Hop til indhold

Leg eller ej?


Kaya & Mette
 Share

Recommended Posts

Kaya bliver af og til luftet sammen med en bearded collie. De leger meget forskelligt, men det har gået fint. Collien hyrder en smule, men ikke overdevet. Og Kaya vil gerne løbe og bryde. Der har kun været en smule lyd på, ikke ret meget overhovedet.

 

Collien er en tæve på 4-5 år, Kaya er nu 1,5 år. Ingen af dem er steriliseret.

 

Vi var afsted sammen i eftermiddags, for første gang i over en måned. I dag var det som om bissen blev skruet på. Kaya har pludselig masser af lyd, knurrer og gør, og hun forstærker dette når collien prøver at tage kontakt til os eller sine egne mennesker. Collien hyrder i højere grad end hun plejer. Og de snapper efter hinanden, dog uden at det ser ud som om de vil bide. Det er som om deres adfærd er skruet en tand op.

 

Hele tiden logrer de med halerne, har ørene fremme og de tager kontakt til hinanden. Men jeg er simpelthen usikker på om de er sure eller om de bare leger mere voldsomt end normalt? Det ender med at Kaya får væltet collien rundt og er oven på hende, her griber min kæreste ind og stopper det og de får snor på. Men de viser stadig at de gerne vil hinanden.

 

Jeg er lidt på herrens mark, og kan ikke tolke adfærden. Ville I prøve at lade dem gå sammen igen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså..... jeg ved ikke lige med det her med den meget forskellige legestil, det har jeg ikke super meget erfaring med. Men generelt plejer hunde der er fremmede for hinanden at begrænse brugen af lyd. Larmende leg ser (hører) jeg oftest mellem hunde der føler sig sikre på hinanden, og i takt med at denne sikkerhed opbygges bliver legen osse mange gange mere fysisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Cookie og hendes bedste veninde legede, så foregik det med skrig og gøen og knurren og vilde spurteture og hoppen ovenpå hinanden og masser af lege-bid. Vi kunne tit høre deres tænder klapre sammen og det lød og lignede noget voldsomt halløj. Men altid var de begge overglade og elskede hinanden højt. Jo bedre Cookie kender den anden hund, jo mere vild og højlydt er hun.. det er nok op til jer selv at vurdere om de to bare svingede kanongodt sammen eller om de havde problemer med at tyde hinanden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Vi har aftalt at prøve igen i morgen. Jeg hælder også mest til at det "bare" er vild leg.

 

Det kommer bag på mig hvor lidt jeg egentligt kender min egen hund i denne slags situationer, og jeg bryder mig ikke om at jeg ikke kan læse hende, som jeg normalt kan når det bare er os, eller når hun leger løbe/bryde leg med sine andre hunde

 

Kan nogen fortælle mig hvornår man skal gribe ind? Altså, er der nogle tegn man kan kigge efter, før det er for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa er ikke en vildbasse, men vil gerne lege med alle. Kommer løbende i hvalpe buk og byder op til leg. På vores tur møder vi nogle gange Fie. Fie ligner lidt en puddel og er ca. 1 1/2 år. Når hun leger med andre er der meget lyd på, både knurren, gøen og snappen. Når Rosa kommer virker det pludseligt mere aggressivt. Fie fare lige i ansigtet på Rosa og hendes lyde ændre sig og lyder direkte aggressivt , tænderne bliver mere tydlige og jeg kan høre gebisset klappe. Rosa virker klart bange. Jeg tager derfor Rosa i snor når vi ser Fie. Fie er aldrig i snor. Var meget tæt på at komme op og skændes med Fies mor da jeg bad hende om at få styr på sin hund så hun ikke angriber Rosa. Fie kommer op i armene på sin mor hvorfra hun sidder og skælder hele verdenen ud. Hun er bare glad siger Fies mor, hun logre jo med halen...... Kan se på de andre at de også syntes at Fie overreagere.

Jeg er ikke en sart overpylret hundeejer. Hunde er nød til at lære hundesprog, både det dårlige og det gode men det betyder ikke at man skal moppes og angribes...... Kan mærke på mig selv at, hvis den lille hvide uldtot angriber Rosa når hun er i snor, så kan hun logre nok så fint......��

syntes hundesprog kan være svært både for hvalpe og hvalpe ejere. En ting er kommunikationen mellem hundene, men de grænser vi som hundeejer har er bestemt også en udfordring.

UNDSKYLD!!!!!!! Er bare lige kommet hjem fra aftentur med Rosa, hvor vi mødte Fie og havde lige en masse indestængt vrede ( man sparker jo ikke til andre hunde, men GUD jeg ville ønske jeg havde et stort og skræmmende VOV gemt i mig ) :vuf:

krydser fingre for at jeres vuffer finder ud af at tale samme sprog. Det er nu bedst med nogle faste legekammerater.:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa er ikke en vildbasse, men vil gerne lege med alle. Kommer løbende i hvalpe buk og byder op til leg. På vores tur møder vi nogle gange Fie. Fie ligner lidt en puddel og er ca. 1 1/2 år. Når hun leger med andre er der meget lyd på, både knurren, gøen og snappen. Når Rosa kommer virker det pludseligt mere aggressivt. Fie fare lige i ansigtet på Rosa og hendes lyde ændre sig og lyder direkte aggressivt , tænderne bliver mere tydlige og jeg kan høre gebisset klappe. Rosa virker klart bange. Jeg tager derfor Rosa i snor når vi ser Fie. Fie er aldrig i snor. Var meget tæt på at komme op og skændes med Fies mor da jeg bad hende om at få styr på sin hund så hun ikke angriber Rosa. Fie kommer op i armene på sin mor hvorfra hun sidder og skælder hele verdenen ud. Hun er bare glad siger Fies mor, hun logre jo med halen...... Kan se på de andre at de også syntes at Fie overreagere.

Jeg er ikke en sart overpylret hundeejer. Hunde er nød til at lære hundesprog, både det dårlige og det gode men det betyder ikke at man skal moppes og angribes...... Kan mærke på mig selv at, hvis den lille hvide uldtot angriber Rosa når hun er i snor, så kan hun logre nok så fint......��

syntes hundesprog kan være svært både for hvalpe og hvalpe ejere. En ting er kommunikationen mellem hundene, men de grænser vi som hundeejer har er bestemt også en udfordring.

UNDSKYLD!!!!!!! Er bare lige kommet hjem fra aftentur med Rosa, hvor vi mødte Fie og havde lige en masse indestængt vrede ( man sparker jo ikke til andre hunde, men GUD jeg ville ønske jeg havde et stort og skræmmende VOV gemt i mig ) :vuf:

krydser fingre for at jeres vuffer finder ud af at tale samme sprog. Det er nu bedst med nogle faste legekammerater.:lun:

 

 

Æv en dum tur :shock: håber du finder dit indre VOV og at Fies mor åbner øjnene op.

 

Heldigvis er vi ret enige med colliens ejere. Ingen af os kan helt tolke situationen, men vi er enige om at prøve igen. De siger at collien plejer at trække sig hvis det bliver for meget, men det gør hun ikke med Kaya, også selvom Kaya bodyslammer hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar. Vi har aftalt at prøve igen i morgen. Jeg hælder også mest til at det "bare" er vild leg.

 

Det kommer bag på mig hvor lidt jeg egentligt kender min egen hund i denne slags situationer, og jeg bryder mig ikke om at jeg ikke kan læse hende, som jeg normalt kan når det bare er os, eller når hun leger løbe/bryde leg med sine andre hunde

 

Kan nogen fortælle mig hvornår man skal gribe ind? Altså, er der nogle tegn man kan kigge efter, før det er for sent.

 

Det er ikke til at vide hvad der sker, når man ikke selv var der, men det har været en lang adskillelse for en unghund som udvikler sig fra dag til dag. Lange adskillelser hos hunde af samme køn kan være noget rigtigt møg, idet balancen mellem dem derved neutraliseres og de skal starte på ny med at finde en balance.

 

Det kan sagten have været leg.

 

Hunde som er trygge ved hinanden kan tillade sig at lege voldsommere end hunde som ikke er trygge ved hinanden. Sidstnævnte vil ikke risikere, der opstår konflikter eller tvivl om hensigten og sikkert derfor er legen mere lydløs og med større synlige signaler end hos hunde i tryghed.

 

Teoretisk set ud fra disse faktorer er det bare vild leg.

Jeg er bare ikke overbevist, idet Kaya ikke ville tillade collien at komme hen til jer, at hun vælter den om og den hyrder voldsommere end før. Dette tyder på at de vil have en afgørelse af, hvor de hver især står overfor hinanden oven på adskillelsen.

 

Ud fra din beskrivelse ville jeg lade dem mødes igen og meget gerne dagligt et stykke tid, så balancen genoprettes. Derefter ville jeg lade dem mødes ofte for at holde balancen ved lige.

 

Jeg ville bryde ind idet min hund viste den ikke ville tillade en anden hund at komme hen til mig. Det er ikke min hunds job, men det viser at Kaya er blevet mere ressourcebevidst og dette ville jeg arbejde på med afledning, ro og myndighed. Ro og myndighed ændrer ikke hendes følelse i situationen, men lader hende lære at hun ikke skal styre situationen.

Afledning og positive oplevelser kan lære hende at hun ikke behøver konkurrere om dig.

Omvendt er dette sikkert bare et symptom på en forrykket balance mellem dem og ikke et problem i sig selv.

 

Når Kaya ikke vil lade collien komme til sine mennesker ville jeg kort og kontant stoppe hende ved at hente hende.

 

Alt i alt sidder jeg og bliver mere og mere overbevist om, at det er den ændrede balance mellem dem pga. adskillelsen, der giver sig udtryk i adfærden, så hvis I vil have at tøserne skal mødes og have det godt med hinanden vil jeg som tidligere nævnt foreslå regelmæssige møder og gerne i varighed af minimum ½ - 3/4 time, så de damer når hele vejen rundt i deres adfærd.

Det var sådan jeg selv ville gribe det an :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville lade dem fortsætte med at mødes og lege , nogle af mine hunde har også haft utroligt meget lyd på når de har leget - men TRO mig , hvis de kommer op at slås , er du ikke i tvivl , det lyder helt anderledes ! Da du jo selvfølgelig kender din hund vil du også kune se forskel på hendes attitude når det går galt - det kan jeg ialtfald på Tot , han ligeso stivner - og så er det bare om at få fat i ham før det går galt ! jeg kan ikke forklare det anderledes , men håber det giver mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for input og forslag.

 

Tur nr. 2 blev desværre ikke til noget, da vejret blev super dårligt. Men jeg tror vi prøver igen denne weekend.

 

Vi mødes som regel så ofte vi kan, men pga. geografi osv. kan det desværre kun være sporadisk. Så hvis det ikke går godt næste gang, må vi overveje om vi bare helt skal stoppe det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...