Hop til indhold

Tidspunkt for at sterilisere?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Min tæve er lige blevet færdig med sin løbetid og skal steriliseres. Normalt siger man jo mellem to løbetider, men da hun plejer at blive indbildsk (dog ikke mentalt) kunne jeg egentlig godt tænke mig at få det ordnet inden det begynder.

 

Nogle der har erfaringer med det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker om det ikke er smartere at vente til, hun evt har overstået den falske drægtighed? Hvis drægtigheden er hormonelt styret, vil den så ikke indtræde selvom du fjerner understellet? Tænker nemlig at de hormoner, som sætter gang i den falske drægtighed, allerede florerer i kroppen. Det er desværre kun tanker, og har ingen belæg for dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella blev steriliseret ca. 2 mdr. efter første løbetid og blev falsk drægtig umiddelbart efter operationen. Dyrlægen sagde så at han aldrig havde oplevet det som en bivirkning af operationen, men at vi nok bare havde ramt et uheldigt tidspunkt:-) Men who knows? Ihvertfald er jeg glad for at hun aldrig skal være falsk drægtig igen, for det var dæleme et hyr at holde styr på hendes "hvalpe"!

Link til indlæg
Del på andre sites

Havde hun nogle symptomer, eller var det bare tilfældigt, det blev opdaget?

 

God bedring til hende :ae:

 

Min gamle tæve blev steriliseret på et uvist tidspunkt i forhold til tidligere løbetid. Forrige ejer kunne nemlig ikke huske, hvornår hunden plejede at være det. Hun havde ingen gener efter operationen og blev ikke falsk drægtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak!

 

Det er lidt et tilfælde det blev opdaget. Jeg var nede og få taget kontrolprøver på min gamle hanhund. Han havde nogle forhøjede tal sidste år så jeg ville godt vide hvordan det stod til.

Han har nu normale tal bortset fra leveren der er lidt forhøjet, men ud over det var der udsving på de hvide blodlegemer. Det samme var tilfældet for en hanhund der bor hos min veninde, så konklusionen må være en parasitinfektion og da vi tidligere har haft tilfælde af hjerteorm er det ret sikkert at det er den situation vi har nu.

Min tæve har haft lidt hoste og er ikke så aktiv som ellers, men det er først nu hvor der ligger resultat på disse blodprøver at jeg lægger 2 og 2 sammen. Det er noget fanden har skabt det her :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vidt jeg har forstået er den gunstigste tid for livmoder fjernelse sat i forhold til dens hormonpåvirkning, altså efter lidt over den halve tid mellem regelmæssige løbetider er den i såkaldt ro, uden meget stor blodtilførsel. Og det indebærer så en mindsket risico for for meget blødning.

Da Laura jo havde løbetider med lidt over 3 mdr imellem, ønskede de også at udskyde, hvis hun ikke blev syg. Men den gik jo ikke, hun måtte under kniven før. Men hun har ingen hvalpe haft og aldrig vist synderlige tegn på falskj drægtighed.

Man maner vist også at hormonpåvirkede tæver er i bedste pzykiske balance i den tid.???

 

Surt -surt med de skide orm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår litteraturen, så vil de falsk drægtige tæver efter løb danne drægtighedshormoner , uanset parring med gevinst eller ej. Så f.eks en sterilisation måske en måned efter løb, så skulle denne hormonproduktion jo allerede være godt i gang.

Tænker lige nu på min DEBBIE, mener hun var i løb i sep 2012 og har egenlig været noget stille inden og henover julen.Hun har ofte lang tid mellem løb og lige nu er hun blevet anderledes overskudsagtig og glad.Så hun er i den rigtge hormonelle fase nu, her inden næste løb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg turde ikke gøre det, for jeg har mødt tæver der er blevet "fanget" på det forkerte tidspunkt i cyklus og det er sgu synd for dem at de skal være genstand for al den opmærksomhed, resten af livet.

 

Mener jeg fik Ascha neutraliseret 4 mdr. efter at løbetiden var startet men fordi der kun gik 5 mdr. mellem løbetiderne, bad jeg dyrlægen om at tage en prøve for at se om hun nu også var i hvileperioden. Det har jeg også tænkt mig at gøre når Shandie skal under kniven, for jeg skal ikke nyde noget af at dyrlægen rammer det forkerte tidspunkt.

 

Tror vi skal omdøbe dem djævleorm, for det er de sgu. Håber at de ikke har nået at lave for meget ravage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...