Hop til indhold

Sterilisering?? Erfaring med dette?


Gæst Anne90
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi er i gang med at købe en Cavalier King Charles Spaniel hvalp. I forbindelse med valget af køn kom jeg pludselig i tvivl. Jeg har hele tiden ønsket mig en tæve, som skulle steriliseres, men har nu hørt om mange bivirkninger og ulemper ved dette. Jeg har hørt om ændring af personlighed og underlig pels. Er det noget som I har oplevet?

 

Fordele: Der er mange hanhunde i den nærmeste familie, vi har ikke planer om hvalpe, undgår falsk drægtighed, nedsat risiko for kræft.

 

Derfor ville jeg spørge jer om jeres personlige erfaringer med sterilisering?

Link til indlæg
Del på andre sites

En cavalier vil vel altid få en meget mærkelig pels af ikke at være fertil.Med meget overflødig underuldsdannelse, der hele tiden bør fjernes. Jeg har haft cavalier og som 8 årig måtte tæven steriliseres pga af infektion i underlivet og JA- pelsen blev rigtig grim.

Jeg har nu 2 cockertæver, der er 9 + 12 år og begge steriliserede og ja - meget krævende pels pleje.

Så der må forventes en noget krøllet hund med ikke den perfekte spanielpels.

Men indgrebet har så andre sygdomsfordele, så det er -hvad man er for????

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun gode erfaringer. Petrine, fik hende da hun var 2,5 år og fik hende straks steriliseret, jeg har kendt hende fra hvalp og har kun godt at sige om steriliseringen, ingen pelsændring, personligheden er klart blevet bedre (fra hysterisk til kærlig og legesyg). Buller, steriliseret i første løbetid (alle siger, det er helt forkert og hunden vil blive fanget i 'løbetids-tilstanden, men det er hun så ikke blevet), virker rigtigt godt, ingen pelsændring, humøret er uændret, glad og legesyg, har været længe om at blive voksen, men ved ikke, om det er pga sterilisering eller fordi hun bor sammen med Petrine. Med sterilisering undgår jeg at skulle have besvær med løbetid (tænker på hanhunde, der bliver nærgående, stikker af for at komme efter Petrine etc), men allerbedst, så undgår jeg underlivsbetændelse.

 

Har også et par hanhunde, der er kastreret, så undgår man jo også testikelcancer, problemer med andre hundes løbetider etc.

 

Jeg neutraliserer uanset køn ;-) så jeg ville ikke lade det, være det afgørende for valg af køn på jeres kommende hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valbytøsen

Jeg har en fransk bulldog, der blevet steriliseret efter anden løbetid. Hun har overhovedet hverken ændret sig i temperament, spisevaner, pels, vægt eller noget andet! Lige aktiv og dejlig ;) Kun positive erfaringer!

Link til indlæg
Del på andre sites

En cavalier vil vel altid få en meget mærkelig pels af ikke at være fertil.Med meget overflødig underuldsdannelse, der hele tiden bør fjernes. Jeg har haft cavalier og som 8 årig måtte tæven steriliseres pga af infektion i underlivet og JA- pelsen blev rigtig grim.

Jeg har nu 2 cockertæver, der er 9 + 12 år og begge steriliserede og ja - meget krævende pels pleje.

Så der må forventes en noget krøllet hund med ikke den perfekte spanielpels.

Men indgrebet har så andre sygdomsfordele, så det er -hvad man er for????

 

Enig med Ulla. De cavalier jeg har set steriliseret, har en eget underlig pels. Bortset fra det, er de helt almindelige hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar. Det er dejligt at høre om jeres erfaringer.

 

Grunden til jeg spurgte var især at en bekendt oplevede "manglende livsglæde", hvor hunden blev "deprimeret" og gammel, samt ændring i pels og madvaner efter sterilisering. De har fortrudt steriliseringen og havde ikke gjort det, hvis de havde vidst, hun ville ændre sig sådan.

 

Det er dejligt at høre det ikke er sådan generelt, og at der også er rigtig gode erfaringer med steriliseringen.

 

Jeg glæder mig helt vildt til hvalpen fylder 8 uger, så den kan komme hjem. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den nye hvalp! :)

I hvilken alder blev din bekendts tæve steriliseret? Effekten kan nemlig godt have noget med alderen at gøre.

Jeg har selv fået to tæver steriliseret, den ene som 1-årig, den anden som 4-årig, og i begge tilfælde har det stort set været positive erfaringer. Ingen af dem ændrede adfærd eller personlighed, men for hende, der blev sent steriliseret, betyder det til gengæld også at hun stadig har sin cyklus, hvor hun bliver lidt "hys" to gange årligt.

Pels kan jeg ikke udtale mig om, da jeg kun har korthårede hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tæve blev steriliseret 11 mdr. gammel, og er bestemt hverken deprimeret eller mangler livsglæde - tværtimod:lol:

 

Pelsen har ikke synligt ændret sig, men muligvis er hun begyndt at fælde en smule mere (det kan dog også være betinget af foder).

 

MEN! Jeg synes ofte specielt spaniels har tendens til at få en ret træls pels når de bliver neutraliseret. Dog har jeg indtryk af at man kan komme det meste til live med en god gang pelspleje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har til dato aldrig set en steriliseret spaniel med pæn pels-aldrig. Mindst 9 af 10 hunde bliver ikke racetypiske i pelsen.

Sidst jeg var til øjenlysning sad en kvinde med 2 cavalier og den ene, tydeligt hanhund, skulle også øjenlyses til avlsgodkendelse. What- er han ikke steriliseret med den pels, Nej , han var kemisk kastreret, men det var da meget tydeligt at hans pels ikke var, som den burde.

Langhårede gravhunde mister også deres smukke pels .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med den nye hvalp! :)

I hvilken alder blev din bekendts tæve steriliseret? Effekten kan nemlig godt have noget med alderen at gøre.

 

Jeg mindes de steriliserede den i 2 års alderen.

 

Hvis temperamentet ikke ændres, men pelsen gør, så er det til at overleve. Det kan vel afhjælpes lidt med pelspleje.

 

Igår fandt vi ud af, at forældrene ikke er blevet DNA testet, idet deres dyrlæge mente, at der ikke var nogen grund til det. Begge forældre virker sunde og raske, og hvalpene ved 1. dags tjek ved dyrlægen fik at vide, at de var fine. (På billederne var hvalpene bare helt fantastiske)

Er det noget at være bekymret over?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvad der kan DNA testet for i den race, men det bør du undersøge inden køb.

De cavalier , jeg kender idag, også fra DKK´s opdræt, lider da af frygtelig mange skavanker.Dårlige knæ, medfødt hjertefejl, dårlige øjne, hjernesygdomme og også HD.Og hudproblemer.

Så det er en stor tillidssag at købe en sådan hvalp og selv om forældredyrene virker raske, siger det jo intet om hvalpenes fremtid.,

Mine egne der var født i 1984 + 85 var før alle disse ting var kendte, og begge havde alvorlig medfødt hjertefejl, der i dagens Danmark ville koste en bondegård hos Dr dyr i medicinjustering.

Så forlang og undersøg , hvad der er muligt for at lave disse hunde sunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mindes de steriliserede den i 2 års alderen.

 

Hvis temperamentet ikke ændres, men pelsen gør, så er det til at overleve. Det kan vel afhjælpes lidt med pelspleje.

 

Igår fandt vi ud af, at forældrene ikke er blevet DNA testet, idet deres dyrlæge mente, at der ikke var nogen grund til det. Begge forældre virker sunde og raske, og hvalpene ved 1. dags tjek ved dyrlægen fik at vide, at de var fine. (På billederne var hvalpene bare helt fantastiske)

Er det noget at være bekymret over?

Der er, i teorien, noget at være bekymret over, hvis forældredyrene ikke er testede for det de skal testes for. At hvalpene "ser fine ud", er bare det: lige nu ser de fine ud. Det er desværre ikke altid dyrlæger gør det klart, når de udtaler sig. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have en Cavalier, for der er meget pænt at sige om dem, men de kan desværre slæbe rundt på en del helbredsproblemer.

Grim pels pga. neutralisering kan, i nogen grad, afhjælpes med meget pelspleje, men helt godt bliver det aldrig (synes jeg). Dem jeg kender der har neutraliseret deres hund, har gjort det af en bestemt grund, og så lever de med pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Igår fandt vi ud af, at forældrene ikke er blevet DNA testet, idet deres dyrlæge mente, at der ikke var nogen grund til det. Begge forældre virker sunde og raske, og hvalpene ved 1. dags tjek ved dyrlægen fik at vide, at de var fine. (På billederne var hvalpene bare helt fantastiske)

Er det noget at være bekymret over?

 

Prøv at læse dette link om cavalier-sygdomme: Kennel Canidan

Kennelejeren er iøvrigt dyrlæge.

 

Det ville bekymre mig ved den race, at forældredyrene ikke er testet for sygdomme, som racen lider af.

At en dyrlæge råder imod at teste for racerelaterede sygdomme inden avl er direkte tåbeligt.

 

Mht. sterilisering, så har jeg kun gode erfaringer. Men har heller ikke pelsrig race og døjer derfor heller ikke med eftervirkninger i pelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Igår fandt vi ud af, at forældrene ikke er blevet DNA testet, idet deres dyrlæge mente, at der ikke var nogen grund til det. Begge forældre virker sunde og raske, og hvalpene ved 1. dags tjek ved dyrlægen fik at vide, at de var fine. (På billederne var hvalpene bare helt fantastiske)

Er det noget at være bekymret over?

 

iflg DKK skal den race tjekkes for følgende inden de anvendes til avl:

 

For en Cavalier registreret i Dansk Kennel Klub gælder der to avlsrestriktioner.

 

• Hjerteundersøgelse for endocardiose

 

• DNA test for EFS og CCS

 

 

 

og det må der i min optik være en grund til...

Link til indlæg
Del på andre sites

En cavalier skal helst testes for curly coat og dry eye syndrome samt episodic falling med en DNA test.

 

Den skal skannes for at man kan måle mitral polapsen samt man lytter om der er mislyd på hjertet,

man anbefaler også en øjenundersøgelse (patellaluxation) samt en knæledsundersøgelse.

Ang. Sterilisering vil pelsen som regel blive meget ullet, har selv haft en bt han der var født dobbeltsidig

krybtokid og måtte derfor kastereres, vi måtte klippe ham 2 gange årlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...