Hop til indhold

Hvorfor gør den det?

Gæst Hilda_10
 Share

Recommended Posts

Gæst Hilda_10

Hej,

Jeg har en dejlig labrador tæve på 3 år - men og der er et stort men - den er begyndt at tage ting på køkkenbordet samt tøj som den slæber op i sin kurv :-(

Når jeg kommer hjem fra arbejde kan jeg med det samme se den har lavet ulykker, da den så mtrykker sig helt vildt.

Jeg har nogle gange hevet den i øret ind til kurven for at skælde den ud og andre gange måtte bære den derind - det har dog ikke hjulpet en disse så prøvede med omvendt psykologi og roste den for at gøre det og det er som om det har hjulpet lidt, men den gør det stadig engang i mellem og jeg er ærlig talt ved at blive sindsyg af det....

Hvad kan jeg gøre eller hvad gør jeg forkert?

Alle råd modtages med kys hånd.

Mvh. Jacob

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jacob :-)

Det er svært for din hund at vide hvorfor du skælder ud, hvis det er flere timer siden, den har lavet ulykker. Hvis du ikke kan tage hunden på fersk gerning, så er der ingen grund til at skælde ud. Din hund er glad for at se dig, når du kommer hjem, og forstår ikke hvorfor den skal rives i øret eller slæbes hen til kurven. Den får bare en dårlig association til at du kommer hjem :-)

Det er svært at lære hunden ikke at tage fra køkkenbordet, når den allerede har haft succes. :-) Men det kan godt lade sig gøre..

Mit bedste råd til dig vil være, at du fjerner eventuelle fristelser og tøj, så det er uden for rækkevide.

Du kan eventuelt give hende en tyggepind eller andet godt, som hun kan bruge lang tid på, så hun på den måde bliver mentalt træt :-) Du kan sprede hendes foder på gulvet eller ligge det i en foderbold. Der er mange herinde der ligger godbidder, leverpostej og foder i en kong og fryser den ned :-) Super godt til den madglade hund ;-)

Jeg tror hun synes det er skønt at ligge med noget tøj, der bare dufter af dig! ;-)

P.s i hundeverdenen er der IKKE noget der hedder omvendt psykologi ;-)

Held og lykke med det! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

At rose hunden er ikke omvendt psykologi - det er det hun stræber efter mere end noget andet. Og en hund kan ikke føle dårlig samvittighed, så hvis hun trykker sig når du kommer hjem, er det fordi hun forventer straf. Ikke fordi hun ved, hun har gjort noget galt , men fordi hun kan læse på dit kropssprog at du er irriteret.

Husk på at din hunds hele verden er...... dig. En hund kan ikke trives hvis den er utryg og ikke har tillid til, at den altid bliver elsket og behandlet retfærdigt. Fysiske overgreb, som at hive den i øret, fører kun til mere usikkerhed og frustration. Og så må hunden finde en anden måde at trøste sig selv på.

Nu skriver du ikke rigtigt noget om hvad du laver med hende før og efter arbejde - hvis du gider uddybe det lidt mere, er jeg sikker på, at du kan få rigtig mange forslag herinde til at øge hendes trivsel og minimere unoderne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hilda_10

God morgen,

<mange tak for de gode og hurtige svar :-)

Hvad er en kong?

Jeg har prøvet at kaste dens mad ud på gulvet, men det er en labrador og der går ikke mange sekunder inden det er fundet og slugt :-(

Jeg kan ikke helt forstå det I siger med den ikke er klar over, hvis den har lavet ulykker nogle timer forinden for når jeg kommer hjem kan jeg med det samme se om der er lavet ulykker eller ej i og med den ikke trykker sig hvis alt er okay og omvendt?

Jeg hader mig selv for at hive den i ørene for jeg elsker jo den dejlige hund overalt på jorden.

Jamen vi går ture og den hygger sig ude i haven - men efter min kæreste og jeg gik fra hinanden for et års tid siden er det blevet helt tosset med dens ulykker :-(

Jeg arbejder om natten, så den har jo været vant til der altid har været nogen hjemme hos den - måske det kan være en reaktion på det, men jeg kan jo ikke være hos den konstant?

So what to do :-/ ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Fjern det hunden ikke må tage...

Hunden kan mærke på dig at du næsten med garanti tænker tanken om den nu har lavet ulykker og dermed ændrer dit kropssprog sig i det øjeblik du træder ind. Den ved ikke at den har gjort noget forkert.. Men den ved at du nogengange skælder ud når du kommer hjem og derfor forsøger den med dæmpende signaler at undgå at få skæld ud...

Og ja.. Hvis hunden ikke har været vant til at være alene om natten, så skal den lære det..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke helt forstå det I siger med den ikke er klar over, hvis den har lavet ulykker nogle timer forinden for når jeg kommer hjem kan jeg med det samme se om der er lavet ulykker eller ej i og med den ikke trykker sig hvis alt er okay og omvendt?

Den trykker sig fordi den tidligere har oplevet at du kommer hjem og straks begynder at hive den i øret og skælde den ud!

Da jeg var teenager havde vi en hund der aldrig lavede ulykker.

Lige indtil en dag hvor min mor havde været i nattevagt og jeg havde været hos en veninde og sove. Da jeg kommer hjem kortvarigt for at hente noget opdager jeg at han har taget noget på bordet som jeg lige havde købt.

Tog en avis og klappede ham en med den samtidig med at jeg skældte ud. Flere år efter trykkede han sig hver gang jeg kom ind af døren. Selv om vi var flere der kom, så lå han stille og rystede indtil jeg havde været henne og snakke med ham.

Aldrig har jeg fortrudt noget så meget som jeg fortrød det. Min bedste ven havde jeg gjort bange for mig.

Hvad med at begrænse dens adgang rundt i huset? Hvis ikke det er en mulighed, så må du begrænse dens adgang til de ting den plejer at tage ved at flytte dem!

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig med de andre. Ingen grund til at hive den i ørene. Det bedste ville faktisk være at have godbidder i lommen når du kom hjem, så gensynet kunne vendes til noget positivt. Husk der skal meget positivt, til at opveje en negativ ting.

Min hund stjæler os når hun er alene. Både fra vasketøjskurven og bordene hvis hun kan nå, men hun ødelægger ikke noget. Og så længe hun bare har brug for trygheden, så gør vi ikke noget ved det.

Mvh Trine, der til morgen fandt sit tørklæde i hundeburet:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan reagerede du selv på bruddet fra din kæreste? Havde hun været i hundens liv længe? Min hund reagerer meget kraftigt på mine følelser, hun kan mærke lige med det samme om jeg utryg og stresset. Da min eks gik fra mig, og tiden op til kunne hun mærke at tingene var anderledes. Hun har nok vidst før vi selv gjorde at et brud nærmere sig. Tiden efter var frygtelig. Hun havde problemer med at være alene og klistrede sig fast til mig når jeg var hjemme. Da jeg mødte en ny fyr, tog det hende 3 år at stole på ham og hun bliver stadig helt stresset når vi f.eks tager hjem hver for sig til jul. Og når vi har skullet flytte bider hun alt sin pels af bagkroppen, endda før vi går igang med at pakke, fordi hun kan mærke at jeg stresser meget tidligt over sådan noget.

Foregår der nogle ting i dit liv, som gør dig anderledes? Det kan være du ikke selv tænker over det men at din hund kan aflæse dig.. og så aldrig mere hive den i ørene eller skælde ud. Ignorer at den har gjort noget galt, bare ryd det op stille og roligt og vis den at du er glad for at komme hjem til den.

Jeg tager mig altid tid til at sidde og nusse og høre på cookies piveri når jeg kommer hjem, fordi jeg ved det er fordi hun er så glad. Hvis hun har lavet ulykker hyggesnakker jeg til hende om hun har kedet sig eller savnet mig. Ikke noget skæld ud.. jeg kunne aldrig finde på at ignorere hende når jeg kommer hjem, selvom mange anbefaler det. Den periode jeg prøvede det var frygtelig. Hun hylede og sprang op og søgte så meget opmærksomhed, indtil hun bare blev ked af det og slet ikke ville sige hej alligvel. Så nu har vi altså en fest hver gang vi kommer hjem :)

det hjælper også at snakke om tingene. Det kan være det virker spøjst, men jeg fortæller f.eks min hund hvis jeg er ked af det. Det er ikke fordi hun forstår det, men bare det at jeg får sagt tingene højt, gør at trykket letter lidt og så har vi det begge lettere. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Hilda_10

Endnu engang mange tak for jeres svar :-)

@Gitte - uhh det lyder virkelig skræmmende dog er Lærke stadig fantastisk glad for mig når jeg kommer hjem :-)

Tro mig det har også pint mig at hive den i ørene for jeg elsker jo den dejlige hund, men til sidst følte jeg bare en form for afmagt og tænkte det hjalp dog uden resultat.

Jamen min eks og jeg købte hunden sammen, så hun har været en del af dens hverdag fra lille hvalp - det har dog altid været mig der har været leder af flokken ;-)

Jeg har også haft lukket af så den har haft begrænset adgang, men synes bare den burde kunne gå i hele huset samt jeg synes det er træls at skulle spærre hele huset af fordi jeg skal det mindste ud af døren....

Jeg vil prøve bare at fjerne tingene stille og roligt.

Måske det hjælper når ny kæreste og 2 børn flytter ind næste weekend - et eller andet sted trænger den nok til noget mere opmærksomhed fra min side - siger jeg her med dårlig samvittighed - kan det være en reaktion på det?

@ Ninjamor

Den var i løbetid i december - hvad skulle det bevirke?

Jamen det har ca stået på siden vi gik hver til sit sidste forår - men den har dog haft gjort det ind i mellem inden da.

Mvh. Jacob

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke sikkert det hjælper med 3 nye mennesker i huset.. det kan selvfølgelig være den har stor glæde af det med et par børn, men det kan godt være det giver lidt stress i starten at vænne sig til. Nu er der jo pludselig 3 andre du skal give opmærksomhed, hele tiden mens i er hjemme. Så husk hunden også skal have kærlighed hver dag :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også haft lukket af så den har haft begrænset adgang, men synes bare den burde kunne gå i hele huset samt jeg synes det er træls at skulle spærre hele huset af fordi jeg skal det mindste ud af døren....

Sådan tænkte jeg også om Cille da jeg fik hende.

Kunne da ikke være rigtigt at sådan et bette kræ ikke kunne færdes i hele lejlegheden, men da jeg en dag kom hjem til et pelset armlæn på min gyngestol fik jeg nok, og nu er hun ude i gangen.

Før jul begyndte hun at få lov til at være over det hele mens jeg var på job, men fordi der har været så meget sne her i vinter er hun ikke blevet aktiveret som hun plejer at blive det, så hun keder sig og tager mine ting.

Så nu er hun i gangen igen.

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er sikker på at din hund savner din kæreste - den skal vende sig til at være alene om natten og til jeres "nye" liv , det er en stor omvæltning , som tager tid. Hvis din hund lige har været i løbetid kan hun være falsk drægtig / indbildt gravid , det kan give sig udslag i at hun finder noget hun kan bruge som hvalpe , det kan være legetøj eller ved at tage noget af dit får hun samtidig den tryghed at have noget der dufter af DIG hos sig, du kan prøve om du kan massere lidt mælk ud af hendes bryster , det vil der ofte være hvis hun er indbildt gravid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din hund er sikkert dybt ulykkelig pga de hormonforandringer, der kommer efter løbetid.Hun er usikker. trist og deprimeret, så mand dig op og lær at forstå hende. Mht din nye kærste må du, hvis hendes børn er mindre, tage et hensyn nu, for hvis hunden har hormonkuller, så er den også ,eller kan blive pzykisk ustabil. Det vil sige, den måske ikke vil have, de roder i dens kurv, tager ting fra den osv.

Altså vovsen skal kunne være i fred derhjemme, og det bedste er at gå rigtig lange ture hjemmefra, fjerne evt indbildte hvalpe, holde øje med evt for stor mælkeudvikling (brystbetændelse)og hvis den bliver rigtig plaget, så til Dr dyr for at få en hormonsprøjte, så der kommer mere ro på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som om din hund hele tiden har haft problemer med at være alene hjemme. Ændringer i familiestrukturen samt hendes hormonstatus er med stor sandsynlighed det, der lige nu får problemet til at blusse op. Igen.

Du spørger til hvad løbetid kan have med problemet at gøre. Ca 2 måneder efter løbetiden indtræder en grad af falsk drægtighed, det er meget individuelt hvor hårdt tæven rammes, og i denne periode er hun ekstra sart og kan "have hvalpe" hun passer. "Hvalpene" kan være alt hun kan skrabe til sig. Hun kan også være ekstra sulten idet kroppen reagerer som om den skal levere føde til hvalpene.

Ud over at undlade at straffe hende, og se lidt på hendes daglige aktivering/træning kan det være udslagsgivende at starte forfra med alenetræningen næste gang du holder ferie :-)

Link til indlæg
Del på andre sites