Hop til indhold

Forskellen mellem border og aussie?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Der er dog ting ved vores Aussie hvor jeg ser en kæmpe forskel:

 

1. Vi har aldrig trænet indkald, eller "stay close", alligevel har vi et 100% stabilt indkald, uanset forstyrrelser. "Stay close" er ikke et problem, hun går aldrig længere væk end 25 meter, medmindre Dexter lokker hende.

 

2. "Stop" har vi aldrig trænet, alligevel forstår hun det, hvorimod vores husky har vi trænet det i 2 år, og han fatter det stadig ikke :lol:

 

3. Renlighed var aldrig et problem med vores Aussie, hun fattede det på ganske få dage, husky var 6 mdr.

 

Der er dog ting jeg også synes er sjovt, f.eks. kalder vi hende "Police Penny", hun har lært nej/stop ved at vi har sagt det til Dexter, og hun forstod det med det samme. Det betyder hvis vi siger nej til Dexter (Som stadig ikke fatter det helt, eller rettere forstår, men er ligeglad 80% af gangene :lol: ) så kommer Penny og fortæller ham at det må han ikke :lol: (Som regelt ved at hoppe op i hovedet af ham).

 

Byt Egon ud med Dexter og Benny med Penny, så har du vores liv - og mine er jo ellers den samme race. Dog med undtagelse af 100% indkald, vildt og indkald går ikke helt hånd i hånd her.

Benny skulle også lære at ikke alle mennesker hilser særligt høftligt, hvilket han bestemt ikke brød sig om, hvor det aldrig nogensinde har rørt Egon. (Egon var SÅ sød til at træde foran i de situationer hvor fremmede bare kom tonsende ind i os, kom jeg lige i tanke om, det var virkelig flot af ham :hjerte:)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 113
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min Aussie elsker andre hunde, leger med hvem som helst.... synes alle mennesker er en fest og er super dygtig til træning .... hun tygger ben sammen med sine hundevenner og har pt aldrig vogtet over noget.....

 

Jeg synes generelt det er forkert at udtale sig om 1: en race man ikke selv har ejet og 2. at generalisere racen på baggrund af enkelte hunde man kender..... Tænk hvis man var sådan over for mennesker! Hver hund og ejer er en unik sammensætning og derfor kommer forskellige ting til udtryk i mere eller mindre grad. Ved self. godt at der er ting ved racen der går igen... men at generalisere, som i gør, ville svare til at sige alle indvandre gik med turban!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er helt i orden at folk lufter fordomme, erfaringer og holdninger om en race de ikke har ejet eller ikke kender meget til

Fordomme og nedladende holdninger kan jeg ikke bruge til en pind. Det er gerne fra folk der har "nej-hatten" på, og så kan os der ved bedre argumentere fra nu og året ud, uden at holdningen bliver anderledes. Man skal ikke bruge tid på det.....

 

Og vi er jo alle farvede af vores egne hunde og deres race®, og netop derfor kan det godt være givtigt at få sin race beskrevet af én ude fra, der har gjort sig nogle gode observationer, og rent faktisk ved hvad de taler om. Som f.eks. da Siri fik mig til at reflektere over det at aussien kan være fastlåst i indlæring. Det havde jeg slet ikke tænkt over, men pludselig kunne jeg se de træk hos Gracie. Og selvom det ikke er et vildt positivt træk, formulerer Siri sig pænt, og kan også fortælle noget positivt om denne fastlåsthed. Og det er selvom hun er til en helt andet race - Me like.:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Jamen jeg benægter ikke at Aussies har resource forsvar, det er faktisk helt normalt at de er "kendt" for det.

 

Det jeg siger er at den adfærd du beskriver IKKE er normal eller okay hos en hund, og den SKAL man som ejer stoppe, og man som ejer har ansvaret for at det ikke når videre! Derfor mener jeg at de ejere du har mødt der har (voksne antager jeg) aussies som opfører sig sådan, ikke har vidst hvad de har begivet sig ud i; For så VILLE de da have stoppet og arbejdet med sådan en adfærd!!!!!

 

Det er IKKE okay at en hund reagere ved at farer ud, uanset om det er racebetinget eller ej. Og jeg har aldrig; Aldrig! mødt en Aussie der ikke havde haft en ejer der havde fået styr på deres resource forsvar i større eller mindre grad, så der aldrig ville være et udfald. Jeg har set Aussies der er "det her er mit og du holder dig væk", men det har jeg set rigtig mange hunde der gør, og det synes jeg er helt i orden.

 

Deres vilje til at styre andre hunde... Den tror jeg ikke på. Vi var i Danmark og havde vores Aussie med i hundeskov, aldrig gik hun længere væk end 25-50 meter MAKS, aldrig forsøgte hun at vogte eller hyrde. Jeg tror lidt du blander ting. Der er ting der ikke "passer sammen".

 

F.eks. kan du ikke sige at en aussie er vogtende overfor deres ejer, samtidig med at de vil styre de andre hunde; For det kan ikke lade sig gøre at de gør begge dele samtidig. Jeg vil mene at en Aussie er en vogtende hund overfor deres ejer, hvilket også er en del af deres racebeskrivelse, en aussie vil ikke hyrde på fremmede hunde, og den vil ikke blande andre hunde ind i flokken frivilligt. En Aussie er en reserveret (ikke sky) hund, som ikke umiddelbart er frembrusende, og derfor vil den altså ikke kunne være en hund der er dominerende og frembrusende. Selvfølgelig findes der sikkert eksempler, men dette er altså ikke noget der er ønskeligt i følge standarden.

 

Og ja Aussien er lidt mere egenrådig end en Border, som er mere førerfølsom, og "afhængig" af sin ejer på det punkt sikkert. Men det gør jo ikke hunden hverken stædig, eller ikke samarbejdsvillig.

 

jeg skrev også et andet ord som mere egenrådig ikke stædig jeg skrev ikke den var stædig men mere egenrådig hvilket er en stor forskel, at den vil styrer andre hunde har jeg nu set i mange omgange både at de lige går ind og irettesætter de andre og lige blander sig hvis de leger eller lign min venindes gør det konstant hvis mine to leger bliver han sådan sur og skal holdes væk ellers går han ind og hakker min unge hund især hendes aussie vil ikke have at de hunde han omgåes leger med hinanden kun med ham ellers går han ind og irettesætter de andre eller finde en løsning på hvordan han får hundene til og lægge fokus på ham meget inteligent løsning samme gør han hvis ejer er for opmærksom på andre hunde end ham finder på en løsning der gør hun løsriver sig fra det oprindelige men lad nu det ligge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Min Aussie elsker andre hunde, leger med hvem som helst.... synes alle mennesker er en fest og er super dygtig til træning .... hun tygger ben sammen med sine hundevenner og har pt aldrig vogtet over noget.....

 

Jeg synes generelt det er forkert at udtale sig om 1: en race man ikke selv har ejet og 2. at generalisere racen på baggrund af enkelte hunde man kender..... Tænk hvis man var sådan over for mennesker! Hver hund og ejer er en unik sammensætning og derfor kommer forskellige ting til udtryk i mere eller mindre grad. Ved self. godt at der er ting ved racen der går igen... men at generalisere, som i gør, ville svare til at sige alle indvandre gik med turban!

 

Jeg synes det er helt i orden at folk lufter fordomme, erfaringer og holdninger om en race de ikke har ejet eller ikke kender meget til

Fordomme og nedladende holdninger kan jeg ikke bruge til en pind. Det er gerne fra folk der har "nej-hatten" på, og så kan os der ved bedre argumentere fra nu og året ud, uden at holdningen bliver anderledes. Man skal ikke bruge tid på det.....

 

Og vi er jo alle farvede af vores egne hunde og deres race®, og netop derfor kan det godt være givtigt at få sin race beskrevet af én ude fra, der har gjort sig nogle gode observationer, og rent faktisk ved hvad de taler om. Som f.eks. da Siri fik mig til at reflektere over det at aussien kan være fastlåst i indlæring. Det havde jeg slet ikke tænkt over, men pludselig kunne jeg se de træk hos Gracie. Og selvom det ikke er et vildt positivt træk, formulerer Siri sig pænt, og kan også fortælle noget positivt om denne fastlåsthed. Og det er selvom hun er til en helt andet race - Me like.:5up:

 

skal man have ejet en race for og have en mening om den ??? da jeg bestemt ikke skriver noget anderledes end der allerede var skrevet i tråden i forvejen ??? så observationer på baggrund af flere år med pågældende race gælder ikke hvis man ikke har ejet en ???

hvor er det forkerte i det jeg skriver som flere havde skrevet inden jeg skrev det samme??? måske bare på en anden måde

jeg er ikke farvet mht til egen race faktisk er jeg selv min egen races største kritikker nok

jeg går udfra det er mig der hentydes til med at jeg har nej-hatten på men hvad er det jeg har nej- hatten på til ???

 

og nej jeg syntes ikke racen er stædig eller usamarbejdsvillig tværtimod så synes jeg at det er en meget inteligent hund som lærer utrolig hurtigt og er vil gerne lave noget sammen med sin fører så det er ikke rigtigt at jeg påstår at den ikke er træningsvillig eller stædig

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved self. godt at der er ting ved racen der går igen... men at generalisere, som i gør, ville svare til at sige alle indvandre gik med turban!

 

Njaaaa, det vil jeg nu ikke gi' dig ret i... For det er jo trods alt sådan at alle racer er avlet med et bestemt "arbejde" for øje, og derfor har nogle oprindelig ønskede egenskaber, som der er brugt generationer efter generationer på at opnå. Og derfor er det IMO i orden at være lidt generaliserende når man diskuterer hunderacer - i modsætning til dit indvandrer/turban-eksempel. Selvfølgelig vil der altid være individer der ikke opfylder de ønskede krav, og derfor ikke passer ind i generaliseringen. Men aussien har været brugt til kvæg, hvor BC'en er til får - og deraf kommer (bl.a.) den forskel at aussien f.eks. bør være mere "hård i filten" end BC'en. Det er simpelthen ønskeligt, for at den skal kunne udføre det arbejde den er skabt til, det er meget stor forskel på at hyrde får og tyre! Ligesådan har aussien en arbejdsbeskrivelse der indefatter noget vogterarbejde, hvilket BC'en slet ikke har, og derfor er de også forskellige dér. Så generaliseringen som sådan kan jeg ikke se at der skulle være noget galt i? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

skal man have ejet en race for og have en mening om den ??? da jeg bestemt ikke skriver noget anderledes end der allerede var skrevet i tråden i forvejen ??? så observationer på baggrund af flere år med pågældende race gælder ikke hvis man ikke har ejet en ???

hvor er det forkerte i det jeg skriver som flere havde skrevet inden jeg skrev det samme??? måske bare på en anden måde

jeg er ikke farvet mht til egen race faktisk er jeg selv min egen races største kritikker nok

jeg går udfra det er mig der hentydes til med at jeg har nej-hatten på men hvad er det jeg har nej- hatten på til ???

 

og nej jeg syntes ikke racen er stædig eller usamarbejdsvillig tværtimod så synes jeg at det er en meget inteligent hund som lærer utrolig hurtigt og er vil gerne lave noget sammen med sin fører så det er ikke rigtigt at jeg påstår at den ikke er træningsvillig eller stædig

 

Du har kaldt racen aggressiv og dominerende. To ting den IKKE er uanset hvordan du vender og drejer ordene. Om du bare ikke ved hvad ordene betyder, eller om du har opfundet dine egne betydninger for ordene skal jeg ikke kunne sige. Men dominerende og aggressiv er kun noget hunde er i mine øjne, hvis deres EJER har fejlet. Den hund du beskriver for mig som din veninde ejer, der ser jeg EJER-fejl, jeg ser ikke tyåisk Aussie opførsel. Jeg tror uanset race ville den opførsel ALDRIG være acceptabel. Og der findes ingen racer der har raceegenskaber der er "uacceptable" generelt. (Hvis man ikke vil have en vogtende hund, så er det selvfølgelig en uacceptabelt adfærd, men det er individuelt.. Ingen vil have en aggressiv hund!)

 

Njaaaa, det vil jeg nu ikke gi' dig ret i... For det er jo trods alt sådan at alle racer er avlet med et bestemt "arbejde" for øje, og derfor har nogle oprindelig ønskede egenskaber, som der er brugt generationer efter generationer på at opnå. Og derfor er det IMO i orden at være lidt generaliserende når man diskuterer hunderacer - i modsætning til dit indvandrer/turban-eksempel. Selvfølgelig vil der altid være individer der ikke opfylder de ønskede krav, og derfor ikke passer ind i generaliseringen. Men aussien har været brugt til kvæg, hvor BC'en er til får - og deraf kommer (bl.a.) den forskel at aussien f.eks. bør være mere "hård i filten" end BC'en. Det er simpelthen ønskeligt, for at den skal kunne udføre det arbejde den er skabt til, det er meget stor forskel på at hyrde får og tyre! Ligesådan har aussien en arbejdsbeskrivelse der indefatter noget vogterarbejde, hvilket BC'en slet ikke har, og derfor er de også forskellige dér. Så generaliseringen som sådan kan jeg ikke se at der skulle være noget galt i? :vedikke:

 

Der er jeg så også helt enig. Jeg synes det er helt okay at "generelisere" sine erfaringer, og kigge på standarden og sige at det her er hvad jeg har oplevet/set.

 

Og jeg er helt med i at en Aussie er mere skarp end en BC, de er netop heller ikke så "signal følsomme" generelt set som en BC er, fordi Aussien netop har skulle arbejde en anelse mere selvstændigt.

 

Der hvor jeg tager et skridt tilbage er når folk vælger at sige: Alle Aussies er aggressive og dominerende.

 

For det synes jeg er dybt forkert, hvis man vælger at basere sine oplysninger udfra en aussie der er havnet hos en forkert ejer. Det er lidt i den samme stil som at sige alle Amstaffs er aggressive så det er jo helt okay at de nu er forbudte....

 

Ingen hunde er per defination, eller per racestandar ønsket at være aggressive. Dette er IKKE ønskeligt og det er IKKE normal adfærd fra nogen hunde, derfor forstår jeg ikke at man kan lave en konklussion at en race er aggressiv. Nok også fordi en aggressiv Aussie på ingen måde ville overleve med at vogte kvæg hvis den begyndte at angribe kvægene.

 

Jeg synes det er helt okay at folk vælger at kalde en race for ucharmerende, men jeg synes man skal passe på med at kalde andres hunde for aggressive, hvilket Milder batmusen faktisk lige har kaldt min hund indirekte!

 

Vi kan bestemt ikke alle de skønheden og det tiltalende i alle race, men hvis man skal udtale sig som så stærke negativer hos en race, så SYNES jeg at man skal have haft racen selv og kunne udelukke at det er en førerfejl. F.eks. er alle BCer jo heller ikke hyper aktive og render på væggene. Når dette sker ER det jo ofte fordi de havner hos nogen som ikke kan finde ud af at opfylde en BCs behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min Aussie elsker andre hunde, leger med hvem som helst.... synes alle mennesker er en fest og er super dygtig til træning .... hun tygger ben sammen med sine hundevenner og har pt aldrig vogtet over noget.....

 

Jeg synes generelt det er forkert at udtale sig om 1: en race man ikke selv har ejet og 2. at generalisere racen på baggrund af enkelte hunde man kender..... Tænk hvis man var sådan over for mennesker! Hver hund og ejer er en unik sammensætning og derfor kommer forskellige ting til udtryk i mere eller mindre grad. Ved self. godt at der er ting ved racen der går igen... men at generalisere, som i gør, ville svare til at sige alle indvandre gik med turban!

 

JEg synes det er fint at udtale sig om en race man ikke har ejet. HVis man nu har mødt tilstrækkeligt af racen til at kunne danne et mønster i adfærden. Et mønster der i øvrigt passer med racens særpræg.

Selvfølgelig er hund og ejer en unik sammensætning og man kan i høj grad præge hunden. Men at generalisere synes jeg netop er vigtigt. Det er vigtigt at vide, at der i en bestemt race er nogle genetiske forudsætninger for, at hunden højst sandsynligt vil have en bestemt adfærd i nogle situationer. Bare fordi jeg har en BC, der ikke hyrder uønskede objekter, så betyder det jo ikke, at jeg benægter at det er et generelt problem i racen. Og i øvrigt helt naturligt ift. racens brugsegenskaber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bum bum....læser med, synes ikke jeg kan komme med noget nyt.....:hmm:

 

Men oplever bestemt heller ikke aussier som aggressive.....vogtende/opmærksomme, ja.....Ludwig synes det er en fest når der kommer nogen der ringer/banker på. Er der nogen der låser dig ind/går ind når en af os er hjemme, så gør han, indtil han finder ud af at det er ok og så er han klar til nus. Kunne egentlig godt tænke mig at se hvad der skete hvis ikke vi tog den besøgende så afslappet :hmm:

 

Opdrætter sagde klart første gang vi var deroppe, at hvis ikke de havde været hjemme, så var vi nok kommet ind, men ikke ud...:mrgreen:

Det har jeg det rigtig fint med....

 

Mennesker og andre hunde er fantastiske...indtil videre, men med en far der er ret omgængelig håber vi at dette fortsætter. :pray:

 

Lyd...tjaaaa, Ludwig talte meget som helt lille, og det ligger vidst til familien, nu er det knap så meget. Når han leger med andre kommer det meget an på hvad de gør.

 

Generelt så er der ingen af de Aussier jeg har mødt der har ressourceforsvar, men det kan jo sagtens være tøjlet. Ludwig har det ikke med mad eller legetøj. Startede en smule på det når han sad i "sin del" af sofaen og vi kom og satte os, så begyndte han at gø af os. Men der var nul-tolerance på den, så han røg på time-out i gangen. Det tog ikke mange gange, så droppede han det...

 

Har ikke mødt bordere nok til at have en mening. Har set dem til agility, og der var de jo fantastiske....:lun:

 

 

 

BTW; Baldermusen, vil du ikke prøve at sætte flere komma/punktummer...det kan være svært at få den fulde mening når man er i tvivl om hvor sætningerne starter og slutter. Og vil jo ikke miste dine guldkorn:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er helt med i at en Aussie er mere skarp end en BC, de er netop heller ikke så "signal følsomme" generelt set som en BC er, fordi Aussien netop har skulle arbejde en anelse mere selvstændigt.

Tror nu det har mer at gøre med hvilke dyr de skulle arbejde med... Alt går meget stærkt med får og derfor er en BC nødt til at reagere prompte, både på førerens men også på fårenes signaler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal også huske på, at aussier er sent udviklede og ting som vogten og ressourceforsvar kan vise sig ret sent i hundens liv, når den er ved at være moden.

 

Nu har jeg jo ikke en aussie, men også en sent udviklet race, og der er godt nok dukket en del op efter kønsmodningen, som jeg slet slet ikke havde set komme da han var yngre.

 

Og så smutter jeg vist ud igen :lol: jeg kender kun rigtigt gracie af de to racer og hun er nok ikke repræsentativ nok til at jeg kan udtale mig om noget som helst :-) men dejlig det er hun :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Egetkønsagression primært :???: det ligger vist desværre efterhånden i en del linjer. Men nej vores rengøringshjælp fortæller at han ikke engang gider rejse sig fra sengen når han lukker sig ind :lol:

Hahaha :lun:

 

Ja okay, det er selvfølgeligt ret irriterende. Jeg er selv ret spændt på hvad jeg står med, når Modjo engang er færdig. Han er jo en lille model, så jeg tænker det nok er any day now :lol:

 

Mht. debatten om Aussien, så er jeg enig med Siri. Bum :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Egetkønsagression primært :???: det ligger vist desværre efterhånden i en del linjer. Men nej vores rengøringshjælp fortæller at han ikke engang gider rejse sig fra sengen når han lukker sig ind :lol:

 

Eller nok nærmere usikkerhed over fremmede hunde der er kommet i forbindelse med den psykiske kønsmodning. Kendte hunde fungerer han fint med og er på ingen måde dominerende eller aggressiv. Også hunde han har lært at kende efter kønsmodningen. Det er de der korte møder hvor vi skal passere fremmede hunde hvor han opfører sig meget anderledes end han gjorde da han var yngre.

 

Nå undskyld for ot

Link til indlæg
Del på andre sites

Der blevet sagt rigtig mange ting som jeg kan tilslutte mig og nikke genkendende til, meget enig med Siri og især det med fastlåsningen i træningen men så sandelig også i faste ritualer herhjemme, det virkelig vanedyr ihvertfald mine. Det svært ikke at generalisere da jeg ikke synes man kan give en beskrivelse af racen hvis man kun har erfaring med en Aussie og kun kan sammenligne med den ene de er så forskellige og en del falder udenfor racebeskrivelsen også på en del punkter så generelisere er man nok nødt til.

 

Begge mine har resurceforsvar Koda mest udbredt og det forekommer i trænings situationer, hans bur hans træningsting hans mad det kan være ting herhjemme især nye ting som kommer i hjemme han har en ting med bamser, kravlegården passede han på i en uge ca hehe han knurre kun det kommer aldrig til et angreb herhjemme hundende går væk og jeg fysisk flytter koda væk fra kravlegården hvis han går i knurremode.

 

Kaos er så småt begyndt at udvise ressurceforsvar nu han også over 2 år så det siger lidt om hvor hurtig en Aussie modnes :engel: Han har udvist det 2 gange godtnok overfor samme hund i en trænings situation som løber fra sin ejer over til os den ene gang sprang den op af mig jeg havde min baby i bæresele kaos gjorde udfald og blokerede den vejen så den ikke kunne komme tæt. 2 gang i dag samme hund kommer hen til os mens kaos træner stå med bliv selve træningen er en ressurce for ham hele situationen med mig og Kaos snappede ud og stod og blokkerede så hunden skulle tage afstand. De samme hunde kan sagtens lege og er de bedste venner så længe vi ikke er i en trænings situation .

 

De fleste Aussier jeg har kendskab til har når de er et par år udvist en eller anden form for vogte/ressurceforsvar så helt sikkert noget man kan forvente vise sig på et tidspunkt.

Dog bør det aldrig være mod mennesker og det synes jeg heldigivs ikke jeg har oplevet med nogle Aussier jeg kender.

 

Aussieren er meget mere kropslige end border collier dog har jeg set flere bordere som har lært at bodyslamme :mrgreen:

 

Kaos gør når der kommer gæster er vagtsom men absolut ikke reserveret Koda gøer af glæde/stress ved bestemte personer. og egge hunde er skøde hunde og holder ikke afstand til fremmede mennesker tværtimod :oops: men tror det tildels har noget med avlen at gøre synes de Aussier man ser i dag bliver mindre og mindre reserveret men om det et tilfælde og det fordi det virkelig er top socialiserede Ausser jeg har mødt ved jeg ikke.

 

En ting som virkelig går igennem hos dem det virkelig den sene modning jeg synes nærmest vi helt oppe ved en 2 1/2 - 3 års alderen før man sådan kan kalde dem nogenlunde voksne.

 

Så har de humor men det nok bare fordi man er faldet for racen og humoren passer til en selv hehe....

 

Ang stædigheden så oplever jeg tit at de virkelig tror at nu ved de hvad de skal og de kan blive ved med det samme kan mindes koda var ret overbevist om det der agility noget det handlede om at løbe under springene :oops: og der skal alligevel en del til at trænge igennem og overbevise dem om det modsatte det de samme fejl som går igen, men det nok igen måske noget af det Siri har observeret denne der lidt fastlåsning i træningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke få lov at citere via mobilen, men helt enig i at msn først endelig kan se personligheden når de er udvoksede. Men derfor har jeg endnu ikke mødt en aussie med resourceforsvar....

 

Men generelt virker aussier mere fysiske end bordere og det kommer måske også til udtryk via deres lydniveau :)

 

Resourceforsvar ER en kendt "træls ting" der kan forekomme ved racen, så tror du har været heldig... Desværre er det bestemt ikke unormalt at de har en tendens til det, specielt hvis der ikke arbejdes med det. Men i de fleste tilfælde opdager man det nok også først når man har to hunde selv.

 

Der blevet sagt rigtig mange ting som jeg kan tilslutte mig og nikke genkendende til, meget enig med Siri og især det med fastlåsningen i træningen men så sandelig også i faste ritualer herhjemme, det virkelig vanedyr ihvertfald mine. Det svært ikke at generalisere da jeg ikke synes man kan give en beskrivelse af racen hvis man kun har erfaring med en Aussie og kun kan sammenligne med den ene de er så forskellige og en del falder udenfor racebeskrivelsen også på en del punkter så generelisere er man nok nødt til.

 

Begge mine har resurceforsvar Koda mest udbredt og det forekommer i trænings situationer, hans bur hans træningsting hans mad det kan være ting herhjemme især nye ting som kommer i hjemme han har en ting med bamser, kravlegården passede han på i en uge ca hehe han knurre kun det kommer aldrig til et angreb herhjemme hundende går væk og jeg fysisk flytter koda væk fra kravlegården hvis han går i knurremode.

 

Kaos er så småt begyndt at udvise ressurceforsvar nu han også over 2 år så det siger lidt om hvor hurtig en Aussie modnes :engel: Han har udvist det 2 gange godtnok overfor samme hund i en trænings situation som løber fra sin ejer over til os den ene gang sprang den op af mig jeg havde min baby i bæresele kaos gjorde udfald og blokerede den vejen så den ikke kunne komme tæt. 2 gang i dag samme hund kommer hen til os mens kaos træner stå med bliv selve træningen er en ressurce for ham hele situationen med mig og Kaos snappede ud og stod og blokkerede så hunden skulle tage afstand. De samme hunde kan sagtens lege og er de bedste venner så længe vi ikke er i en trænings situation .

 

De fleste Aussier jeg har kendskab til har når de er et par år udvist en eller anden form for vogte/ressurceforsvar så helt sikkert noget man kan forvente vise sig på et tidspunkt.

Dog bør det aldrig være mod mennesker og det synes jeg heldigivs ikke jeg har oplevet med nogle Aussier jeg kender.

 

Aussieren er meget mere kropslige end border collier dog har jeg set flere bordere som har lært at bodyslamme :mrgreen:

 

Kaos gør når der kommer gæster er vagtsom men absolut ikke reserveret Koda gøer af glæde/stress ved bestemte personer. og egge hunde er skøde hunde og holder ikke afstand til fremmede mennesker tværtimod :oops: men tror det tildels har noget med avlen at gøre synes de Aussier man ser i dag bliver mindre og mindre reserveret men om det et tilfælde og det fordi det virkelig er top socialiserede Ausser jeg har mødt ved jeg ikke.

 

En ting som virkelig går igennem hos dem det virkelig den sene modning jeg synes nærmest vi helt oppe ved en 2 1/2 - 3 års alderen før man sådan kan kalde dem nogenlunde voksne.

 

Så har de humor men det nok bare fordi man er faldet for racen og humoren passer til en selv hehe....

 

Ang stædigheden så oplever jeg tit at de virkelig tror at nu ved de hvad de skal og de kan blive ved med det samme kan mindes koda var ret overbevist om det der agility noget det handlede om at løbe under springene :oops: og der skal alligevel en del til at trænge igennem og overbevise dem om det modsatte det de samme fejl som går igen, men det nok igen måske noget af det Siri har observeret denne der lidt fastlåsning i træningen.

 

Jeg kunne ikke være meget mere enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Du har kaldt racen aggressiv og dominerende. To ting den IKKE er uanset hvordan du vender og drejer ordene. Om du bare ikke ved hvad ordene betyder, eller om du har opfundet dine egne betydninger for ordene skal jeg ikke kunne sige. Men dominerende og aggressiv er kun noget hunde er i mine øjne, hvis deres EJER har fejlet. Den hund du beskriver for mig som din veninde ejer, der ser jeg EJER-fejl, jeg ser ikke tyåisk Aussie opførsel. Jeg tror uanset race ville den opførsel ALDRIG være acceptabel. Og der findes ingen racer der har raceegenskaber der er "uacceptable" generelt. (Hvis man ikke vil have en vogtende hund, så er det selvfølgelig en uacceptabelt adfærd, men det er individuelt.. Ingen vil have en aggressiv hund!)

 

 

 

Der er jeg så også helt enig. Jeg synes det er helt okay at "generelisere" sine erfaringer, og kigge på standarden og sige at det her er hvad jeg har oplevet/set.

 

Og jeg er helt med i at en Aussie er mere skarp end en BC, de er netop heller ikke så "signal følsomme" generelt set som en BC er, fordi Aussien netop har skulle arbejde en anelse mere selvstændigt.

 

Der hvor jeg tager et skridt tilbage er når folk vælger at sige: Alle Aussies er aggressive og dominerende.

 

For det synes jeg er dybt forkert, hvis man vælger at basere sine oplysninger udfra en aussie der er havnet hos en forkert ejer. Det er lidt i den samme stil som at sige alle Amstaffs er aggressive så det er jo helt okay at de nu er forbudte....

 

Ingen hunde er per defination, eller per racestandar ønsket at være aggressive. Dette er IKKE ønskeligt og det er IKKE normal adfærd fra nogen hunde, derfor forstår jeg ikke at man kan lave en konklussion at en race er aggressiv. Nok også fordi en aggressiv Aussie på ingen måde ville overleve med at vogte kvæg hvis den begyndte at angribe kvægene.

 

Jeg synes det er helt okay at folk vælger at kalde en race for ucharmerende, men jeg synes man skal passe på med at kalde andres hunde for aggressive, hvilket Milder batmusen faktisk lige har kaldt min hund indirekte!

Vi kan bestemt ikke alle de skønheden og det tiltalende i alle race, men hvis man skal udtale sig som så stærke negativer hos en race, så SYNES jeg at man skal have haft racen selv og kunne udelukke at det er en førerfejl. F.eks. er alle BCer jo heller ikke hyper aktive og render på væggene. Når dette sker ER det jo ofte fordi de havner hos nogen som ikke kan finde ud af at opfylde en BCs behov.

 

vi bliver ikke enige

og jeg vil til hver en tid mene at en hund som viser så ekstrem for for vogt som jeg har set hos ikke kun min venindes hund er farligt om du vælger og ikke og kalde det aggression er dit valg

jeg ville aldrig stole på en sådan hund, som vogter så meget kunne jo være ens barn eller hund eller andres børn der fik ørene i maskinen

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bliver ikke enige

og jeg vil til hver en tid mene at en hund som viser så ekstrem for for vogt som jeg har set hos ikke kun min venindes hund er farligt om du vælger og ikke og kalde det aggression er dit valg

jeg ville aldrig stole på en sådan hund, som vogter så meget kunne jo være ens barn eller hund eller andres børn der fik ørene i maskinen

 

Men det har jo intet med racen at gøre at hunden er FARLIG! Det har noget med ejeren at gøre!!! Fordi ejeren ikke har kunne opdrage sin hund ordentligt. At du uheldigvis har en bunke veninder som har en bunke aggressive hunde, er bare uheldigt at det er samme race, for det er altså IKKE, og jeg understreger IKKE normal adfærd for en Aussie!

Link til indlæg
Del på andre sites

vi bliver ikke enige

og jeg vil til hver en tid mene at en hund som viser så ekstrem for for vogt som jeg har set hos ikke kun min venindes hund er farligt om du vælger og ikke og kalde det aggression er dit valg

 

jeg ville aldrig stole på en sådan hund, som vogter så meget kunne jo være ens barn eller hund eller andres børn der fik ørene i maskinen

 

Der er vist ingen der modsiger dig i at din venindes hund er potientiel farlig. Det den meget vel være, men det er lidt trist at du genereliserer en hel race ud fra det. At det simpelthen ligger til aussien at være agressiv.

I min bardom havde vi to schæfere. I temperament og adfærd var der ingen af dem der faldt specielt heldigt ud, dog på hver deres måde (Den første åd andre hunde, den anden åd hellere mennesker) Men jeg kunne ikke dræmme om at dømme hele racen ud fra det, for jeg ved der findes mange fantastiske schæfere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vist ingen der modsiger dig i at din venindes hund er potientiel farlig. Det den meget vel være, men det er lidt trist at du genereliserer en hel race ud fra det. At det simpelthen ligger til aussien at være agressiv.

I min bardom havde vi to schæfere. I temperament og adfærd var der ingen af dem der faldt specielt heldigt ud, dog på hver deres måde (Den første åd andre hunde, den anden åd hellere mennesker) Men jeg kunne ikke dræmme om at dømme hele racen ud fra det, for jeg ved der findes mange fantastiske schæfere.

 

Det falder vel under samme kategori som at alle Amstaffs er farlige dræberhunde.. Alle schæfere bider, og alle labradors er overvægtige :roll: Eller det vi også bare kan kalde.. Uvidenhed?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det falder vel under samme kategori som at alle Amstaffs er farlige dræberhunde.. Alle schæfere bider, og alle labradors er overvægtige :roll: Eller det vi også bare kan kalde.. Uvidenhed?

 

Eller egne erfaringer? Omend begrænsede, men uvidende er det nok ikke, da det er konklusioner draget ud fra de erfaringer, man har med pågældende racer (alle schæfere bider, og jeg går ud fra, at den gør, indtil modsatte er bevist)

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...