.

 

så alene min adfærd (som egentlig var fordi jeg ikke selv liiiiige havde helt kontrol over min hund), fik hende til at tro jeg kritiserede hendes race :D idag griner jeg lidt af det. Har desværre ikke mødt hende siden - ellers tror jeg at jeg kunne komme til at sige: "KOM barney! Vi skal væk - der kommer jo en schæfer!!" :genert: nå nej - jeg har alligevel for meget pli til at gøre det, hvis jeg endelig mødte hende. Ville nok bare hilse og gå videre.

 

Nå nu skal jeg ikke spamme tråden mere :-)

 

Det er meget sigende faktisk, for hvor nærtagende nogen mennesker er... jeg har prøvet ligende flere gange. Altså jeg trækker ud til siden for at undgå at mine piger begynder at skælde ud og så stå vi nok så pænt der og spiser godbidder og så får jeg et møjfald over at trække væk, for hendes hund gjorde altså ikke noget! Øh, nej dame, men prøv at se længere end til din egen næsetip..der kunne være mange grunde til at man ikke havde lyst til at hilse;)

 

Men så tænker jeg også at de må have det et sted fra..altså måske har mødt mange der bare bruger den anden hunds race som en nem undskyldning for ikke at hilse, lidt ala, "min hund kan ikke lide xxxxx race."

Link til indlæg
Del på andre sites

I relation til dette, så har jeg nogle gange mødt folk der er blevet meget fornærmet på deres races vegne, hvis man kommenterer at en blanding med denne race i er dejlig..

Og så gerne med en kommentar om at lige præcis deres race går det slet ikke at blande med andre racer, fordi hunden så faktisk bliver mærkelig..

 

Sådan noget kan trætte mig noget så forfærdeligt;) Meeen jeg kan jo også bare vildt godt lide blandinger og finder det interessant hvilken træk hunden har fra hvem:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Man kan spørge sig selv, hvad folk får ud af det? Der må jo være en gevinst i det for dem, siden de kritiserer eller nedgør en andens hund :hmm:

 

Tja... Dårligt selvværd og et behov for at hævde sig selv (og sin hund?) ved at nedgøre andres hunde, kunne være et bud hos de få jeg har mødt. :vedikke:

Synd for dem... Så måske jeg faktisk bare burde have lidt ondt af dem, fremfor at blive småmuggen :hmm:

 

Heldigvis, så fylder det antal jeg har mødt gennem årerne ikke engang det antal fingre jeg har på én hånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja... Dårligt selvværd og et behov for at hævde sig selv (og sin hund?) ved at nedgøre andres hunde, kunne være et bud hos de få jeg har mødt. :vedikke:

Synd for dem... Så måske jeg faktisk bare burde have lidt ondt af dem, fremfor at blive småmuggen :hmm:

 

Heldigvis, så fylder det antal jeg har mødt gennem årerne ikke engang det antal fingre jeg har på én hånd!

 

Jeg har heller ikke været ude for det og hvis en fremmed kom med en negativ bemærkning om min hunds udseende, ville jeg nok være fræk og spørge hvorfor vedkommende syntes det var vigigt at fortælle mig vad h*n synes

Link til indlæg
Del på andre sites

Et år i Herning havnede jeg lidt ufrivilligt midt i amstaff ringen. Jeg havde baby-Asta med, og der var vildt mange mennesker og hunde overalt, så hun blev ret trykket af situationen. Så jeg listede mig stille og roligt igennem med Asta gående "hest" mellem mine ben og holdt så stor afstand som muligt til bure, hunde og mennesker. Det havde jeg gjort i hvilken som helst ring, hvis min hund reagerede som hun nu engang gjorde her.

 

Det afstedkom en del kommentarer fra diverse udstillere, de fleste bare sådan flabede og et par direkte ubehagelige.

 

Jeg gad ikke engang bruge min energi på at forholde mig til dem :roll: Det var bare utroligt plat og meget meget kikset.

 

Gruppen følte sig nok udsat, debatten kørte jo for fulde gardiner allerede dengang. Men sådan en opførsel ændrer jo ikke ligefrem folks indstilling til det bedre :lol:

Jeg tror stadig gruppen føler sig udsat og det ændrer da min måde at agere på. Jeg var ude med Shandie forleden og mod os kom en afslappet amstaff hanhund, og fra en anden retning, en meget gammel schæfer. Jeg tager snor på Shandie for at hun ikke skal buldre ind i schæferen, der går ret ustabilt. Da ejeren af amstaffen går forbi får vi lige øjenkontakt og det gør, at jeg kommer til at føle at jeg bliver nødt til at forklare, at det altså ikke er pga. hans hund at jeg har taget min i snor. Havde han haft en lab havde jeg nok ikke spekuleret over at det kunne tolkes anderledes end det var tænkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må altså indrømme at jeg ikke tolker det som negativt hvis folk tager snor på deres hund eller går på modsatte fortorv når vi møder dem :vedikke:

 

Det behøver da ikke nødvendigvis at have noget med min hund at gøre... der kan jo være 1000 grunde.

 

Og selvom det har noget med min hund at gøre, så dem om det. Jeg kender min hund og det er vel det vigtigste. Jeg fik også dræber blikket igår da vi rundt i et hjørne møder en anden hund. Da det er lige i et sving kan jeg ikke nå at give barney den afstand han har brug for, eller nå at aflede ham. Den anden hund trisser pænt forbi mens barney rejser børster og knurre. Damen har helt sikkert tænkt "sure kræ". Jeg vidste at barney blev utryg og hvis den anden hund var gået hen til ham, havde han blot snust til den og efter lidt tid, indbudt til leg. Så JEG vidste at han ikke var sur men at han blot blev utryg i situationen. (Og desuden brummer han når han gerne vil hilse på andre hunde :genert: han gør det også ved os når vi kommer hjem, men andre mennesker hører det som knurren. Tror godt andre hunde kan høre forskel - det virker i hvert fald sådan). Hvad damen tænker er jeg da sådan set ligeglad med :vedikke: det vigtigste er jo at jeg kender min hund og ved at den adfærd opstod efter et overfald. Og vi arbejder på at man kan gå tæt forbi andre hunde, helt roligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet nogen kritisere min race sådan face to face - men har da på HG engang læst en meget aktiv ipohundefører udtale sig vældigt nedladende om racen - og det er set hos få andre - som regel schæfer eller malle-ejere :slem:. Men det er jo ikke personligt henvendt til mig. Og jeg tror så at racevalg netop er et meget personligt og subjektivt valg og det er derfor man nogle gange kan komme til at tage det personligt hvis nogen kritiserer.

 

Personligt tager jeg mig ikke den slags - og jeg engagerer mig heller ikke i IPO-krigen om hvis race der den bedste - har de bedste egenskaber etc. Objektivt set findes der jo gode individer inden for alle racer. Men der er så en lang række grunde til at vi vælger den ene eller den anden race fra. Og selv det at man vælger en race fra føler nogen jo så som et angreb på deres race ....det er ikke let - for vi har alle en masse følelser i det her.

 

Når det så er sagt - så er jeg som Milder min egen races stærkeste kritiker. Jeg synes nemlig at en meget stor gruppe opdrættere er godt igang med at avle vores race i smadder. OGSÅ her i DK - rent faktisk kunne jeg ikke drømme om at købe en dansk opdrættet riesen. Men der findes gudsbenådet lækre eksemplarer af slagsen lige uden for rigets grænser hvor jeg selv har fundet mine :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg oplever tit at folk kritiserer min Bob fordi han, pga. blandingen, ligner lidt en buttet gravhund. Synes for det første at det er lidt uhøfligt, fordi jeg har samme holdning til hunde som jeg har til mennesker; udseende er fuldstændig ligemeget. :) Og for det andet synes jeg det er endnu mere uhøfligt når folk vælger at påpege de evt. rygproblemer en hund som han kan få som om jeg har anskaffet mig en hund uden at tænke på det samt tage hensyn til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

En gang Jan kom gående med Speedy (hun var ikke særlig pæn) blev han stoppet af en dame som med nedladende tone spurgte: Hvad er det dog for en" ?

Jan: "Det er en Grapu, en meget fin race, hun er den eneste i Danmark"

Damen: " Nå, jeg synes også det lignede sådan en" :roll:

 

Jan grinede hele vejen hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jeg har aldrig oplevet nogen kritisere min race sådan face to face - men har da på HG engang læst en meget aktiv ipohundefører udtale sig vældigt nedladende om racen - og det er set hos få andre - som regel schæfer eller malle-ejere :slem:. Men det er jo ikke personligt henvendt til mig. Og jeg tror så at racevalg netop er et meget personligt og subjektivt valg og det er derfor man nogle gange kan komme til at tage det personligt hvis nogen kritiserer.

 

Personligt tager jeg mig ikke den slags - og jeg engagerer mig heller ikke i IPO-krigen om hvis race der den bedste - har de bedste egenskaber etc. Objektivt set findes der jo gode individer inden for alle racer. Men der er så en lang række grunde til at vi vælger den ene eller den anden race fra. Og selv det at man vælger en race fra føler nogen jo så som et angreb på deres race ....det er ikke let - for vi har alle en masse følelser i det her.

 

Når det så er sagt - så er jeg som Milder min egen races stærkeste kritiker. Jeg synes nemlig at en meget stor gruppe opdrættere er godt igang med at avle vores race i smadder. OGSÅ her i DK - rent faktisk kunne jeg ikke drømme om at købe en dansk opdrættet riesen. Men der findes gudsbenådet lækre eksemplarer af slagsen lige uden for rigets grænser hvor jeg selv har fundet mine :engel:

 

jeg tror nu jeg ved hvem du mener på HG en rigtig IPO fanatiker :hmm:

 

samme her med min race, ville aldrig drømme om at handle hund her mere, der findes meget fine hunde andre steder

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...