Hop til indhold

Min hund er for tynd, dyrlægen har nu sat hende på kattemad


MichelleH
 Share

Recommended Posts

Jeg har et problem med min cavalier på knap 9 mdr. Hun har altid været en slank hvalp der ikke har været den store spiser, kræsen faktisk. Vi har al den tid vi har haft hende kun givet hende mad på aftalte tidspunkter og fjernet maden efter 15 min hvis hun ikke ville have det. Vi kan så heller ikke lade det stå fremme da vores voksne hund på 4 så ville spise det. Den store har en appetit på som en labrador og skulle gerne ikke blive tykkere.

 

men med Nellie er det andeledes. Hun kigger på maden, vrænger lidt på næsen og går så. Vi har prøvet jeg ved snart ikke hvor mange mærker (orijeen, acana, wolfsblut, totw, olivers, hills..osv) og ingen falder i hendes smag. I vores forsæg på at få hende til at spise har vi smurt maden ind i alt muligt såsom leverposteg, torskerogn, sovs osv men hun slikker bare det gode af hundemaden og smytter det så ud. Ofte synes hun nye ting er gode et par dage og så gider hun det ikke længere.

 

Som 6 mdrs var vi forbi dyrlægen for at få klippet negle, som sagde at hun var slank, måtte ikke blive mindre, men ellers bare godt at se en cavalier som ikke var fed. Vi accepterede at sådan var det nu med hende, og så længe hun var glad og fyldt af energi var det fint.

 

Men siden da er hun blevet meget tyndere. Hoftebenene stikker ud og rygraden. Ribbene ses ikke grundet pelsen men mærkes let. Vi var afsted på en udstilling hvor det også kraftigt blev påpeget at hun var alt for tynd. Hendes pels er også blevet lidt trist og tør, og hun klør sig lidt.

 

I torsdags var jeg så forbi dyrlægen og fik en snak med dem. De anbefalede en ormekur og så give hende killingemad over julen og se om det kunne hjælpe. Så hun ikke bedre ud efter jul skal vi derned og have taget en blodprøve. Jeg synes i starten det lød mærkeligt at give min hund killingemad, men de sagde det kunne hjælpe da der er meget fedt i.

 

Jeg har så siden i torsdags blandet hendes alm højenergifoder op med kattemaden, og det har så gjort at hun har spist næsten hver gang jeg har foderet hende. Men kun kattemaden. Nu vil hun slet ikke røre hundemaden. Hun skal lokkes lidt for at tage kattemaden men gør det som regel.

 

Altså det har da hjulpet lidt og hun ser knap så pillet ud nu, men altså jeg synes jo det er en nødløsning for hunden skal jo ikke leve af kattemad? Og jeg kan så grue for når jeg stopper med kattemaden, så står jeg med samme problem igen, måske endda værre da hun nu har smagt kattemad som falder lidt i damens smag.

 

Puh et langt indlæg, som jeg egentlig ikke ved hvad jeg vil med, andet end at komme ud med min frustration :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne - Nej det er hun ikke. Synes bare jeg har hørt at de skal miste lidt af konditionen og hoste hvis de har det? Altså hun er fuld af krudt og tror det gælder om at løbe så meget som muligt når vi går tur. Men synes måske et eller andet sted at dyrlægen tager lidt let på det. De var nærmest bare glade over at se en cavalier der ikke var fed. :roll: Jeg tror da heller ikke umiddelbart at der ligger sygdom til grund for det men man kan jo aldrig vide. Min voksne cavalier lider desværre af en del racerelaterede sygdomme så frygten sidder nok lidt dybt i mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

:ae:I feel your pain sister:blink:

prøvet hjemmelavet??? Eller måske Barf?? Ved mange har stor succes med hjemmelavet.

 

Tak :bighug: Hun får lidt af vores engang i mellem, frikadeller er hun meget glad for, men synes bare det er vigtigt med hundemaden. Hun vejer kun 5,1 kg og havde tabt 100 gr da vi var ved dyrlægen i torsdags. Barf har jeg også overvejet, men har lidt dårlige erfaringer med det og vores voksne + jeg er bange for at hun udvælger sig en ting såsom kallun og så ikke kan lide andet..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror nogen gange at vi er rigtig "mærke forskrækket", og der har før været debatter herinde, omkring foder og kvalitet.

 

Vi kan let må give op i den verden af "gode kvalitets mærker", og at foderet skal hedde noget bedst... Selv havde jeg besluttet at vores husky skulle have Orijen for det var jo top kvalitet... Problemet var bare at han gik rundt med konstant diarré... Vi skifter til et totalt skod foder, og pludselig fungere han bare helt perfekt...

 

Lige nu er vores hunde på et ok foder, men absolut ikke kvalitets foder... Men: DET VIRKER! De er sunde og raske!

 

Hvad vil jeg med mit indlæg? Kig på din hund, se hvad den trives på. Hvis hun kan være sund og rask og leve af frikadeller og kattemad, så synes jeg altså bare det er det du skal gøre :lol: Som sagt med tryg på sund og rask! Der findes hunde som lever af lorte mad, så mon ikke det nok skal gå, hvis det trods alt, er det der fungere bedst for hende?

 

Jeg kæmper selv med at holde vægten oppe på vores husky, og kan rigtig godt genkende den der kamp med at have en hund lige på grænsen til "tyk", og en der bare nærmest ikke spiser! Frustrende! Det gør det altså lidt mere svært :lol:

 

Held og lykke, jeg håber du finder noget hun trives på!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, der ligger jo nogle tråde om hjemmelavet foder - det kunne være en ide.

 

Jeg syntes heller ikke at Bella virkede syg, og hun hostede ikke eller viste andre tegn. Men hun ville ikke spise og tabte sig i en alder af 9 mdr., og dét vidste jeg var galt! Og sørme om ikke hun testede positiv for lungeorm. Det var en lidt træls kur, men hold op, en forskel!

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet Royal Canin?

Smilla ville heller ikke røre orienj og acana. Heller ikke hjemmelavet. Hun ville KUN have royal canin og med varieret indpakning i form af leverpostej, forskelligt kød, smeltet ost osv. Nu får hun dog barf og det er det, der hitter allermest. Hun er virkelig glubsk nu!!!

Så jeg synes vi har prøvet lidt det samme som jer. Jeg vil sige først RC og derefter barf (kræver lidt mere at sætte sig ind i, men ikke svært, når det først kører).

 

Det er dog også mit indtryk at mange cavalierer bliver mindre kræsne med alderen og godt kan få lidt problemer med vægten, hvilket man selvfølgelig skal passe godt på med pga risiko for hjerteproblemer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det lyder godt med en blodprøve, hun kan jo fejle noget, feks i maven man ikke umiddelbart kan se.

 

Det kan jo også være hun bare er helt usandsynlig grænsen, men synes godt nok det lyder i den slemme ende.

 

Jeg ville også sige at jeg har stor succes med Royal canin. Min tidligere hund elskede det, han fik dog deres diæt foder til allergihunde, min nuværende hund er faktisk også lidt en kræsenpeter, men har nu spist sig igennem 8 kg royal canin til cocker spaniel ( han er en cocker ) men nu kan jeg mærke den går lidt træng igen og det er bedst hvis der er lidt tun eller leverpostej i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar.

 

Royal canin har vi også prøvet, både alm hvalpefoder og det racespecifikke til cavaliere men hun vil simpelthen ikke spise det.

I starten var hun også bare meget slank men nu har det ligesom nået grænsen hvor hun bare er for tynd. Hofterne stikker ud og området mellem hofterne der normalt er fyldt ud med fedt er det bare ingenting.

Jeg har som sagt også overvejet barf og hun er glad for lammeben (alt der har noget med fugl at gøre kan hun ikke lide), men jeg har lidt mine forbehold. Min voksne cavalier blev foderet på barf gennem en periode, men blev så syg og dyrlægen kunne ikke udelukke at barfen måske kunne være medvirkende. Noget med vitaminer osv. Men det bliver nok også det jeg prøver hvis det ikke bliver bedre.

Det gør mig bare ked af det at se hende sådan. Og folk er ikke ligefrem sjove med deres kommentare. "sulter du din hund? Den store spiser al den lilles mad? Har din hund anoreksi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også selv en hanhund på 4 år, der ikke må tage på og en hanhund på 1,5 år der er alt for tynd. Det er rigtig svært når man skal tage hensyn til begge dele. I vores tilfælde er det så gjort endnu mere svært da den unge og tynde har en meget sart mave, så jeg kan ikke bare give ham hvad som helst.

 

Jeg har desværre ikke selv fundet mirakelkuren endnu. Han har i en lang periode fået RC Hypoallergenic og RC Gastro, men ingen af delene tog han på af, på trods af at der er masser af kalorier i foderet. Det nyeste hos os er at Kato har fået en ormekur, pga. hans afføring var anderledes end den plejede at være. Derudover har vi skifter foder til Hennes Petfood Kronch Basic, da han var blevet meget træt af RC. Men det er stadig for tidligt til, at jeg ved om det virker.

 

Jeg er så heldigvis i den situation at Kato har rigtig meget pels, så man ser ikke så meget at han er alt for tynd, men jeg kan godt forestille mig hvor svært det må være at få de trælse kommentarer om ens hund :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvert Hills Puppy dåser, dem med 400 gram i.Det er pateagtigt og jeg har aldrig set en sund hund der ikke elskede det.Men jeg har så hellerikke haft en rigtig kostforagter.

Eller de små dåser, man kan købe hos dr dyr til hunde, der har sart mave.Husker ikke mærket. Muligvis hedder de A/D???

 

Vi har prøvet med et par dåser som vi fik med velkomstpakken hos dyrlægen, de blev godt nok spist, men synes det virkede meget vandagtigt. Det kunne selvfølgelig være en mulighed. Nogen gange spekulere jeg simpelthen på om hun har anoreksi hehe.. Hun er simpelthen den mest kræsne hund jeg har mødt til dags dato. Både hendes mor og far vejer ca 7,5 kg og hendes kuldsøster vejer 8 kg. Så hun er lille med hendes 5,1 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe mine hunde/hundehvalpe er friske og frejdige, så må de veje det de vejer. Jeg har tre der er alt for tynde, den ene er en hvalp, tre der er magre og 4 som jeg skal passe på ikke at give for meget. De får tørkost og råt tre gange i ugen, og jeg formoder at hvis de er sunde og raske, så spiser de det der er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Vi har prøvet med et par dåser som vi fik med velkomstpakken hos dyrlægen, de blev godt nok spist, men synes det virkede meget vandagtigt. Det kunne selvfølgelig være en mulighed. Nogen gange spekulere jeg simpelthen på om hun har anoreksi hehe.. Hun er simpelthen den mest kræsne hund jeg har mødt til dags dato. Både hendes mor og far vejer ca 7,5 kg og hendes kuldsøster vejer 8 kg. Så hun er lille med hendes 5,1 kg.
Kan hun benytte et transportbur/kasse? Så kan du give hende maden derinde..Det synes jeg plejer at være godt.. Og er det tørfoder så blød det op i varmt vand.

Personligt ville jeg bare give hende det hun kan lide i en periode.. Nogen gange virker det som om de vænner sig til ikke at spise så meget..Hvis man så i en periode giver dem det de gerne vil spise og øger fodermængden, så er det som om mavesækken udvider sig og appetiten bliver større

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også en meget kræsen hund på 10 mdr.

 

Har endelig fundet et foder, som han gider at spise. Eukanuba.

 

Han er idag slank, må gerne tage en anelse på. Hvis jeg vil give ham frikadelle, pølsestykker m.m. snuser han til det og lader det ofte ligge. Men gulerødder er han tosset med.

 

Og trods det lyder tosset, så vil min hund rigtig gerne have selsskab, når han skal spise. Hvis jeg står i køkkenet(hvor hans skål er placeret), så spiser han gladeligt. Men hvis jeg giver maden og derefter går ud af køkkenet, spiser han ikke maden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Få nu hunden testet for orm! Det er altså en af mine kæpheste:genert: Men hunden dør sgu hvis den er smittet og ikke får behandling. Se denne tråd hvor ejer og dyrlæge var helt sikre på at hunden ikke havde orm, meeeeeen......

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/31490-lille-hund-som-naegter-spise-hundefoder.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal vælge et højenergifoder eller et hvalpefoder. Hertil tilsætter du så fedt. Enten i stykker, som du kan købe i en BARF-butik eller som pulver. Jeg bruger selv pulver.

JEg har en hund, der har været skrækkeligt svær at fodre på og som først nu (han er 3 år) er ved at være stabil i vægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet Royal Canins version til "små kræsne møgkræ" :lol: det hedder den vist ikke helt, men tror endnu ikke jeg har mødt en hund som ikke spiste af den med velbehag. den kan købes helt ned i 2 kgs poser, så man kan smage den først og hvis du køber i fx Petworld, så har de smagsgaranti, så du kan returnere hvis hunden ikke gider foderet...

 

Det hedder Exigent

 

 

Mine er som sådan ikke kræsne, men vi vandt en pose af det og ligepludselig kunne de da seriøst sortere i deres skåle, så alt andet blev liggende tilbage end Exigent bidderne :lol: I det hele taget er mine glade for Royal Canin - nærmest alle varianterne bliver foretrukket frem for andre mærker :vedikke: Jeg fodrer dem bare det foder den ældste vinder, så jeg er ikke som sådan loyal overfor et bestemt mærke. Men lægger altid lige mærke til om der er typer de hellere vil have end andet.

 

Hvis hun heller ikke vil æde Exigent og også skal lokkes til killingefoder, ville jeg måske overveje at få tjekket hendes tænder? Der må være et eller andet galt. Det er helt rigtigt at nogle hunde lever for at spise, mens andre kun lige spiser nok til at leve, men det ligger ikke i hundens natur at sulte sig ihjel, så jeg tænker, at der må være et eller andet der gør, at hun ikke har lyst til at spise... Måske gør det ondt at tygge?

Link til indlæg
Del på andre sites

Få nu hunden testet for orm! Det er altså en af mine kæpheste:genert: Men hunden dør sgu hvis den er smittet og ikke får behandling. Se denne tråd hvor ejer og dyrlæge var helt sikre på at hunden ikke havde orm, meeeeeen......

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/31490-lille-hund-som-naegter-spise-hundefoder.html

 

Jeg vil ringe ned og snakke med dyrlægen og få hende testet. Jeg troede hunden skulle hoste og få dårlig kondition men det kan jeg læse ikke er tilfældet.. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet Royal Canins version til "små kræsne møgkræ" :lol: det hedder den vist ikke helt, men tror endnu ikke jeg har mødt en hund som ikke spiste af den med velbehag. den kan købes helt ned i 2 kgs poser, så man kan smage den først og hvis du køber i fx Petworld, så har de smagsgaranti, så du kan returnere hvis hunden ikke gider foderet...

 

Det hedder Exigent

 

 

Mine er som sådan ikke kræsne, men vi vandt en pose af det og ligepludselig kunne de da seriøst sortere i deres skåle, så alt andet blev liggende tilbage end Exigent bidderne :lol: I det hele taget er mine glade for Royal Canin - nærmest alle varianterne bliver foretrukket frem for andre mærker :vedikke: Jeg fodrer dem bare det foder den ældste vinder, så jeg er ikke som sådan loyal overfor et bestemt mærke. Men lægger altid lige mærke til om der er typer de hellere vil have end andet.

 

Hvis hun heller ikke vil æde Exigent og også skal lokkes til killingefoder, ville jeg måske overveje at få tjekket hendes tænder? Der må være et eller andet galt. Det er helt rigtigt at nogle hunde lever for at spise, mens andre kun lige spiser nok til at leve, men det ligger ikke i hundens natur at sulte sig ihjel, så jeg tænker, at der må være et eller andet der gør, at hun ikke har lyst til at spise... Måske gør det ondt at tygge?

 

Den har vi prøvet da genboens yorksire terrier også er kræsen, men det gider hun ikke spise. Det går nogenlunde med killigefoderet, dog spiser hun ikke så meget af det som i starten. Lidt i aftes med et par hundepiller og intet i morges. Har så givet hende et lammeben som hun nu ligger og hygger med. Tænderne ser fine ud når jeg kigger på den og hun har saksebid?

 

Men ja tror også det bliver til at jeg får hende gennemtjekket af dyrlægen, for synes også det er lidt for meget med hende :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...