Hop til indhold

Hvalp bløder under afføring


Gæst zucco
 Share

Recommended Posts

  • Svar 518
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Stakkels lille Thor. han er da godt nok uheldig med al den sygdom. Håber det bedste for ham. Det er ikke nemt at skulle alle de spekulationer igennem.

Jeg håber det bedste for jer alle sammen :x:

 

Hvis I skal være sammen med en hvalp igen er det nok bedst, at han kan få "helle" et sted ind imellem. Så han ikke hele tiden skal stå for skud for sådan et lille energibundt. Selvom Thor ikke selv er så gammel, så har han allerede været så meget igennem, og er nok ikke helt på toppen energimæssigt.

Da vi var på weekend hos nogle venner med en cairn terrier hvalp, havde vi taget Baloos stofbur med, som han kunne lukkes ind i af og til. For selvom han er meget tålmodig og ung 1år, så har han ikke den samme energi som en hvalp som vil blive ved og ved og bider i øre og pels hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke helt med på hvad CMO er for noget ? men vi må krydse arme og ben for at Thor ikke er syg igen , det er da noget værre øv noget.

 

Jeg fandt dette om CMO:

 

CMO er en sjælden lidelse, der angriber hvalpe i 4-8 måneders alderen. Hvalpene får en unormal vækst af knoglevæv på især underkæbernes grene samt dele af knoglerne ved mellemøret, men andre ansigtsknogler kan også få pålejring af ekstra knoglevæv. Undtagelsesvis kan der ses lignende forandringer i underarmens knogler (radius og ulna). Der er ikke inflammation (steril infektion) tilstede i de angrebne knogler, ligesom der ikke er tale om en kræftform. Hvalpene har ofte problemer med at åbne munden og dermed svært ved at spise og drikke. De kan savle som følge af generne og har ofte endog stærke smerter med nedsat alment befindende til følge. De angrebne hvalpe kan have fluktuerende feber med 10-14 dages intervaller, og som følge deraf samt selvfølgelig smerterne har de nedsat æde og drikkelyst, hvorfor de taber sig. Der findes ingen behandling for lidelsen, men heldigvis går tilstanden som regel i ro omkring 12-14 måneders alderen. Knoglerne remodeleres og får igen en mere normal form, så hunden kan leve resten af livet uden symptomer. Indtil sygdommen falder til ro, kan det være nødvendigt at give smertestillende medicin, evt. binyrebarkhormon og hjælp til foder og vandindtag. Blød eller flydende kost, muligvis direkte sondefodring kan være nødvendigt i perioden. Sjældent kan hvalpene dog blive så svært medtaget, at der kommer muskelatrofi i tyggemuskulaturen, og der kan opstå permanente forandringer i f. eks. kæbeled, så hunden varigt vil have besvær med at bruge munden normalt. I sådanne alvorlige tilfælde kan en operation i kæbeleddene være nødvendig for at søge at opnå et normalt liv. Neurologiske problemer kan også blive permanente, hvis mellemøret er svært angrebet, idet flere nerver her passerer gennem små huller i kraniet.

 

Sygdommen nedarves autosomalt recessivt, hvilket vil sige at begge forældredyrene skal være anlægsbærere for at afkommet kan få sygdommen. De hvalpe, der kun får det syge gen fra én af forældrene, vil blive raske anlægsbærere. Det er desværre endnu ikke muligt at screene klinisk raske hunde for det syge gen, hvorfor de raske smittebærere ikke kan spores, men avl på hunde med lidelsen eller deres forældre frarådes, og en gentest, der kan pege anlægsbærere ud, så disse også kan udelukkes af avlen er ønskelig, hvis man vil sygdommen til livs. Lidelsen ses også hos andre terrierracer, især Skotsk Terrier, Cairn Terrier og Boston Terrier, og er enkelte gange diagnosticeret hos Boxere, Labrador Retrivere, Grand Danois og Dobermann Pinchere.

 

Øv for den da. Jeg troede at det var det som han led af, som var brudt ud igen, men det er åbenbart mere dårligdom han også har fået med :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har været til dyrlæge med ham idag, da det gik helt helt galt i morges. Han var virkelig ulykkelig over en periode på 15 minutter. Peb og slog hovedet ned i gulvet. Det var rigtig rigtig grim at se på.Vi sad længe med ham for at få ham til ro. Jeg har noget video af det, men det fylder 45 mb, så jeg kan ikke uploade det. Men igen, det var grum at se på.

Han blev røntgen fotograferet ved dyrlægen idag. Han er hævet i siderne. De kan ikke sige, om det er tænder eller om det er CMO endnu. Men de håber på tænder. Han er nu på smertestillende.

Der røg lige 1300 kr. Men det er sgu det mindste. Kæft hvor er det træls, der aldrig kommer ro på..

 

Han har været okay til aften, men han tager sig til kæben og gnasker meget, bare han har bidt efter legetøj, hvis han lige gør det bare lidt forkert.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

øv øv.. jeg har bare SÅ ondt af jer og den stakkels lille hvalp der jo slet ikke forstår hvorfor han nu har smerter igen.

 

Tager virkelig hatten af for jer at i ikke har givet op endnu - jeg tror jeg ville have gjort det for langt tid siden.

 

Krydser så meget fingre for jer at han snart får det bedre og at i bare kan nyde ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler virkelig med jeres lille vovse og de smerter, der nu er på vej. Du skal nok indstille dig på at det er den grimme CMO, der er i udbrud. Selvfølgelig har jeg også ondt at alle i familien der skal se hans lidelser. Men hvor gammel er han nu????

I min store dyrlægebog står , at sygdommen stort set altid klinger ned og helt væk i 10 mdr´s alderen.

Så måske kun nogle få mdr´s helvede tilbage og han vil blive helt rask.

Hå¨ber du vil indberette hele hans sygdomsforløb med kopi fra dyrlæger til DRU, så de ved at denne kombination af forældredyr er helt uetisk at videreavle på.

Men aner ikke om de vil foretage sig noget i forhold til opdrætter. Hans mor er som nok drægtig igen, hvis hun har været i løb.Måske med samme hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg føler virkelig med jeres lille vovse og de smerter, der nu er på vej. Du skal nok indstille dig på at det er den grimme CMO, der er i udbrud. Selvfølgelig har jeg også ondt at alle i familien der skal se hans lidelser. Men hvor gammel er han nu????

I min store dyrlægebog står , at sygdommen stort set altid klinger ned og helt væk i 10 mdr´s alderen.

Så måske kun nogle få mdr´s helvede tilbage og han vil blive helt rask.

Hå¨ber du vil indberette hele hans sygdomsforløb med kopi fra dyrlæger til DRU, så de ved at denne kombination af forældredyr er helt uetisk at videreavle på.

Men aner ikke om de vil foretage sig noget i forhold til opdrætter. Hans mor er som nok drægtig igen, hvis hun har været i løb.Måske med samme hanhund.

 

Han er 5 mdr på onsdag. Han er frisk og frejdig og stadig fuld af gå på mod. Men han kæmper en hård kamp med kæben, hvergang han har spist. Ja selv når han leger med hans ting og lige får tygget "forkert".

Han er på smertestillende, så han piver ikke over det. Men det er jo lidt en falsk tryghed. Men igen dyrlægen kunne jo ikke endelig diagnosticere det.

 

Jeg er simpelthen i tvivl om, hvor langt vi skal gå med ham. Ikke pga pengepungen. Men hvornår er det nok for den lille fyr. Han er som sagt helt frisk. Han pylrer ikke, ihvertfald ikke nu hvor han er på smertestillende.

Han er som jeg tidligere har nævnt, en total gennemgæv hund, så jeg har ikke lyst til at give ham op. Men igen, hvad er hundens tarv.. Dyrlægen har dog bestemt heller ikke opgivet ham, sålænge hun ikke har, har jeg også

svært ved det. Men det er grimt at se på, når han kæmper med kæben..

 

Vi kan godt komme efter kennelen igen. Men jeg gider næsten ikke. Kennelen beholdte jo Victor. Tænker tit, at alle kennelens voksne hunde, er hunde der er returneret, og så bliver de ellers avlet videre på... Vi vil under ingen

omstændigheder lade ham gå tilbage, så er vi enige om, vi hellere afliver ham, trods han har kostet 8.500 kr. Han skal ikke være hos den kennel. Det er SLET IKKE en kritik mod Victor kom tilbage, det kan jeg 100% forstå. Vi

er bare bedre "sat", så vi økonomisk kan tillade os at tage det valg. Havde vi været i Julberts sko, så havde vi også returneret uden at blinke..

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Anne-Lise

Julbert er brugernavnet for kuldbror Victor, der nu er tilbage i kennelen pga sygdommene.

 

Til Trådstarter:

I jeres sted med det forløb ville jeg personlig håbe , at alle skavanker vil forsvinde ,når han nærmer sig et år. Hvis han så bliver superfrisk, har I trods alt nok hunden de næste 10 år uden problemer.Jeg tror , I vil fortryde at opgive ham og tilbage til kennelen, nej da.

I har så desværre lært lektien, at hvalpe sælges på nuttethed og ikke på sundhedskreterier.

Jeg havde sidste år en hanhvalp på næsten et år, der jo lignede en voksen efterhånden. Supergod asfstamning med sunde kendte aner. Han blev 13 mdr før jeg fandt en seriøs køber og han kostede 3,500 kr.

Da den var til vaccination i 1 års alderen , fortalte dyrlægen, at han samme dag havde haft en hvalp af mix bomuldshund til hvalpevaccinaion og sundhedsundersøgelse.Den havde kostet 10.000 kr uden papirer..

Dyrlægen sagde, at den havde så forkert bid , som nok ikke kunne rettes med , at den voksede. Den havde 2 meget løse knæskaller , som ca koster 7.500 kr /stk at få opereret. Den havde en rimelig stor navlebrok, som kunne risikerer at vokse bedre sammen og så bare kosmetisk et voldsomt haleknæk.

Sådan en vokse bliver jo også dyr.Og disse ejerer gør nok kun sådan et køb een gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Anne-Lise

Julbert er brugernavnet for kuldbror Victor, der nu er tilbage i kennelen pga sygdommene.

 

Til Trådstarter:

I jeres sted med det forløb ville jeg personlig håbe , at alle skavanker vil forsvinde ,når han nærmer sig et år. Hvis han så bliver superfrisk, har I trods alt nok hunden de næste 10 år uden problemer.Jeg tror , I vil fortryde at opgive ham og tilbage til kennelen, nej da.

I har så desværre lært lektien, at hvalpe sælges på nuttethed og ikke på sundhedskreterier.

Jeg havde sidste år en hanhvalp på næsten et år, der jo lignede en voksen efterhånden. Supergod asfstamning med sunde kendte aner. Han blev 13 mdr før jeg fandt en seriøs køber og han kostede 3,500 kr.

Da den var til vaccination i 1 års alderen , fortalte dyrlægen, at han samme dag havde haft en hvalp af mix bomuldshund til hvalpevaccinaion og sundhedsundersøgelse.Den havde kostet 10.000 kr uden papirer..

Dyrlægen sagde, at den havde så forkert bid , som nok ikke kunne rettes med , at den voksede. Den havde 2 meget løse knæskaller , som ca koster 7.500 kr /stk at få opereret. Den havde en rimelig stor navlebrok, som kunne risikerer at vokse bedre sammen og så bare kosmetisk et voldsomt haleknæk.

Sådan en vokse bliver jo også dyr.Og disse ejerer gør nok kun sådan et køb een gang.

 

Haleknæk, det har Thor ( og Victor ) også..

Ja man lærer af det, det har vi snakket meget om. Han har haft det rimeligt idag, der har ikke været noget med kæben, som vi har opdaget.

Han kommer ikke tilbage til kennelen. Det er vi enige om. Når jeg snakker om, hvor langt man skal gå med ham, så tænker jeg ikke på økonomien, men hundens tarv.. Det ærgrer mig, jeg ikke kan uploade den video med ham, så man kan se, hvordan han reagerer på det, når kæben driller.. Det er jo ligesom når en af ungerne har ondt, jeg kan ikke have det.. Så det er hundens tarv, jeg tænker på, når jeg sige, hvor langt men skal gå. Vi har allerede gået så langt, at det nu nok ikke bliver pga os, at hvis vi ender med at opgive, men pga hundens tarv..

 

Træls historie, du har det med den "ægte" hvalp :-( Der er godt nok mange brodne kår. Og som i selv siger, de er sgu svære at stå for de kære hvalpe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Haleknæk, det har Thor ( og Victor ) også..

Ja man lærer af det, det har vi snakket meget om. Han har haft det rimeligt idag, der har ikke været noget med kæben, som vi har opdaget.

Han kommer ikke tilbage til kennelen. Det er vi enige om. Når jeg snakker om, hvor langt man skal gå med ham, så tænker jeg ikke på økonomien, men hundens tarv.. Det ærgrer mig, jeg ikke kan uploade den video med ham, så man kan se, hvordan han reagerer på det, når kæben driller.. Det er jo ligesom når en af ungerne har ondt, jeg kan ikke have det.. Så det er hundens tarv, jeg tænker på, når jeg sige, hvor langt men skal gå. Vi har allerede gået så langt, at det nu nok ikke bliver pga os, at hvis vi ender med at opgive, men pga hundens tarv..

 

Træls historie, du har det med den "ægte" hvalp :-( Der er godt nok mange brodne kår. Og som i selv siger, de er sgu svære at stå for de kære hvalpe...

Øvøvøv ....nu kan da ikke ramme jer og jeres vuffe flere elendigheder. Kan godt forstå, jeres bekymring omkring hundens tarv. Det må være ekstremt smertefuldt med hans kæber. Hunde er i forvejen nogle seje nogen som kan ha en høj smerte tærskel, så selv på smertestillende er han sikkert ikke smertefri, og udsigten til smerter i flere måneder med alt hva han allerede har været igennem. Det er en sej start på livet....

Er helt sikker på at i træffer de rigtige beslutninger for Thor.

i er sku seje

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes jeg har læst noget om DRU - men kan ikke huske om det er i denne tråd - Hvis Thor har en DRU- stambog må I da kunne gøre noget gennem DRU for at stoppe kennelen ? jeg kender ikke DRU men ved da at hvis det havde været en DKK- hund så kan DKK gribe ind overfor kennelen , kan DRU ikke gøre det samme overfor de kenneler de har registreret ?Du kan godt blive medlem hos os i Dansk terrierklub - også selv om han ingen stambog har - det har iintet at sige - du kan se mere om os her : www.terrierklubben.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene..

 

Thor skulle kun have medicinen 3 dage til at starte med, dvs til og med søndag. Mandag og tirsdag var egentligt gået ok lige indtil tirsdag aften, hvor han fik en mindre tur pga et stykke legetøj. Idag var den så HELT GALT igen da han fik morgenmad.

Det tog igen en 10-12 minutter at få ham til ro. Han peb og kastede hovedet ned i jorden, kørte begge potter på siden af kæben osv. Det er bare grimt at se på..

Har nu aftalt med dyrlægen, at han skal have piller 2 gange om dagen nu og så tager vi den igen midt i næste uge.. Er sgu i vildrede. Han kan ikke være tjent med at have så mange smerter fra nu af og så måske 6 mdr. frem. Omvendt kan medicinen hjælpe ham, så er det jo godt.

 

Victors forældre er kommet i snak med en anden, der har købt fra et tidligere kuld i samme kennel. Deres hund blev godt et år, så blev den syg med hofter og nyrer.. Den blev heller aldrig renlig, men det viste sig jo også, at den havde dårlige nyrer. Her en copypaste fra en mail. Dog er navne slettet.

 

"Hun var hvalp af ..... og ......, hun har været en dejlig og nem hvalp, godt nok med de problemer omkring tisseriet. Pludselig d. 19 december, begyndte hun at humpe, og vi kørte til dyrelægen, han tog røngent af hende, han kunne ikke se noget med hendes ben, men hendes hofteskål var ikke som den skulle være, den var ikke lige høj i begge sider, så han mente vi ville få nogle problemer med det. Hun fik noget smertestillende, men men det blev ikke bedre, hun blev så tynd, ville ikke spise, men godt nok drikke, hun blev rigtig dårlig, og vi måtte afsted til dyrelægen igen, og denne gang blev hun indlagt, og der var hun de sidste 3 dage af hendes liv, de tog en masse prøver, og fandt ud af hun havde dårlige nyrer, og vi tog en snak om hvad det kunne skyldes, dyrelægen sagde at når det var så ung en hund, var det oftest arveligt, men han sagde at hunde jo også kunne blive syge. Så hun blev aflivet, hun var desværre for dårlig.

Jeg kontaktede ....., og fortalte at vi havde mistet ......., og hvad der var galt med hende, men ..... sagde bare, at hendes hunde bestemt ikke fejlede noget."

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svarene..

 

Thor skulle kun have medicinen 3 dage til at starte med, dvs til og med søndag. Mandag og tirsdag var egentligt gået ok lige indtil tirsdag aften, hvor han fik en mindre tur pga et stykke legetøj. Idag var den så HELT GALT igen da han fik morgenmad.

Det tog igen en 10-12 minutter at få ham til ro. Han peb og kastede hovedet ned i jorden, kørte begge potter på siden af kæben osv. Det er bare grimt at se på..

Har nu aftalt med dyrlægen, at han skal have piller 2 gange om dagen nu og så tager vi den igen midt i næste uge.. Er sgu i vildrede. Han kan ikke være tjent med at have så mange smerter fra nu af og så måske 6 mdr. frem. Omvendt kan medicinen hjælpe ham, så er det jo godt.

 

Victors forældre er kommet i snak med en anden, der har købt fra et tidligere kuld i samme kennel. Deres hund blev godt et år, så blev den syg med hofter og nyrer.. Den blev heller aldrig renlig, men det viste sig jo også, at den havde dårlige nyrer. Her en copypaste fra en mail. Dog er navne slettet.

"Hun var hvalp af ..... og ......, hun har været en dejlig og nem hvalp, godt nok med de problemer omkring tisseriet. Pludselig d. 19 december, begyndte hun at humpe, og vi kørte til dyrelægen, han tog røngent af hende, han kunne ikke se noget med hendes ben, men hendes hofteskål var ikke som den skulle være, den var ikke lige høj i begge sider, så han mente vi ville få nogle problemer med det. Hun fik noget smertestillende, men men det blev ikke bedre, hun blev så tynd, ville ikke spise, men godt nok drikke, hun blev rigtig dårlig, og vi måtte afsted til dyrelægen igen, og denne gang blev hun indlagt, og der var hun de sidste 3 dage af hendes liv, de tog en masse prøver, og fandt ud af hun havde dårlige nyrer, og vi tog en snak om hvad det kunne skyldes, dyrelægen sagde at når det var så ung en hund, var det oftest arveligt, men han sagde at hunde jo også kunne blive syge. Så hun blev aflivet, hun var desværre for dårlig.

Jeg kontaktede ....., og fortalte at vi havde mistet ......., og hvad der var galt med hende, men ..... sagde bare, at hendes hunde bestemt ikke fejlede noget."

 

Stakkels Thor :( og selvfølgelig også jer :ae:

 

Håber sådan at, når det med kæben ligesom går i sig selv igen, så er han bare en helt almindelig hund, der skal nyde de forhåbentlig mange år, han har foran sig, uden nogen som helst skavanker af nogen art. Dem har han da haft rigelige af.

 

Den kennel skulle simpelthen, have navn og historier lagt ud på nettet. Det er jo grotesk, at de bliver ved med fraskriver sig et hvert ansvar.

Stakkels den familie og hund, der bliver nævnt i mailen. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan ikke åbne filen.

 

Det er optaget med en iPhone og været gennem en mac for at få kvaliteten ned. Måske Quicktime kan afspille det ?

 

Han har ellers været okay et par dage nu. Men så idag, så fik han lige et 8 minutters flip med kæben igen efter morgenmaden.. Jeg ved sgu snart ikke, hvad vi skal gøre ved ham..

Hans renlighed som også lige var begyndt at gå godt, det duer heller ikke længere pga medicinen. Ikke ting han selv kan gøre for, men det er bare trælse ting. Specielt at se ham på den måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor ser det grimt ud med den kæbe :cry:

 

 

Er det muligt at det ville mindske hans smerter via vådkost ? Jeg tænker at der skal han ikke tygge så meget/kraftigt som ved tørfoder?

 

 

Og hvor burde den kennel bare lukkes ned, føj at de kan se sig selv i øjnene når de avler den ene syge hvalp efter den anden, som skal have så smertefuld og omvæltende start på livet :evil::evil::evil:

 

Thor er heldig at han har fået et hjem hos jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor ser det grimt ud med den kæbe :cry:

 

 

Er det muligt at det ville mindske hans smerter via vådkost ? Jeg tænker at der skal han ikke tygge så meget/kraftigt som ved tørfoder?

 

 

Og hvor burde den kennel bare lukkes ned, føj at de kan se sig selv i øjnene når de avler den ene syge hvalp efter den anden, som skal have så smertefuld og omvæltende start på livet :evil::evil::evil:

 

Thor er heldig at han har fået et hjem hos jer!

 

Tak for det :-)

 

Han får dåsemad fra dyrlægen og tørfoder derfra. Men det knuser vi inden, netop af samme årsag.

 

Ja den kennel skulle smides af helvede til. Men nu skal vi lige have styr på Thor igen, inden vi vil gøre noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...