Hop til indhold

Synd for hunden?


Gæst caro4805
 Share

Recommended Posts

Gæst caro4805

Hej med jer..

 

Min søster og jeg, havde en stor diskussion lige før, omkring hunde luftning.. Hun vil rigtig gerne have en border collie, når hun flytter hjemmefra (hun er 19 år gammel).. Min søster er bare rimelig stædig.. Men hun mener så at hvis man bare vænner hunden til, kun at skulle ud og gå i en time om dagen, så er det okay, fordi at den så aldrig har prøvet andet, ligesom en kat der heller aldrig har prøvet at være ude, hvis den bor i lejlighed og bla bla bla.. Synes bare overhovedet ikke at det kan sammenlignes, for en hund har jo stadig behov.. Jeg blev bare rigtig ked af det, fordi at jeg synes det ville være synd for hunden.. Eller det bare mig, der er helt galt på den? :???::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst caro4805

Fordi at hun synes den er smuk.? Hallo mand, det er da det indre der tæller og for at forholdet både skal være rart i mellem hund og ejer, skal man da vælge den rigtige race, ellers ender det jo bare med at hun kommer hjem til ødelagte møbler og hvem har gavn af det.? Det har jeg også forsøgt at forklare hende, men hun vil ikke høre på mig.. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu paa sin vis enig med hende, du kan faktisk vaenne de fleste hunde til et meget lille aktivitets niveau, vi har en husky og hans aktivitets niveau er ikke hoejere end mange andre racers..

 

Dog mener jeg at luftetur og aktivering ikke har en dyt med hinanden at goere.... Eller jo lidt.. Vores hunde bliver luftet maaske en time MAKS! Om dagen... Tilgengaeld bliver de aktiveret, hvor vi laver noget sammen med dem, f.eks. traening, eller den slags... Men decideret ud i snor og snuse til ting, er i mine oejne bare en noedvendighed, og jeg synes selv det er doedens peolse at "lufte hund", og gider heller ikke vade rundt i timesvis hver dag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu paa sin vis enig med hende, du kan faktisk vaenne de fleste hunde til et meget lille aktivitets niveau, vi har en husky og hans aktivitets niveau er ikke hoejere end mange andre racers..

 

Dog mener jeg at luftetur og aktivering ikke har en dyt med hinanden at goere.... Eller jo lidt.. Vores hunde bliver luftet maaske en time MAKS! Om dagen... Tilgengaeld bliver de aktiveret, hvor vi laver noget sammen med dem, f.eks. traening, eller den slags... Men decideret ud i snor og snuse til ting, er i mine oejne bare en noedvendighed, og jeg synes selv det er doedens peolse at "lufte hund", og gider heller ikke vade rundt i timesvis hver dag...

 

 

Det du skriver her SHII , er så ikke min erfaring med alle hunde.

Begge min græske er hunde der hver dag i hvertfald som rimelig unge helst løb 3-6 km /dag, bare løb.Når denne overskudsenergi er brændt af ,er de efter en pause klar til mental træning.

Snoopy er jo da sikkert en bordermix og jeg siger ikke, at han ikke kan falde ned indendørs uden motion, her kun den kropslige, men han bliver trist og depri.

Sansynligvis er han af brugshundetypen af bordere, og han behov for at strække ud med fart er som en engelsk fuldsblodshest.De bliver høje af det. Når dette behov er opfyldt kan man lave noget, der inddrager hjernen.

Som om hjernen først virker, når kroppen har fået sit behov opfyldt.

Selvfølgelig ville han kunne klare at kun komme i haven i f.eks 3 dage hvis jeg var syg, men så ville han også være tæt på at sprænges.

Og dette motionsbehov ligger langt over min cockeres.

Og selv min over 12 årige cocker bliver ked af det, hvis hun ikke mindst får en tur på ca 1 1/2 time /dag.Undtagen i virkelig møjvejr, så er der "slap af dag." Og så er de jo i haven efter eget ønske.

Desværre har jeg aldrig haft nogle tæt på mig, med arbejdsborderer, som jeg kunne sparre med, men jeg fik ihvertfald kam til mit hår, da jeg fik adopteret ham, som jeg troede var en cockermix.

Så jeg vil klart fraråde alle at begive sig ud i køb af en sådan model, hvis man ikke har sat sig ind i racens behov.

Og ja- jeg ved godt de er rimelig forskellige, alt efter aner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Selvfølgelig kan man vænne hunde til meget.

 

Men nu siger jeg det som jeg har sagt mange, mange gange før.

 

En border collie er IKKE en førstegangshund og det er IKKE en hund der kan "nøjes".

Hvis man vil have en hund der kan "nøjes", så køb dog for dælen en hund der ikke risikere at mistrives og smadre hjemmet, fordi den ikke er avlet til at lave så lidt.

 

Border collien er imo kun en hund til folk der ønsker at dyrke hundesport og som brænder for at aktivere deres hund fysisk og mentalt.

Jeg sætter tingene lidt på spidsen, men border collien er uhyggeligt intelligent, aktiv og en ganske fantastisk hund i de rigtige hænder.

Jeg vil nok altid selv have en bc i mit hjem - Jeg elsker racen for alt den er!

 

Min egen bc på snart 7 mdr. kan sagtens slappe af indenfor, uden at gå flere timer dagligt, fordi vi har et par tusinde m2 han kan drøne rundt på lige så tosset han vil.

Men havde vi ikke det, så ville det være en anden sag.

Jeg vil garanteret kunne aktivere mig ud af meget, men han har så meget glæde af hans daglige fræserture, at det slet ikke giver nogen mening ikke at lade ham få dem.

 

Men en border collie i de forkerte hænder er nogle af de værste hunde jeg kender.

Har set eksempler på fuldstændig ødelagte hjem, nervøse og stressede hunde, hunde med manisk opførsel osv.

Disse hunde lever ikke et godt liv og det gør deres ejere bestemt heller ikke.

 

Så man skal ganske enkelt lade være med at anskaffe sig en bc' hvis man ikke virkelig, virkelig brænder for at træne, aktivere og gå med hunden.

Hvis man bare synes den er pæn, så køb en tøjhund der ligner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender en chihuahua, der netop er vænnet til max en times gåtur om dagen (og det er en chihuahua!!!), veninden passede den en uge, hvor den så fik 'normalt' aktivitetsniveau - jeg er tæt på at kalde det dyrplageri og selvbedrag, hvis man tror man kan vænne en hund til at kede sig, udviklingen på bare en uge og med 'bare' en chihuahua var skræmmende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Min veninde har en mobs/griffon blanding. Hun har fortalt, at hendes hund ikke kræver det helt store i fysisk aktivitet. De bor i lejlighed og hunden bliver luftet nede foran efter behov...

 

Der er flere mindre aktive racer, som ikke kræver det vilde fysiske. Ingen af dem lign en BC... :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en border collie er meget dumt at anskaffe, hvis man kun regner med at gå med den 1 time om dagen.

 

Jeg går i hverdage nok 1 time om dagen (plus alle de mange tisseture), og Eris er fuldstændig tilfreds med det. Jeg går længere ture i weekenden, om vinteren, nogle hverdage, cykler en gang om ugen i 30min med Eris. Løber og leger med hende i lejligheden (når hun gider), går i hundeskoven sommetider, og så træner vi flere gange hver dag.

Synes ikke jeg er dyreplager fordi hun får en time om dagen. :engel: Jeg vurderer ud fra hvordan hun har det, og hvilke perioder hun er ekstra træt i. Har hun masser energi, så får hun bare en længere tur.

Link til indlæg
Del på andre sites

J

 

Dog mener jeg at luftetur og aktivering ikke har en dyt med hinanden at goere.... Eller jo lidt.. Vores hunde bliver luftet maaske en time MAKS! Om dagen... Tilgengaeld bliver de aktiveret, hvor vi laver noget sammen med dem, f.eks. traening, eller den slags... Men decideret ud i snor og snuse til ting, er i mine oejne bare en noedvendighed, og jeg synes selv det er doedens peolse at "lufte hund", og gider heller ikke vade rundt i timesvis hver dag...

 

Er Dexter aldrig ude og løbe?

 

Personligt er jeg godt nok ligeglad om en ejer synes det er dødens pølse at gå tur, turen er sådan set for hundens skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst caro4805
Caro, hvad dækker din søsters udtale sig over? Vil hun gå til træning med hunden, hvad vil hun i det hele taget med den?

 

Altså hun vil bare gerne have den, fordi at hun synes den er smuk.. Hun vil ikke lave motion med den og hun vil slet ikke gå til træning med den, da det koster penge.. :/

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hun vil bare gerne have den, fordi at hun synes den er smuk.. Hun vil ikke lave motion med den og hun vil slet ikke gå til træning med den, da det koster penge.. :/

 

Så skal hun godt nok ikke have sådan en hund - for pokker, hvorfor er folk så ... argh! Ja ikke dig, selvfølgelig, du har jo fat i den lange ende.

Er der nogle som kan hjælpe dig med at få hendes øjne op? Nogen i familien? Kender i nogen med en aktiv hund du kan få til at beskrive hvor hårdt det er?

 

Bliver så trist..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst caro4805

Haha! Håber, det ville hjælpe! Hun vil bare have en at komme hjem og hygge med og en smuk hund at vise frem for vennerne og bla bla bla.. Men jeg vil gøre alt for at få hende fra det.. Har også spurgt hende om hvordan det selv ville være, hvis det var hende.. Det har hun så ikke svaret på.. Men idag har jeg været ovre og låne en hel stak hundebøger, også om motion og træning af dem og om deres behov.. Så kan hun få det skriftligt, skal bare få hende til at læse dem.. Og indse hvor galt hun er på den.. Hun vil bare selvfølgelig ikke høre på MIG, fordi jeg er hendes lillesøster og alt det der pjat, men derfor kan jeg jo godt forstå hunde alligevel.. Min mor holder bare altid med min søster, uanset hvad, også i denne her sag.. SÅ LATTERLIGT!!!!!!!!! :fornaermet::megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo håbe der ikke er nogen opdrættere af border collies der vil sælge til hende, nu hun kun vil have hunden, udelukkende fordi hun synes den er smuk.

Men hun vil jo nok gå efter en billig en der ikke har stamtavle, og det er langt fra sikkert at alle sælgere er lige kritiske mht. hvem de sælger til, som hvis hunden kom fra en DKK opdrætter

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst caro4805

Gid de var! Men du har nok ret! Jeg har tænkt mig at få en hund selv derfra, når jeg bliver ældre, men altså ikke en Border Collie, da jeg kender til dens behov.. Det er super dejlige hunde, som alle jo er, men jeg ved bare at jeg ikke vil kunne klare en så krævende hund, så derfor vælger jeg ikke at få en.. Jeg har dog beskæftiget mig med hunde hele mit liv.. De har altid vist min interesse.. Jeg er villig til at give 10000 kr. og også højere for en hund, jeg bare ved har haft det godt og som er sund og rask.. Det er det vigtigste.. Jeg GLÆDER mig som et lille barn til at skulle have hund.. En hund jeg bare kan gøre lykkelig.. Jeg er kun 17, så der går nok lige et par år, før jeg anskaffer mig en, men til gengæld ved jeg så at jeg er parat til den tid.. Jeg ved hvad det kræver og er helt indstillet på det.. Men jeg vil bare være sikker på at jeg er parat til sådan et lille pus :lun::engel: :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...