Hop til indhold

I håb om kennel Joy-hoff´s stop for avl


Ulla H
 Share

Recommended Posts

Kim, hvor mange bøger har du læst, hvor der står, at DKK er det eneste rigtige sted at købe hund?? For jeg kan ikke huske at have læst det og jeg har ellers læst en del. Jeg har læst, hvad man bør undgå og jeg har læst om hvad et godt opdræt består af, men jeg er aldrig blevet påvirket til hvor jeg skulle købe hund.

 

Den eneste bog jeg har læst det i, er en bog fra DKK. Og det er jo klart.

 

Men jeg må indrømme, at jeg er imponeret over din evne til at få alt til at handle om DKK...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 92
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hvis alle ville tænke sig om og ville vurderer opdrætter ud fra " ville jeg aflevere min hund her igen hvis ikke jeg kunne have den mere?" Og må jeg se alle hunde og hvor de spiser, sover og leger;) så ville vi være nået langt

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese:

Hmm. jeg er vist ikke den eneste her, der er blevet ramt på et ømt punkt? DKK nævnes stort set alle steder på nettet, i de fleste brochurer og i adskillige bøger, som garantien for at den hvalp man køber, er i orden. Det er der sådan set ikke noget i vejen med, men når argumentationen bliver, at opdrættere der ikke er medlem eller evt. har brudt med/ er blevet ekskluderet fra DKK, må være behæftet med fejl på deres hunde, synes jeg at det er et problem. Hvad er dit problem med at jeg forholder mig kritisk til dette?

 

KimC:

Tak! Det er desværre vanskelig ikke at bebrejde sig selv, når man står og skal aflive en fantastisk hund, med et elskeligt sind (intet problem i retning af det man ellers forbinder med hundene fra Hof-Joy), simpelthen fordi den lider af medfødte defekter der forvolder den smerte, og som ikke kan rettes.

 

Ascha:

Der advares ganske rigtigt forskellige steder, også i de bøger vi læste, om hvor man ikke skulle købe sin hvalp, men beskrivelsen passer slet ikke på det vi så, da vi kiggede på vores hvalp. Det er jo let nok at være klog, når det man har set, har været billeder fra stedet, efter at det hele er brudt sammen, der kan enhver jo se, at den er helt gal, ikke mindst fordi der er en journalist der bekræfter dette, og jeg vil da heller ikke afvise at jeg med min nu indvundne mistænksomhed, ville have slået ned på nogle ting, men som førstegangskøber, og uden mulighed for at sammenligne (et af problemerne ved anskaffelse af en Hovawart, er at det ikke ligefrem flyder over med udbud, den vi har nu er hentet i Sverige, da der ikke har været hvalpe til salg i DK hele sommeren), synes jeg at det er langt ude automatisk at antage at de som har købt hvalpe hos Hof-Joy/Hovawart.dk eller hvad de nu kalder sig, gør det p.g.a. ligegyldighed. Ingen af jer der udtaler jer her, var tilstede, eller har formentlig været der på noget tidspunkt, så I udtaler jer sådan set om noget I ikke ved noget reelt om.

 

Bortset fra at de havde flere hunde, end jeg selv ville være i stand til at håndtere, hvilket kunne gælde alle opdrættere, var der faktisk ikke andet at bemærke, end at deres hjem så meget slidt ud. Det satte jeg faktisk på plussiden, da det jo vidnede om, at hundene færdedes i deres hjem, og netop IKKE stod i et bur et eller andet sted, hvilket var et af de "faresignaler" vi var blevet advaret mod. Alle de hunde vi så, (7-8 stykker, som kom ind en ad gangen "for at vi bedre kunne opleve hver enkelt") var efter min bedste overbevisning, i fin stand, og vi kunne, i modsætning til det sted vi efterfølgende har brugt, se begge forældre. Alle hunde var venlige og tillidsfulde, og passede således heller ikke på det punkt, på den beskrivelse vi havde læst os frem til, at man skulle kunne kende "fabrikshunde" på. Bevares, vi kunne have krævet at få lov til at ransage ejendommen og på den måde opdage hvad der gemte sig bag facaden, men de fleste vil forhåbentlig have forståelse for, at det ikke lige var det første der faldt os ind.

 

Bundlinjen her, er at man ikke nødvendigvis kan se på et sted, om alt er som det skal være, da det sagtens kan lade sig gøre at skjule evt. problemer, og det er også ret nemt at få det hele til at virke helt igennem overbevisende m.h.t. købet; Vi fik selvfølgelig ikke en stamtavle fra DKK, men i stedet en der var udstedt af CKC, hvilket jeg helt ærligt var ret ligeglad med, da vi på forhånd var indstillet på at vores hund aldrig skulle bruges som andet end familiehund, og derfor lige så godt kunne have været et gadekryds. Vi fik også en fuldgyldig dyrlægeattest med de korrekte påtegninger, en erklæring om at kennelen ville betale for en HD-scanning når tid kom, med en garanti for ombytning hvis der var problemer (de har formentlig vidst, at meget få hundeejere vil afgive deres hund til aflivning, hvis der ikke er tale om katastrofale fejl) og tilbud om 10 gange gratis deltagelse i de kurser de afholdt to forskellige steder i landet, var en del af købet. De færreste vil vel mene at noget af dette lyder faretruende?

 

Igen, Vi var der, Det var I ikke, så uanset om jeg er begynder (det er jeg i min egen verden stadig) eller ej, udtaler jeg mig om noget jeg har faktuel viden om, hvilket ikke er tilfældet med andre i denne debat.

 

Pointen her, udover at jeg helt ærligt føler mig noget stødt, er at den foregående debat, nemlig om hvorvidt der skal gøres mere for at stoppe steder som dem vi taler om her, er vigtig, og det er i min verden helt klart, at der er brug for en forøget indsats, om ikke for dyrenes skyld, så i hvert fald som forbrugerbeskyttelse. På stort set alle andre områder bliver der gjort tiltag til at beskytte forbrugerne, netop i erkendelse af at der er begrænsninger på hvad man kan forlange at almindelige forbrugere skal kunne overskue. Der er for eksempel lige blevet indført en lov om at alle der arbejder i en dyrehandel/akvariebutik, skal gennemgå et kursus som sikrer, at de faktisk ved noget om det de sælger (virkningen af omtalte tiltag kan i høj grad debatteres, men alligevel...). Hvis man virkelig vil holde fanen så højt som man får indtryk af her, ville det vel ikke være helt urimeligt at alle registrerede opdrættere aktivt skulle søge godkendelse til at sælge deres hvalpe, og at denne godkendelse skulle indhentes hos en uvildig offentlig instans, som ikke lænede sig op af private organisationer? Finansieringen kunne passende være i form af at opdrætterne betalte et gebyr for godkendelsen, og sendte regningen videre til hvalpekøberne i form af en højere pris, for den øgede sikkerhed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Missing: Ikke at jeg vil hævde at det nødvendigvis havde gjort en forskel, men alle dine links refererer til Hof-Joy, hvilket ikke var navnet på kennelen da vi købte vores hund. Jeg er selvfølgelig, på baggrund af egne erfaringer, ikke uenig i, at det er en rigtig god ide at undersøge sælger grundigt, men påpeger bare, at de motiver man tillægges her, ikke nødvendigvis har noget med realiteterne at gøre.

 

Det ene link fortæller, at kennel Hof Joy fortsætter som kennel Hovawart...

 

Jeg vil lige påpege, at jeg ikke tillægger dig nogen motiver. Jeg siger bare, at det er og var muligt at undersøge.

 

Men altså jeg forstår godt, at folk ikke tænker over at tjekke det. Det er trist, ikke mindst for køber selv og hunden. Opdrætter er jo ligeglad.

 

Jeg har selv en DKK hund nu, men tidligere hunde har ikke være DKK, en del genbrugshunde. Nogle har været de mest fantastiske hunde, og jeg er ikke afvisende for genbrugshunde igen, men da mine hundevalg er ret begrænsede grundet allergi i familien, så er jeg nok nødt til at vælge hunde, hvor jeg ved, at det der siges, der er i den, og reelt er det, der er i den.

 

Jeg har selv begået fejlen at købe fra et sted, hvor jeg med den viden, jeg har i dag, aldrig ville betale penge for en hund. Men det var før internettets tid, så intet kunne Googles om vedkommende, og jeg var meget ung (ikke at det sidste er nogen undskyldning) Jeg måtte også betale prisen og aflive en 10 mdr gammel hund. Det har jeg ikke lyst til igen. Jeg ved godt, at risikoen også er der med en "godkendt" opdrætter, men den er forhåbentligt mindre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er mig , der startede denne tråd. Og husker så ikke om det kan være 25 år siden, de 1 ste problemer med denne hofawartfamilie dukkede op. Mener de lå omkring Ølstykke dengang og senere på Lolland/Falster /Møn. For igen af bo på Sjælland. Og med skiftende kennelnavne.

Men man skal nok have levet et liv i hundeverdenen længe, for før i tiden at have kendskab til dem.

Historierne gik på ofte meget dårligt temperament og desuden ofte legemlige bygningsfejl, ryg ,hofter og bagben.

Det værste var jo, at hunde, der lavede mange syge hvalpe, ikke blev taget ud af avl, for som hvalpe kunne de sælges.

Hvalpekøberer tænker ikke på, at vil man opdrætte, må man for at forbedre sin race, have lidt kendskab til racen og dens udvikling mht , hvor man gerne vil hen, og det er umuligt uden ping pong og snak med andre opdrættere af racen. Og tror ofte ikke på denne nødvendighed, når man bare ønsker sig en glad sund familiehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til KimJ. Kennel Hof Joy solgte engang foder, så jo, jeg har faktisk selv set deres kennel med egne øjne. Selvfølgelig kan der være sket forandringer siden da, men jeg husker tydeligt et ungt par der sad i noget jeg vil kalde et venteværelse (jeg ventede der næsten en time på at blive ekspederet). På skødet havde den unge dame en sovende hvalp som de sad og nussede og inden jeg kørte igen hørte jeg dem spørge hvornår de kunne komme til at se moderen, hvortil svaret lød: ja, det kan i hvert fald ikke blive idag, det må vente til I kommer næste gang.

 

Tror vist nok der står i alle bøger at man skal lade være med at købe hvis det er et problem at komme til at se moderen og hvor hun bor med hvalpene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Therese:

Hmm. jeg er vist ikke den eneste her, der er blevet ramt på et ømt punkt? DKK nævnes stort set alle steder på nettet, i de fleste brochurer og i adskillige bøger, som garantien for at den hvalp man køber, er i orden. Det er der sådan set ikke noget i vejen med, men når argumentationen bliver, at opdrættere der ikke er medlem eller evt. har brudt med/ er blevet ekskluderet fra DKK, må være behæftet med fejl på deres hunde, synes jeg at det er et problem. Hvad er dit problem med at jeg forholder mig kritisk til dette?

 

Det var den anden Kim jeg svarede, men det kunne du selvfølgelig ikke vide :-)
Link til indlæg
Del på andre sites

Kim, hvor mange bøger har du læst, hvor der står, at DKK er det eneste rigtige sted at købe hund?? For jeg kan ikke huske at have læst det og jeg har ellers læst en del. Jeg har læst, hvad man bør undgå og jeg har læst om hvad et godt opdræt består af, men jeg er aldrig blevet påvirket til hvor jeg skulle købe hund.

 

Den eneste bog jeg har læst det i, er en bog fra DKK. Og det er jo klart.

 

Men jeg må indrømme, at jeg er imponeret over din evne til at få alt til at handle om DKK...

 

Ulla Sørensen har oversat en hel del bøger fra tysk, hvor der i den oprindelige udgave ikke er nævnt noget der anbefaler FCI. Det er komme til i den danske udgave.

Jeg har flere af originaludgaverne på tysk, idet bøger i tyskland generelt er billigere, og hvis bøgerne tillige er af tyske forfattere tidlige tilgængelige.

I den danske version har Fru Sørensen lige fået lirket noget DKK rekalme ind, selv om det ikke var hensigten med originaludgaven.

 

Det kan godt være at jeg er god til at se de negative sider af DKK, men jeg lever med 3 stk af DKKs fejlskud, hver dag. Andre, til gengæld ser åbenbart et DKK der pr. definition er fejlfrit,,,, når nu formanden har 37 års erfaring som formand.

I erhvervslivet skifter man lederne ud efter 5-6 år, gad vide hvorfor ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Er de blevet stoppet,.....kennel Hof Joy Hovawart eller hvad de nu hedder, eller er der tale om ingen reelt kan stoppe dem? :vedikke:

 

Som alle andre hundehandlere må Hof-Joy etc have support apparatet i orden. Man er det især på G&G's debat hvis nogen spørger lidt for meget, eller stiller de "forkerte" spørgsmål. Så vidt jeg ved blev H-J udelukket fra G&G, men der er da stedfortrædere der indrykker annoncerne nu. Min yndlings-skodopdrætter blev også sparket af G&G, hvorefter support teamet overtog annonceringen.

Man ser det tydeligt når der i stedet for brugerens eget tlf nr, som G&G selv indsætter står "Ring til xxx på Tlf.xxxx" og altså et andet nummer.

Der er sikkert mange der er trætte af disse skodopdrættere, det siger de i hvert fald selv, men når det kommer til faktisk at gøre noget bakker de alle ud.

Jeg tilbød at jælpe nogen med at køre en bedragerisag mod min ynlings-skodopdrætter, for bedrageri af mindst 17.000 kr. Bedrageriet bestod i at han havde hentet hunde hjem, og solgt dem igen, uden at tidligere ejer havde fået penge igen, eller solgt hunde mod forudbetaling og aldrig leveret. Jeg havde ikke selv en eneste krone i klemme. Min indsats skyldtes udelukkende bestræbelsen på at få lukket den kennel, og håbet om at politet der hidtil har siddet alle anmeldelser om mishalding overhørigt, ikke tør at droppe en bedragerisag. Politiet kom aldrig til at tage den, for da jeg havde klargjort sagen og skulle til at indlevere den bakkede de alle ud da jeg som det sidste skulle have de skadelidtes underskift. Tja, hvis en person har råd til at vike farvel til forudbetalte 10.000 for en halvgammel hund der aldrig blev leveret. Jeg kalder dem kujoner. Det er derfor der aldrig sker noget i de sager.

 

Og det er derfor at steder som Hof Joy vil bestå til evig tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla Sørensen har oversat en hel del bøger fra tysk, hvor der i den oprindelige udgave ikke er nævnt noget der anbefaler FCI. Det er komme til i den danske udgave.

Jeg har flere af originaludgaverne på tysk, idet bøger i tyskland generelt er billigere, og hvis bøgerne tillige er af tyske forfattere tidlige tilgængelige.

I den danske version har Fru Sørensen lige fået lirket noget DKK rekalme ind, selv om det ikke var hensigten med originaludgaven.

 

Det kan godt være at jeg er god til at se de negative sider af DKK, men jeg lever med 3 stk af DKKs fejlskud, hver dag. Andre, til gengæld ser åbenbart et DKK der pr. definition er fejlfrit,,,, når nu formanden har 37 års erfaring som formand.

I erhvervslivet skifter man lederne ud efter 5-6 år, gad vide hvorfor ;)

Jeg tror altså ikke, der er nogen herinde, der mener at DKK-opdrættere alle sammen er gode. Det er i hvert fald ikke det jeg ser. Når jeg læser herinde, ser jeg derimod tit, at hvalpekøbere bliver anbefalet at besøge forskellige opdrættere og vælge den de synes bedst om. Netop fordi man godt ved, at ikke alle opdrættere er "gode nok." Og fordi man godt ved at det ikke er nogen garanti, at der står DKK på stamtavlen. Selvfølgelig er DKK ikke fejlfrit, det er der vel ingen kennelklubber i det her land, der er. Medlemmerne/opdrætterene skaber klubben og der vil altid være dårlige opdrættere, så selvfølgelig kan en kennelklub aldrig fremstå perfekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha: Det med at se forældrene, var det allerførste jeg spurgte om, i telefonen, og vi havde ingen problemer med at få dem at se. Med de oplysninger vi alle har til rådighed nu, kan man selvfølgelig godt spekulere over, hvad der var sket, hvis vi pludselig havde stillet spørgsmålet, da vi var der for at se på vores hvalp?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror altså ikke, der er nogen herinde, der mener at DKK-opdrættere alle sammen er gode. Det er i hvert fald ikke det jeg ser. Når jeg læser herinde, ser jeg derimod tit, at hvalpekøbere bliver anbefalet at besøge forskellige opdrættere og vælge den de synes bedst om. Netop fordi man godt ved, at ikke alle opdrættere er "gode nok." Og fordi man godt ved at det ikke er nogen garanti, at der står DKK på stamtavlen. Selvfølgelig er DKK ikke fejlfrit, det er der vel ingen kennelklubber i det her land, der er. Medlemmerne/opdrætterene skaber klubben og der vil altid være dårlige opdrættere, så selvfølgelig kan en kennelklub aldrig fremstå perfekt.

 

Jeg udtaler mig ikke om hvad HF'ere siger og gør, men det materiale der er "uerfarne" hvalpekøbere tilgængeligt, i form af bøger etc. Jeg synes ikke DKK gør noget ud af at advare om sine egne skyggesider, behøves jo heller ikke når man ER perfekt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det kan godt være at jeg er god til at se de negative sider af DKK, men jeg lever med 3 stk af DKKs fejlskud, hver dag. Andre, til gengæld ser åbenbart et DKK der pr. definition er fejlfrit,,,, når nu formanden har 37 års erfaring som formand.

I erhvervslivet skifter man lederne ud efter 5-6 år, gad vide hvorfor ;)

 

Undskyld mig.. Men DKK kan aldrig hæfte for at dine hunde er syge, fejlavlet eller whatsoever!!!

Så at kalde dine hunde 3 stk af DKK's fejlskud er nok i overkanten.

 

Der er svin alle steder. Også indenfor DKK's avls-verden.

 

Men det har aldrig været forbudt at tænke selv. En af fordelene ved at leve i et land som DK.

 

I øvrigt er mine tanker om formanden nok på højde med dine.

Mage til arrogant, højrøvet skid skal man lede længe efter

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg udtaler mig ikke om hvad HF'ere siger og gør, men det materiale der er "uerfarne" hvalpekøbere tilgængeligt, i form af bøger etc. Jeg synes ikke DKK gør noget ud af at advare om sine egne skyggesider, behøves jo heller ikke når man ER perfekt ;)

Nej... :vedikke: Altså, hvis du var aktiv i en forening, hvor alting ikke fungerede optimalt, ville du så nævne de dårlige ting for alle kommende, nye medlemmer/hvalpekøbere? Det ville da være en ekstremt dårlig måde at få nye medlemmer på :vedikke:

 

Desuden er det da ekstremt unuanceret at danne sig den holdning på baggrund af en enkelt opdrætter. Hvad så med alle de mange, mange, mange andre hundeejere, der har været rigtige heldige med deres DKK-hund? Skal de ikke regnes med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig.. Men DKK kan aldrig hæfte for at dine hunde er syge, fejlavlet eller whatsoever!!!

Så at kalde dine hunde 3 stk af DKK's fejlskud er nok i overkanten.

 

Der er svin alle steder. Også indenfor DKK's avls-verden.

 

Men det har aldrig været forbudt at tænke selv. En af fordelene ved at leve i et land som DK.

 

Det jeg kalder affald er dog levende væsener. Den race ville jeg under normale omstændigheder aldrig have valgt, og nu har jeg tre af slagsen. Det er vel en form for empati, som jeg dog trods alt er i stand til at føle for noget her i verden, om ikke ligefrem DKK formænd og deslige.

 

Og dog klandrer jeg DKK for forholdene på den kennel, idet de gennem år har været informeret om forholdene, uden at reagere på det - førend at stedet, der er i besiddelse af et DKK kennelmærke, solgte nogle hvalpe uden stambog ideet stambogsføring var blevet afvist. Du ved, Hvalpe=penge, hvalpe uden stambog=ingen penge til DKK. Dét reagerede de på, men ikke at tæver blev avlet ihjel. Den prioritering synes jeg fortæller en hel del om beslutningstagerne i det firma.

 

Nej... :vedikke: Altså, hvis du var aktiv i en forening, hvor alting ikke fungerede optimalt, ville du så nævne de dårlige ting for alle kommende, nye medlemmer/hvalpekøbere? Det ville da være en ekstremt dårlig måde at få nye medlemmer på :vedikke:

 

Desuden er det da ekstremt unuanceret at danne sig den holdning på baggrund af en enkelt opdrætter. Hvad så med alle de mange, mange, mange andre hundeejere, der har været rigtige heldige med deres DKK-hund? Skal de ikke regnes med?

 

Jeg taler ikke om en enkelt opdrætter. Der er flere af slagsen. På usenet havde vi engang en herlig diskussion om et opdrætterimnperium der blev/bliver kaldt "Jysk Briard Industri". Alle hadede den opdrætter, og der var flere hvalpekøbere der havde fået gak-i-låget hunde derfra. Ligesom alle andre skodkenneler er også det imperium udødeligt, og Industriindehaveren sidder solidt placeret i specialklubbens bestyrelse og udvalg. De fleste andre seriøse opdrættere er stået af, ligesom det også er sket i "min" race.

 

Jeg synes det er problematisk når man fortier problemerne, og maler et romantisk billed af en klub hvor alt bare er perfekt.

Men hov, jeg glemmer jo hele tiden, de ER jo perfekte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig.. Men DKK kan aldrig hæfte for at dine hunde er syge, fejlavlet eller whatsoever!!!

Så at kalde dine hunde 3 stk af DKK's fejlskud er nok i overkanten.

 

Der er svin alle steder. Også indenfor DKK's avls-verden.

 

Men det har aldrig været forbudt at tænke selv. En af fordelene ved at leve i et land som DK.

 

Det jeg kalder affald er dog levende væsener. Den race ville jeg under normale omstændigheder aldrig have valgt, og nu har jeg tre af slagsen. Det er vel en form for empati, som jeg dog trods alt er i stand til at føle for noget her i verden, om ikke ligefrem DKK formænd og deslige.

 

Og dog klandrer jeg DKK for forholdene på den kennel, idet de gennem år har været informeret om forholdene, uden at reagere på det - førend at stedet, der er i besiddelse af et DKK kennelmærke, solgte nogle hvalpe uden stambog ideet stambogsføring var blevet afvist. Du ved, Hvalpe=penge, hvalpe uden stambog=ingen penge til DKK. Dét reagerede de på, men ikke at tæver blev avlet ihjel. Den prioritering synes jeg fortæller en hel del om beslutningstagerne i det firma.

 

Nej... :vedikke: Altså, hvis du var aktiv i en forening, hvor alting ikke fungerede optimalt, ville du så nævne de dårlige ting for alle kommende, nye medlemmer/hvalpekøbere? Det ville da være en ekstremt dårlig måde at få nye medlemmer på :vedikke:

 

Desuden er det da ekstremt unuanceret at danne sig den holdning på baggrund af en enkelt opdrætter. Hvad så med alle de mange, mange, mange andre hundeejere, der har været rigtige heldige med deres DKK-hund? Skal de ikke regnes med?

 

Jeg taler ikke om en enkelt opdrætter. Der er flere af slagsen. På usenet havde vi engang en herlig diskussion om et opdrætterimnperium der blev/bliver kaldt "Jysk Briard Industri". Alle hadede den opdrætter, og der var flere hvalpekøbere der havde fået gak-i-låget hunde derfra. Ligesom alle andre skodkenneler er også det imperium udødeligt, og Industriindehaveren sidder solidt placeret i specialklubbens bestyrelse og udvalg. De fleste andre seriøse opdrættere er stået af, ligesom det også er sket i "min" race.

 

Jeg synes det er problematisk når man fortier problemerne, og maler et romantisk billed af en klub hvor alt bare er perfekt.

Men hov, jeg glemmer jo hele tiden, de ER jo perfekte!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går stadig indfor den " gammeldaws " måde at købe hvalp på : undersøg så meget som muligt vha internet & bøger osv og tag så på nogle udstillinger og rundt og besøge nogle forskellige opdrættere og brug DIN MAVEFORNEMMELSE hvor har hvalpene haft det godt - har du en god fornemmelse af opdrætteren osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...