Hop til indhold

Er din hund en vagt/beskyttelseshund?


Umulia
 Share

HVor vigtige er din hunds vagtegenskaber for dig?  

87 stemmer

  1. 1. HVor vigtige er din hunds vagtegenskaber for dig?

    • Det vigtigste! Det var årsagen til at jeg fik hund.
      1
    • Meget vigtigt! Jeg ønsker en hund, der kan passe på mig/os.
      5
    • Vagtegenskaber er ikke det vigtigste, men gode at have.
      30
    • Ikke vigtigt. Jeg har ikke brug for en vagthund.
      38
    • Vagtegenskaber er uønskede. Min hund skal være social og glad for alle.
      13
    • Jeg er for bange til at svare på denne afstemning.
      0


Recommended Posts

I forbindelse med en masse indbrud her på vejen har jeg haft besøg af Politiet, som fortalte om det og så sagde den søde betjent: "Nå, men du har jo hund så derfor er du gået fri". Jeg kikkede på Pelle og tænkte "ham der?", men det har sikkert den præventive virkning du skriver om, at have stor hund i huset, selv om de mest hærdede indbrudstyve også kan komme rundt om det, hvis de er forberedt.

 

Ja jeg tror også at de sagtens kan omgås en hund, hvis de virkelig vil, men det er nu rart nok alligevel at "føle" sig beskyttet:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Lidt OT, men et af vore gode vennepar havde indbrud sidste måned mens deres hund var alene hjemme, det er en lille mellemstørrelse hund og han siger ikke vov. Der var ikke sket ham noget og han var også blevet hjemme selvom døren var smadret åben. Det fik mig bare til at tænke på hvis det havde været her :shock: Jeg kan forestille mig indbrudstyve er ligeglade med "venlige" hunde der ikke larmer eller går i vejen, men hvad så med et stk lille LARMENDE frembrusende hund? Tror I de ville komme lisså heldigt ud af sådan en situation? Vi har faktisk snakket om at få alarm bare for at beskytte hunden, ja det lyder nok gak i nogens ører..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har valgt: Vagtegenskaber er ikke det vigtigste, men gode at ha..

 

Når jeg går tur kl meget sent om aftenen, så er det betryggende for mig at drengene godt kan blive lidt vagtsomme, når der dukker nogen op i mørket..

Om de så ville gøre noget, har jeg så min tvivl om.

 

I forgårs gik vi lidt sent. Vi bor i udkantsdanmark og møder næsten aldrig nogen.

Men lige den her aften kommer en yngre mand gående imod os. Vi fortsætter vores rute. Pludselig dukker han op bag mig. Altså må han har drejet ned og tilbage, efter han mødte os.

Vi går over vejen og ind på "vores" grønne (mørke) lufteområde. Og idet jeg når over på den anden side, vender manden sig og kigger efter mig.

Må indrømme at jeg fik lidt gåsehud, da byen virkelig er død om vinteren og der er intet åbent, andet end det lokale bumse-værtshus, hvor der i hverdagene kun sidder 2 ludere og en lommetyv

 

Derhjemme er hundene overhovedet ikke vagtsomme. Alle blir mødt med logrende hale og en bamse i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har stemt 2. men ligger nok et sted mellem 2. og 3.

 

Ihvertfald når det kommer til min kommende hund.

Det er absolut ikke vagtgenet i en dobber jeg har forelsket mig i, men alt det andet der følger med den skønne hund.

At jeg så denne gang sætter pris på at dobberen har et ganske godt vagtgen, er så bare en bonus.

 

I min Jack russell, er der bestemt ikke noget vagtgen, og det er helt iorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altid sagt at mine hunde er de dårligste vagthunde nord for alperne. De ville da kun syntes det var hyggelig hvis der kom en indbrudstyv forbi, " for alle mennesker er da flinke". Men er det derimod en kat der har forvildet sig om i vores have, så vågner vagtgenet og katten skal jages ud, hvis de er så heldige at være ude. Hvis jeg havde ønsket en hund der kunne passe på mig, så havde jeg valgt den forkerte race.

 

Jeg har sat mit x i ikke vigtig. Jeg har ikke brug for en vagthund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige haft besøg af Jehovas Vidner, og kunne måske godt tænke mig, at ændre mit svar til, at jeg ønsker en vagtsom hund :lol: Ej, hun gør når der kommer nogle ved døren og ligesom Blueberry, så hjælper det faktisk også på min nattesøvn, at jeg ved, at hunden vil reagere med gøen, så jeg vågner, hvis der er nogle ved døren om natten.

Sif har - som vores hundetræner siger - også en stor stemme i forhold til sin størrelse, så hun lyder som en noget større hund, end hun reelt er :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har stemt 'meget vigtigt', men det afhænger naturligvis af situationen. Her i byen er det ikke så vigtigt. Men langt ude på bøh'eren hvor vi boede før, og håber at komme til at bo igen, vil jeg altså have en hund der råber vov, hvis der kommer nogen.

Som alle ved, er det der landet fyldt med bøhmænd og øksemordere og ingen kan høre dig skrige! :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret , ikke vigtigt.

Jeg gider ikke en hund som gør hele tiden , faktisk så siger Homer ikke noget når der kommer nogen, eller hvis det ringer på, han er en familie hund.

Men er ikke i tvivl om, at ved han's blotte tilstedeværelse indgyder respekt. Posten har respekt for ham, men det eneste han skal være bange for med Homer, er om han vælter ham og slikker ham ihjel..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Jeg har svaret 2 men mit rigtige svar ligger nok ml. 2 og 3.

 

For mig er det vigtigt at have en hund der gøer når der kommer nogen fremmede, og skulle der komme en ubuden natlig gæst ville jeg håbe at de trængte vedkommende op i en krog, indtil jeg kunne kunne overtage.

Hvad de helt præcist ville gøre er uvist men den yngste(aussien) er lidt "skarp" og har ikke min berners kølige overblik.

 

Til hverdag kan alle komme ind, når jeg har sagt god for dem og min berner knus elsker alle, mens min aussie er noget reserveret, hvilket godt kan være lidt anstrengende ;-) .

 

Håber ikke det blev en for rodet forklaring :-) .

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Vagtegenskaber er ikke det vigtigste, men gode at have... Jeg har ikke noget imod en hund, der gør ved ukendte lyde og hvis der kommer nogen, men det er ikke noget krav. Jeg er egentligt ret ligeglad, tror jeg :lol: Jeg er ikke så vanskelig på det punkt. Så længe den ikke truer med at æde alle folk på dens vej, så er jeg okay med at den er lidt vagtsom :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt blive irriteret over at Izzie gør så meget som hun gør :lol: Men faktisk er jeg ret taknemmelig for at hun gør for det meste :engel: Føler mig mere sikker ved at hun gør når hun hører hver lille lyd, fordi at jeg så har en idé om at væmmelig mennesker ikke bryder ind og gør væmmelige ting fordi de ikke kan vide om hun er hidsig eller happy :mrsgreen:

 

Jeg ville dog ikke have at hun skulle hoppe ind foran en kugle for mig eller forsøge at beskytte mig fysisk, det er mig der skal beskytte hende :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser det overhovedet ikke som vigtigt. :) Desuden ville en gøende lille Dansk-Svensk Gravhund ikke have den store effekt, skulle jeg mene. :)

 

 

Når man ikke kan se hunden, kan man ikke se hvor stor den er :mrsgreen: og faktisk vil jeg vove at påstå at en lille hund kan bide pææænt hårdt pta. dens størrelse :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke vigtigt. Jeg har ikke brug for en vagthund

Var svaret for mig . Godt nok har jeg min lille gø maskine :-) og synes det er super rart at hun lige siger til når der går folk på de sidste par trapper op til os (har hele 2 salen for mig selv så det burde kun være mine gæster der kommer op af de sidste par trapper) Også da døren stort set aldrig er låst når jeg er hjemme, så er det lækkert at vide at der kommer nogen inden de står i døren.

 

Den store reagere kun hvis det er folk hun ikke kender også er det to dybe gø også slut.

Føler jeg mig utryg (pga underboen er det ind i mellem nogle mærkelige typer der banker på døren ) er det nok hvis jeg rasler med mine nøgler så knurrer hun som tosset, men bide kunne hun ikke finde på. så jeg skal bare lage være med at grine for hun logre som besat og synes det er verdens sjoveste leg.

 

Men nogen vagthund bliver hun ikke , og skal bestemt heller ikke være det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret ikke vigtigt, jeg har ikke personligt noget imod at en hund siger vov, når der kommer gæster, men eftersom vi bor i en opgang ville det være virkeligt uønsket hvis hun gøede hver gang der var folk på trappen.

 

Tea gør ikke under normale omstændigheder, men hun er opmærksom, og hvis der sker noget udsædvanligt skal hun nok fortælle os det, hvilket jeg synes er helt fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det der med udseendet er lidt et problem for mig. Det irriterer mig grænseløst, og gør mig nok også lidt vred, hvis jeg får at vide at Oluf ser "skræmmende" eller "farlig" ud. Jeg synes han ser nuttet ud, og det er en af grundene til at jeg har valgt den race. Det pisser mig sgu ærligt talt lidt af, at andre folk synes de kan tillade sig at vurdere min hunds potentielle farlighed på udseendet. Se dog på hundens adfærd og kropssprog i stedet!

 

det forstår jeg godt, at du synes er irriterende. men faktum er jo, at de fleste mennesker slet ikke fatter noget om hundes adfærd og kropssprog. der er lillehund/storhund og farlighund/ikkefarlighund - og for mange er der bare "hund=farlig", i hvert fald her i området. og jeg synes altså også, at oluf er nuttet. nu skulle vi have pelshund pg.a. allergi, så de allermest farligt udseende var ligesom udelukkede på forhånd, men det er særligt vigtigt for mig, fordi ingen andre i vores omgangskreds er det mindste hundemindede, så det var ret vigtigt at få noget, der var småt og tilforladeligt eller endda kært af udseende, der hjalp lidt på den indledende accept - at han så opfører sig som en galning og derfor alligevel er blevet uønsket et par steder er en anden sag :lol:

 

i øvrigt er jeg også SÅ bange for, at halfdan skulle blive stjålet, hvis vi engang flytter fra 5. sals baghuslejlighed, hvor der nok ikke er nogen der gider bakse med at bryde ind. han er klart det vi ejer af størst værdi på det sorte marked, og det ville bare være en helt uoverskuelig ulykke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Har svaret ikke vigtigt.

 

Det er ikke vigtigt for mig at min hund er vagtsom, men så alligevel er jeg glad for at hun knurre og bliver sur når fremmede folk går ind i huset uden at banke på. Dette er sket med hjemmeplejen, og Cleo stoppede idet jeg kom ud til hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også svaret uønsket, simpelthen fordi jeg ville få pip af en hund der gør i tide og utide :genert:

 

Jeg er ret glad for mine vagthunde, de bjæffer jo ikke non-stop, ny nabo med unger der slæber cykler ind og ud af elevatoren med brag og bumpen kontinuerligt døgnet rundt, hundene siger ikke en lyd, men hvis der er nogle, der ikke plejer at være i opgangen eller nogen, der kommer for tæt på vores dør, SÅ advarer de.

Når jeg skal i vaskekælder om natten er det også betryggende med Petrine, der lige kan knurre ad bøllerne og holde dem på afstand.

 

Så for mig er det en ekstra bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er dejligt at barney knurre om natten når eks. kæresten kommer listende hjem, efter en druktur. Det er rart at han er opmærksom og giver lyd fra sig når noget er mærkeligt.

 

Når der kommer gæster siger han intet. Hverken når de banker på eller bare går ind. Det er nu også dejligt.

 

Så det er kun når det bliver lidt uldent han giver lyd og det passer mig SÅ godt! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Eris skaber ville skabe rædsel og terror, hvis der kom en indbrudstyv! Hun ville komme farende hen for at give luftkys, nyse, logre, hoppe glad rundt og "smile"! Faarlig hund! :evil:

 

Hun gør meget "blødt" (næsten lydløst), når der bliver banket på døren. Jeg synes det er fint, at hun gør os opmærksom på, at der er nogen ved døren. Jeg ville dog ikke synes det var attraktivt, hvis hun gjorde det hver gang der var lyde i opgangen.

Jeg har trænet Eris til at gø et par gange, og derefter rette henvendelse til mig :-) Så er det overstået.

Hvis jeg ville have haft en hund der virkelig kunne passe på mig og min familie, så havde jeg valgt en akita.

Jeg er ikke bange for indbrud og føler mig sikker her, på trods af at min hund ikke gør nogen indbrudstyve fortræd.

 

Nu når jeg flytter, har jeg skrevet under på, at det er helt okay, hvis vores udlejer kommer ind hvis der skulle ske en vandskade. Så jeg vil da helt klart foretrække, at Eris ikke gik til angreb eller knurrede. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har på ingen måde ønsket en vagthund. Vi bor i rækkehus, og vil gerne have plads til naboerne også. Men Trille gør af biler på fordelingsvejen, børn der cykler, hunde, naboen, gæster og blade vinden blæser op:stupid:

tænker det er hendes nyfundne selvtillid, og syntes langsomt det bliver bedre. Men de er irriterende at gæster skal have stukket en godbid i hånden før hun stopper, og nogen gange hjælper det først når de er kommet ned og sidde.

Men tænker nu ikke nogen bliver bange for hende:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svaret:

Vagtegenskaber er ikke det vigtigste, men gode at have

Jeg bor langt ude på landet, og er ikke bange for at være her selv. Nu er Linus jo så også en hund der gør, hvis han kan fornemme at nogen tænker på at starte en traktor i nærheden (= omkreds af ca 10 km!!!) :stupid: og indtil den er kørt forbi!

Jeg får sjældent gæster, men når der kommer nogen, gør han også, indtil de er kommet ind af døren/lågen, så går han mere over i at skriiiige! :roll: Og efter 5 minutter, så er han faldet til ro igen! Men jeg tror kombinationen af at jeg INTET har i mit hjem der er noget værd for andre at stjæle OG så dét at jeg har hund, gør at jeg nok ikke er det første offer for indbrud!

Men mine fremtidige hunde, bliver ikke valgt efter om de er alarm-hunde, eller ej - men mere ALLE deres egenskaber...

 

Og jeg er desværre med på "fordoms-vognen", når jeg siger at jeg meget hellere vil gå ind til en Rottweiler, Berner Sennen, GD eller anden stor hund, end jeg vil gå ind til en Terrier, Pekingeser, Gravhund eller en anden lille hund! Men det hænger jo sikker sammen med at jeg bedre kan "aflæse" de store hunde, fordi det er dem jeg har størst kendskab til! :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...