Hop til indhold

Metacam og maveproblem


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

Tjaldur har desværre en del problemer med sin krop :megaked:

 

Han er meget skæv i sit bækken og ryg, han har været ved kiropraktor nogen gange og Tjaldur har tydeligvis ondt, han hyler og gør og skriger og vrider sig. :megaked:

 

Hans forben er rigtig slemt, men det er ikke noget rent kiropraktor mæssigt der kan ordnes, det er en gammel skade, som nu med 99 % sikkerhed har sat sig til gigt. Benet er varmt, ømt og permanent hævet, ligesom knoglen i benet var hævet på røgten, eller rettere større end den anden knogle.

 

I samarbejde med kiropraktor og dyrlæge, får han nu j/d foder og flydende metacam hver morgen.

 

Siden han er startet på det har hans mave kørt on off. Det skifter mellem at være hårdt og svært for ham at komme af med til at være tyndt og hvor han skal ud flere gange. Det stinker virkelig klamt, får sådan helt brækfornemmelse. Normalt lugter det jo bare af, ja lort. Det er lerfarvet.

 

Giver lidt ris, lidt i/d og så blander lidt. Jeg kørte ham ind på j/d ved at blande det med hans sædvanlige foder.

 

 

Nu ved jeg ikke om det er j/d eller metacam der giver ham den mave, men gætter på det er metacam.

 

Er der nogen af jer der har erfaring med det, er piller bedre end det flydende og skal det flydende have sådan en sær sød lugt ??

 

 

Kunne ikke rigtig får noget svar ud af dyrlægen om det var skadeligt på længere sigt. Han sagde det var det mildeste af mange af de ting der findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

kan det være fordi det er i flydende form, eller er det bare generelt metacam ? er previcox et dyrt produkt ?? Han nævnte noget der var monster dyrt, men er ikke sikker på det var det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Metacam har ellers virket helt utrolig godt, har fået sådan en glad hund, han halter ikke længere og har endnu mere krudt i røven end han plejer. Men kan bare ikke lide det med hans mave :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo desværre slet ikke fan af Metacam! Men til dit spørgsmål om piller vs flydende form, så er det lige hårdt ved maven ja. Kan de ikke tåle det, så kan de ikke tåle det uanset formen. Nogle dyrlæger siger, at ved injektionsvæske er det ikke så slemt, da de jo ikke kommer ned i maven og irriterer slimhinden.

 

Hvis han ikke kan tåle Metacam, så hør evt dyrlægen, om du kan få noget andet smertestillende, som ikke er et NSAID præparat, så maven får helt ro til at komme ovenpå, og så evt prøv med et andet præparat derefter. Hvis han ikke kan gå uden smertestillende i mellemperioden, så kan man give noget ikke gigtsmertestillende for en kortere periode.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg jo desværre slet ikke fan af Metacam! Men til dit spørgsmål om piller vs flydende form, så er det lige hårdt ved maven ja. Kan de ikke tåle det, så kan de ikke tåle det uanset formen. Nogle dyrlæger siger, at ved injektionsvæske er det ikke så slemt, da de jo ikke kommer ned i maven og irriterer slimhinden.

 

Hvis han ikke kan tåle Metacam, så hør evt dyrlægen, om du kan få noget andet smertestillende, som ikke er et NSAID præparat, så maven får helt ro til at komme ovenpå, og så evt prøv med et andet præparat derefter. Hvis han ikke kan gå uden smertestillende i mellemperioden, så kan man give noget ikke gigtsmertestillende for en kortere periode.

 

 

Fortæl endelig hvorfor du ikke er fan af metacam. Er meget intresseret i at vide så meget som muligt om metacam, for ved ikke meget og dyrlægen var ikke nem at få så meget ud af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pelle får Metacam i perioder og hans mavesystem ved jeg ikke kan lide det i længere tid. Afføringen er fin nok, men han får kvalme og kan have ½ dage med det, hvor han naturligvis heller ikke vil spise.

Sidst fik han sådan en tur efter 4 dage.

 

I går var vi til vet. kiropraktor og hun foreslog Rimadyl i stedet. Rimadyl kan også være hårdt ved maven, men måske passer det alligevel bedre til Pelle.

 

Der ER i følge min dyrlæge negativ virkning ved længere tids brug ar Metacam, så man må foretage en afvejning af fordele og ulemper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror generelt previcox er et godt middel. Desværre også smådyrt. Jeg tror jeg gav næsten 300 kr for en pakke med 30. Og så lige 117 kr for selve recepten! Cookie skal egentlig have en hel hver dag, men hun kan klare sig med en halv, så det er hvad hun har fået hele vinteren. Imorgen er pakken tom og er vi ret spændte på om hun kan tage sommerperioden uden smertestillende, som hun kunne sidste år. Ikke fordi jeg ikke vil købe pillerne, men jeg synes ikke der er grund til at fylde hende med medicin hvis hun ikke har behovet.

Previcox smager ikke ligeså godt som metacam. Dem kunne hun spise rent, nu er jeg nødt til at proppe pillen i leverpostej, men hun får sit kosttilskud deri alligevel, så det er bare 2 piller i en haps.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortæl endelig hvorfor du ikke er fan af metacam. Er meget intresseret i at vide så meget som muligt om metacam, for ved ikke meget og dyrlægen var ikke nem at få så meget ud af.

 

Vores tilfælde var nok lidt ekstremt, men Hayly kunne slet ikke tåle Metacam og fik mavesår af det. Desværre gjorde det, at hun herefter slet ikke kunne tåle NSAID præparater. Derfor er jeg på ingen måde fan af Metacam - for Hayly endte det også fatalt, hun dødede af et perforeret mavesår.

Ingen af mine hunde vil nogensinde få Metacam igen! Har i den grad fået respekt for det stads. Min egen dyrlæge kender min holdning, og ved, at mine skal have noget andet. Jeg vil hellere betale lidt mere for Previcox eller Rimadyl, men så stå med en rask hund bagefter.

 

Jeg ved godt vores situation har været ekstrem, og det nok ikke ville ske igen. Men den chance tør jeg ikke løbe, derfor er Metacam no go herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Previcox smager ikke ligeså godt som metacam. Dem kunne hun spise rent, nu er jeg nødt til at proppe pillen i leverpostej, men hun får sit kosttilskud deri alligevel, så det er bare 2 piller i en haps.

 

Hehehe... Rimadyl er jo tyggetabletter, men det har Pelle ikke læst og han tror ikke på mig, når jeg fortæller ham det. Han mener Rimadyl skal tages "med noget", så det bliver de. Er hunde ikke bare herlige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Stella - tag dine forholdsregler op til overvejelse . Og desværre er jeg af mange hundeejerer advaret voldsomt mod metacam, og indrømmer , jeg ikke har læst indlægssedler mht bivirkninger. Jeg fik det til Molly , da hun som 11 åeig fik fjernet sin livmoder. Hun fik det 2 dage. Jeg fik det igen i tyggetabletform til Laura her i sidste uge , fordi hun fik bortopereret 2 store tænder. Jeg gav det i 2 dage.

Jeg er jo forskånet for at have hunde med vedvarende skavanker , men dem der har advaret mig er hundeejerer med kendskab til brug af smertestillinde stoffer. Den ene mener hun har mistet 2 hunde , der gik ned på metacam eller et lignende sammenligneligt præperat.

Så jeg føler, det er et nu og her behandlingspræperat, og ikke et alternativ i det lange løb.

Undskyld at jeg skriver sådan, men mit kendskab til det er ringe, blot oplysninger fra andre hundeejerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Metacam, previcox, rimadyl, onsior mm. er alle NSAIDs. De kan alle give mave-tarm problemer og påvirke nyre og lever. Præparater som Onsior og Previcox er nyere og virker mere selektivt på COX-2 dette skulle betyde færre bivirkninger. Previcox har jeg god erfaring med til gigt hunde. Man kan blive nødt til at prøve forskellige præparater før man finder det rigtige. At fodre med j/d er en rigtig god ide. Der findes et super godt tilskud som kan bruges sammen med/ i stedet for smertestillende og specielfoder. Mener det hedder glycoflex III?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode svar.

 

Hestekjær : er virkelig ked af at høre om din hund :(

 

 

 

Jeg talte med dyrlægen og Tjaldur skal ikke længere have metacam, han kan tydeligvis ikke tåle det. Nu skal han intet have i 5 dage, så skulle det være ude af kroppen. Skal til dyrlæge med ham på tirsdag, så skal vi finde på et andet præparat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Pia Pedersen

De fleste smertestillende produkter er hårde ved maven. Neo havde det fint med Metacam efter hans diskus-operation, men sidst han havde det dårligt, kunne dyrlægerne ikke finde ud af om det var ryggen eller maven. Fik så Metacam og andre lignende produkter, hvilket resulterede i en uges indlæggelse pga maveproblemer og diarre. Dyrlægerne mener nu at han ikke kan tåle NSAID produkter, så han får morfin i stedet (selvfølgelig kun hvis det er absolut nødvendigt pga afhængighed). Jeg ved ikke om han måske kan tåle de andre ting hvis maven ellers er ok, men jeg synes ikke jeg tør prøve.

Så når du nu oplever maveproblemer, vil jeg anbefale at passe meget på med disse skrappe produkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaldurs mave er fin igen, efter stop af metacam. Han skal starte på previcox i morgen og 7 dage frem. En halv pille. Og så skal jeg se.

 

Det er noget jeg ikke helt forstår. Hvorfor skal han ikke have smertestillende dagligt? Skal han ikke have det for at holde det nede ? Dyrlægen sagde det var bedst at give efter behov. Men hvad hjælper det at give 3-5 dage og pause og så igen og igen. Tror ikke helt jeg forstår det. Jeg kan reelt kun se at han har behov når han halter, men når det kommer dertil hvor han halter, har han jo også haft ondt op til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min 1 ste cocker havde jo svær HD og blev indimellem plaget af det. Dengang var eneste stærke middel fenylbutazon???og det fik hun kun, når det var værst. Ellers ville hun få smadret sine indre organer.Dengang var det forbudt i humanbehandling, husker jeg nævnte det for min læge i forbindelse med min egen dårlige ryg og knæ.

Husker et indlæg i Hunden, hvor hunden fik leversvigt akut, da dens dyrlæge bare udskrev dette i lang tid og ejer blev så choceret over ikke at have været advaret.

Min dyrlæge ringede igår vedr. hjerte/lungeormsprøverne og jeg sagde at Laura i forbindelse med tandoperationen kun fik metacam i 2 dage, for jeg var bange for dets virkning, især på en gammel hund.Men han mente jeg var unødig angst og forsigtig.Men jeg kender jo til hunde, der ikke kunne klare behandling med dette smertestillende .

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Min 1 ste cocker havde jo svær HD og blev indimellem plaget af det. Dengang var eneste stærke middel fenylbutazon???og det fik hun kun, når det var værst. Ellers ville hun få smadret sine indre organer.Dengang var det forbudt i humanbehandling, husker jeg nævnte det for min læge i forbindelse med min egen dårlige ryg og knæ.

Husker et indlæg i Hunden, hvor hunden fik leversvigt akut, da dens dyrlæge bare udskrev dette i lang tid og ejer blev så choceret over ikke at have været advaret.

Min dyrlæge ringede igår vedr. hjerte/lungeormsprøverne og jeg sagde at Laura i forbindelse med tandoperationen kun fik metacam i 2 dage, for jeg var bange for dets virkning, især på en gammel hund.Men han mente jeg var unødig angst og forsigtig.Men jeg kender jo til hunde, der ikke kunne klare behandling med dette smertestillende .

 

Ja jeg har lagt vågen det meste af natten. Men har tænkt at det nok er det samme som med mennesker. Jeg har jo også kroniske smerter daglige, men spiser ikke smertestillende hver dag, men efter behov, men forskellen er jo selvfølgelig at jeg selv kan mærke hvornår jeg har behov. Men ønsker for alt i verden ikke at det skal gå som med Teitur der pga lamotrigin fik ødelagt sine indre organer/maven. Så er også forsigtig. Ønsker ham kun det bedste. Så vi må prøve os lidt frem. Jeg kan se at han her en uge efter uden metacam, er begyndt at halte lidt på forbenet igen, ikke voldsomt, det blotte øje kan ikke se det, man skal kunne kende ham for at opdage det. Så nu får han previcox en uge og så må jeg se hvornår der er behov for det igen. Er begyndt at give ham lakseolie, han får profeed maxflow hver dag, b-vitamin og j/d. Har overvejet tilskud af anden art, men der er mange at vælge i mellem og kan ikke helt gennemskue hvad der er bedst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mysla får canidryl hver dag for gigt i hofterne. Hun har også fået en anden slags af de nævnte men med samme indhold.

 

Sheila har også gigt i ryggen og i forpoten og hvis det driller så får en piller en 4-5 dage og så ser vi hvornår der er behov igen.

 

Begge dele er dyrlægens anbefaling, så de afhænger meget af hvad deres problem er. Mysla har ondt o hofterne efter en dag uden piller, det kan ses, så klart hun må have hver dag. Sheila fungerer, men bliver stille og indadvendt hvis hun har ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Argh skal da love for at previcox er dyrt. 891 kr for 30 piller, inkl receptgebyr. Det er da alligevel det dyreste smertestilende jeg nogensinde har fået til mine hunde. Må dælme håbe at det virker og at hans mave kan tåle det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Mysla får canidryl hver dag for gigt i hofterne. Hun har også fået en anden slags af de nævnte men med samme indhold.

 

Sheila har også gigt i ryggen og i forpoten og hvis det driller så får en piller en 4-5 dage og så ser vi hvornår der er behov igen.

 

Begge dele er dyrlægens anbefaling, så de afhænger meget af hvad deres problem er. Mysla har ondt o hofterne efter en dag uden piller, det kan ses, så klart hun må have hver dag. Sheila fungerer, men bliver stille og indadvendt hvis hun har ondt.

 

Hvor lang tid plejer hun at kunne klare sig uden. når hun har fået i 4-5 dage ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjaldurs mave er fin igen, efter stop af metacam. Han skal starte på previcox i morgen og 7 dage frem. En halv pille. Og så skal jeg se.

 

Det er noget jeg ikke helt forstår. Hvorfor skal han ikke have smertestillende dagligt? Skal han ikke have det for at holde det nede ? Dyrlægen sagde det var bedst at give efter behov. Men hvad hjælper det at give 3-5 dage og pause og så igen og igen. Tror ikke helt jeg forstår det. Jeg kan reelt kun se at han har behov når han halter, men når det kommer dertil hvor han halter, har han jo også haft ondt op til.

 

Sommetider kan en periode med smertestillende give ro og afslappethed til det dårlige sted. Jeg kan se på Pelle, at han efter 3 - 5 dage på smertestillende går langt bedre et stykke tid, som om den afslappethed jeg formoder smertemidlet har givet holder smerterne væk et stykke tid, hvorimod spændinger og stress øger smerterne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...