Hop til indhold

Når lille hvalp og stor voksen leger for voldsomt


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Cajsa har overrasket mig ved at tage så godt imod lille Lulu. Cajsa har et voldsomt ressourceforsvar, og det har Mingus og katten accepteret fint, dvs. de ved godt at man skal holde sig på afstand når der måles mad op i det lille køkken eksempelvis. Cajsa brugte de første par dage på at være spændt som en flitsbue, da hun var sikker på at Lulu var ude på at stjæle alt mad, katten, hundesengene og selvfølgelig os. Det er blevet meget bedre.

 

Søndag fandt Cajsa ud af, at det der med at lege med Lulu faktisk er ret sjovt. Det er gradvist eskaleret siden da, og er nu meget voldsomt. De starter langsomt ud med at ligge og bide i hinanden, meget tilforladeligt. Til sidst kammer det dog over, og de begynder at jagte hinanden. Det duer bare ikke når man har en hund med dårlig ryg, som gerne vil have fred og ro. Cajsa vejer immervæk 28 kg.

Vi har forsøgt at adskille dem med gitter, men det kører dem bare endnu mere op og Cajsa gøer. Vi har også sat Lulu i bur, der gøer Cajsa og Lulu piber og skraber. Og jeg vil helst have buret skal være et rart sted og ikke en straf.

 

I går aftes prøvede vi at lad dem være i køkken, gang og soveværelse. Det hjalp, for der er ikke plads til at de kan tumle rundt. Det virkede også nogenlunde idag, men jeg synes egentlig det er en lidt træls løsning.

I dag har jeg så været ved dyrlægen og få noget Zylkene. Det har egentlig længe været meningen at det skulle prøves, da hun generelt stresser meget. Så nu er jeg spændt på hvad der sker.

 

Er der nogle der andre nogle andre bud på hvordan jeg kan bryde deres adfærd? Det er Cajsa der ikke kan kan finde ud af at stoppe, selvom hun er dødtræt. Lulu provokerer gerne, men er nem at aflede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis din ene hund ikke kan tåle at lege normal hundeleg, synes jeg ikke du skulle have haft hvalp :vedikke: for legen er jo en meget væsentlig del af den voksne hunds opdragelse af hvalpen og at stoppe leg hver gang den bliver vild er som at stoppe en diskussion før parterne bliver enige.

 

Hvis du kan stoppe legen "naturligt" med afledning som kan være lyd, godbidder hvis muligt eller lignende vil det være bedst. Derfra kan hundene skilles ad eksempelvis med hver deres tygge/hyggeting, så de hurtigt kommer videre. Eller Cajsa kan komme i snor til hun slapper af og ikke lægger op til leg.

 

Zylkenen forstår jeg ikke, det er angstdæmpende?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den ene hund, mener du der den hund der skal passes lidt på pga. hans ryg? Han er ikke en del af legen, fordi han ikke gider. Og Lulu er helt naturligt forsigtig omkring ham, de ligger tæt og sover og det er nogenlunde deres samvær. Han er ikke skrøbelig som sådan, men lidt stiv i ryggen pga. spondylose. Han løb agility indtil for et par uger siden, så han er ikke invalid :)

Jeg troede faktisk det var ret normalt at folkfolk ikke accepterer to hunde der vælter alting i leg indendørs? De må lege alt det de vil når de er løse udendørs.

 

Zylkene har jeg bare generelt hørt.godt om. Vores A touch behandler syntes det ville være godt til hende sammen med blomsterremedier, for at hjælpe med hendes stress i forskellige situationer. Og hvad jeg selv har læst, anbefales det også til stressende omvæltninger?

Og tak for dit svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når man har så mange hunde, burde man så ikke bare acceptere at de fylder overalt? Jeg har 1 hund, og der er ikke noget i hundehøjde som ikke må gå i stykker eller blive beskidt. Det lyder som i har et lille hus hvor 3 hunde måske er i overkanten?

Hvis den der ikke kan tåle legen alligvel ikke er med i legen, hvor ligger problemet så? Så længe de to hunde leger og har en fest synes jeg de skal have lov. Jeg kunne forestille mig at de ville blive frusterede over ikke at måtte lege sammen og at det kun ville gøre tingene værre. Du har jo beskrevet hvordan det går når du adskiller dem og det lyder ikke som en god løsning.

Hunde fylder og leger og gøer og fiser og farer rundt.. og det skal de jo have lov til. Vi kan ikke sende dem hen i et hjørne og lege med en stump tøjdyr.

Hvorfor synes du de leger for vildt? Skader de hinanden, eller passer det bare ikke ind?

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den ene hund, mener du der den hund der skal passes lidt på pga. hans ryg? Han er ikke en del af legen, fordi han ikke gider. Og Lulu er helt naturligt forsigtig omkring ham, de ligger tæt og sover og det er nogenlunde deres samvær. Han er ikke skrøbelig som sådan, men lidt stiv i ryggen pga. spondylose. Han løb agility indtil for et par uger siden, så han er ikke invalid :)

Jeg troede faktisk det var ret normalt at folkfolk ikke accepterer to hunde der vælter alting i leg indendørs? De må lege alt det de vil når de er løse udendørs.

 

Zylkene har jeg bare generelt hørt.godt om. Vores A touch behandler syntes det ville være godt til hende sammen med blomsterremedier, for at hjælpe med hendes stress i forskellige situationer. Og hvad jeg selv har læst, anbefales det også til stressende omvæltninger?

Og tak for dit svar :)

 

Jamen så har jeg misforstået hvem der er hvem.

 

Den afledningsmodel jeg har beskrevet kan vel bruges alligevel?

 

Du har ret i at f.eks. jeg ikke vil have vild leg inde, vild som i at hundene stormer rundt og vælter alt g hopper op og ned fra møblerne:-)

Når mine hunde har begyndt på dette er de blevet lukket ud og har ret hurtigt forstået at løbeleg skal foregå udenfor

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også lidt i tvivl her. Hvis hunden med den dårlige ryg alligevel ikke deltager i legen, så kan jeg ikke helt se problemet.

 

Altså selvfølgelig skal de ikke farer rundt i huset, men så kan du jo lukke dem ud i haven?

 

Vores må tumle alt det de vil indenfor, men løbelege foregår udenfor. (Vores har så ikke helt forstået det endnu :lol: )

 

Du har helt ret i at Zylkene også anbefales til stressede hunde, vel og mærke hvor stressen er opstået af noget angstbetinget. Ikke bare hvis det er en hund der let bliver overgearet/stresset af stemningen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har også bare lukket mine udenfor. Men det skal man selvfølgelig også lige passe på med mens hvalpene er små, jeg var i hvert fald med ude HVER gang de legede, for at sikre mig at Egon ikke blev for vild - det sker jo hvis det bare er sjov med sjov på.

 

Og ellers må mine gerne lege indenfor, men de gør det egentlig ikke så meget. Mest lidt fredelig huggen med tænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg havde helt overset, at du har fået löwchen, er hun blevet præsenteret?

 

når indendørs leg kammer over herhjemme, og vi ikke har mulighed for at lade hundene komme ud og krutte af, så er der simpelthen tvangsro. faktisk er det oftest halfdan, der ikke kan finde ud af at stoppe igen (f.eks. da vi havde besøg af tweesas wasabi-hvalp) - så kommer han simpelthen på skødet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når man har så mange hunde, burde man så ikke bare acceptere at de fylder overalt? Jeg har 1 hund, og der er ikke noget i hundehøjde som ikke må gå i stykker eller blive beskidt. Det lyder som i har et lille hus hvor 3 hunde måske er i overkanten?

Hvis den der ikke kan tåle legen alligvel ikke er med i legen, hvor ligger problemet så? Så længe de to hunde leger og har en fest synes jeg de skal have lov. Jeg kunne forestille mig at de ville blive frusterede over ikke at måtte lege sammen og at det kun ville gøre tingene værre. Du har jo beskrevet hvordan det går når du adskiller dem og det lyder ikke som en god løsning.

Hunde fylder og leger og gøer og fiser og farer rundt.. og det skal de jo have lov til. Vi kan ikke sende dem hen i et hjørne og lege med en stump tøjdyr.

Hvorfor synes du de leger for vildt? Skader de hinanden, eller passer det bare ikke ind?

Jeg ved godt at man hurtigt kan blive lidt forudindtaget her på HF. Men jeg synes man bør stræbe efter ikke at læse en hel masse ind i et indlæg, men i stedet spørge ind til det, hvis man er i tvivl. Du er meget hurtig til at konkludere at jeg ikke accepterer at tre hunde fylder, at jeg har for lidt plads til tre hunde og at jeg generelt er en sippet person, der mest har hund for at de skal ligge i sofaen og se søde og pæne ud og lege stille. Det er ret mange forudindtagelser på relativt få linier :-D

 

Hvis du i stedet havde stillet et par opklarende spørgsmål, såsom hvorfor jeg ikke vil have at de leger vildt (som jeg egentlig troede overskriften med stor voksen og lille hvalp indikerede) ville du have opdaget, at min bekymring går på om de kommer til skade. Især den store går helt amok og brager ind i vægge og møbler med fuld kraft. Hun formår ikke at stoppe, selvom hun er dødtræt, men bliver vildere og vildere. Lidt sjovt, for folk plejer at komme op ad stolene når det drejer sig om hunde der stresser op over kast med eks. bold.

Håber jeg har forklaret mig lidt bedre med dette indlæg. Jeg bevæger mig normalt primært i træningsforummet, så jeg tager det nok lidt for givet at andre ved lidt om mig :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Oog, hvis man har en hund med dårlig ryg og en hund der føler behov for at forsvare sit og oveni købet stresser... Hvorfor anskaffede du dig så en hvalp?

 

Hunden med dårlig er ryg er måske lidt en overdrivelse fra min side. Han har spondylose og er de sidste par uger begyndt at vise en smule stivhed i ryggen. Men han har aldrig gidet lege med andre hunde, og det respekterer Lulu fint. Det er primært Cajsas amok-løb der er problemet.

Jeg kender mange hunde der har ressourceforsvar. Min anden hund og min kat har levet fint med det i mange år, det er vel "bare" et spørgsmål om at den nye hund lærer at holde afstand. Det er bl.a. også derfor jeg har valgt en race der er forholdsvis blid i temperamentet. Jeg har ikke bare hovedløst anskaffet mig en hvalp, der har skam været mange overvejelser :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brug for hjælp til at fatte hvor mange hunde der er tale om og hvem der lider af hvad. Ikke alle ved hvad andre brugeres hunde hedder og hvad de evt. fejler ;-)

:mrgreen:

 

Der er tre hunde; Mingus på 6, Cajsa på snart 5 og Lulu på 3 mdr. Mingus har en lidt stiv ryg pga. spondylose, men har aldrig været interesseret i at lege med andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan de afledes med noget beskæftigelse eller simpelthen blive lukket ud i haven hver gang de leger vildt?

 

Og så skal de lære at være adskildt på et tidspunkt hvor de ikke er i lege stemning.

 

Det havde jeg slet ikke tænkt på, tak :-D

 

Cajsa er svær at aflede. Lulu kan sagtens afledes med legetøj, men Cajsa bliver ved.

 

Jeg har ikke have, så det er ikke en mulighed.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg havde helt overset, at du har fået löwchen, er hun blevet præsenteret?

 

når indendørs leg kammer over herhjemme, og vi ikke har mulighed for at lade hundene komme ud og krutte af, så er der simpelthen tvangsro. faktisk er det oftest halfdan, der ikke kan finde ud af at stoppe igen (f.eks. da vi havde besøg af tweesas wasabi-hvalp) - så kommer han simpelthen på skødet.

 

Nej, hun er ikke blevet præsenteret endnu, jeg er lidt langsom i optrækket :genert:

 

Jeg ville gerne tage Cajsa på skødet, men hun med sine 28 kg. er jeg altså lidt for slap :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene.

 

Jeg har ikke været god nok til at forklare problemets kerne, nemlig at jeg er nervøs for at hundene skader dem selv når de brager ind i møbler og vægge.

 

Status er at det går lidt bedre. Det virker at lukke dem ind på et lidt mindre areal, da de ikke kan få så meget fart på. Det opmuntrer dem til ligge og møfle hinanden, hvilket er den slags leg jeg gerne vil have indendøre. De er som sagt løse på en boldbane sammen flere gange dagligt, med rig mulighed for at tumle vildt.

Zylkenen tror jeg har virket lidt. Cajsa er blevet lidt bedre til at stoppe med legen, og ikke køre bevidstløs på. Men hun bliver stadig ved et stykke efter Lulu mister interessen og egentlig bare vil lege med legetøj selv. Men jeg håber det bliver bedre. I dag præsterede de endda at lege trækkeleg sammen, noget Cajsa aldrig har gidet med andre hunde :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skrev et sted at du trænede med hende - kunne du ikke lære hende at der er et sted hvor hun skal være i ro ? hendes kurv / kasse eller hvad I nu har ? så kan hvalpen samtidig lære at man er "helle " når man opholder sig der . Når jeg har hvalp er min seng " helle " for den voksne hund, det har fungeret indtil nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...