Hop til indhold

Solgt hund. Køber fortryder


Gæst Milanboy
 Share

Recommended Posts

Gæst Milanboy

Hejsa

 

Vi har for noget tid sid solgt vores lille hund til en anden familie.

Vi gjorde fra starten familien opmærksom på at hun havde problemer med hun tissede indenfor.

 

Det var helt fint for den nye ejer de boede på en landejendom. Vi har selv haft hunden til dyrlægen og fik at vide hun var sund og rask.

 

Ejeren har flere gange meldt tilbage hvor godt det går, og hvor glade de er for hende.

 

Nu nogle måneder efter kontakter køberen os og fortæller at hunden har det dårligt, og de forlanger at få deres penge igen?

 

Dumme og godtroende som vi var , har vi selvfølgelig ikke lave nogen købskontrakt eller noget.

 

Hvad kan vi gøre i denne situationen?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 108
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er en roddet historie, og mest af alt synd for hunden. Men vi købte den af et andet par.

 

Og vi solgte hunden i erkendelse af at den kunne have det bedre end den havde hos os. Og vi ikke havde tiden, og kunne give den den opmærksomhed og oplæring den havde brug for.

Vi var rigtig glade for hunden, og havde det godt når vi var hjemme sammen med den. Men den var angst og havde det skidt når den skulle være alene. Derfor solgte vi til en familie hvor der var nogle hjemme

 

Det var en rigtig flot lille sød fransk bulldog, og vi solgte den for et symbolsk beløb, netop fordi vi bare ønskede den fik det bedre.

 

Køberen siger blot at hunden piver og er dårlig, de har fået taget nogle prøver ved dyrelægen med ved ikke hvad der er galt endnu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige tilføje til ovenstående, at når man køber en Fransk Bulldog, bør man være forberedt på at få et nært forhold til sin dyrlæge. Jeg har svært ved at se nogen få medhold i en klage over en syg FB, med mindre det drejer sig om kontraktkøb hvor der står udspecificeret hvilke sygdomme der ydes erstatning for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar.

 

 

 

Det viser sig nu at deres dyrlæge siger at hunden før vores tid er blevet opereret. Fået fjernet livmoder eller lign. Indgreb. Ting vi ikke har vidst. Vi har netop modtaget følgende sms: "Så bliver i kloger da jeg også snskket med vores advokat og vi er ikke oplyst om at hun ikke har en livmor og det står ej heller i anoncen på gul og gratis. I er også omfatet købeloven og i følge den har i krav på at tage varen tilbage ved fejler og mangler samt at betale evt udgifter der er kommer op hende så som kørsel dyrlæge foder osv. Jeg går gerne rettens vej hvis nødvendig men så snakker vi om et noget større beløb end de 2000kr .". Er det noget vi skal tage alvorligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar.

 

 

 

Det viser sig nu at deres dyrlæge siger at hunden før vores tid er blevet opereret. Fået fjernet livmoder eller lign. Indgreb. Ting vi ikke har vidst. Vi har netop modtaget følgende sms: "Så bliver i kloger da jeg også snskket med vores advokat og vi er ikke oplyst om at hun ikke har en livmor og det står ej heller i anoncen på gul og gratis. I er også omfatet købeloven og i følge den har i krav på at tage varen tilbage ved fejler og mangler samt at betale evt udgifter der er kommer op hende så som kørsel dyrlæge foder osv. Jeg går gerne rettens vej hvis nødvendig men så snakker vi om et noget større beløb end de 2000kr .". Er det noget vi skal tage alvorligt?

Har du læst linket?
Link til indlæg
Del på andre sites

Læs linket Umulia har sat ind omkring købeloven - folk siger tit de har snakket med deres advokat, og som regel passer det ikke(oftest er der blevet snakket med en eller anden bekendt der mener at kende alt til jura). Tro mig vi tager som regel penge allerede ved første samtale ;), og det vil de færrest betale til at starte med. Og det er nemmere lige at prøve at true med det først.

Har der været en alvorlig mangel ved hunden (her manglende livmoder), kan I via rettens vej måske blive tvunget til at tage hunden tilbage og betale alle omkostninger. Men så skal det kunne bevises at manglen var tilstede ved handlen (har den jo nok været ud fra det oplyste), og at hunden ikke kan bruges til det ønskede formål. Eftersom der ikke findes papir på handlen, vil det blive ord mod ord om hvorvidt køberne har udtrykt at de ønsker at avle på hunden, at I har handlet i god tro etc etc.

Ud fra ovenstående skal det også lige medtages at striden her drejer sig om 2000 dkr. Man kan selvfølgelig aldrig sige noget sikkert, men vil mene mange advokater vil råde dem til ikke at gå i retten på så lille et grundlag(og med så lille et krav), også selvom sagen kan behandles under småprocess sag.

Ud fra det oplyste og de ting der pt. kommer frem hist og her er det umuligt at sige bare lidt om hvordan sagen evt. vil falde ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår så Milans indlæg, som at ny køber er utilfreds med ,at købe en steril tæve. Så der evt ikke kan avles på den.Og at Milan ikke vidste at tæven var sterilisiret ved hans køb af den.Og derfor ikke har fortalt dette til ny køber.

Jeg kender ikke købeloven ved disse private handler, men hundehandel kan hurtigt blive kompliceret.

Så hvis man køber en tæve, der operativt er steriliseret, og dette ikke er oplyst, ser jeg det som en mangel på varen.

Du må kontakte en af de gratis advokater,der findes rundt omkring.

For hundens skyld ville jeg tage den tilbage og finde en , der vil være tilfreds med dens ikke fertile tilstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah, hvis det er hundens velbefindende der er det vigtigste, så havde jeg smidt de småpenge det trods alt er, og taget hunden med hjem igen.

Den er tydeligvis ikke noget værd for dens nye familie efter de har konstateret at der ikke kan produceres afkom på den, det ligger helt fast at den hund er/bliver kastebold. Hvor gammel er den, det virker underligt at I ikke har vidst den var steriliseret. Hvor mange familier har den været hos?

 

Jeg får sgu helt ondt i maven over den lille hund, hvis I henter den kan I aflevere den her så den ikke skal mere igennem :(

  • Like 5
Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg forstår det ikke helt, altså hunden piver og er dårlig og de tager den til dyrlægen der undersøger den og siger at hunden mangler sin livmoder ?? Men det er vel ikke derfor at den piver og er dårlig ? Men nu ville de så have købet ophævet fordi hunden mangler sin livmoder ? ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg forstår det ikke helt, altså hunden piver og er dårlig og de tager den til dyrlægen der undersøger den og siger at hunden mangler sin livmoder ?? Men det er vel ikke derfor at den piver og er dårlig ? Men nu ville de så have købet ophævet fordi hunden mangler sin livmoder ? ?
Det er vel nogen af den slags folk som køber en billig hund og derefter parrer den i hver eneste løbetid.. Er det ikke en af de racer folk er helt vilde med i øjeblikket?

Jeg havde bedt dem komme med den og så fundet de penge..Stakkels stakkels hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Men jeg forstår det ikke helt, altså hunden piver og er dårlig og de tager den til dyrlægen der undersøger den og siger at hunden mangler sin er livmoder ?? Men det er vel ikke derfor at den piver og er dårlig ? Men nu ville de så have købet ophævet fordi hunden mangler sin livmoder ? ?

 

Det er fuldstændig korrekt forstået. Du havde hunden ved dyrelægen pga. hun pev og hylede.

Dyrelægende har tilsyneladende taget nogle prøver, og samtidig konstateret at hun tidligere har fået fjernet sin livmoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh.. En bortopereret livmoder må da siges at være til stede ved overdragelsen til køber?? Og så kan man vel næppe få livmoderbetændelse;)

 

Ha, jeg læste det som at den havde fået livmoderbetændelse ved den (seneste) køber. Så kan man se hvor grundige jurister er:mrgreen:

 

For at en manglende egenskab kan karakteriseres som værende en mangel ved det købte, i dette tilfælde manglende livmoder, skal det for køber have været relevant, kendeligt og væsentligt. Det vil sige at køber forud for aftalens indgåelse, over for sælger skal have gjort klart, at handlen kun kan gennemføres såfremt tæven er intakt.

 

Som CBK siger, har køber ikke været ved advokat. Sådan en koster 1.200kr plus moms i timen, og plejer at være et dyrt bekendtskab.

 

Og så melder jeg mig i koret der råber stakkels hund:( Hent dog det stakkels kræ og giv den til nogen der VIL den. Eller få den aflivet. Den fortjener altså en afslutning snart - uanset om det bliver hos en god familie eller i jorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha, jeg læste det som at den havde fået livmoderbetændelse ved den (seneste) køber. Så kan man se hvor grundige jurister er:mrgreen:

 

For at en manglende egenskab kan karakteriseres som værende en mangel ved det købte, i dette tilfælde manglende livmoder, skal det for køber have været relevant, kendeligt og væsentligt. Det vil sige at køber forud for aftalens indgåelse, over for sælger skal have gjort klart, at handlen kun kan gennemføres såfremt tæven er intakt.

 

Som CBK siger, har køber ikke været ved advokat. Sådan en koster 1.200kr plus moms i timen, og plejer at være et dyrt bekendtskab.

 

Og så melder jeg mig i koret der råber stakkels hund:( Hent dog det stakkels kræ og giv den til nogen der VIL den. Eller få den aflivet. Den fortjener altså en afslutning snart - uanset om det bliver hos en god familie eller i jorden.

 

Det er netop også min forståelse af tingene.

Vi havde netop haft hunden til dyrelægen, og dyrelægen havde sagt til os at hvis hun skulle have hvalpe skulle det snart være. Men det ønskede vi ikke.

Dette fortalte vi selvfølgelig til køber, hvilket køber besvarede med at de ikke skulle have hvalpe på hende, hun skulle bare være deres kældedyr/familiehund.

 

Derfor mener jeg netop at den manglende livmoder ingen betydning har. Og der derfor intet hold er i deres sag.

 

 

Seneste sms vi har modtaget fra køber:

 

"Vi kan kun gå tilbage til jer da vi har kæbt hende af jer. Om i så kræver videre erstatning er jo jeres valg. Vi er rigtig glade for hunden, men du sagde til mig at hvis vi skulle prøve at ha hvalpe så var det på sidste vers. Jeg overdrager sagen til vores advokat her kl. 9 og så går sagden sin gang. Med mindre i vælger at sende mine penge retur."

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er netop også min forståelse af tingene.

Vi havde netop haft hunden til dyrelægen, og dyrelægen havde sagt til os at hvis hun skulle have hvalpe skulle det snart være. Men det ønskede vi ikke.

Dette fortalte vi selvfølgelig til køber, hvilket køber besvarede med at de ikke skulle have hvalpe på hende, hun skulle bare være deres kældedyr/familiehund.

 

Derfor mener jeg netop at den manglende livmoder ingen betydning har. Og der derfor intet hold er i deres sag.

 

 

Seneste sms vi har modtaget fra køber:

 

"Vi kan kun gå tilbage til jer da vi har kæbt hende af jer. Om i så kræver videre erstatning er jo jeres valg. Vi er rigtig glade for hunden, men du sagde til mig at hvis vi skulle prøve at ha hvalpe så var det på sidste vers. Jeg overdrager sagen til vores advokat her kl. 9 og så går sagden sin gang. Med mindre i vælger at sende mine penge retur."

Det tyder jo på at køber har løjet for jer da de sagde at hun "bare skulle være familiehund!" :hmm: Renlighedsproblemet kan i øvrigt være inkontinens pga. sterilisationen, og det kan let behandles med medicin. Jeg har også meget ondt af den hund, der åbenbart har været uelsket kastebold mellem flere ejere.
Link til indlæg
Del på andre sites

Det tyder jo på at køber har løjet for jer da de sagde at hun "bare skulle være familiehund!" :hmm: Renlighedsproblemet kan i øvrigt være inkontinens pga. sterilisationen, og det kan let behandles med medicin. Jeg har også meget ondt af den hund, der åbenbart har været uelsket kastebold mellem flere ejere.

 

Jeg vil give alle her fuldstændig ret. Som jeg også nævner i starten. Det er aller mest synd for den stakkels hund !

Fakta er bare desværre at vi ikke kan have den, og den ikke havde det supergodt hos os. Netop derfor fandt vi denne familie.

 

Jeg er ikke dyrlæge men vil mene at renlighedsproblemet er psykisk betonet, da det forholder sig sådan at problemet kun er der når hun er alene hjemme.

Den nye ejer har flere gange sendt sms om hvor glade de er for hende, hvor dejlig hun her osv. Og at hun ikke har tisse problemer hos dem da de jo er hjemme hele tiden.

 

Men bliver selvfølgelig lidt "bange" når man får disse advokat trusler osv kastet i hoved. Skal vi bare være ligeglade?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undre mig seriøst stadig over hvordan i kan være gået til læge og få at vide at hvalpe skal være snart- kontra at livmoderen er fjernet... Altså burde der ikk være ar efter sådan en operation? - der tænker jeg at det burde BÅDE dyrlæge samt begge ejere da have set ? :confused:

 

Hvis det var mig, så havde jeg over for nye ejere slået ned på at de har løjet om formålet med hunden, og derved prøvet at få slået halv skade- så det kun er 1000 kr du skal give (ikk fordi jeg ikk vil give det fulde beløb, men mere princippet i det) - og så ville jeg STRAKS prøve at finde en GOD familie til den stakkels hund, evt herinde???

 

Har selv den skønneste bullerbasse, og mit hjerte bløder ved tanken om at en magen til hende er i en udelsket familie. Ville MEGET gerne tage imod jeres basse, men skal begynde at læse lige efter nytår- og med hundens historie tænker jeg at den har behov for en familie der kan være hos den stort set hele tiden... Vil dog gerne høre om jeg kender nogen der åbenhjertet tager imod hvis det bliver aktuelt???

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...