Hop til indhold

Står hunden korrekt


Gæst Spilop
 Share

Recommended Posts

Det er ikke nemt at finde billeder af en stillestående hund :lol: (og så er der meget fjollet golden med på en del :lol: :hjerte:)

 

De to nedenunder er han 15 mdr.

 

 

Her drejer han sig lidt for at se efter en hund. Så det er nok ikke så "retvisende"

IMG_6609.jpg

 

 

Han har selv stillet sig sådan

IMG_6604.jpg

 

 

Knapt 15 mdr - men stor forskel til de over. Her har han også selv stillet sig sådan

IMG_6063-001.jpg

 

 

 

14 mdr - og igen selv stillet sig sådan

 

IMG_5938-001.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hmmm interessant... johna går jo med spanske skridt når hun fx går lineføring og kigger på mig... Men ikke når hun går naturligt... Bør man forsøge at fåmhende til alde være med det?

 

Når en hund går fri ved fod, har den fokus på mod fører og skal samtidig holde pladsen. Det betyder ofte at den bærer meget vægt på bagparten og har kraftigt afskub - så kan spanske skridt komme. Om det er hensigtsmæssigt er vist mere en smagssag end noget andet. Jeg ville personligt ikke være bekymret for helbredet, men jeg synes det erlidt uhensigtsmæssigt ift. rally og LP, så derfor vil jeg ikke have det hos mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nemt at finde billeder af en stillestående hund :lol: (og så er der meget fjollet golden med på en del :lol: :hjerte:)

 

De to nedenunder er han 15 mdr.

 

 

Her drejer han sig lidt for at se efter en hund. Så det er nok ikke så "retvisende"

IMG_6609.jpg

 

 

Han har selv stillet sig sådan

IMG_6604.jpg

 

 

Knapt 15 mdr - men stor forskel til de over. Her har han også selv stillet sig sådan

IMG_6063-001.jpg

 

 

 

14 mdr - og igen selv stillet sig sådan

 

IMG_5938-001.jpg

 

Hvor er han smuk! Nu aner jeg intet om pudler, men der er to ting jeg studser over: jeg synes han har en meget stejl skulder og jeg synes han hænger lidt på midten af overlinjen. Men det er også svært at se, hvor meget der er pels og hvor meget der er hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er han smuk! Nu aner jeg intet om pudler, men der er to ting jeg studser over: jeg synes han har en meget stejl skulder og jeg synes han hænger lidt på midten af overlinjen. Men det er også svært at se, hvor meget der er pels og hvor meget der er hund.

 

Tak :kys: Altså på billede tre (hvor han kigger på kameraet) ved jeg, at han har stærke smerter i højre bagpart. Det er taget samme dag, som han løb ind i træet (god og vild leg - glemte at se sig for) Der havde han slået bækkenet meget skævt. Der er rettet til billederne med Noomifjollerøv.

 

Hænger på midten af overlinjen. Er det det "dyk" der er sådan ca midt på ryggen?

 

Mht skulder, så :vedikke: Måske jeg skal prøve at få ham til at stå stille og tage et billede :lol: For selv de andre stillebilleder, er taget i leg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Buzz har halen til samme side på alle billeder? Ved ikke om hunde har en foretrukken side at have halen på :vedikke: Aner ikke hvad mine gør, for mange haler i samme farve at holde styr på.

 

Jeg tror, det er et tilfælde - i forhold til den retning han kigger. Jeg har ikke nogen, hvor han sådan helt kigger lige ud. Det må vi se på at få taget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spot 3 år. Han er ikke stillet op, men har selv valgt positionen.

 

[ATTACH=CONFIG]98641[/ATTACH]

 

Han er altså en smuksak :lun:

 

Som sagt, jeg bryder mig ikke om at bedømme ud fra øjebliksbilleder - men når jeg nu selv lægger ind og håber nogen kommer med en mening, så må man vel også hellere selv prøøøøve at bidrage :mrgreen:

 

Nu står spot jo ret "på" på det her billede, hvilket vel kan forårsage den skrå overlinie, fordi han lægger hovedet tilbage for at kigge op på dig. Men han virker falden i lænden umiddelbart og står anstrengt på bagbenene - beklager mine selvopfundne beskrivelser - faktisk som Møffe ofte står. Kraftig knævinkel, men med haseledet bøjet lidt ind (skyldes nok den skrå overline, som igen skyldes at han har lagt hovedet tilbage for at kigge op). Møffe KAN ikke stå rigtigt med bagbenene længere faktisk, jeg skal hive dem langt tilbage, førend han står rigtig i hasen - og med det resultat, at lårbenet vel nærmest står lodret ift. jorden... Det kunne ligne lidt det samme med Spot her.

 

Men altså, jeg regner med at han er fuldt ud sund og rask + gennemtjekket, med den ejer han har :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er altså en smuksak :lun:

 

Som sagt, jeg bryder mig ikke om at bedømme ud fra øjebliksbilleder - men når jeg nu selv lægger ind og håber nogen kommer med en mening, så må man vel også hellere selv prøøøøve at bidrage :mrgreen:

 

Nu står spot jo ret "på" på det her billede, hvilket vel kan forårsage den skrå overlinie, fordi han lægger hovedet tilbage for at kigge op på dig. Men han virker falden i lænden umiddelbart og står anstrengt på bagbenene - beklager mine selvopfundne beskrivelser - faktisk som Møffe ofte står. Kraftig knævinkel, men med haseledet bøjet lidt ind (skyldes nok den skrå overline, som igen skyldes at han har lagt hovedet tilbage for at kigge op). Møffe KAN ikke stå rigtigt med bagbenene længere faktisk, jeg skal hive dem langt tilbage, førend han står rigtig i hasen - og med det resultat, at lårbenet vel nærmest står lodret ift. jorden... Det kunne ligne lidt det samme med Spot her.

 

Men altså, jeg regner med at han er fuldt ud sund og rask + gennemtjekket, med den ejer han har :lol:

 

Tak for feedback. Jeg tror faktisk at underlaget skråner en anelse her, men du har helt ret. Jeg synes han er en anelse indadstillet på bagbenene og lidt snæver. Tilgengæld synes jeg (normalt) han har en pæn overlinje - måske et lidt stejlt kryds?

 

Han er både udstillingsbedømt og gennemtjekket, så han fejler ikke noget. Men sjovt at høre andres vurdering! Synes du har helt ret i knævinkel og haseled! Han er en anelse kortere og mere kompakt end de fleste bordere jeg kender og det kan jeg faktisk meget godt lide, men det er vist smag og behag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hund går fri ved fod, har den fokus på mod fører og skal samtidig holde pladsen. Det betyder ofte at den bærer meget vægt på bagparten og har kraftigt afskub - så kan spanske skridt komme. Om det er hensigtsmæssigt er vist mere en smagssag end noget andet. Jeg ville personligt ikke være bekymret for helbredet, men jeg synes det erlidt uhensigtsmæssigt ift. rally og LP, så derfor vil jeg ikke have det hos mine.

 

 

 

Og pointen med indlægget var: at hunden går med spanske skridt i fri ved fod siger ikke nødvendigvis noget om, hvordan dens bevægelsesmønster i virkeligheden er.

En forsinket pointe er bedre end ingen pointe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville rigtig gerne kunne kommentere på jer andre...men føler slet ikke, at jeg ved nok til at gøre det :vedikke:

 

Kan dog skyde med to ting :lol:

 

Berner: Møffe står langt pænere som 1½ års og knapt så belastet ud fra, hvad jeg personligt tænker. Han "hænger" mere på de nyeste. Men det er nok også noget med størrelse osv.

 

Dorte: Maggie i maj er meget..uharmonisk..i mangel af bedre ord. Det er som om hendes knæ er samlet?

 

Det fra september synes jeg, hun står godt, hvor hun i november måske lægger vægten til højre? (eller også er det billedvinklen)

 

Se jeg gætter bare på livet løs :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og pointen med indlægget var: at hunden går med spanske skridt i fri ved fod siger ikke nødvendigvis noget om, hvordan dens bevægelsesmønster i virkeligheden er.

En forsinket pointe er bedre end ingen pointe!

 

:lol: fangede godt pointen... Var egentlig mest bekymret for om det var skidt for hende? Men eftersom hendes naturlige bevægelsesmønster er helt anderledes - og jeg synes det ser sødt ud - så tror jeg bare jeg lader hende gøre det....

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for feedback. Jeg tror faktisk at underlaget skråner en anelse her, men du har helt ret. Jeg synes han er en anelse indadstillet på bagbenene og lidt snæver. Tilgengæld synes jeg (normalt) han har en pæn overlinje - måske et lidt stejlt kryds?

 

Krydset (som vist er det jeg kalder lænden) er jeg i hvert fald enig med dig om på det billede her :-) Snæverhed kan jeg ikke rigtig udtale mig om... Det kan jeg ikke rigtig finde ud af at se, det eneste jeg ved, er at hunden ikke må stå for bredt - så aflaster den højst sandsynligt.

 

Men altså, det hele står og falder på et billede jo også på hunden humør, hvad den laver/tænker-agtigt osv. :lol:

 

Han er både udstillingsbedømt og gennemtjekket, så han fejler ikke noget. Men sjovt at høre andres vurdering! Synes du har helt ret i knævinkel og haseled! Han er en anelse kortere og mere kompakt end de fleste bordere jeg kender og det kan jeg faktisk meget godt lide, men det er vist smag og behag!

 

Ja, jeg ved jo ikke hvordan han står normalt, hvis han bare stiller sig tilfældigt op - har svært ved at forestille mig, at han ser lige sådan ud som på billedet :-)

 

Berner: Møffe står langt pænere som 1½ års og knapt så belastet ud fra, hvad jeg personligt tænker. Han "hænger" mere på de nyeste. Men det er nok også noget med størrelse osv.

 

Yups, Møffe er blevet rigtig dum i bagparten med alderen - men altså, med to sprængte korsbånd, hvoraf det ene går ad helvedes til med genoptræning (men langt bedre nu end for bare en måned siden!) + løse hofter og manglende muskulatur... How not? Desværre er han blevet rigtig stiv i højre knæled, som ikke rigtig vil bøje, når han går og står, hvorfor han, som tidligere sagt, skal sættes så langt tilbage med bagbenet, når han stilles op. Derudover har han problemer med bækkenet, som har skullet rettes lidt på plads hver gang vi har været hos kiro.

 

Men er da spændt på at høre flere meninger :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som lovet, nye stå-billeder i dag af Møffe, der selv vælger sin stilling (og en ret træt Møffe endda, da vi lige har været til genoptræning - tog ham midt i luren og ud i haven, hehe - det er Møffe ikke sååå godt til)

 

[ATTACH=CONFIG]98652[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98653[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]98654[/ATTACH]

 

Bøjer han (fjerner vægten) lidt i bagbenene?

Link til indlæg
Del på andre sites

Buzz har halen til samme side på alle billeder? Ved ikke om hunde har en foretrukken side at have halen på :vedikke: Aner ikke hvad mine gør, for mange haler i samme farve at holde styr på.

 

Petrine har en klar favoritside, jeg er begyndt at rette halen ud og synes den er blevet mindre krampagtig at se på (hale med krøller er noget af et problem for mig, synes det ligner 'krumme tæer' og forsøger at få den slappet af)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bøjer han (fjerner vægten) lidt i bagbenene?

 

Jeps, nu har jeg godt nok ikke kunnet spørge ham, men det formoder jeg han gør, ja. Det har været meget værre end her med højre bagben for ikke længe siden. Og noget af det er måske på nuværende tidspunkt vane. Men som sagt, han er blevet stiv og strækker ikke selv (især) højre bagben ud.

 

Nu er billedet også lidt misvisende, da han som sagt lige er blevet hevet ud af sangen ovenpå en omgang genoptræning. Så han er både træt og sløv og ligner vel næsten lidt en druknet mus :-) Men hvor meget bedre det er, når han er frisk men afslappet, kan jeg faktisk ikke engang sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

er gadedrengehop ikke et af tegnene på patellaproblemer?

 

jo, tror det, og det foreslår mange. men både manuelle undersøgelser og røntgen viser et fint og fast knæ. han var til kiropraktor efter han havde haft en lang halteperiode på benet som ung, ved ikke om du husker det, hun kunne intet mærke ud over lidt naturlig muskelfattighed i den side (han støttede vel nærmest slet ikke på benet i over en måned) - og nu har vi altså aftalt, at vi vil have ham afsted igen, selv om han aldrig halter og umiddelbart ikke aflaster. det er lidt en mystisk ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...