Hop til indhold

Når man pludselig bliver meget i tvivl om hvilken race man ejer....


Franziska
 Share

Recommended Posts

Jeg var jo hos dyrelægen her forleden og det første assistenten udbryder - Nej er det en Saarloos ulvehund, har altid ønskede mig at møde en nej hvor er det flot. :vedikke:

 

Forklarede pænt hun var Alaskan malamute osv.

Nu igennem "Er ulven tilbage tråden" fik jeg googlet Saarloos ulvehunden og shit - ligeheden er altså ikke til at tage fejl af :shock:

 

images?q=tbn:ANd9GcRkOKrEObkvSC6X980LOIMqo6dBsgc4r6aKMUfXE68ih-ySuMFviwimages?q=tbn:ANd9GcSTNozHSlshwwwAlcog0rhDYr5WH12uhJoSD6wO-Z6LAQm_8KCMUQimages?q=tbn:ANd9GcQspK16q94FJsRsuvdeEnn9yBbLzchSDpjWVyQ9LmIe3lq3b37SFgimages?q=tbn:ANd9GcSuxvcfaURRoislUes4OSRLlelqkeqMppincbtCVXVUpiLudFglimages?q=tbn:ANd9GcTP5urzuz3_vQdCRcwIzKNpRQXySOsAmB7jfQveyrD9FRJwB-Yi

 

Også et af min Maya

 

IMG_6085-001.jpg

 

 

Ved ikke helt hvad jeg vil med denne tråd, for for mig er det helt ligegyldig hvad hun er - men det slog mig bare..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte jo "mutte, for real?" da jeg mødte hende, og tænkte ved mig selv at I nok ikke vidste helt hvad der var i hende?.. :genert:

 

Altså moren er med tavle og faren er uden. Men især faren har den der meget kraftige krop - store potter og mutte-pelsen. Men ja, man ved jo aldrig :blink:

 

 

Og temperamentet har hun i hvert faldt efter mutten og ikke ulvehunden.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså moren er med tavle og faren er uden. Men især faren har den der meget kraftige krop - store potter og mutte-pelsen. Men ja, man ved jo aldrig :blink:

 

 

Og temperamentet har hun i hvert faldt efter mutten og ikke ulvehunden.. :lun:

 

Jeg synes også tit at de der slædehunde-blandinger kan få ALLE slags udseender! Var jeg jer, ville jeg bare sige at hun var 50/50. Hvis hun ha rmuttesind, er udseendet jo ligegyldigt, og det kan altså være ret svært med den slags hunde synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun minder i hvertfald meget om den Ulvehund...

 

Selve "kraftigheden" synes jeg måske lidt hun mangler i hovedet, men det betyder jo ikke at hun ikke er en malamut...

 

Når jeg ser på de billeder af den ulvehund, så minder det mig da om vi var til husky udstilling, der var bare RIGTIG mange der så "sådan ud", den lidt mindre rubuste husky ER jo "arbejdshunden", og den oprindelige... Mon Malamutter også har en "slankere arbejds type" ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også tit at de der slædehunde-blandinger kan få ALLE slags udseender! Var jeg jer, ville jeg bare sige at hun var 50/50. Hvis hun ha rmuttesind, er udseendet jo ligegyldigt, og det kan altså være ret svært med den slags hunde synes jeg.

 

Og faktisk er Maya den der ser mest mutte-agtig ud i kuldet, synes jeg..

Uuhh må virkelig skub til opdrætter for at lave træf.. :klap:

kunne være vildt at se om de andre er begyndt at ligne mere mutter eller om man kan se noget i dem som man ikke kan i Maya... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun minder i hvertfald meget om den Ulvehund...

 

Selve "kraftigheden" synes jeg måske lidt hun mangler i hovedet, men det betyder jo ikke at hun ikke er en malamut...

 

Når jeg ser på de billeder af den ulvehund, så minder det mig da om vi var til husky udstilling, der var bare RIGTIG mange der så "sådan ud", den lidt mindre rubuste husky ER jo "arbejdshunden", og den oprindelige... Mon Malamutter også har en "slankere arbejds type" ?

 

Altså hendes mor er en lidt slanker type og stammer vidst fra en kennel hvor de avler dem til træk.. Men moren harnoget kraftiger hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skulle en dag tage på DKK udstilling, en af de store, der vises ind imellem disse ulvehybrider.

Jeg har da mødt et par stykker.Dem jeg så var så temmelig spinkeltbygget i forhold til Mallen.Og jeg ved ikke hvor stor forskellen er på den tjekiske og den hollandske.

 

 

uuhh ja det kunne være spænende.. :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde regnet med at hun ville vokse noget mere i breden- men indtil videre er det ikke sket ;-) og vi har jo fra start af været klar over den usikkerhed der er når vi nu købte uden tavle.. Vi gik ikke så meget efter sikkerheden for at hun er renracede, men efter er godt temperament. Og det har vi fået <3

 

Det er ikke kun hendes bredde, der har fået mig til at tænke sådan, det er også noget med hendes ansigt... uden at jeg altså overhovedet er mutte-ekspert. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes også, at hun har schæfertræk i ansigtet... det ville også være mit bud.

 

 

Pudsigt, jeg har aldrig skænket det en tanke.. Jeg sad lige og kiggede billeder... Men hvis du kigger på hende i forhold til en FCI Malamut... Så f.eks. størrelsen på ørene er jo helt forkert. Standarden siger: Middelstore, men små i forhold til hovedet.

 

Og det er Mayas jo ikke, der er lidt mere "schæfer" over dem! Derudover er en af de ting der nok gør hun ikek har et "typisk" malamut hoved, at de (ligesom huskien) i følge standarden skal have hvidt som den dominante farve i hovedet, det har Maya ikke umiddelbart. (Den typiske husky/malamut maske)

 

1191040.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var jo med da hun gik så urent og skulle til dr dyr for røntgen og synes egenlig også at hun har noget schæferpræg.

Men.,, men da huskierne kom til DK som både udstillingmodeller og brugsmodeller var de da også vidt forskellige.Og mallen har jo kun som huskier en kort fortid som udstillingmodeller Europa, så sådanne racer vil naturlig se helt forskellig ud.

Når nogle linier er ,hvor kun egnede brugshunde videreføres i avl og andre , mere såkaldte pelsdyr, der mest skal se ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...