Hop til indhold

Stjæler slik fra børn


Trinek
 Share

Recommended Posts

Gør hun nu ikke, men hun stjæler mad.

 

Hvis mine børn sidder i sofaen hopper hun op og hugger boller, pølsehorn osv fra mine børn.

Som regel er vi der og så forhindrer vi hende i at gøre det, men det hænder altså at det sker, når vi ikke kigger.

Generelt er hun mad søgende og tiggende når vi spiser, men hopper ikke op, eller forsøger at stjæle. Det er altså kun i sofaen hun gør det og kun når vi, et kort øjeblik ikke er til stede.

 

Vi vil rigtig gerne stoppe adfærden, men er lidt i tvivl om hvordan vi griber det an.

Vi har overvejet at forbyde hende at komme i sofaen, med mindre vi giver lov, men allerhelst så jeg at hun lærte at styre sine impulser. Altså at hun lærte at tigge på afstand.

Børnene har heller ikke slagkraft eller respekt nok til at kunne kontrollere hendes adfærd, så det er noget vi skal have indlært. Men hvordan:vedikke:

 

Hilfe bitte:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

(null)

Jeg ville bevæbne mig med en klikker og noget rigtig godt guf, unger i sofa med mad stå lidt på afstand og klik og beløn hund for at se på børn, øg afstand langsomt så hunden er hos børnene du i køkkendør så hunden ved klik skal forlade børn for at få belønning, husk at guf skal være bedre end det børn har i starten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger børnene til det? Hvor gamle er de?

 

Det er nemlig umuligt at indlære noget, hvis børnene er for små til at samarbejde. Eller hvis de egentlig synes at det er vildt sjovt, når hun "kommer til" at hugge deres bolle.

 

Hvis ikke børnene samarbejder, så er eneste løsning at holde børn og hund adskilt. Indtil videre.

Når børnene bliver ældre, så går det bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad siger børnene til det? Hvor gamle er de?

 

Det er nemlig umuligt at indlære noget, hvis børnene er for små til at samarbejde. Eller hvis de egentlig synes at det er vildt sjovt, når hun "kommer til" at hugge deres bolle.

 

Hvis ikke børnene samarbejder, så er eneste løsning at holde børn og hund adskilt. Indtil videre.

Når børnene bliver ældre, så går det bedre.

 

De er 4 og 8.

Problemet er at det startede som en leg for dem. Men nu er det jo ikke sjovt mere, så nu kan vi arbejde med det.

Især den store kan hjælpe og det er nok hende der kommer til at blive figurant.

 

Men det er nok en go ide at starte som kleo foreslår. Altså med klikker og pølser og en god portion udholdenhed.:mrgreen:

hun burde kunne lære at hun ikke har frie hænder, fordi vi forlader lokalet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gør hun nu ikke, men hun stjæler mad.

 

Hvis mine børn sidder i sofaen hopper hun op og hugger boller, pølsehorn osv fra mine børn.

Som regel er vi der og så forhindrer vi hende i at gøre det, men det hænder altså at det sker, når vi ikke kigger.

Generelt er hun mad søgende og tiggende når vi spiser, men hopper ikke op, eller forsøger at stjæle. Det er altså kun i sofaen hun gør det og kun når vi, et kort øjeblik ikke er til stede.

 

Vi vil rigtig gerne stoppe adfærden, men er lidt i tvivl om hvordan vi griber det an.

Vi har overvejet at forbyde hende at komme i sofaen, med mindre vi giver lov, men allerhelst så jeg at hun lærte at styre sine impulser. Altså at hun lærte at tigge på afstand.

Børnene har heller ikke slagkraft eller respekt nok til at kunne kontrollere hendes adfærd, så det er noget vi skal have indlært. Men hvordan:vedikke:

 

Hilfe bitte:???:

Jeg forstår ikke helt... Altså, findes der hunde der IKKE gør den slags? :lol::mrgreen:

 

Arj, undskyld, jeg har ikke andet konstruktivt at bidrage med, end at I skal lære ungerne ikke at spise andre steder end ved spisebordet. Det er reglen herhjemme, både fordi ingen af os gider mad i sofa-konceptet, men særligt fordi vi har to uvorne køtere der ville nakke whatevers ungerne sad med i løbet af nul kamma dut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt... Altså, findes der hunde der IKKE gør den slags? :lol::mrgreen:

 

Arj, undskyld, jeg har ikke andet konstruktivt at bidrage med, end at I skal lære ungerne ikke at spise andre steder end ved spisebordet. Det er reglen herhjemme, både fordi ingen af os gider mad i sofa-konceptet, men særligt fordi vi har to uvorne køtere der ville nakke whatevers ungerne sad med i løbet af nul kamma dut.

 

Når jeg er hjemme spiser man ved et af de to spiseborde huset har til rådighed. Når manden er alene hjemme er der frit lejde.

Er heller ikke vild med mad i sofaen og når den nye sofa kommer, er det helt forbudt.

Indtil da, må vi prøve at kringle den. Det gør det heller ikke nemmere at hunden nærmet kun repekterer mig:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke helt... Altså, findes der hunde der IKKE gør den slags? :lol::mrgreen:

 

Arj, undskyld, jeg har ikke andet konstruktivt at bidrage med, end at I skal lære ungerne ikke at spise andre steder end ved spisebordet. Det er reglen herhjemme, både fordi ingen af os gider mad i sofa-konceptet, men særligt fordi vi har to uvorne køtere der ville nakke whatevers ungerne sad med i løbet af nul kamma dut.

 

 

Min tanke var også at det var børnene der skal opdrages, ikke hunden :lol:

 

I min verden er det "bare ærgerligt" hvis ungerne ikke kan lade være at have maden så hunden kan spise det... Selvfølgelig KAN man træne sin hund til at lade være... Men det synes jeg ikke bør være nødvendigt, for de skal slet ikke friste den i første omgang...

 

Jeg ville starte ud med at se hvad det er børnene gør forkert der indbyder hunden til at tage deres mad....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må da kunne lade sig gøre at lære hunden ikke at røre mad der er på sofabordet ( eller andre steder ) impulskontrol er vist ordet. Jeg har ikke børn -så deres opdragelse skal jeg ikke kloge mig på - og heller intet spisebord , men det er da kun en enkelt gang sket at en af mine hunde har snuppet noget på sofabordet - EN HEL stak pandekager selv om der sad en voksen lige ved siden af - det gik lynhurtigt !

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel sådan set også lige meget om børnene sidder ved bordet og spiser eller ej, for hvad hvis man er udenfor. Eller hvis det er andre børn et sted. Hunden må man prøve at lære at den ikke tager/stjæler fra børn (og andre)

Det prøver vi da med vores, for jeg gider ikke at børnebørnene ikke skulle kunne være i fred udenfor med noget spiseligt, det har jeg set for mange gange med andre hunde.

Det kan gå galt nogle gange, hvor et barn så bliver bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel sådan set også lige meget om børnene sidder ved bordet og spiser eller ej, for hvad hvis man er udenfor. Eller hvis det er andre børn et sted. Hunden må man prøve at lære at den ikke tager/stjæler fra børn (og andre)

Det prøver vi da med vores, for jeg gider ikke at børnebørnene ikke skulle kunne være i fred udenfor med noget spiseligt, det har jeg set for mange gange med andre hunde.

Det kan gå galt nogle gange, hvor et barn så bliver bidt.

Aaaah, hunde der bider børn har næppe noget at gøre med om de stjæler mad eller ej, i visse tilfælde vel nærmere tværtimod. Don't bite the hand that feeds you og alting ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er SÅ meget lettere at lære hunden reglerne fra start af, end det er at aflære den uvaner.

OM man kan aflære uvanerne, kommer helt an på hvor ihærdig man er.

Men så længe man træner, så er det ALTAFGØRENDE at hund og børn i starten er adskilt når der spises.

Senere kan man træne med et enkelt barn, nøje overvåget af en voksen.

Hunden må simpelthen aldrig nogensinde få chancen for en belønning for den uønskede adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest mener jeg du og din mand skal være enige om reglerne ellers er det som at spytte mod vinden at forsøge at ændre noget. Altså at det er ham der skal "opdrages" eller dig der skal give dig :-D

 

Mens jeg læste dit indlæg tænkte jeg, at børn skal lære at spise ved spisebordet sammen med deres forældre og ikke sidde i sofaen og gnufle (evt. mens de ser TV). Og jo, jeg har haft børn i den alder :-)

Naturligvis kan der være smuttere og hurtige løsninger ind imellem, men når det skaber et problem, er det ikke en nem løsning i sidste ende.

 

Hvis din mand er med på det kan han lukke hende ud eller tage hende i line under spisningen.

 

Vi kan sagtens klikke sådan noget væk, men hvis hun ligefrem snupper maden fra børnene uden de har givet hende lov, mener jeg det er no go opførsel og at der skal sættes grænser. Men det er bare min holdning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg er hjemme spiser man ved et af de to spiseborde huset har til rådighed. Når manden er alene hjemme er der frit lejde.

Er heller ikke vild med mad i sofaen og når den nye sofa kommer, er det helt forbudt.

Indtil da, må vi prøve at kringle den. Det gør det heller ikke nemmere at hunden nærmet kun repekterer mig:roll:

Jamen hvis ungerne skal sidde i sofaen, kunne hunden så måske lukkes væk eller bindes af imens? Hver gang hun får lov til at stjæle, bliver vejen mod projektet længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Arh at begynde at tale om at børn bliver bidt er nu nok at overdrive, men jeg vil nu helst at mine hunde ikke hugger slik fra børn, det er så usundt for dem:)

 

Hvis man har set en hund snuppe maden ud af hånden på et lille barn som sad i høj stol, (og ikke gav hunden mad), hvor det ender med en lille skrabet hånd, så vil jeg sige at der er risiko for at blive bidt. Ikke at jeg siger hunden gjorde det af en ond mening, men den ville bare have maden.

Det er ligesom et barn der giver en hest en gulerod, der er også risiko for at den får taget fingrene.

 

Hvorfor tror flere, at der nærmest menes "overfald", hvis man skriver at man kan blive bidt? En hundemund som er efter mad og et par små fingre, giver risiko for bid. Simpelt hen fordi fingrene kommer i mellem tænderne og maden.

Det kan jeg ikke se er at overdrive, når jeg skriver risiko for at blive bidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hund og barn gennem rigtig mange år, jeg har aldrig oplevet at et barn er blevet bidt, heller ikke når der var mad indblandet, de aller fleste hunde er rigtig gode til at skelne mellem barnefingre og godbidder:), nej at blive bidt er ikke en ting jeg bekymrer mig om i dette tilfælde:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hund og barn gennem rigtig mange år, jeg har aldrig oplevet at et barn er blevet bidt, heller ikke når der var mad indblandet, de aller fleste hunde er rigtig gode til at skelne mellem barnefingre og godbidder:), nej at blive bidt er ikke en ting jeg bekymrer mig om i dette tilfælde:)

Lige nøjagtigt!

 

 

Det er nu også min førstehåndsoplevelse, at normaltfungerende hunde med en veludviklet bidhæmning ikke sådan lige kommer til at bide nogen som helst

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hund og barn gennem rigtig mange år, jeg har aldrig oplevet at et barn er blevet bidt, heller ikke når der var mad indblandet, de aller fleste hunde er rigtig gode til at skelne mellem barnefingre og godbidder:), nej at blive bidt er ikke en ting jeg bekymrer mig om i dette tilfælde:)

 

Lige nøjagtigt!

 

 

Det er nu også min førstehåndsoplevelse, at normaltfungerende hunde med en veludviklet bidhæmning ikke sådan lige kommer til at bide nogen som helst

 

Det er da kun dejligt for jer.

Jeg ville ønske at jeg heller ikke havde oplevet det andet, fra en ellers meget sød, velfungerende men åbenbart meget madglad hund.

 

Det er jo ikke fordi jeg mener at hunden ville bide barnet med vilje, men fingrene var bare i vejen. Men det er da kun godt, hvis det er et enkeltstående tilfælde jeg har oplevet.

 

Det er jo også derfor at det er vigtigt at lære hunden, at man ikke bare snupper mad, men kun må tage når den får lov. Så undgår man at ellers velfungerende hunde får taget nogle fingre med i farten.

 

Og selvfølgelig også lærer børnene, hvor og hvornår og hvordan man giver hunden mad.

Redigeret af Ovamor
glemte noget
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har altså også måttet lære vores hunde at tage maden stille - ellers kom mine fingre også i vejen og så kunne hundene godt komme til at nappe i dem. Der blev ikke bidt hul, men det kan godt gøre temmelig ondt alligevel og hvis det er det der menes, så vil jeg give Ovamor lidt ret. Hunde kan godt komme til at hapse et par fingre, fordi de skal skynde sig at have fat i maden.

Men det handler nok mere om impulskontrol end så meget andet :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Min datter var 4 år, da vi fik hund. Hun måtte kun give kiks, når hunden indfriede en besked. Fx sit, indkald m.m.

 

Alm mad var og er nada at give hunden.

 

I dag 1 år efter er hunden unghund og tigger aldrig hjemme. Meeen han er en snu lille hund, han tigger hos min familie, som gerne giver 1 stk gullerod, når aftenfrugten skal serveres!

 

Mit forslag er at ungerne skal først lære, at hunden fx kun må fodres i køkkenet eller ved tricks. Hunden lære med tiden, at den ikke vinder noget ved at tigge. Ang snuppe mad fra sofabordet, gælder det vel om, at alle er med på, at det må hunden ikke. Og hvis i holder fredagshygge eller lign, så giv hunden en snack, som kan holde længe...

Link til indlæg
Del på andre sites

Først og fremmest mener jeg du og din mand skal være enige om reglerne ellers er det som at spytte mod vinden at forsøge at ændre noget. Altså at det er ham der skal "opdrages" eller dig der skal give dig :-D

 

Mens jeg læste dit indlæg tænkte jeg, at børn skal lære at spise ved spisebordet sammen med deres forældre og ikke sidde i sofaen og gnufle (evt. mens de ser TV). Og jo, jeg har haft børn i den alder :-)

Naturligvis kan der være smuttere og hurtige løsninger ind imellem, men når det skaber et problem, er det ikke en nem løsning i sidste ende.

 

Hvis din mand er med på det kan han lukke hende ud eller tage hende i line under spisningen.

 

Vi kan sagtens klikke sådan noget væk, men hvis hun ligefrem snupper maden fra børnene uden de har givet hende lov, mener jeg det er no go opførsel og at der skal sættes grænser. Men det er bare min holdning :-)

 

Har faktisk overvejet at bede ham sætte hende i bur, når de nu hygger i sofaen. Buret er vores tæppe og kurv, og hun elsker det. Det er også der hun bliver sendt hen når hun gør af gæster, skraldemænd og postbud. I denne situation ville jeg så nok bede ham lyne i.:-D Men er det en dårlig ide:hmm:

 

Jamen hvis ungerne skal sidde i sofaen, kunne hunden så måske lukkes væk eller bindes af imens? Hver gang hun får lov til at stjæle, bliver vejen mod projektet længere.

 

Jamen det tror jeg nemlig også er en løsning. Dog har hun siden jeg postede denne tråd, være uhyggeligt velopdragen og betragtet på afstand.:stupid:

 

Jeg har haft hund og barn gennem rigtig mange år, jeg har aldrig oplevet at et barn er blevet bidt, heller ikke når der var mad indblandet, de aller fleste hunde er rigtig gode til at skelne mellem barnefingre og godbidder:), nej at blive bidt er ikke en ting jeg bekymrer mig om i dette tilfælde:)

 

Hun har rimelig styr på kæberne og suger på en katteagtig måde. Er ikke bekymret for fingre. Hun er mere listetyv end rambuk tyv:mrgreen:

 

Lige nøjagtigt!

 

 

Det er nu også min førstehåndsoplevelse, at normaltfungerende hunde med en veludviklet bidhæmning ikke sådan lige kommer til at bide nogen som helst

 

Nemlig:blink:

 

Jeg har altså også måttet lære vores hunde at tage maden stille - ellers kom mine fingre også i vejen og så kunne hundene godt komme til at nappe i dem. Der blev ikke bidt hul, men det kan godt gøre temmelig ondt alligevel og hvis det er det der menes, så vil jeg give Ovamor lidt ret. Hunde kan godt komme til at hapse et par fingre, fordi de skal skynde sig at have fat i maden.

Men det handler nok mere om impulskontrol end så meget andet :hmm:

 

Og det er nok impulskontrol hun mangler. Og så er hun nærmest døv når jeg ikke er hjemme. Er dog ved at træne manden, så hun nu også reagerer på hans indkald og kommandoer. Faktisk sværere end at træne hunden. Han stoler ikke rigtig på hende. Men "klik" godbid:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...