Hop til indhold

Hvalpeshampoo til voksen hund. Går det an?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Da Taiki var hvalp, var jeg meget god til at træne soignering med ham, da shibaer har ry for at hade den slags. Negleklipningen er nu overgået til Dr. Dyr, men badning og alt andet, går fint.

 

Vi har dog et problem.

 

Jeg har altid brugt KW hvalpeshampoo til Taiki, da jeg fik den anbefalet og jeg har været glad for den. Selvom han bare skulle skylles med vand for øvelsens skyld, har jeg tit lige duttet lidt shampoo hist og pist, så han vænnede sig til det også.

 

Det må man sige, at han har gjort. Han accepterer INTET andet end KW hvalpeshampoo!!

 

Han er jo voksen nu, men ikke om han finder sig i, at blive pøset ind i noget andet! Han er sød (men lidende, en martyr!) i badet, men så snart det er slut farer han rundt i hytten som om vi havde sat ild til ham. Han gnider sig op af alt, selv os mennesker.

Og næste gang vi er ude at gå, ruller han sig i det første klamme, han kan finde. Det er uanset om hans pels er blevet helt tør og fin, og om han kommer i bad om aftenen og vi først går tur næste morgen.

 

Når han vaskes med hvalpeshampooen, ruller han sig lige i sin kurv, men så er han ellers godt tilfreds og farer ikke rundt eller ruller sig i noget klamt.

 

 

Efter han har fået voksenpels, bliver hans pels lidt mat i dagene efter en omgang med shampoo, men det er ikke værre end at jeg er grundig med børsten så jeg får sat gang i hans huds naturlige olieproduktion og får redt det ud i pelsen. Så er han fin igen.

 

Han hverken klør eller ter sig, skæller heller ikke; var der det mindste, viser han det med det samme, så alle kan se hvor synd det er for ham. Så han lider heller ikke i stilhed. ;-)

 

 

Nå, men jeg snakkede så med damen i butikken og hun sagde, at hvalpeshampoo var meget dårligt til voksne hundes pels, da det er lavet til hvalpepels og jeg kunne nærmest ødelægge ham ved at bruge det!

 

Meeeen jeg stoler nu nok mere på mine egne erfaringer - og så jeres. Så hvad tænker I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med mindre du vasker ham dagligt, så tvivler jeg på, at du vil smadre noget som helst.... Når mine en sjælden gang imellem bliver vasket, så er det ofte i menneskeshampoo - selvom det åbenbart på det nærmeste er en form for misrøgt hvis du spørger hundefrisører....

 

samme her. Det lyder usansyligt at du kan ødelægge en shibapels med en gang sæbe... hvis jeg sammenligner med min gamle akitablanding, så var hendes pels den samme ("rensdyragtig" og selvrensende) uanset hvad jeg udsatte den for!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker at høre om Taiki og hans ideer om livet :klap:

 

Jeg er med på menneske-shampoo vognen, så jeg tror egentlig heller ikke du kan smadre ham og hans pels ved et bad en gang i mellem, selv om det ikke er det "rigtige" sæbe.

Og selvfølgelig er "trænings-sæben" den eneste rigtige - Den dufter jo som han altid har gjort i den tid han husker. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Efter min mening bør man overhovedet ikke anvende shampoo hverken det til hunde eller mennesker!

Det allerbedste er at skylle hunden godt i almindelig lunt vand - er den meget snavset kan man tilsætte 1-2 tsk alm. sæbespåner til 10 liter vand og "klappe" på hunden - så forstyrrer man ikke det almindelige fedtlag der er i pelsen. Den opskrift har jeg brugt til alle mine hunde gennem tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

:hmm:Hvorfor skal han overhovedet i bad?

 

Det er ikke naturligt for en hund at blive vasket med shampoo, så medmindre han har rullet sig i et eller andet ualmindeligt ulækkert og vedhængende kan jeg ikke se nogen grund til at bade ham.

 

Min Sorte Spids på snart 7 år, har kun været i bad én gang i sit liv, og får ofte kommenteret sin flotte blanke pels. Min Kleiner har endnu til gode at blive udsat for det.

 

Så er det endelig nødvendigt, så vask ham dog i det han kan lide. Men tænk over, om den lidt matte pels skyldes den specifikke shampoo, eller bare unaturligt mange bade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en lidt gammel tråd men tillader mig også lige at svarer ;-)

 

Det er vel heller ikke naturligt for mennesker at bruge shampoo? :vedikke:

 

Charlie er i bad 2-3 gange om måneden, hans hud og pels er fin.. Han ville virkelig være max klam hvis ikke han kom i bad :shock:

 

Der er selvfølgelig forskel på bichonpels og shiba/ andre tykke-korte pelse, og en ting er om man synes det er nødvændigt eller ej, men jeg kan da ikke se hvorfor det skulle skade?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores kommer kun i bad med shampoo hvis de har været rullet i noget klamt....

 

Jeg vil til enhver tid vælge en baby shampoo, eller noget uden parfumer osv... Men som sagt kommer vores aldrig i bad... De bliver skyllet osv... Men aldrig med shampoo... Tror Dexter har prøvet det en gang og han er snart 2 år...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat

Mine kommer i bad hver 10 dag..ca... lige pt tager jeg x antal om dagen og når nok igennem på 10 dage...

Mine ville stinke max hvis ikke de kom i bad..Alle er fine i huden og pelsen... Og jeg tror ikke de tager skade af sæbe...

Det er vel ligesom med foder, alle har en mening og aldrig den samme

Link til indlæg
Del på andre sites

Billede 031.jpg

aug 2012 bryllup 060.jpg

Lidt før og efter foto..

Mine kan godt nok ikke blive rene af et skyl i lunken vand og da slet ikke udredes efterfølgende.Faktisk vaskes Freddy 2 gange før en udstilling , fordi han er meget hvid, når han altså er ren.1ste gang inden sidste trim, og så dagen inden udstilling.

Hundes hud har en anden pH-værdi end menneskehud, så jeg bruger kun hundechampoo og dertil hørende balsam..

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Taiki kommer i bad med shampoo, er det fordi han lugter. Er det bare mudder eller snavs, som ikke kan tørres af med et håndklæde eller rystes af, når det er indtørret, bliver han bare skyllet.

 

Til gengæld oplever jeg altså, at hvis der går for længe imellem hans bade, så begynder han at klø sig. Dyrlægen har kigget på det og han har ikke problemer med huden. Hendes bud er, at der måske samler sig skidt i hans tykke underuld som så generer ham. Og der er det kun shampoo'en der hjælper.

 

 

Da der er forskel på hunde og menneskers pH værdi i huden, vil jeg kun bruge hundeshampoo til ham, og hvalpeshampoo'en er så den eneste han gider.

 

 

Dyrlægen sagde, at når det ikke var kraftige midler vi brugte og hans hud er fin, så skal vi bare gøre det som virker for vores hund. Ligesom de hundeejere, hvis hunde kun får et årligt bad, også bare skal gøre det, som DE synes virker bedst for deres hund, så længe hunden trives og er sund.

 

Så det korte af det lange af denne tråd er vel, at vi fortsætter vores bade og hvis det nogensinde virker som om, at det er for meget for ham/hans hud/hans pels, drosler vi ned igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...