Hop til indhold

Klogheds hund!


Buddha
 Share

Recommended Posts

Og for at vi ikke skal blive helt deprimerede over vores hunde, vores opdragelse og alle vores fejl, vil jeg gerne høre om de kloge ting jeres hunde bare kan af natur eller som de har lært sig selv.

 

Er stadig imponeret over Taikis indkaldstræning af Louisen, og nu også over Ozzie som kan kende forskel på fugle!

 

 

 

(Må indrømme jeg liiiige skal tænke lidt over hvad det nu lige var mine havde regnet ud :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke helt om det er et trick, men jeg døde næsten af grin den dag vi fik is og Bobo fik tigget sig til to portioner ved at lade som om han slet ikke kunne lide den første - man kunne næsten se hvordan han rynkede på næsen, når han snuste til det og kiggede meget insisterende på mig, indtil jeg gav ham resten af min. Så slikkede han lige hurtigt på vaniljeisen, så jeg ikke gad have den, og gik så i gang med den trefarvede. Og på den måde får man altså to is :mrgreen:

 

Jeg ved dog ikke helt om han er specielt klog eller om han bare er grådig :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Flipsedyret ryddede op efter sig selv når han havde leget vildt og inderligt med bamser og altmuligt, så blev det pænt lagt på plads :lun: (han leger ikke vildt meget herinde mere)

- og Tinka er bare så sød og omsorgfuld overfor Flipsedyret, da han lige var flyttet ind havde han jo uanede mængder krudt i røven og fik terrierflip på timebasis, så når vi var ude ved mine forældre og flipsn gik i pestilens-mode, kom Tinka fluks med legetøj eller tyggeben til ham :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe er klog!

 

Da han var lille, sølle 16 uger, skulle min mor ud i drivhuset en regnvejrsdag og undrer sig over at døren er åben... Træder ind og ser en pæn tissepøl på fliserne. Nå, kræet så vel sit snit til at tisse i tørvejr, tænkte hun vel og lukkede døren - og pludselig stod der en hvalp på den anden side og åbnede de :chok:

 

Har video, hvis nogle vil have beviset :slem:

 

Og så skal jeg lige i tænkebox, mener at han også har lavet et par andre, ganske intelligente ting (selvom der absolut er overflod af det omvendte!)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den lille har fundet ud af, at når hun siger vuf henne ved stuedøren, så kommer den store straks og ser hvad der er galt.

Det bruger hun så nu flittigt, hvis den store har gang i et godt tyggeben :D Straks han kommer springende for at kigge ud, suser hun den anden vej efter benet ;) Og han hopper på den HVER gang :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund fandt ud af at banke på når han ville ind. Det gjorde han så ved at bumpe hovedet ind i døren indtil vi åbnede:stupid:

 

Bella kan selv vise hvilke godbidder hun vil have:-) Når vi åbner slikskuffen, dutter hun på den hun gerne vil have. Og vil hun have noget af det tørrede lunge eller lever, sætter hun sig og kigger på glasset (der står i en vindueskarm) og piver. Hun tigger normalt ikke, så det er ikke noget hun gør hver dag:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus er/var en lille smule for klog tidligere - og har lært sig selv at åbne alle døre: begge veje, og også skydedøre på en eller anden måde, har endnu ikke set ham gøre det. Virkelig irriterende, selvom jeg dog må indrømme jeg blev lidt imponeret, da jeg opdagede at han også havde lært at åbne døre ud mod sig selv - en pote på dørkarmen, og en på håndtaget og så kan man holde fast i håndtaget og trække med poten....

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, jamen her kan sheila være med;)

 

Hun kan en rigtig smart ting. Hvis hun får feks en foliebakke af en slags med lækkerier på der skal slikkes af, så glider den jo hen over gulvet..Så sætter hun da bare lige en pote på;) Og flytter den lige så fint over til et andet sted når hun er færdig med en side. Et trick mysla aldrig har fanget..

Får Sheila så en skål med noget i, hun ikke vil dele med mysla, så tager hun skålen i munden med sig i kurven:)

Hun ved også hvornår noget mad er for varmt at smage på, så hun prøver slet ikke, før jeg har sagt det er ok.

 

En anden ting er at sheila har styr på spejle.. Et sted jeg boede da hun var ung, kunne man fra badeværelsesspejlet se ind i stuen hvis døren var åben. Sheila fandt så hurtigt ud af at hun kunne kommunikere med mig i spejlet:) Et trick mysla heller aldrig har fanget..

 

Sheila sender tit mysla af sted for at gø, så hun kan få den gode plads, hendes tyggeben, eller bare min opmærksomhed.

 

Sheila har opdaget at hvis hun bliver bedt om at være nedenunder fordi hun er beskidt, så virker det ikke at pive eller plage..nej man skal gø vagthunde gø, så alle bliver forskrækket og mysla helt oppe at køre, for så orker ingen at høre på hende, opgiver og tager hende med ovenpå:)

 

Sheila har regnet ud at hvis jeg kigger på hendes ører og derefter går på badeværelset, så kan det meget vel tænkes at hun skal have dryppet ører og så er hun forduftet når jeg kommer hen til hende igen, hehe

 

I det hele taget gør hun utrolig mange ting der forbavser mange, det virker virkelig tit som om hun forstå alt hvad jeg siger til hende..:hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har da ellers hjulpet dig på vej i start indlægget :lol:

 

:lol: Ja okay, jeg har nok bare mest tænkt at hun var gakket mere end klog lige med de fugle der.

 

Nå ja, Bobo åbner også selv døren, når han ikke gider være ude mere.. Det er ganske praktisk :mrgreen:

 

Men han er ikke så klog, for han kan ikke finde ud af at overflytte det til andre rum.. Det fungerer åbenbart kun på yderdøren :lol:

 

Tænkte lige at nøj hvor er han klog ... og så læste jeg den anden sætning hahaha.

 

Ozzie elsker at jage fugle - eeeeeeeelsker det! Hun får lov når det er muligt og så fræææææææææææææser hun afsted og jager dem allesammen på vingerne, det er helt fantastisk fedt synes hun OG hun har helt selv fundet på at hver gang hun har taget en runde så kommer hun hen og får en godbid hos mig. Jeg synes det er en vildt fin aftale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm.... jeg tænker også.... og jeg bor endda sammen med Kimmi :mrgreen:

 

Altså klassikeren med at åbne døre kan hun - og hun gør det endda kun, når hun synes vi er urimelige.... ikke sådan i flæng, men kun når man f.eks. går i bad før hun kommer ud. Hun ved også rigtig meget om, hvad man må og ikke må.... og viser tydeligt, når andre gør noget, de ikke må.... f.eks. ved at sidde med hovedet ind i vaskemaskinen fordi Vilya stjæler foder. Det gør hun så indtil jeg kommer hjem.... klogt? Hun kan klatre op af stiger, hvilket i sig selv er godt skuldret.... men når det fører til, at man bliver lukket inde i tomme huse, fordi man ikke kan gå ned igen.... klogt? Nå, om ikke andet, så fik vi da tjekket vores indbruds-evner :vedikke: Hun ved også, hvornår folk kommer hjem og ligger ude i gangen 5 minutter før.... men igen, er det ikke lidt en klassiker?`Hun ved også, at man ikke må stikke af, så hvis hun af en eller anden grund er på den forkerte side af hegnet, så sidder hun på trappen foran døren. Ellers har jeg vist glemt alt om hendes yngre og mere geniale dage :mrgreen:

 

Vilya er mere sådan yndig.... Jeg tror det eneste glimt af genialitet er, når hun "peger" på ting.... f.eks. hvis man spørger hvor Kimmi er - så kigger hun meget insisterende i Kimmis retning (og kræver så en godbid for hendes store indsats).... og dog, måske hun faktisk er lidt snu. Hun har i hvert fald regnet ud, at de færreste giver godbidder til tiggende, hoppende og insisterende Vilya.... hvis man derimod lige så stille bakker ind på plads hos folk og læner sig lidt op af deres venstre ben, mens man ser maaaaajet dygtig ud - så falder der masser af guf af. Det gør hun så tit hos tilfældige mennesker - også selv om hun er i snor og må lave sådan en æselmanøvre for at nå :vedikke:

 

Haps..... er vist bare mest af alt sød :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

min hvap på 4 måneder snakker utrolig meget. han har en særlig lyd når det er ved at være spise tid. det lyder fuldstændig ligesom E.T (rumvæsnet af steven s.) det er ikke noget jeg har lært. han kommer nu også hen og fortæller når han skal tisse ved at snakke, dog med en lidt mere piben lyd. han har lært efterhånden at jeg ikke vil have at han gør indenfor, andet end når han skal svare på: skal du ud og tisse?..

efterhånden som vi har trænet har jeg lagt mærke til at han kigger utrolig meget op på mig når vi går tur. især når han godt selv ved at han går pænt. det er en dejligt at have sådan en kontakt og at han kan være så koncentreret imens han går med snuden nede i jorden.:genert:

 

synes selv han er utrolig dygtig. og kan ikke vente til at vi skal begynde på begynder hold og lære endnu flere tricks.

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie læser tanker :cool:

Han ved i hvert fald altid når jeg sidder og tænker at nu skal han have klippet negle.. Så forsvinder han ligeså forsigtigt ind i soveværelset og under sengen.. Hvor jeg ikke kan nå.. Det gælder også hvis jeg tænker at nu skal han i bad :mrgreen:

Hvis man er så tosset at lægge negleklipperen fra sig for at hente et eller andet, så har Charlie taget den. og gemt den. Så kan man gå og lede :lol: Men kløgtigheden går ikke længere end den er i skattekistekurven eller under sofaen :ae:

Han gemmer de ting han ikke vil dele når der er gæster. Det gælder visse pivdyr. Han tager dem med under sofaen og lader dem ligge der til gæsterne går:hmm:

Generelt når Charlie finder noget han vil have. Så tager han det og lægger det i sin skattekistekurv. Også selvom det mit. Så bliver det jo til hans når det ender i kurven:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmmmm.... jeg tænker også.... og jeg bor endda sammen med Kimmi :mrgreen:

 

Altså klassikeren med at åbne døre kan hun - og hun gør det endda kun, når hun synes vi er urimelige.... ikke sådan i flæng, men kun når man f.eks. går i bad før hun kommer ud. Hun ved også rigtig meget om, hvad man må og ikke må.... og viser tydeligt, når andre gør noget, de ikke må.... f.eks. ved at sidde med hovedet ind i vaskemaskinen fordi Vilya stjæler foder. Det gør hun så indtil jeg kommer hjem.... klogt? Hun kan klatre op af stiger, hvilket i sig selv er godt skuldret.... men når det fører til, at man bliver lukket inde i tomme huse, fordi man ikke kan gå ned igen.... klogt? Nå, om ikke andet, så fik vi da tjekket vores indbruds-evner :vedikke: Hun ved også, hvornår folk kommer hjem og ligger ude i gangen 5 minutter før.... men igen, er det ikke lidt en klassiker?`Hun ved også, at man ikke må stikke af, så hvis hun af en eller anden grund er på den forkerte side af hegnet, så sidder hun på trappen foran døren. Ellers har jeg vist glemt alt om hendes yngre og mere geniale dage :mrgreen:

 

Vilya er mere sådan yndig.... Jeg tror det eneste glimt af genialitet er, når hun "peger" på ting.... f.eks. hvis man spørger hvor Kimmi er - så kigger hun meget insisterende i Kimmis retning (og kræver så en godbid for hendes store indsats).... og dog, måske hun faktisk er lidt snu. Hun har i hvert fald regnet ud, at de færreste giver godbidder til tiggende, hoppende og insisterende Vilya.... hvis man derimod lige så stille bakker ind på plads hos folk og læner sig lidt op af deres venstre ben, mens man ser maaaaajet dygtig ud - så falder der masser af guf af. Det gør hun så tit hos tilfældige mennesker - også selv om hun er i snor og må lave sådan en æselmanøvre for at nå :vedikke:

 

Haps..... er vist bare mest af alt sød :lun:

 

 

vaskemaskine-Kimmi :klap::lun:

 

hvor er videodokumentationen? :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nu kom jeg i tanke om en ting jeg synes er lidt klogt tænkt - Benny har regnet ud at når man sætter sig, kommer man til at sidde liiiidt længere væk end hvis man stod. Men når man skal tigge, duer det jo ikke at sidde for langt væk (tænk hvis man blev overset), så han har fået den irriterende vane lige at træde lidt nærmere, sådan lidt grænseoverskridende tæt synes vi mennesker, for så at sætte sig, på den måde sidder han perfekt i samme afstand som da han stod :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...