Hop til indhold

Stor "doven" hund?

Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Denne tråd er oprettet af ren nysgerrighed - for at finde ud af om det overhovedet er realistisk - engang. :-)

Jeg har altid drømt om at have en stor hund, og den drøm lever fortsat videre. Den eneste grund til at jeg hidtil kun har haft små hunde har været at Sitto & Kency fik jeg mens jeg boede hjemme, og skulle jeg have en hund for min mor, så skulle det være en lille hund. Ayo & Liva er små fordi manden IKKE ville have store hunde - men det har ikke den store betydning længere for ham.

Min største hæmning ifht stor hund er mit knæ og mine hofter. Mht hvad jeg kan tilbyde af aktivering og motion. Vi går stortset dagligt i skoven, hvor det foregår uden line - den daglige motion hedder hhv 45-60 minutter om eftermiddagen og 10 minutters aftentur. Ellers er der stor have til rådighed døgnet rundt.

I foråret/sommeren/starten af efteråret er vi i skoven hver eneste dag - de eneste tidspunkter vi indimellem må vælge andre gå-steder er om vinteren hvis ikke vi når ud inden det bliver for mørkt, men det er måske 1-2 gange i ugen det sker, hvor vi må nøjes med en tur i line, dog hvor vi kommer forbi nogle græsarealer hvor der er mulighed for at rende i langline og få krudtet af.

Af aktivering har vi en masse aktiveringslegetøj/spil som de ofte får til rådighed. Der kan trænes tricks - og der kan trænes lydighed og lidt agility herhjemme i haven i det omfang mine knæ/hofter nu engang vil være med til. Eneste træning jeg kan garantere vil foregå i en klub er hvalpeholdet - resten tænker jeg vil foregå herhjemme. Vi har også steder til rådighed med mulighed for at lægge spor indimellem.

Det er dog ikke hver dag træning foregår - det kommer an på hvad vi (jeg) har lavet i løbet af dagen og afhængig af mit smerteniveau (har jeg ok meget ondt er mit humør ikke lige det bedste at træne i - så er min lunte ret kort)

Et krav er også at hunden skal kunne acceptere, og ikke løbe på væggen, hvis der enkelte dage ikke sker særlig meget andet end 20-30 minutter i snor om eftermiddagen og 10 minutter om aftenen - de dage jeg har allermest ondt. I tilfælde af at manden ikke er hjemme til selv at tage i skoven og lufte. Det er ikke særlig ofte det sker, men det kan ske. De dage vil jeg så ofte sætte mig på gulvet og spille hundespil, det gør jeg nu med Ayo & Liva, og finde på selv-aktiveringsting.

Vi bor på 154 kvm étplans hus på en grund som er 1063 kvm, så der er masse af plads til en stor hund. :-)

Er det en realistisk drøm en dag at få en stor hund ind i familien, eller skal vi helt og holdent holde os til de små selskabshunde?

Om det bliver aktuelt en dag må tiden vise - også hvordan mine smerter udvikler sig. Om det er mens vi har Ayo & Liva, eller ej, det ved vi heller ikke, HVIS det skal være. Men jeg drømmer stadig om en stor hund en dag - og så synes jeg lige det kunne være meget hyggeligt at få andres blik på hvilke racer der kunne være en mulighed, hvis der er nogle muligheder ifht vores kriterier. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 85
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Charlie får en times løbetur (fri leg) i skoven om morgenen, og så ser man ham ikke meget resten af dagen. Han kan godt lidt at træne lidt, men ikke hvis det bliver for fysisk krævene eller mentalt meget svært. Han er nok det jeg ville kalde en stor doven hund. Tag ikke fejl, han løber stærkt og får virkelig brændt energi af om morgenen, men det holder så også helt til næste dag.

Han går rigtig pænt i snor, trækker aldrig, og følges med mig i det tempo jeg går i. Han er god med 99% af alle hunde han møder. Han er rottweiler/ridgeback blanding og 4 år gammel kastrat.

Han ville sagtens kunne med Ayo og Liva, han elsker små hunde.

Altså du må ikke få ham :lol: (det lød lige pludselig som en salgsannonce!)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad er "stor hund"?

Er det molosse eller er det labrador? Der er jo forskel på hvad folk betragter som stor hund :-)

Jeg vil da bestemt mene at ganske mange molosser vil egne sig glimrende til det liv du vil kunne tilbyde den.

Er der bestemte racer, du skeler mere til end andre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Charlie får en times løbetur (fri leg) i skoven om morgenen, og så ser man ham ikke meget resten af dagen. Han kan godt lidt at træne lidt, men ikke hvis det bliver for fysisk krævene eller mentalt meget svært. Han er nok det jeg ville kalde en stor doven hund. Tag ikke fejl, han løber stærkt og får virkelig brændt energi af om morgenen, men det holder så også helt til næste dag.

Han går rigtig pænt i snor, trækker aldrig, og følges med mig i det tempo jeg går i. Han er god med 99% af alle hunde han møder. Han er rottweiler/ridgeback blanding og 4 år gammel kastrat.

Han ville sagtens kunne med Ayo og Liva, han elsker små hunde.

Altså du må ikke få ham :lol: (det lød lige pludselig som en salgsannonce!)

Hehe han lød ellers perfekt :mrgreen:

Men er det sådan det generelle niveau for Rottweilere?

Rottweileren er den ultimative drømmerace og har altid været det (!) - men eftersom det altid blot har været en fjern drøm med en stor hund har jeg aldrig rigtig undesøgt dens aktivitetsniveau nærmere - at det er en hund jeg rigtig, RIGTIG gerne vil have en dag, er baseret ud fra de hunde jeg har mødt - fantastisk sind - og så synes jeg de er gudesmukke.

Hvad er "stor hund"?

Er det molosse eller er det labrador? Der er jo forskel på hvad folk betragter som stor hund :-)

Jeg vil da bestemt mene at ganske mange molosser vil egne sig glimrende til det liv du vil kunne tilbyde den.

Er der bestemte racer, du skeler mere til end andre?

Altså den ultimative drømmeracer er som skrevet ovenfor en Rottweiler. Så det er deroppe af eller større vi er i størrelse. Men rotte-str. synes jeg er rigtig fin.

Men er ikke sådan rigtig interesseret i det helt store Mastiff-racer som døjer meget med hofterne osv. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske præget af egne dyr :lol: - husk bare lige, at det KAN ske at hunden trækker i snoren eller springer badutspring når den ser andre hunde mens den er hvalp og unghund, tænker i forhold til at du skriver at du nemt får ondt, selvom i går hvor den kan løbe frit, skal den jo lige lære indkald og ja, en smule lineføring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke en rotte og har aldrig haft en og heller intet ønske om at få en ;-) men... jeg kender en del. De bliver alle brugt til forsvarsarbejde / IPO style ting... og ingen af dem er godt nok hvad jeg ville kalde dovne... der er fuld knald på.... Og det er en stoooor tung hund... især tænker jeg som unghund, at det kunne blive meget problematisk for dig med dine knæ og hofter. Selvom man sætter hårdt inde med gå pænt træningen fra ganske lille, så ved vi jo alle hvordan sådan en glad hoppebolds unghund er... den kan sagtens finde på at kaste sig fremad i snoren, selvom den udemærket godt er klar over hvordan man går pænt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er måske præget af egne dyr :lol: - husk bare lige, at det KAN ske at hunden trækker i snoren eller springer badutspring når den ser andre hunde mens den er hvalp og unghund, tænker i forhold til at du skriver at du nemt får ondt, selvom i går hvor den kan løbe frit, skal den jo lige lære indkald og ja, en smule lineføring.

he, to sjæle een tanke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Rotten ville jeg måske ikke anbefale til formålet.

Det er jo en brugsrace (sådan oprindeligt) og derfor er der chance for at du får fat i et individ med for meget drift og energi til at den vil tage til takke med det du kan tilbyde (uden at forklejne det).

Jeg har bestemt set (undskyld udtrykket) røvsyge rottweilere uden en dråbe drift, som var mere sofakartofler end mine GD'ere. Men jeg håber ikke det er normen - det ville være trist for racen som helhed.

Var jeg dig, ville jeg kigge efter bullmastiff eller broholmer. GD var sikkert også en mulighed, der kan dog være rimeligt meget spræl på, især i opvæksten. Så der er det vigtigt at du ihvertfald er omhyggelig med at tale med den opdrætter du vælger at få hund fra, der er rimelig stor forskel på linjer og individer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg siger det bare:

IMG_8688_zpscb70d2e9.jpg

Buzz er skøn! Normalt er jeg ellers ikke sådan til Pudler - men det er måske også fordi jeg ser en fisefornem udstillingsklippet Pudel for mig. Og Buzz er (heldigvis!) alt det modsatte - fint kortklippet, og altid i fuld firspring! :lol: :hjerte:

Noget der dog vil hitte gevaldigt hos manden er Pudlens pels - at den ikke fælder. Han er allermest in for ikke-fældende hunde, men det begrænser bare valget af store hunde rigtig meget - så dét må der evt. slækkes på.

Tror dog ikke jeg er sådan rigtig på Puddel-vognen, den ligger for langt fra det jeg sådan drømmer om af en stor hund. Men af ren nysgerrighed - så har jeg altid forstillet mig at sådan én var alt for aktiv og kvik til hvad jeg kan tilbyde, eller hvad?

Kunne jeg nu alt det jeg ville med masse af agility og konkurrencer, så var det jo mere ovre i Puddel-kategorien. Men det kan jeg jo bare ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du helt ret i - men det vil jo kunne ske uanset hvilken race når det er en stor hund der er tale om. Der vil blive brugt meget tid på gå-pænt-træning og ordentlig indkald. Men de pludselige ryk kan opstå og det er jeg klar over. Men det kan man jo aldrig undgå - det må man tage med især gennem unghunde-perioden, og er det så rigtig slemt mens hund er unghund og hjernen er slået fra, så må manden gå med den når vi er på ture. Vi går 9 ud af 10 gange altid sammen alligevel. :-) Og sker det en dag jeg går alene, og jeg får ondt af det, så er det ikke værre end det blot kræver et par dages ro, så er det ok igen.

Jeg har ikke en rotte og har aldrig haft en og heller intet ønske om at få en ;-) men... jeg kender en del. De bliver alle brugt til forsvarsarbejde / IPO style ting... og ingen af dem er godt nok hvad jeg ville kalde dovne... der er fuld knald på.... Og det er en stoooor tung hund... især tænker jeg som unghund, at det kunne blive meget problematisk for dig med dine knæ og hofter. Selvom man sætter hårdt inde med gå pænt træningen fra ganske lille, så ved vi jo alle hvordan sådan en glad hoppebolds unghund er... den kan sagtens finde på at kaste sig fremad i snoren, selvom den udemærket godt er klar over hvordan man går pænt...

Rotten ville jeg måske ikke anbefale til formålet.

Det er jo en brugsrace (sådan oprindeligt) og derfor er der chance for at du får fat i et individ med for meget drift og energi til at den vil tage til takke med det du kan tilbyde (uden at forklejne det).

Jeg har bestemt set (undskyld udtrykket) røvsyge rottweilere uden en dråbe drift, som var mere sofakartofler end mine GD'ere. Men jeg håber ikke det er normen - det ville være trist for racen som helhed.

Var jeg dig, ville jeg kigge efter bullmastiff eller broholmer. GD var sikkert også en mulighed, der kan dog være rimeligt meget spræl på, især i opvæksten. Så der er det vigtigt at du ihvertfald er omhyggelig med at tale med den opdrætter du vælger at få hund fra, der er rimelig stor forskel på linjer og individer.

Det er netop også DET billede, som I beskriver, jeg altid har haft af rotten - og derfor den altid blot har været en fjern drømmerace fordi jeg synes den er gudesmuk og dem jeg har mødt har haft et skønt sind. Men har altid troet den var alt for aktiv til hvad jeg kan tilbyde. Så var jeg ikke helt forkert på den - også derfor jeg aldrig har undersøgt den sådan helt nærmere, fordi jeg altid har ment det netop er DRØMMEracen - som jeg kun kan drømme om. ;-)

GD'erne er jeg jo også helt tosset med. Dem er manden dog knap så begejstret for :???:

Vil prøve at kigge lidt på de to andre du nævner - ved godt hvilke racer det er, men igen aldrig racer jeg har sat mig mere end i. Men det skal forsøges :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal gerne indrømme at jeg er noget mere grøn på stor-hunde-området end de små. Har læst om rigtig mange små-hunde-racer fordi det altid har været det som har været aktuelt - de store har aldrig være aktuelle, derfor har jeg heller ikke sat mig ind i dem. Så derfor er mine erfaringer begrænset til de store hunde jeg har mødt, hvad folk herinde skriver om deres egne - og hvilke jeg synes er flotte. Også derfor jeg opretter denne tråd, selvom det ikke er aktuelt pt, men fordi jeg er helt på bar bund ang race - så der skal læses op på en masse, for at finde ud af om det overhovedet kan lade sig gøre at finde en race som passer til mig og omvendt. :blink:

Og så er det bare hyggeligt at læse om og lære "nye" racer at kende :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Buzz er skøn! Normalt er jeg ellers ikke sådan til Pudler - men det er måske også fordi jeg ser en fisefornem udstillingsklippet Pudel for mig. Og Buzz er (heldigvis!) alt det modsatte - fint kortklippet, og altid i fuld firspring! :lol: :hjerte:

Noget der dog vil hitte gevaldigt hos manden er Pudlens pels - at den ikke fælder. Han er allermest in for ikke-fældende hunde, men det begrænser bare valget af store hunde rigtig meget - så dét må der evt. slækkes på.

Tror dog ikke jeg er sådan rigtig på Puddel-vognen, den ligger for langt fra det jeg sådan drømmer om af en stor hund. Men af ren nysgerrighed - så har jeg altid forstillet mig at sådan én var alt for aktiv og kvik til hvad jeg kan tilbyde, eller hvad?

Kunne jeg nu alt det jeg ville med masse af agility og konkurrencer, så var det jo mere ovre i Puddel-kategorien. Men det kan jeg jo bare ikke.

Jeg oplever ham ikke mere krævende end andre hunde. Han elsker at løbe løs (gerne sammen med andre hunde) Han holder sig i nærheden og kommer, når jeg kalder. Vi laver tricks, finde-ting-øvelser og andre små lege/træning, et lille spor, når vi går tur bare ham og jeg. Det trætter ham og han er glad og tilpas. Han elsker at hoppe som en badutspringer, men det er udenfor og når man er fri. Han gør det sjældent i snoren (så godt som aldrig - og mest hvis han ser gamle venner) Han går pænt i snor 98% af tiden. Hjerneaktivitet og ikke fysisk aktivitet er det, der gør ham glad og tilpas.

Det er en race, der er nem at have gående løs (oftest). Som min opdrætter sagde, så er storpudlen ikke hunden, der bliver væk, det er hunden, du falder over :lol:

Selvom det er et plus med ingen fældning (og det er ingen, ingen, ingen :hjerte:), så skal der børstes lidt (en gang om ugen vel), og pelsen klippes.

Men hvis du mere er til rotter o. lign., så er det ikke en pudel du skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Manden er helt skudt i slædehunde-racerne - udelukkende baseret på udseende. Har fortalt ham at hvis det nogensinde skulle blive aktuelt ville han komme til at tilbringe meget tid i skoven alene, uden mig. :lol: For dét er helt sikkert et tempo jeg slet ikke kan følge med til!

Men smukke dét er de - det giver jeg ham helt ret i!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en hund som Bobo ville trives fint med det du kan tilbyde :-) Der kan faktisk godt gå nogle dage imellem at han får lagt et spor eller laver foder søg eller kommer med en tur i skoven. Så trænger han også til, at der skal ske lidt, men han løber ikke på væggene :-)

Og det er jo så heldigt, at aktivitetsniveau ikke afhænger af størrelsen, så du kan selvfølgelig sagtens finde en hund, der kan trives hjemme hos jer :-)

Som andre siger, skal du nok bare have en plan for hvad du gør, inden hunden har lært at gå pænt :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en hund som Bobo ville trives fint med det du kan tilbyde :-) Der kan faktisk godt gå nogle dage imellem at han får lagt et spor eller laver foder søg eller kommer med en tur i skoven. Så trænger han også til, at der skal ske lidt, men han løber ikke på væggene :-)

Og det er jo så heldigt, at aktivitetsniveau ikke afhænger af størrelsen, så du kan selvfølgelig sagtens finde en hund, der kan trives hjemme hos jer :-)

Som andre siger, skal du nok bare have en plan for hvad du gør, inden hunden har lært at gå pænt :hmm:

Der hedder min plan min mand. Som sagt 9 ud af 10 gange lufter vi altid hundene sammen alligevel, så han er alligevel med. Og nu bor vi i lille landsby - det er ikke særlig ofte vi i det hele taget møder nogle heromkring. :lol: Og ellers må jeg tage det ryk med engang imellem, et par dages ro, og så er det ok igen, hvis hunden får rykket mig ud af kurs. :lol: Men i de fleste tilfælde, indtil gå-pænt-træningen er på plads, vil det være muligt for manden er gå med hunden - mens jeg også er med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes fremfor at tænke at "Nu skal den næste være en stor hund".. Så skal I tænke "Nu er der ingen begrænsninger"... Og så simpelthen bare kigge på alle racer der falder jer ind... Måske ender i ud med endnu en lille hund.. Måske med en mellem, måske en gigant!

Jeg ville bare være åben, og kigge på hvad der passer til jer, og så lade være at have størrelsen som et "kriterie"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes fremfor at tænke at "Nu skal den næste være en stor hund".. Så skal I tænke "Nu er der ingen begrænsninger"... Og så simpelthen bare kigge på alle racer der falder jer ind... Måske ender i ud med endnu en lille hund.. Måske med en mellem, måske en gigant!

Jeg ville bare være åben, og kigge på hvad der passer til jer, og så lade være at have størrelsen som et "kriterie"...

Stor hund er absolut heller ikke kriteriet for næste hund. Næste hund kan lige så vel blive endnu en lille tæppetisser! Fx er jeg er SÅ klar på at køre over og hente Missings venindes lille plejehund Sue som Missing poster billeder af. Det kommer desværre ikke til at ske, men KUNNE godt. :hjerte:

Denne tråd er ikke oprettet for at finde vores næste hund. Denne tråd er oprettet for at finde ud af om der er en stor hund som passer til vores liv. Fordi jeg altid har haft en drøm om at få en stor hund - en eller anden dag. Det kan være vi når at have mange andre hunde inden det kommer til at ske. Men blot for at undersøge nogle store racer og finde ud af om det overhovedet er en realistisk drøm. Så kan vi læse om de racer der bliver forslået, og så kan vi se på det - og vi finder en race og én eller anden dag tænker; nu skal det sgu være! Eller også forbliver det blot ved den drøm. Det må tiden vise.

Kender mange små/mellem-racer - så er det i dén boldgade vi kigger ved jeg godt hvor vi kigger hen. Det her er udelukkende for at finde en evt mulighed for en stor hund, hvis det en dag bliver aktuelt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det nogle bestemte racer du mener døjer med hofterne, eller sætter du lighedstegn mellem jo større - jo flere problemer?

Ja nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger :genert: eftersom det jo blot er udfra hvad jeg sådan har læst sporadisk! Så ret mig endelig hvis jeg tager fejl!! ;-)

Jeg tænker på Mastiffer som Martha og Cleo herinde - det var dén race som var i mine tanker da jeg skrev det. Men om det er helt korrekt, eller mig som har fejlfortolket noget, skal jeg ikke kunne sige.

Bullmastifferne, som der er blevet forslået, var ikke én af de særlig udsatte for HD jeg tænkte på fx.

Men igen - man kommer jo langt med et godt forarbejde til at finde en god DKK kennel! For der skal uden tvivl tavle på evt hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja nu skal jeg jo passe på hvad jeg siger :genert: eftersom det jo blot er udfra hvad jeg sådan har læst sporadisk! Så ret mig endelig hvis jeg tager fejl!! ;-)

Jeg tænker på Mastiffer som Martha og Cleo herinde - det var dén race som var i mine tanker da jeg skrev det. Men om det er helt korrekt, eller mig som har fejlfortolket noget, skal jeg ikke kunne sige.

Bullmastifferne, som der er blevet forslået, var ikke én af de særlig udsatte for HD jeg tænkte på fx.

Men igen - man kommer jo langt med et godt forarbejde til at finde en god DKK kennel! For der skal uden tvivl tavle på evt hund.

Ok ok, det lød for mig som om du var af den ganske almindelige vildfarelse, at alle store (altså rigtig store) racer har større tendens til hofteproblemer, og at problemerne forsvinder i takt med at hundene bliver mindre. Så det var faktisk bare det jeg ville rette, for det er bestemt ikke sådan tingene hænger sammen med :-)

Nogle racer er kendt for at have flere problemer (med forskellige ting) end andre, men det er ikke umiddelbart noget der hænger sammen med størrelsen alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok ok, det lød for mig som om du var af den ganske almindelige vildfarelse, at alle store (altså rigtig store) racer har større tendens til hofteproblemer, og at problemerne forsvinder i takt med at hundene bliver mindre. Så det var faktisk bare det jeg ville rette, for det er bestemt ikke sådan tingene hænger sammen med :-)

Nogle racer er kendt for at have flere problemer (med forskellige ting) end andre, men det er ikke umiddelbart noget der hænger sammen med størrelsen alene.

Nej nej slet ikke. Har bare ikke lige helt styr på hvilke racer specifikt der døjer mest med HD - men tænker ikke, jo større hund = jo flere hofteproblemer. Slet ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hehe han lød ellers perfekt :mrgreen:

Men er det sådan det generelle niveau for Rottweilere?

Rottweileren er den ultimative drømmerace og har altid været det (!) - men eftersom det altid blot har været en fjern drøm med en stor hund har jeg aldrig rigtig undesøgt dens aktivitetsniveau nærmere - at det er en hund jeg rigtig, RIGTIG gerne vil have en dag, er baseret ud fra de hunde jeg har mødt - fantastisk sind - og så synes jeg de er gudesmukke.

Jeg skal ikke kunne sige om han har ertypisk rottweiler, da jeg faktisk overhovedet ikke bryder mig om dem, hverken af sind eller udseende. Har derfor aldrig rigtig bekymret mig om at nærstudere dem yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites