Hop til indhold

Alt og Intet - om foder!


Eris
 Share

Recommended Posts

Gæst Beaglepack
Er der en der gider fortælle mig logikken i det her ??

 

Det første år jeg havde Tjaldur kunne han faktisk æde alt uden at få dårlig mave. Han fik forskelligt foder, skiftede lidt, når han synes det blev kedeligt. Han fik j/d i langt tid, men også lidt fra eukanuba og henne petfood. Så fik han i ny og næ en pedigree dentastix når han skulle være alene, bare sådan lige for at sige hej hej og så guffede han den. Han begyndte at få diarre af dem, så det stoppede vi med igen. Så begyndte han at kaste op ad alt der indeholdt kartoffel eller kartoffel stivelse, det kom helt ufordøjet op.

 

Så fik han af uvisse årsager slem tyktarmsbetændelse og efter det fik han i/d fra hills og alt var godt igen. Da han havde ædt sig igennem i alt 24 kg af det foder, gad han ikke røre det mere. Hans mave var fin igen, så jeg købte noget billigere foder, det der hedder proplan, købte det til sensentive maver. På en messe købte jeg også noget fra arion mod sensentive maver.

 

Det foderede jeg så med ( og jeg VED godt at man skal skifte foder langsomt og blande ) og han fik igen tyktarmsbetændelse og blev rigtig småtspisende. ikke på vilkår om jeg kunne lokke i/d i ham igen, så købte hypoallergenic fra RC og nam nam, det blev spist og maven blev god igen.

 

Begyndte så at blande lidt pro plan i igen og slam, opkast og diarre.

 

Hvad er det der er galt med mine hunde og deres maver ? Nu spiser han hypo med glæde og hans mave er fin og god og han kan tåle en del andet ved siden af uden at få diarre.

 

 

Hvad er min bekymring så ? Jo den går på at jeg ikke opfatter Tjaldurs som dicideret allergisk og jeg har en sær forstilling om at jo mere jeg fodre ham med hypoallergisk mad, jo mere sart og følsom bliver han over for alt andet og at jeg i min skræk forstilling til sidst ender med en svært allergisk hund, der får mavekramper, bare den kigger på en bakke leverpostej ??

 

Er der hold i det, eller skal jeg bare forsætte med at give ham hypo ?

Jeg ville forsætte med Hypo hvis han trives på det - så er det jo det du gør!

 

Jeg ved ikke hvad der går galt - men jeg kan fortælle at min yngste beagle har haft massive maveproblemer uden der egentlig burde være en grund til det. Han har været en gåde uden lige både for os som for dyrlægen. For at gøre en lang historie kort - for den har da varet over 3 år - så har Darwin nu fået konstateret SIBO - dette er målt via en blodprøve hvor en bestemt værdi var for høj (kan ikke huske lige nu hvad den værdi hedder) - Det betyder at Darwin ikke må spise foder som har over 4 % fiber indhold - gerne under - og fedtindhold må ikke være over 12 % - gerne lavere. Sygdommen eller man kan vel snarere kalde det en disorder handler om at de dårlige bakterier i tarmene formerer sig så der kommer er over produktion og dermed får hunden tarmbetændelser fordi det gærer i maven på den.

Hunde med SIBO må ikke får kornholdig foder - og allerhelst så rent et foder som muligt.

Darwin spiser derfor nu Lily's Kitchen som han får kombineret tørt og vådt samt tilskud af mælkesyre bakterier for at fremme de gode bakterier i mave/tarm. Sådan en kost skal han forblive på og min dyrlægen har ingen bud på hvorfor han har det sådan - men har nævnt at faktisk er der ret mange hunde med sådanne symptomer. I værste fald kan bugspytkirtlen tage skade - så man skal passe på.

 

Darwin er symptom fri på det foder han får nu - han er glad og aktiv og trives rigtig fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 732
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Gæst Krøllebølle
Jeg ville fortsætte med hypo'en. Luna fik hypo og trivedes (desværre så meget at hun tog 5 kg på), jeg ville slet ikke tænke den tanke, at han blev mere følsom af det:genert:

 

Indtil videre ser jeg hellere ikke at han bliver mere følsom, faktisk er det som om at når han får hypo, så kan han også tåle at få en dentastix, en klat lever postej osv. Alligevel kører det i baghovedet om jeg gør hans mave mere sart. Ligesom jeg krydser finger for at hypo hjælper bare en smule ( please :pray:) på hans pollenallergi. Indtil videre ( ved godt at pollen ikke er slemt endnu ) har jeg ingen kløe set. Men egentlig har det vel intet at sige ? Pollen allergi er jo luftbåren og hypo virker vel på foderallergi ?

 

Angående vægt, så er jeg ikke bekymret, han er i forvejen småtspisende og med det energi niveau han ligger for dagen, så er jeg ikke bekymret. I øvrigt fås det også i slanke udgave, men det ved du nok godt :-D Men jeg har bare kørt på den almindelige udgave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle
Jeg ville forsætte med Hypo hvis han trives på det - så er det jo det du gør!

 

Jeg ved ikke hvad der går galt - men jeg kan fortælle at min yngste beagle har haft massive maveproblemer uden der egentlig burde være en grund til det. Han har været en gåde uden lige både for os som for dyrlægen. For at gøre en lang historie kort - for den har da varet over 3 år - så har Darwin nu fået konstateret SIBO - dette er målt via en blodprøve hvor en bestemt værdi var for høj (kan ikke huske lige nu hvad den værdi hedder) - Det betyder at Darwin ikke må spise foder som har over 4 % fiber indhold - gerne under - og fedtindhold må ikke være over 12 % - gerne lavere. Sygdommen eller man kan vel snarere kalde det en disorder handler om at de dårlige bakterier i tarmene formerer sig så der kommer er over produktion og dermed får hunden tarmbetændelser fordi det gærer i maven på den.

Hunde med SIBO må ikke får kornholdig foder - og allerhelst så rent et foder som muligt.

Darwin spiser derfor nu Lily's Kitchen som han får kombineret tørt og vådt samt tilskud af mælkesyre bakterier for at fremme de gode bakterier i mave/tarm. Sådan en kost skal han forblive på og min dyrlægen har ingen bud på hvorfor han har det sådan - men har nævnt at faktisk er der ret mange hunde med sådanne symptomer. I værste fald kan bugspytkirtlen tage skade - så man skal passe på.

 

Darwin er symptom fri på det foder han får nu - han er glad og aktiv og trives rigtig fint.

 

Ja med Teiturs uendelige liste over allergier og kronisk betændelse i bugspytkirtlen, så ved jeg hvor svært det er at finde mad til sådan hundemaver. Har fulgt med i din historie om dine beagler, det er bare så godt at i endelig har fundet noget han kan trives på. :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet at skifte Rigmor over på et andet foder. Lige nu fodrer jeg hende med Royal Canin Sensible. Desværre har hun det sidste stykke tid kløet sig rigtig meget omkring munden. Når jeg tænker over det, startede det måske noget tid efter vi startede på det foder, men jeg er sku ikke sikker.

Har i prøvet noget lign.? Jeg tænker selv at det evt. kunne være noget allergi. Så jeg tager til dyrlægen med hende, og hører hvad de siger, men jeg kunne godt tænke mig at teste om hun har allergi for noget af de ingredienser der er i det nuværende foder.

 

Jeg har bestilt en lille pose Acana lamb and okanagan apple for at se om hun kan fungerer på det. Nogle der har nogle erfaringer? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet at skifte Rigmor over på et andet foder. Lige nu fodrer jeg hende med Royal Canin Sensible. Desværre har hun det sidste stykke tid kløet sig rigtig meget omkring munden. Når jeg tænker over det, startede det måske noget tid efter vi startede på det foder, men jeg er sku ikke sikker.

Har i prøvet noget lign.? Jeg tænker selv at det evt. kunne være noget allergi. Så jeg tager til dyrlægen med hende, og hører hvad de siger, men jeg kunne godt tænke mig at teste om hun har allergi for noget af de ingredienser der er i det nuværende foder.

 

Jeg har bestilt en lille pose Acana lamb and okanagan apple for at se om hun kan fungerer på det. Nogle der har nogle erfaringer? :-)

Har du nærkigget om hun har noget svamp i læbefolderne? Det klør og der gik faktisk lang tid fr jeg opdagede at det var derfor sheila var begyndt at gnide mule i dynen og på græsset.

 

Hvis allergi, ville jeg mere tro pollen . Foderallergi giver sig udsag i en eller anden form fr dårlig mave/opkast og/eller generel kløe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du nærkigget om hun har noget svamp i læbefolderne? Det klør og der gik faktisk lang tid fr jeg opdagede at det var derfor sheila var begyndt at gnide mule i dynen og på græsset.

 

Hvis allergi, ville jeg mere tro pollen . Foderallergi giver sig udsag i en eller anden form fr dårlig mave/opkast og/eller generel kløe.

 

Nu har jeg lige nærstuderet hendes læber, og jeg kan umiddelbart ikke se noget. Jeg er glad for at vi har tid hos lægen i morgen, så de kan kigge hende ordentlig igennem. Har sku lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke har fået nosset mig sammen noget før.

 

Opkast har hun ikke, og heller ikke fast dårlig mave, selvom der ikke skal meget til før hun får dårlig mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har besluttet at skifte Rigmor over på et andet foder. Lige nu fodrer jeg hende med Royal Canin Sensible. Desværre har hun det sidste stykke tid kløet sig rigtig meget omkring munden. Når jeg tænker over det, startede det måske noget tid efter vi startede på det foder, men jeg er sku ikke sikker.

Har i prøvet noget lign.? Jeg tænker selv at det evt. kunne være noget allergi. Så jeg tager til dyrlægen med hende, og hører hvad de siger, men jeg kunne godt tænke mig at teste om hun har allergi for noget af de ingredienser der er i det nuværende foder.

 

Jeg har bestilt en lille pose Acana lamb and okanagan apple for at se om hun kan fungerer på det. Nogle der har nogle erfaringer? :-)

 

Jeg har Charlie, han fungerer ikke på Royal Canin (tyndskid) men der flere andre han fungerer fint på, bla acana med lam og æble. Det fungerede rigtig godt for ham, han skal have mindre mængde på acana ift andre mærker, så måske hold øje med det hvis hun har tendens til at tage på? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg lige nærstuderet hendes læber, og jeg kan umiddelbart ikke se noget. Jeg er glad for at vi har tid hos lægen i morgen, så de kan kigge hende ordentlig igennem. Har sku lidt dårlig samvittighed over at jeg ikke har fået nosset mig sammen noget før.

 

Opkast har hun ikke, og heller ikke fast dårlig mave, selvom der ikke skal meget til før hun får dårlig mave.

 

 

dårlig samvittighed skal du ikke have, jg er ret så sikker på at dyrlægen synes du er veeeeeldig tidligt ude i forhold til mange af de hunde de ser;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har Charlie, han fungerer ikke på Royal Canin (tyndskid) men der flere andre han fungerer fint på, bla acana med lam og æble. Det fungerede rigtig godt for ham, han skal have mindre mængde på acana ift andre mærker, så måske hold øje med det hvis hun har tendens til at tage på? :)

 

Det er godt at høre! Det er præcis den med lam og æble jeg har købt, så jeg vil holde øje med vægten. Hvad fodrer du Charlie med i øjeblikket? :-)

 

dårlig samvittighed skal du ikke have, jg er ret så sikker på at dyrlægen synes du er veeeeeldig tidligt ude i forhold til mange af de hunde de ser;)

 

:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeres hunde fordøje rå gulerødder eller kommer de hele ud igen?

 

Altså ikke som i hele gulerødder (haha) men som i hele stykker ufordøjet.

 

Mysla elsker gulerødder og det er jo en god godbid til at hund på kur - men hun fordøjer dem ikke og fo derfor dårig mave.

Luca får gulerødder hver dag, og en gang imellem kan jeg se lidt ryge lige igennem, men langt fra hverdag. Maven fungerer fint. ( hun har pludselig fået "stålmave", hvor før i tiden kunne hun intet spise uden at få dårlig mave)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan jeres hunde fordøje rå gulerødder eller kommer de hele ud igen?

 

Altså ikke som i hele gulerødder (haha) men som i hele stykker ufordøjet.

 

Mysla elsker gulerødder og det er jo en god godbid til at hund på kur - men hun fordøjer dem ikke og fo derfor dårig mave.

 

Hunde kan vist ikke selv nedbryde og dermed fordøje grøntsager medmindre de er forarbejdet på en eller anden måde. Buster får alt muligt grønt og frugt og især gulerødder kommer ufordøjede ud - synes ikke helt det samme gælder rodselleri og grønne ærter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er godt at høre! Det er præcis den med lam og æble jeg har købt, så jeg vil holde øje med vægten. Hvad fodrer du Charlie med i øjeblikket? :-)

 

Jeg har i en lang periode fodret med James Wellbeloved, skiftet mellem ris/and og ris/lam varianterne til små hunde. Det har også fungeret godt. Lige pt prøver vi Regal, der ingen bedømmelse endnu for hvordan det fungerer :P

 

Jeg har en hel liste over det forskellige foder han har prøvet og hvordan han fungerede på det :) Det har været praktisk for mig at kunne se tilbage på den liste, for jeg kan ikke huske en skid :lol: og det har givet mig en god guide ift hvad jeg kan fodre med og have en indikering om det vil du eller ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna, du havde sku ret. Hun var lidt tør omkring læberne. Så dyrlægen tog en prøve, som vidste at Rigmor har lidt svamp omkring munden.

Så nu skal jeg rense med klorhexidin det næste stykke tid!

 

Dyrlægen mente desuden at det kunne være relateret til foderet som Rigmor får, så hun synes det var en god ide at skifte. Godt at jeg har bestilt nyt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Åha.. Jeg har prøvet Genisis som var en gratis prøve jeg fik. Det fungerede hun fint på, men jeg var ikke tilfreds med indholdet. Så har vi prøvet olivers som også var gratis, det gad hun ikke rigtig.. Markus Muhle har vi også prøvet, det bøvsede hun voldsomt af..

 

Nu får hun Regal som hun spiser med ok tilfredshed. Men vi skifter når posen er tom, da hun skider 4 gange om dagen nu.

 

Overvejer Arion :)

 

Det er virkelig en jungle

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckyluna, du havde sku ret. Hun var lidt tør omkring læberne. Så dyrlægen tog en prøve, som vidste at Rigmor har lidt svamp omkring munden.

Så nu skal jeg rense med klorhexidin det næste stykke tid!

 

Dyrlægen mente desuden at det kunne være relateret til foderet som Rigmor får, så hun synes det var en god ide at skifte. Godt at jeg har bestilt nyt!

 

Ej hvor jeg elsker nårjeg gætter rigtigt;) Men vidst så ikke at det kunne hve noget med foderet at gøre. Sheila har nemligt haft det gennem nok et år og været på meget forskelligt foder. Jeg holder det også nede med kloghexidin:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Åha.. Jeg har prøvet Genisis som var en gratis prøve jeg fik. Det fungerede hun fint på, men jeg var ikke tilfreds med indholdet. Så har vi prøvet olivers som også var gratis, det gad hun ikke rigtig.. Markus Muhle har vi også prøvet, det bøvsede hun voldsomt af..

 

Nu får hun Regal som hun spiser med ok tilfredshed. Men vi skifter når posen er tom, da hun skider 4 gange om dagen nu.

 

Overvejer Arion :)

 

Det er virkelig en jungle

 

 

Men hvis hun fungerede fint på genesis, så var det måske et godt udgangspunkt?

 

Angående regal, så sked sheila også meget gennem den første sæk, men så kom der ttyr på det og jeg fandt ud af hvor meget mindre foder hun skulle have, da det er så let fordøjeligt. Mindre ind = mindre ud:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor jeg elsker nårjeg gætter rigtigt;) Men vidst så ikke at det kunne hve noget med foderet at gøre. Sheila har nemligt haft det gennem nok et år og været på meget forskelligt foder. Jeg holder det også nede med kloghexidin:)

 

Dyrlægen snakkede om at efter et foderskift, kan hunden få svamp. Hvilket passer meget godt i vores situation.

 

Hvilken slags klorhexidin bruger du? Det flydende, cremen eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis hun fungerede fint på genesis, så var det måske et godt udgangspunkt?

 

Angående regal, så sked sheila også meget gennem den første sæk, men så kom der ttyr på det og jeg fandt ud af hvor meget mindre foder hun skulle have, da det er så let fordøjeligt. Mindre ind = mindre ud:)

 

Jo jeg overvejer også Genisis igen :) Det er bare dyrt i forhold til indhold synes jeg.

 

Det kan godt være hendes krop lige skal vænne sig til regal. Hun får 100 gr om dagen + godbidder og lidt rester.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen, der er interesseret i 4 kg. Olivers Chicken Grain Free large?

 

Jeg har fået 4 kg. af Olivers og tøserne vil det ikke.

 

Det skal hentes i Taastrup eller kan medbringes over broen til Årslev den 25/5 og til Stepping/Christiansfeld den 29/5. Derudover kan det medbringes på DKK's internationale udstillinger også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...