Hop til indhold

Fra lejlighed til hus?

Gæst klunte
 Share

Recommended Posts

Vil lige starte med at sige at det kun er et spørgsmål, ingen af os skal have hund nu, måske på et senere tidspunkt, men jeg ville aldrig gøre det hvis det er synd for hunden :)

Men jeg diskuterede her den anden dag med min veninde om det var synd at få en hvalp mens man boede i hus (så det var nemmere at lære den renlighed og man var fri for at bære den op og ned af trapper det første år), også efter 1-2 år (eller mere) så at flytte i lejlighed, og selvfølgelig tage den med. Hun synes det er synd fordi den er vant til en stort hus og have, jeg ved ikke rigtigt om jeg synes det er synd, for den ville alligevel ikke (i nogen af vores huse i hvert fald) komme til at være i hele huset når den skulle være alene hjemme, og da slet ikke have adgang til 1. sal (når den er alene), samtidig kan jeg da godt se det er smart den kan være ude i haven alene (for ejerens skyld!!), og at dørene kan stå åbent om sommeren, som hun sagde, men jeg synes slet ikke det er synd, hvis man i stedet bruger tiden udenfor sammen med hunden, når man bor i lejlighed. Synes I det er synd? Kunne I finde på at gøre det, eller ville I vente flere år med at få hund, fordi I vidste i på et tidspunkt skulle flytte i lejlighed? Jeg skal have hund på et tidspunkt, men det skal absolut ikke være ligenu :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er også det jeg tænker. Min veninde har selv en hund som sjældent kommer ud at gå fordi de netop har en stor have, og der er hun simpelthen ikke enig i at det ville være bedre med mange ture og ingen have, end omvendt. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja jeg er så en af dem, som mener at hus+have er et must, når man skal have hund. Dørene står ofte åbne det meste af sommeren, så hunden selv kan rende ind/ud. Ejerne har som oftes en del havearbejde året rundt, så er automatisk en del udeliv. Og selvfølgelig skal hunden luftes uden for matriklen også :-)

Lejlighed+altan er mere lig med en kat :-P

Men det er bare min mening :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo faktisk gjort lige netop det du beskriver - altså overtaget en hund på 5 år, som var vandt til hus + stor have + omkringliggende marker.. Det er gået fint. Faktisk keder hun sig bravt når hun en gang imellem bliver passet af mine forældre, hvor hundene kun får en tur om dagen (og så ellers har adgang til, og selskab i, en stooor have).

Vi bor på 1ste sal, og tea elsker at ligge på altanen om sommeren, hvorfra hun kan holde øje med hele gårdhaven. Til sammenligning synes Tea at mine forældres have er kedelig efter 15 min og hun insisterer på at komme på tur mindst to gange om dagen :mrgreen: (så det er lidt en kamp på viljestyrke)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg nyder at bo i lejlighed lige nu. (Vil selvfølgelig gerne have et hus, når jeg bliver ældre :))

Alle turene handler om Eris. Jeg sender hende ikke bare ud i haven, som jeg nok ville, hvis jeg boede i et hus. (Hun ville stadig få en gåtur!)

Jeg er tit på weekendbesøg hos svigerforældrene der har stor have. Der bruger hundene meget tid på at lege udenfor sammen. Så går de gerne hen til døren, når de er færdige med at brænde krudt af :-) Om sommeren så vælger Eris sommetider at sove indenfor, men kan også godt lide at nyde lidt sol udenfor.

Vi bor rimelig småt nu, og jeg synes ikke det er synd for Eris, at hun ingen have har.

Der er fordele og ulemper ved begge dele. Men personligt føler jeg mig tættere på Eris her i lejligheden.

Men det kunne da også være lækkert at træne ude i haven.

Jeg synes til gengæld at det er synd, hvis man ikke har tid til at aktivere/motionere sin hund i en lejlighed, og derfor hellere vil have en have. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej - det er ikke synd, så længe hunden bliver luftet efter behov.

Til gengæld er det synd for hunden hvis den bor i hus med have og aldrig kommer ud at gå. Det er man pisket til når man bor i lejlighed, så for nogen hunde er det faktisk bedre at bo i lejlighed.

Helt enig! Efter at vi har fået have er vi blevet SÅ dovne i forhold til at "komme ud"... Altså hundene bliver da luftet, men det er langt nemmere at "bare lige" gå ud i haven og lege, i stedet for snor på og ned i parken...

Da vi ikke havde have, så SKULLE vi finde alternativer, og vi SKULLE ud og løbe osv...

Så jeg vil sige hus og have er skønt, men det er IKKE det der betyder at hunden får et BEDRE liv!

Det handler om arrangement, og hvad man selv har lyst til at "putte i"...

Jeg er dog helt enig i at det kræver tilvænning fra hunden at gå fra have til ingen have! Vores hunde var vant til åben dør hele sommeren, og bare det at den er lukket nu er svært at forstå for dem.. I starten stod de der jo hvert 3. minut og ville ud og ind, og det krævede træning at få dem til at forstå det altså ikke fungere sådan... Samme træning ville man skulle lave hvis man lavede skiftet fra have til ingen... Men man vil jo altid skulle vænne hunden til sit nye sted!

Så nej.. Jeg synes ikke det er synd.. Men det at have en have er en kæmpe FRIHED! (F.eks. når jeg arbejder til 19 en aften, så er det super befriende at jeg kan træne 45 minutter i haven... Imod før hvor jeg skulle hjem gå 20 minutter, kunne træne, kun med snor, og så gå hjem 20 minutter... Så er det pludseligt 1½ time i stedet for... Så befriende bestemt, men hunden synes nu de 20*2 mins gåtur er meget hyggeligt!!!!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er lige flyttet i lejlighed og cookie får langt flere lufteture end da vi havde have. Det var nemt bare at lukke hende derud. Nu skal vi ud 3 gange om dagen og når jeg alligevel skal til at have sko og alt muligt på, kan vi lige så godt gå en ordentlig tur :) cookie er også meget mere rolig nu, for selvom der faktisk er flere lyde i boligblokken, så er der slet ikke så meget at holde øje med. Før skældte hun ud konstant over at folk og dyr gik forbi vinduet eller haven. Her gider hun ikke engang gø om kap med naboens lille hund der virkelig larmer meget. Og så har Vi jo en lækker stor altan hun kan sidde og tygge mine blomsterpinde i stykker på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella har helt klart et bedre liv her med sin store have, end hun ville have i en lejlighed. Der var stor forskel på min gamle hunds humør efter vi flyttede fra et lille bitte hus med en lille bitte have og hertil (1.000 kvm grund).

Bella elsker at være i haven - grave pinde ned, jagte fugle, snakke med andre gennem hækken, spille bold osv. Og det ville jeg ikke tage fra hende med mindre jeg blev tvunget til det. Hun bliver i øvrigt luftet 1,5-2 timer hver dag, og trænet 3-6 timer om ugen, så bare fordi vi har have, bliver hun skam ikke forsømt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil mene, at der er fordel ved at have en have, især med hvalpe. De gamle hunde nyder da også at ligge på terrassen eller en bænk om sommeren, men unge hunde er mere optaget af, hvad der sker i haven.Jeg bor alene og her er fordelen jo, at hvis jeg er for slap en dag med for høj feber, så kan de gøre sig rene derude.

Men sådan en hviledag uden gåaktivitet og ingen avislæsning giver her udslag i noget urolige hunde.

Jeg mener ikke at det er synd for hunde at bo i lejlighed, mere end for hunde med have.

Det er jo op til ejeres prioritering at lave positive aktiviteter med deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja jeg er så en af dem, som mener at hus+have er et must, når man skal have hund. Dørene står ofte åbne det meste af sommeren, så hunden selv kan rende ind/ud. Ejerne har som oftes en del havearbejde året rundt, så er automatisk en del udeliv. Og selvfølgelig skal hunden luftes uden for matriklen også :-)

Lejlighed+altan er mere lig med en kat :-P

Men det er bare min mening :-)

Hmm det forstår jeg slet ikke. Har du set billeder af min hund? Ser hun ud til at lide? At have det skidt? At mangle noget?

• Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm det forstår jeg slet ikke. Har du set billeder af min hund? Ser hun ud til at lide? At have det skidt? At mangle noget?

Ved godt den ikke var til mig, men svarer lige for mit eget vedkommende.

Det er nok i virkeligheden ejers dovenskab der er vigtigst. Altså, jeg ville nok være for doven til at renlighedstræne en hvalp i en lejlighed. Eller tage tøj på for at lade min hund tisse. Så for mit vedkommende er det en kombi af min dovenskab og Bellas åbenlyse glæde ved at have sin egen have:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke skrevet at hunde i lejlighed har det skidt eller at de lider.

Jeg er bare en af dem, som mener, at en hund kræver en have, da de derigennem får en masse udendørsaktivitet sammen med deres ejer -udover al det planlagte gå tur m.m.

Jeg bor på landet med jord til. Jeg bruger en masse tid udendørs, klippe buske, fælde træer, klippe græs, plante blomster og ikke mindst oprydning. Al den tid har jeg hunden med ude, hvor han leger med boldt, snuser og jagter mus/fasaner m.m. Selve lufteturene har Siku 3 af, hvor de 2 af lufteturene foregår på markerne bagved. 1 luftetur foregår gerne i en park, hundeskov eller lign, hvor Siku møder andre hunde.

Når man bor i en lejlighed, må det være yderst vigtigt, at have en social hund, som man kan slippe løs i parker og hundeskove. Ellers har de altid snor, aldrig mærker de "friheden".

Jeg kan altså kun se fordele ved en have :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar! Er da glad for I er enige med mig :)

Shii - Jeg kan godt se hvad du mener! Den er lidt svær, men hvad så med om vinteren, der var den jo lukket, forstod de det? :)

Nej det har de ikke helt forstået :lol:

Med hensyn til renlighedstræning var Dexter jo ikke havehund, og Penny havehund... Jeg havde troet at det ville være nemmere, men det synes jeg faktisk ikke at det har været.. De har været stabile ca. samtidig...

Og så mener jeg ikke at ens hund får mere ud af at man står og klipper buske ude i haven imens den render alene rundt og snuser... Så tror jeg faktisk hellere hunden vil have snor på og ned i parken hvor man kan have fokus på hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

For mig bunder det hele i, om hundens behov er opfyldt eller ej.

Det har ikke noget at sige om man bor i lejlighed eller hus med have, hvis hunden får stillet sit behov for at strække ud, læse avis og besørge.

Længere er den egentlig ikke....

Jeg er tilbøjelig til at tro, at en del lejlighedshunde får behov for lufteture væsentlig bedre opfyldt, end mange hunde der bor i hus med have.

Det giver jo lidt sig selv, at hunden skal ud, for at besørge... Medmindre man da vil leve i et værre svineri.

At jeg så personligt ville have svært ved at leve uden min store grund på landet, hvor der er mulighed for mange af de ting, som andre går langt for, eller ligefrem køre for at komme frem til, er så en helt anden sag :mrgreen:

Men det er ikke de mange 1.000 m2 jord vi har, som giver mine hunde indhold i livet og jeg tror bestemt ikke de har et bedre liv, end så mange andre hunde, bare fordi de bor på landet, selvom det da giver nogle fordele for mig, at hundene kan være ude hele døgnet og gå ind og ud af huset som de har lyst til - Og at der er plads til at de kan lave mange ting, som ellers er bandlyst i villahaver :lol:

Det er jo MIG der har det nemmere - Ikke mine hunde der nødvendigvis har det bedre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så lidt småfornærmet over at hund + altan = kat :fornaermet: min hund har meget mere opmærksomhed, for jeg render ikke rundt udendørs og klipper buske, fælder træer etc, når jeg er udendørs, så fiser vi rundt i skoven, på stenbroen, på cafeer etc og oplever noget nyt og spændende :engel: og selvom mine hunde er totalt asociale / afvisende, så kan de godt finde steder at løbe løs. Synes det er vildt ærgerligt, at det skal nedgøres sådan, at have bare er et must / bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så lidt småfornærmet over at hund + altan = kat :fornaermet: min hund har meget mere opmærksomhed, for jeg render ikke rundt udendørs og klipper buske, fælder træer etc, når jeg er udendørs, så fiser vi rundt i skoven, på stenbroen, på cafeer etc og oplever noget nyt og spændende :engel: og selvom mine hunde er totalt asociale / afvisende, så kan de godt finde steder at løbe løs. Synes det er vildt ærgerligt, at det skal nedgøres sådan, at have bare er et must / bedre.

Ingen må blive småfornærmet, det er slet ikke meningen :-)

Jeg tænker bare, at havefolk er mere "udendørs-folk" en dem som bor i lejlighed. Udendørs-folk, som måske er ude det meste af tiden om foråret, sommeren og efteråret, da der er en masse at lave i en have. Og hunden har selsskab udendørs hele tiden. Hunden render frit rundt, graver huller, snuser, jagter mus/fugle m.m.

Det må bare kræve en særlig indsats, at have en hund i en lejlighed??? At hunden ikke har et sted(have)hvor den kan rende rundt frit, må da betyde at den skal være meget social, da dan altid skal indgå med andre hunde? Her tænker jeg så på tæver i løbetid, de kan vel ikke bare lukkes løs i en hundeskov eller i en park. Og hvis det er en meget aktiv hundrace, så kræver det meget af ejeren.

Hunden skal have sine behov dækket, også at blive strukket ud, løbe, lege jagt osv...

Det er ikke for at virke bedre! Jeg kunne bare ikke selv forstille mig, at have en hund i en lejlighed. Så ville de fleste at lufteturene foregå i snor! Og det er ikke i alle boligområder der er parker og skove, så der skulle bruges en del tid på transport dagligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ok sus, bare en lidt trættende fordom at rende ind i. I dag har Petrine været i skoven hele formiddagen, hvor hun løb løs 1½ times tid, derefter var hun med på shopping i Fields, så på kfc, hvor hun spiste en let frokost, jeg / Jeanette kan jo komme med et udsagn om, at folk der har fuldtidsarbejde burde få sig en kat (ved ikke om det er sandt, at hunde max må være alene 6 timer om dagen i Sverige), at folk med børn slet ikke bør have hund, for man ser så mange omplaceringer med begrundelsen 'vi har fået børn' etc. Du fik vist bare trådt på en øm tå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare, at havefolk er mere "udendørs-folk" en dem som bor i lejlighed. Udendørs-folk, som måske er ude det meste af tiden om foråret, sommeren og efteråret, da der er en masse at lave i en have. Og hunden har selvskab udendørs hele tiden. Hunden render frit rundt, graver huller, snuser, jagter mus/fugle m.m.

Ork! Alt det der bliver da gjort alligevel :-) Eris gør det samme på en tabt "sporline", som hun gør i en stor have :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen der er da ikke nogen som siger at en have er en dårlig ide;-) Men hundejere med have har det bare lidt mere mageligt :lol: Hvis man ikke er indstillet på at gøre en ekstra indsats, skal man jo bare ikke have hund i en lejlighed - for der har man altså ikke noget valg, man skal ud.

Og altså en tæve er højløbsk i en uge... Min overlever altså fint en uge i en lang line!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Det er ok sus, bare en lidt trættende fordom at rende ind i. I dag har Petrine været i skoven hele formiddagen, hvor hun løb løs 1½ times tid, derefter var hun med på shopping i Fields, så på kfc, hvor hun spiste en let frokost, jeg / Jeanette kan jo komme med et udsagn om, at folk der har fuldtidsarbejde burde få sig en kat (ved ikke om det er sandt, at hunde max må være alene 6 timer om dagen i Sverige), at folk med børn slet ikke bør have hund, for man ser så mange omplaceringer med begrundelsen 'vi har fået børn' etc. Du fik vist bare trådt på en øm tå.

Høhø... Jeg har kæmpe grund og ingen børn - Det må så opveje fuldtidsjob.

Sådan ud fra en 2 ud af 3 betragtning :mrgreen:

Og synes du har ganske ret i, at det er en trættende fordom.

Tror i visse tilfælde, at fordommen bunder i fordoms-ejerenes egen dovenskab og manglende forståelse for, at folk gider lufte så mange gange dagligt - Og så generel manglende forståelse for hvordan andre bor og lever og tilgodeser deres hundes behov.

Ikke alle bor jo inde midt i et betonklods, hvor man ikke kan komme til den mindste smule grønt, hvor hundene kan få lov at strække ud ;-)

Og nej... Jeg er alt, alt for doven og giiiiiiider ikke selv gå så mange ture dagligt, selvom mine hunde sikkert ville synes det er ganske fedt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker bare, at havefolk er mere "udendørs-folk" en dem som bor i lejlighed. Udendørs-folk, som måske er ude det meste af tiden om foråret, sommeren og efteråret, da der er en masse at lave i en have. Og hunden har selsskab udendørs hele tiden. Hunden render frit rundt, graver huller, snuser, jagter mus/fugle m.m.

Det må bare kræve en særlig indsats, at have en hund i en lejlighed??? At hunden ikke har et sted(have)hvor den kan rende rundt frit, må da betyde at den skal være meget social, da dan altid skal indgå med andre hunde? Her tænker jeg så på tæver i løbetid, de kan vel ikke bare lukkes løs i en hundeskov eller i en park. Og hvis det er en meget aktiv hundrace, så kræver det meget af ejeren.

Hunden skal have sine behov dækket, også at blive strukket ud, løbe, lege jagt osv...

Det er ikke for at virke bedre! Jeg kunne bare ikke selv forstille mig, at have en hund i en lejlighed. Så ville de fleste at lufteturene foregå i snor! Og det er ikke i alle boligområder der er parker og skove, så der skulle bruges en del tid på transport dagligt...

Men hvor fokuseret er du på hunden når du skal klare alle de ting???

I min verden er det lidt det samme som at sige at det er synd for børn at vokse op i en lejlighed...hvorfor?? Tænk på al den tid man sparer ved ikke at skulle ordne have og hus, det kan man passende bruge som kvalitetstid sammen med hunden eller barnet....

JA, det er da væsentlig nemmere for ejeren at hunden lige kan lukkes ud, men for hunden? Tror nu de er lidt lige glade...indendøre slapper vi af, om det foregår lige over jorden eller 10 meter over jorden er da hip som hap i min verden.

Skal da ærligt indrømme at renlighedstræning med hvalp der skulle ned hver anden time fra 2. sal ikke har været det aller fedeste jeg har prøvet i mit liv, men det var da der var nødvendigt....og det gav baller af stål at bære 6 kg ned :mrgreen:

Undskyld men den der, den er squ en gammeldags holdning...hvis man spørger mig :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites