Hop til indhold

Sterilisere eller ej?


HNP
 Share

Recommended Posts

Vi overvejer meget kraftigt at få Molly steriliseret!

 

Hun har det virkelig svært i hendes nu 2. Løbetid, den er meget værre end den sidste.

 

Hun piver dagen lang og er kun i ro når hun er helt tæt på mig. Hun sover nærmest ikke, normalt sover hun sådan normalt og tager en del lure i løbet af dagen. Hun har ikke engang ro til at spise selv det lækreste tyggeben.

 

Det værste er hendes piveri. Hun virker som om hun vil have hjælp, men vi kan jo ikke gøre noget for hende.. Normalt er hun en meget "snakkende" hund som jeg kan føre lange samtaler med og hun "spørger" ofte om diverse ting. I løbetiden kan hun kun pive og måske er det ekstra slemt for hende fordi vi jo ikke lige kan forstå/hjælpe hende.

 

Molly er meget knyttet til mig, nok lidt for meget.. Ved ikke om det kan gøre hendes løbetid værre? Men er jo ret svært at lave om på..

 

Hvorfor har i valgt at sterilisere og hvorfor har i valgt at lade være?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi fik cookie steriliseret netop af de grunde. Hun hylede når jeg gik på toilettet og lukkede døren.. pivede hele dagen og natten og kunne ikke finde ro. Dyrlægen kaldte det hormonel ubalance og så betalte forsikringen. Det gør de ofte når det decideret går hen og bliver en sygdom for hunden.

Cookie er blevet småtyk, men det er også den eneste negative ting, og det er jo også ret meget min skyld for ikke at have gjort nok omkring motion og foder i tide..Hun er glad året rundt og jeg er glad for ikke at få smidt diverse larmende tøjdyr i hovedet når hun synes hun skal have en mor-pause.

Jeg er rigtig glad for det blev gjort. Jeg ville gerne have haft hvalpe, men meget læsning herinde fik mig fra det igen, så jeg er fuldt ud tilfreds.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella er steriliseret, og det er de bedste 3.500 kr jeg nogen sinde har brugt:5up:

 

Hun nåede kun én løbetid, hvor hun styrtblødte i 3 uger og havde det psykisk skidt. Bella er MEGET social med andre hunde, så det var også led i overvejelserne, altså at hun ville skulle holdes væk fra hanhundene i et par uger, ikke måtte komme alene i haven, ingen hundeskov og ustabil træning.

 

I dag har jeg en stabil træningshund med et super temperament. Jeg skal ikke bekymre mig om liderlige hanhunde, falske drægtigheder, brystbetændelse, livmoderbetændelse, brystkræft osv.

 

Je har ikke bemærket noget særligt på hverken appetit eller pels.

 

Lad mig bare erkende at min næste tæve uden tvivl vil blive steriliseret:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil med stor sandsynlighed også sterilisere, hvis jeg en dag får en tæve. Som Anne nævner, vil jeg ikke gå og være nervøs for kræft og andet i den dur og det er ikke ret sandsynligt at jeg ville skulle have hvalpe, så det har ikke rigtig noget formål. Og i jeres tilfælde lyder hun også ret påvirket af det, men det er jo kun jer, der kan vurdere om kontrasten mellem nu og før er stor nok.

Men jeg ville nok overveje det kraftigt. Måske give det en løbetid mere og se om det bliver bedre?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke sige hvad du skal gøre. Er på mobilen så kan ikke lige se hvor du bor, men i Århus bor Lise bang som er uddannet dyrlæge og arbejder meget med hømopati. Hun vil sandsynligvis kunne hjælpe din tæve til at få styr på hormonerne. Så hvis du er i tvivl kunne det måske være en mulighed at prøve det først. Og hvis du kan tage til Lise kan jeg sige at hun er meget sød og hjælpsom og jeg synes hun virker utrolig dygtig til sit arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi valgte at sterilisere Ninja efter hun havde været igennem sin 2. løbetid. Hun var egentlig ikke særlig mærket at sine løbetider, andet end at hun synes at andre hunde generelt enormt trælse (hun viste ikke nogen 'tøjteadfærd' på noget tidspunkt).

 

Desuden skulle vi ikke have hvalpe på hende, og så er der selvfølgelig også den nedsatte risiko for livmoderkræft og kræft i brystkirtlerne. Så det var egentlig bare et spørgsmål om tid, inden vi fik det gjort.

 

 

Får vi en tæve igen på et tidspunkt, bliver denne også steriliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik min første tæve steriliseret, da hun havde det meget hårdt i løbetiderne. Hun samlede aldrig hvalpe, men lagde mælk ned, var pivet og alment deprimeret og ked af det. Efter at hun blev steriliseret blev hun igen sit glade jeg, og det var helt klart det bedste jeg nogensinde gjort for hende.

 

Det kunne måske være en idé at lige lade hende få den 3. løbetid med, og se om det ændrer sig - selv om det næppe er sandsynligt, da de her problemer næsten altid kun bli'r værre og værre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil ikke anbefale at vente på den næste løbetid. Det gjorde vi nemlig, og der var NADA forskel.

Jeg har ikke ét sekund fortrudt! Selvom det er mindre end en månede siden, så er Eris bare den gode gamle hund, som hun altid har været. :lun:

Appetitten er blevet meget bedre, uden at hun voldæder. Jeg er fuldstændig forbavset over, at min lille småtspisende hund kan spise 240 gram kød om dagen!

Hun har fået mere energi og er bare altid glad i låget. :lun:

Ingen kræft, livmoderbetændelse, ingen kraftig fældning, ingen stress og uro!

Det kan KUN anbefales!

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna nåede at få 4 løbetider og 5 falske drægtigheder. Hun var aldrig højløbsk, var deprimeret både i løbetiden og den falske drægtighed. Og da hun efter 3. løbetid fik 2 falske drægtigheder (løbetid i august, 1. falske drægtighed i oktober og nr 2 i december), så valgte jeg at sterilisere hende. Men så nåede vi lige at få 4. løbetid og endnu en falsk drægtighed med

 

Jeg har ikke fortrudt en eneste gang. Hun blev steriliseret i sommeren 2006, og her i sommers (2012) blev hun lidt inkontinent, vi ved dog ikke om det skyldes alder (hun bliver 10 i april), eller den falske drægtighed eller en kombi af de to. Men hun får medicin (0,55 ml hver 2. dag) og det virker fint. Hun har ingen problemer, selvom hun er alene i 10 timer hver dag

 

Og sådan som din hund reagerer, ville jeg slet ikke tøve, men få bestilt en tid:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi overvejer meget kraftigt at få Molly steriliseret!

 

Hun har det virkelig svært i hendes nu 2. Løbetid, den er meget værre end den sidste.

 

Hun piver dagen lang og er kun i ro når hun er helt tæt på mig. Hun sover nærmest ikke, normalt sover hun sådan normalt og tager en del lure i løbet af dagen. Hun har ikke engang ro til at spise selv det lækreste tyggeben.

 

Det værste er hendes piveri. Hun virker som om hun vil have hjælp, men vi kan jo ikke gøre noget for hende.. Normalt er hun en meget "snakkende" hund som jeg kan føre lange samtaler med og hun "spørger" ofte om diverse ting. I løbetiden kan hun kun pive og måske er det ekstra slemt for hende fordi vi jo ikke lige kan forstå/hjælpe hende.

 

Molly er meget knyttet til mig, nok lidt for meget.. Ved ikke om det kan gøre hendes løbetid værre? Men er jo ret svært at lave om på..

 

Hvorfor har i valgt at sterilisere og hvorfor har i valgt at lade være?

Når hun har det så svært ville jeg lade hende sterilisere - når hun bliver steriliseret får hun fjernet livmoder og æggestokke og kommer ikke mere i løbetid - det er ikke som hos mennesker hvor man kun skærer æggelederne over, men altså en mere radikal operation, samtidig undgår du risikoen for livmoderbetændelse og falsk drægtighed , du kan dog risikere at hun bliver mere madglad , men det kan man jo styre og at hun som ældre kan blive inkontinent pga hormonmangel - men det kan let behandles medicinsk , min tæve fik 1 pille om ugen , det kurerede det helt , hun blev steriliseret på grund af livmoderbetændelse .
Link til indlæg
Del på andre sites

Når hun har det så svært ville jeg lade hende sterilisere - når hun bliver steriliseret får hun fjernet livmoder og æggestokke og kommer ikke mere i løbetid - det er ikke som hos mennesker hvor man kun skærer æggelederne over, men altså en mere radikal operation, samtidig undgår du risikoen for livmoderbetændelse og falsk drægtighed , du kan dog risikere at hun bliver mere madglad , men det kan man jo styre og at hun som ældre kan blive inkontinent pga hormonmangel - men det kan let behandles medicinsk , min tæve fik 1 pille om ugen , det kurerede det helt , hun blev steriliseret på grund af livmoderbetændelse .

 

Det er min opfattelse at de fleste dyrlæger idag kun fjerner æggestokkene.

 

Den dyrlæge vi fik det gjort hos, forklarede at de tjekker livmoderen, og at de kun fjerner den hvis den er betændt.

 

Det er jo en noget større operation at få fjernet det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Det er min opfattelse at de fleste dyrlæger idag kun fjerner æggestokkene.

 

Den dyrlæge vi fik det gjort hos, forklarede at de tjekker livmoderen, og at de kun fjerner den hvis den er betændt.

 

Det er jo en noget større operation at få fjernet det hele.

 

Det er nu meget forskelligt. Jeg har forhørt mig hos dyrlægerne her i området, fordi jeg gerne vil have sterilliseret Gaia. Og det er ikke engang dem alle der kan udføre kikkertoperationen (hvor de kun fjerner æggestokke) eller anbefaler at man gør det.

Jeg har ikke fået det frarådet nogen steder, men enkelte anbefaler at fjerne det hele, pga manglende erfaring med kun at fjerne æggestokke på længere sigt. Det er jo forholdsvist nyt, og derfor er der knapt så mange erfaringer med hvordan effekten er på længere sigt (er risikoen for brystkræft lige nedsat med den ene metode som med den anden osv)

 

Men det er rigtigt at det er en langt mindre operation, og derfor bestemt værd at overveje. Men den gammeldaws måde bliver altså fortsat anvendt mange steder, ligesom en del dyrlæger udfører begge dele altefter hundeejers ønske

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu meget forskelligt. Jeg har forhørt mig hos dyrlægerne her i området, fordi jeg gerne vil have sterilliseret Gaia. Og det er ikke engang dem alle der kan udføre kikkertoperationen (hvor de kun fjerner æggestokke) eller anbefaler at man gør det.

Jeg har ikke fået det frarådet nogen steder, men enkelte anbefaler at fjerne det hele, pga manglende erfaring med kun at fjerne æggestokke på længere sigt. Det er jo forholdsvist nyt, og derfor er der knapt så mange erfaringer med hvordan effekten er på længere sigt (er risikoen for brystkræft lige nedsat med den ene metode som med den anden osv)

 

Men det er rigtigt at det er en langt mindre operation, og derfor bestemt værd at overveje. Men den gammeldaws måde bliver altså fortsat anvendt mange steder, ligesom en del dyrlæger udfører begge dele altefter hundeejers ønske

 

Ninja fik ikke kikkertoperationen, og vil vove at påstå at hun fik ligeså mange sting, som hvis de også havde bortopereret livmoderen. Det jeg snakker om er, at det er en mere voldsom og omfattende operation at gå ind og fjerne livmoderen. Altså måske tager det lidt længere tid før hunden er helt frisk igen.

 

Jeg synes det er mere og mere udbredt at man nøjes med at fjerne æggestokkene, men det kan da godt være det mest er herinde i København?

 

 

Jeg ville prøve at få hende afbalanceret gennem alternativ behandling og ændring i aktivering mv. før jeg fik hende steriliseret.

 

Sterilisation er endgyldig og kan have nogle uønskede bivirkninger.

 

Jeg er nysgerrig, hvilke bivirkninger tænker du på? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik Ascha steriliseret da hun var 4 år gammel og det skulle jeg have gjort tidligere. Hendes første løbetid kom da hun var 5½ mdr. gammel og hun gik i løbetid hver 5. måned. Hanhundene var vilde med hende HELE tiden og hun blev faktisk utilpas ved at skulle møde andre hunde, for hvis det var en hanhund var det jo sikkert at han hoppede på hende. Hun blev også apatisk, pivende og frygtelig morsyg i flere uger når hun var falsk drægtig. Efter at hun blev opereret blev hun glad og imødekommende og hanhundene holdt op med at være så interesserede i hende. Den eneste ændring var pelsen der blev lang og der kom mere underuld og så at hun blev langt bedre til at sige fra.

 

Shandie havde jeg faktisk besluttet mig for at sterilisere men nu er jeg kommet til at vakle lidt. Jeg synes hun er frygtelig barnlig efter sin alder, hun er heller ikke gået i løb endnu og det der betyder mere,.. hanhundene kan lade hende være. Faktisk har jeg kun set en enkelt på ryggen af hende indtil videre, efter at hun ikke lugter af hvalp længere, så det er jo hamrende dejligt. Måske er jeg heldig at der også går lang tid imellem løbetiderne og så skal man også huske på, at selvom man reducerer risikoen for cancer og underlivsbetændelse, så er østrogen (mener jeg det er) med til at forøge livslængden og den produktion vil jo afbrydes ved en sterilisering.

 

Til Eris: Du skal lige regne med at du ikke ser de endelige pelsforandringer før hunden har haft min. 1 fældning, så der kan gå op til et år før man kan se hvor meget pelsen har taget skade af det. På din hund vil der sikkert komme nogle af disse små lyse totter filtret underuld som jeg simpelthen elsker at rykke af. :slem: Det kan ligefrem klø i mine fingre når jeg ser de små totter på, ofte er det schæferhunde, men labber og korthårede spidshunde kan også have dem og Thailo fik dem også det sidste år han levede. Lad os bare sige at han var pænt irriteret over min fascination. :lol:

 

Til Ts: ingen kan fortælle dig hvad du skal gøre, for det er din hund og dig der kender hende, men jeg tør godt sige at det ikke bliver bedre fra løbetid til løbetid. Du kan selvfølgelig forsøge med det alternative, som Ninjamor foreslår, jeg var hele møllen igennem og må desværre sige at det ikke havde nogen virkning. Men det kan det jo have på din hund. :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, jeg glemte lige en ting. Hvis man vælger at sterilisere sin tæve er penge til en hormonprøve (tages af skedesekret) givet godt ud. Mange dyrlæger siger det er ligegyldigt, men hvis man en enkelt gang har mødt en tæve der er blevet steriliseret på et forkert tidspunkt i hendes cyklus,... så er det fanemig ikke så ligegyldigt længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Ninja fik ikke kikkertoperationen, og vil vove at påstå at hun fik ligeså mange sting, som hvis de også havde bortopereret livmoderen. Det jeg snakker om er, at det er en mere voldsom og omfattende operation at gå ind og fjerne livmoderen. Altså måske tager det lidt længere tid før hunden er helt frisk igen.

 

Jeg synes det er mere og mere udbredt at man nøjes med at fjerne æggestokkene, men det kan da godt være det mest er herinde i København?

 

 

Kikkertoperationen er jo netop den hvor man kun fjerner æggestokke. Så hvis din hund er blevet skåret mere i end det, er du så sikker på den ikke fik fjernet det hele?

Sidstnævnte har været standard i mange mange år, og er stadig ganske udbredt. At nøjes med æggestokkene er forholdsvist nyt. Det smarte ved kun at fjerne æggestokke, synes jeg jo er at det netop kan gøres med kun 3 små huller, og så er hunden ret hurtig frisk igen. (og nej, er ikke nået til nærmere undersøgelser om + og - udover hvad jeg fik ud af at forhøre mig hos forskellige dyrlæger, så måske er der osse andre fordele/ulemper)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Hov, jeg glemte lige en ting. Hvis man vælger at sterilisere sin tæve er penge til en hormonprøve (tages af skedesekret) givet godt ud. Mange dyrlæger siger det er ligegyldigt, men hvis man en enkelt gang har mødt en tæve der er blevet steriliseret på et forkert tidspunkt i hendes cyklus,... så er det fanemig ikke så ligegyldigt længere.

 

Mig bekendt behøver tidspunktet nu ikke være SÅ præcist udvalgt. Vi har og har haft en del sterilliserde tæver i nærmeste familie, og ingen har fået bivirkninger udover hvad man kan forvente (nedsat stofskifte, øget produktion af underuld), uanset hvornår de så er blevet sterilliseret.

Det jeg fik ud af at snakke med række dyrlæger om sterillisation, var såmænd osse blot at de ikke gerne gør det i eller tæt på løbetid, og det skyldes ikke noget mentalt, men simpelthen et hensyn til blodkarene (større risiko for blødninger)

 

Jeg har hørt den ganske ofte den her med at det er SÅ vigtigt fordi tæven ellers nærmest er lige til at trække ud bagved og skyde. Men i praksis har jeg ikke oplevet adfærd der kunne tilskrives tidspunktet for sterillisationen

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange spændende svar. Hvis hun skal steriliseres så skal det hele væk. Ellers kan jeg ikke helt se meningen med det :hmm:

 

Noget andet vi har tænkt på. Hænger en evt. Sterilisation sammen med den psykiske modning? Molly er bare slet ikke voksen på nogen måde endnu... Hun er stadig meget hvalpet i sin opførelse :-D Altså ikke sådan helt lille hvalp opførelse, men bare ikke sådan voksenagtig.. Hvis en sterilisation stopper det hele, så er det nok bedst at vente 1 eller 2 gange, hvis hun altså nogen sinde bliver rigtig voksen :blink:

 

Jeg ville prøve at få hende afbalanceret gennem alternativ behandling og ændring i aktivering mv. før jeg fik hende steriliseret.

 

Sterilisation er endgyldig og kan have nogle uønskede bivirkninger.

 

Hvad for noget tænker du på jeg kam gøre? Lyder spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det mon også hende, du skriver om i tråden, hvor hun ikke tager på? For så hjælper en sterilisation også på det ;-)

 

Buller er stadig meget hvalpet, mens Petrine blev voksen (efter sterilisation), mine blev fikset bare fordi jeg synes det er 'det eneste rigtige', ikke fordi jeg ikke kunne holde dem ud (Petrine var dog sindsyg og i løb 4 gange om året = meget belastende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg overvejer det på min Golden Retriever som er 3,5 år. Hun bliver lidt pjevset lige op til løbetiden, men ellers syntes jeg ikke hun er det. Dog blev hun sidst falsk drægtig, hun piv om natten fordi hun ville ind i sin kurv og grave:???:.

Det er også lidt træls med løbetid når man er til konkurrence med hende, jeg syntes det er synd hun skal sidde i bilen eller i et telt langt væk fra alle andre hunde i den periode, da hun elsker alle andre hunde og det at være med og opleve en masse.

Her er det så jeg vil spørge jer andre, hvordan er oprationen gået? Hvor længe var hunden syg / påvirket af det? Ja jeg er en pyllret hundemor, og syntes det er synd hun skal under kniven:cry:. Så jeg kunne tænke mig at høre jeres erfaringer.

Link til indlæg
Del på andre sites

LOL Ascha! :lol:

Hun har allerede de uldtotter! :evil:

Du er velkommen til at kigge forbi og plukke hende :slem:

Har aldrig set Eris pels være vokset fuldt ud. :vedikke:

Hun fældede normalt 2-3 gange om året. Stressfældede under løbetid og smed ALT underuld, når hun var falsk drægtig. Det tager SÅ lang tid for hende at få pels, efter hun har smidt alt underuld :evil:

Hver gang hun blev tykpelset og pæn, så røg det væk igen..

Så DERFOR glæder jeg mig til at se, hvordan hun virkelig skal se ud :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

LOL Ascha! :lol:

Hun har allerede de uldtotter! :evil:

Du er velkommen til at kigge forbi og plukke hende :slem:

Har aldrig set Eris pels være vokset fuldt ud. :vedikke:

Hun fældede normalt 2-3 gange om året. Stressfældede under løbetid og smed ALT underuld, når hun var falsk drægtig. Det tager SÅ lang tid for hende at få pels, efter hun har smidt alt underuld :evil:

Hver gang hun blev tykpelset og pæn, så røg det væk igen..

Så DERFOR glæder jeg mig til at se, hvordan hun virkelig skal se ud :-D

 

Pas på med hvad du siger, for jeg bliver aldrig træt af det og hvis Eris i forvejen ikke har så meget pels, ender du med at skulle gå tur med en japansk nøgenhund.

 

Men hvis hun ikke er så pelset, så kan det jo være at problemet ikke bliver så stort. Min tæve havde ret meget pels, af en flatter at være, og da hun blev steriliseret (og hvis jeg missede en aftale hos trimmeren) kom hun til at ligne en newfoundland.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kikkertoperationen er jo netop den hvor man kun fjerner æggestokke. Så hvis din hund er blevet skåret mere i end det, er du så sikker på den ikke fik fjernet det hele?

Sidstnævnte har været standard i mange mange år, og er stadig ganske udbredt. At nøjes med æggestokkene er forholdsvist nyt. Det smarte ved kun at fjerne æggestokke, synes jeg jo er at det netop kan gøres med kun 3 små huller, og så er hunden ret hurtig frisk igen. (og nej, er ikke nået til nærmere undersøgelser om + og - udover hvad jeg fik ud af at forhøre mig hos forskellige dyrlæger, så måske er der osse andre fordele/ulemper)

 

Ja, jeg er sikker på at de lod livmoderen være :-)

 

Dyrlægen forklarede os at de ikke så nogen grund til at rykke en sund livmoder ud af hunden, netop pga. at det blev en mere omfattende operation. Hun fortalte os at livmoderen havde set sund og rask ud, og at hun derfor havde nøjedes med æggestokkene, da hun ringede for at fortælle at operationen var vel overstået.

 

Du må ikke hænge mig op på det er, men umiddelbart tænker jeg at hormonerne går fra æggestokkene og til livmoderen. Hvis æggestokkene fjernes føres der ikke længere hormoner til livmoderen, så risikoen for alle de sygdomme der nu er bliver minimeret en del.

 

Kikkertoperationen er en helt 3. form for operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...