Hop til indhold

Hundested!!


Dogue1
 Share

Recommended Posts

  • Svar 68
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men hvorfor blande sig i, om hun er med eller ej? Jeg forstår det ikke. Hjælperen får jo løn alligevel. Det er jo hverken dyrere eller billigere af den grund.

 

Nej men det er de ikke ansat til, og helt ærligt så var jeg også helst fri for at gå tur med MIN hund i det her skodvejr :blink: Kan godt forstå de ikke har lyst, når det ikke er en del af jobbet.

 

Det er lidt ligesom...altså jeg er snart færdiguddannet pædagog, og vi har lært at en pædagogisk opgave er ikke at tømme opvaskemaskine, men hvis der er børn MED til at tømme den så ER det en pædagogisk opgave og en del af jobbet :blink: Det er sådan jeg tænker, det er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvorfor blande sig i, om hun er med eller ej? Jeg forstår det ikke. Hjælperen får jo løn alligevel. Det er jo hverken dyrere eller billigere af den grund.

 

Men må de forlade hende? Altså hvis man er så dårlig at man har behov for hjælp døgnet rundt, hvem har så ansvaret hvis der sker noget mens de har forladt hende for at lufte hunden? Det kan vel ikke "bare" være praktisk hjælp hn behøver siden der skal være nogen der hele natten også :vedikke:

 

Jeg er lidt splittet i den her sag, men jeg må ærligt indrømme at jeg ikke forstår hvorfor man vælger at købe en race med så stort motionsbehov når man er ude af stand til at lufte hunden. Der findes da racer der er mere oplagte så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men hvorfor blande sig i, om hun er med eller ej? Jeg forstår det ikke. Hjælperen får jo løn alligevel. Det er jo hverken dyrere eller billigere af den grund.

 

Det er vist ikke helt rigtigt. Jeg har en handicappet søster, og jeg ved at lige så snart hun skal have en hjælper med udenfor sit hjem, bliver det pludselig dobbelt så dyrt - aner ikke hvorfor :vedikke: Der bliver tildelt den enkelte et vist antal såkaldte "ledsagetimer" om måneden - min søster har vist kun 2 - og alt udover det skal hun selv betale.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vist ikke helt rigtigt. Jeg har en handicappet søster, og jeg ved at lige så snart hun skal have en hjælper med udenfor sit hjem, bliver det pludselig dobbelt så dyrt - aner ikke hvorfor :vedikke: Der bliver tildelt den enkelte et vist antal såkaldte "ledsagetimer" om måneden - min søster har vist kun 2 - og alt udover det skal hun selv betale.

 

What? 2 timer? Bor hun på et bosted eller sådan noget? Eller kommer timerne fra ledsagerordningen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Det er lidt ligesom...altså jeg er snart færdiguddannet pædagog, og vi har lært at en pædagogisk opgave er ikke at tømme opvaskemaskine, men hvis der er børn MED til at tømme den så ER det en pædagogisk opgave og en del af jobbet :blink: Det er sådan jeg tænker, det er.

 

hæhæ....fik besked på at gøre køkken rent oppe i den børnehave hvor jeg var....så kom Brian 5år lige frem...

"Nej det skal jeg ikke"

Chef: "jo..."

Mig: "nej det skal jeg satme ikke"...

Chef: "det gjorde den anden PAU"

Mig: "det kan godt være, men jeg er ikke ansat til at gøre køkken rent, og når det ikke engang er en del af en turnusordning, så kan du glemme det"

Chef: "ja okay, hvis du ikke har tænkt dig at give dig"...

 

Der er sådan en træls tendens til at studerende, folk i arbejdsprøvning og lign. skal have de der skod-opgaver som intet har med jobbet at gøre....

 

Og når jeg siger nej fordi det ikke er en del af en turnus-ordning, så er det fordi jeg mener at den slags jo kan være nødvendigt, hvis det er noget der ikke ville blive gjort, og man derfor i fællesskab løfter byrden....

 

Nå men det var et sidespring om morakkeri...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først så forstår jeg slet ikke, at hun vælger at anskaffe sig en så aktiv race - som en labrador er - velvidende at hun åbenbart ikke ville kunne opfylde dens mest basale behov, som motion. Det er bestemt ikke fordi, at jeg ikke under hende et liv med hund, men måske hun skulle have været mere realistisk i sit valg af race. Jeg er helt med på, at have kæledyr giver en form for livskvalitet andet/andre ikke kan, men jeg mener samtidig at man som hundeejer må påtage sig det ansvar der følger med, og ikke forvente at kommunen skal påtage sig det ansvar. Det er hendes hund !

 

Og jeg kan ærlig talt ikke se hvad problemet er ? Der bliver sagt, at de sagens kan gå tur med hunden, så længe hun selv kommer med. Hvad er problemet ?

Det kan på den anden side heller ikke sætte mit pis i kog, at hendes døgnhjælpere går en tur med hunden. Så længe de selv har sagt ja til dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg afgjort ikke syntes det kan være en offentlig opgave at lufte hund, det må man godt nok selv betale sig fra, det er da fint hvis man tager hunden med når ejer skal "luftes" men at hjælpere skal lufte hunden er ikke ok og man skal også huske at hjælperen jo også kan være en ikke hundeglad person! Så nej frem med pungen og betal selv mener jeg

Link til indlæg
Del på andre sites

altså jeg er snart færdiguddannet pædagog, og vi har lært at en pædagogisk opgave er ikke at tømme opvaskemaskine, men hvis der er børn MED til at tømme den så ER det en pædagogisk opgave og en del af jobbet :blink: Det er sådan jeg tænker, det er.

Tjooo, men der er du også helt på linie med kommunens velfærdschef, så vidt jeg kan forstå ved at læse dagens netudgave af EB. Senest har plejerne fået at vide, at de kun må hjælpe med "tøjvask en gang om ugen, og Margit skal være i seng og sove klokken 23, hvorefter plejerne skal indstille arbejdet, selvom de er til stede hele natten". Vi taler om en midaldrende kvinde, der er temmelig hårdt ramt af sygdom, men som samme velfærdschef så smukt udtrykker det: "Den grundlæggende tilgang er, at vi ikke udfører service, men at vi hjælper folk til at gøre de ting, de normalt ville gøre ved at kompensere for deres handikap".

 

Ærgerligt, at konen ikke fik Albert som servicehund. Så havde tingene måske set anderledes ud?

Link til indlæg
Del på andre sites

What? 2 timer? Bor hun på et bosted eller sådan noget? Eller kommer timerne fra ledsagerordningen?

Jeg er ikke helt klar over hvordan det fungerer, men ja, hun bor på et bosted (skønt ord :roll:). Kan huske for nogle år siden, da hun og de andre beboere skulle på en hyttetur i en weekend. De skulle selv betale ledsagetimer, så prisen på 2 dage i et dumt sommerhus blev omkring 12000 pr. person :shock:

 

Ærgerligt, at konen ikke fik Albert som servicehund. Så havde tingene måske set anderledes ud?

Også min tanke. Det kunne hun jo have fået, da hun allerede var handicappet på det tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt klar over hvordan det fungerer, men ja, hun bor på et bosted (skønt ord :roll:). Kan huske for nogle år siden, da hun og de andre beboere skulle på en hyttetur i en weekend. De skulle selv betale ledsagetimer, så prisen på 2 dage i et dumt sommerhus blev omkring 12000 pr. person :shock:

 

WHAT :shock:

 

 

Hvis hun bor på et bosted, hvorfor i alverden skal der så ledsager med? Der er da personale til sådanne opgaver. De får et koloni tillæg og så skal beboerne betale vedkommendes andel af hytteleje!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er lidt ligesom...altså jeg er snart færdiguddannet pædagog, og vi har lært at en pædagogisk opgave er ikke at tømme opvaskemaskine, men hvis der er børn MED til at tømme den så ER det en pædagogisk opgave og en del af jobbet :blink: Det er sådan jeg tænker, det er.

 

Sådan er det også når jeg er ude i bostøtte.

Jeg vasker ikke tøj for mine brugere, men MED dem.

Jeg vasker ikke op for dem, men MED dem, og jeg klarer IKKE deres rengøring.

 

Hvis ikke de kan eller vil deltage, så er det ikke hos mig opgaven skal ligge, men hos hjemmeplejen!

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

WHAT :shock:

 

 

Hvis hun bor på et bosted, hvorfor i alverden skal der så ledsager med? Der er da personale til sådanne opgaver. De får et koloni tillæg og så skal beboerne betale vedkommendes andel af hytteleje!

 

Gitte

 

OK, som sagt, jeg er ikke helt klar over hvordan det fungerer, men efter den pågældende tur blev fremtidige ture droppet pga. pårørendes klager over udgiften. Det skal siges at min søster er fuldstændig hjælpeløs - hun er på niveau med en baby, og kan ikke gøre sig forståelig, så hun kræver døgnpleje. Hun var et af de børn, der blev handicappet af kighostevaccination i 70'erne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt klar over hvordan det fungerer, men ja, hun bor på et bosted (skønt ord :roll:). Kan huske for nogle år siden, da hun og de andre beboere skulle på en hyttetur i en weekend. De skulle selv betale ledsagetimer, så prisen på 2 dage i et dumt sommerhus blev omkring 12000 pr. person :shock:

 

Også min tanke. Det kunne hun jo have fået, da hun allerede var handicappet på det tidspunkt.

 

Hm - lyder sært. Kommer selvfølgelig an på hvilken paragraf stedet opererer under - og hvad hendes bevilling siger. Hvis du synes det er helt hen i vejret, så må du sige til, vil gerne kigge på det for jer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har handicaphjælpere typisk ingen uddannelse, så derfor er der vel ikke faglige grænser for, hvad de kan/skal. De skal assistere den handicappede. Og hvis den handicappede har brug for hårvask, er det jobbet. Hvis han/hun har brug for rengøring/tæpperens er det jobbet. Og hundeluftning vel også?! Jeg mener ikke, at man skal ansætte nogen til at gå med hunden, men når nogen ER ansat og er der alligevel?!

 

Jeg måtte gerne forlade ham jeg var hjælper for. Jeg tog fx ud at købe ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har handicaphjælpere typisk ingen uddannelse, så derfor er der vel ikke faglige grænser for, hvad de kan/skal.

Men det har jo været fordi der i mange år har været for lidt uddannet fagpersonale og imo bør en handicaphjælper ikke være ufaglært. Ofte arbejder de hos mennesker der også har skader på hjernen (enten som direkte årsag eller som følgevirkning af deres sygdom) eller sociale problemer og det betyder faktisk noget at man kan observere borgeren med en faglig baggrund. En uheldig udvikling kan i mange tilfælde standses hvis der er nogen der får øje på den, reflekterer over den og handler på den. Undskyld mig, men det har ufaglært personale ikke redskaberne til.

 

Jeg er social- og sundhedshjælper (og forsøger at være stolt af mit fag) men af en eller anden grund mener samfundet at alle og enhver over 18 år, kan udfylde pladsen for en uddannet, men vi kan faktisk mere end bare at vaske folk i numsen (sjovt for folk tror det er det eneste vi laver hele dagen lang),... åbenbart også politikerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm - lyder sært. Kommer selvfølgelig an på hvilken paragraf stedet opererer under - og hvad hendes bevilling siger. Hvis du synes det er helt hen i vejret, så må du sige til, vil gerne kigge på det for jer.

 

Tak, det var meget pænt af dig! :bighug: Men indtil videre er det min mor, der har ansvaret for min søster, og selv om jeg ikke altid er enig i hendes dispositioner, respekterer jeg hendes ret til at bestemme. Men bliver der tvivlsspørgsmål igen, vil jeg huske dig ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu har handicaphjælpere typisk ingen uddannelse, så derfor er der vel ikke faglige grænser for, hvad de kan/skal. De skal assistere den handicappede. Og hvis den handicappede har brug for hårvask, er det jobbet. Hvis han/hun har brug for rengøring/tæpperens er det jobbet. Og hundeluftning vel også?! Jeg mener ikke, at man skal ansætte nogen til at gå med hunden, men når nogen ER ansat og er der alligevel?!

 

Jeg måtte gerne forlade ham jeg var hjælper for. Jeg tog fx ud at købe ind.

Det er en del år siden jeg var hjælper, men der var bestemt grænser for hvad man måtte gøre. Noget andet var hvad vi gjorde;der er jo typisk ikke andre til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Der står da at de godt vil lufte kræet, men hun skal med. De gider ikke gøre det alene, og det er da et fair nok krav synes jeg!

Lige en lille update på sagen:

 

I følge Margit selv har ingen af hendes hjælpere på noget tidspunkt haft noget som helst imod at lufte hunden Alfred. De har tværtimod givet udtryk for, at det var et rart frikvarter at få efter en 12 timers vagt. Hjælperne går - eller rettere sagt gik - en lille tur på 15 minutter med hunden, og det var de 15 minutter, som nogen i kommunen fik pædagogiske kvababbelser over.

 

Kommunen har "tlbudt" Margit en plejehjemsplads (som sikkert er langt dyrere end den nuværende ordning?), men hun har afslået med begrundelsen, at hun ikke vil gemmes væk, bare fordi hun er handicappet.

 

Hun har i stedet søgt om dels en BPA-ordning (hvad det så end er), dels en handicapbil, så hun lettere kan deltage i de frivillige netværk og foreninger, der hjælper andre handicappede til et lettere liv.

 

Frivillige samaritanere fra Røde Kors hjælper p.t. med hundeluftning, men udfylder kun 3 morgener.

 

Det er forstemmende at læse om den kulde og mangel på empati, der i disse år fuldkommen uhæmmet hvirvler rundt i dagens Danmark. Min generation, der var ung i 68, var ikke bedre mennesker end folk er i dag, men vi forventede - og fik - en bedre behandling af systemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...