Hop til indhold

Agilitytræning sommer / efterår 2013


Amocca
 Share

Recommended Posts

Efter endelig at have fået reddet min Janita/jaakko dvd ud af den gamle bærbar og have genset den, så er jeg ret sikker på at det er et lapturn vi laver.

 

vi havde selvtræning i dag og er ved at være pisse frustreret over nedrivningerne. Handlingsmæssigt begynder det at ligne noget. Og hvis jeg beder hende lave noget snævert, hvor hun er nede i fart eller hvis hun skal lave fremadsendelser, ingen problemer. Men får hun fart på rundt i fx en mølle, så begynder hun at pille. Jeg synes ikke rigtig springteknikken virker og det virker lidt for mig som om at det skyldes et for højt niveau af stress i hendes lille hoved.

 

heldigvis kan jeg mærke en tydelig forskel på hendes fokus alt efter hvordan jeg har fronten på hendes løberetning, så håber at det er et spørgsmål om at finde ud af hvordan hun skal handles, og ikke mindst at der bliver arbejdet mere med det springteknik.

 

nå, ja... Hun er forøvrigt tæskelækker lige nu... For hun fandt en lækker hømhøm, som hun skulle rulle sig i... Så nu vil jeg give hende et bad...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 942
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Sidst da vi har ude at træne, så fik jeg lige sat mig lidt for hårdt på prinsessen i hendes slalom. Hun var overbevist om at de sidste to pinde i slalommen var MEGET farlige. Og da jeg for anden gang tog hende tilbage for at rette den, jamen, så besluttede trunten sig for at hun slet ikke ville tage sin slalom. Så her det næste stykke tid, så kører vi motivation på og går tilbage til det helt simple med få pinde.Så vi har lige været ude og arbejde med indgang på kun en port... Tror vi tager en tur til her om en times tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige melde mig ind i tråden, da Leah og jeg skal starte til agility. Jeg har aldrig dyrket agility før, så hører gerne hvis I har nogle fif til en nybegynder. Min træner er også min lydighedstræner og jeg har fuld tiltro til hende, så hun skal nok få os i gang uden de vilde begynderfejl, men mere sådan generelt.

 

Jeg er ikke i vildt god lønreform :lol: LØBEFORM men går ud fra at alt foregår i langsomt tempo i starten og vi kan bygge formen op sammen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå... Vi trænede agility i går... Cassi pillede faktisk ikke så meget ned og vi fik lavet nogle fine ting handlingsmæssigt.

 

Tilgengæld ville hun igen lige pludselig slet ikke tage sin slalom... Det er meget frustrerende. Jeg kan acceptere det med at hun stryger igennem første port og så ud, det skyldes manglende rutine i at tage slalommen efter en forhindring, men at hun slet ikke vil tage den. Den er lidt svær at sluge. Der er vist noget vi skal have trænet på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige melde mig ind i tråden, da Leah og jeg skal starte til agility. Jeg har aldrig dyrket agility før, så hører gerne hvis I har nogle fif til en nybegynder. Min træner er også min lydighedstræner og jeg har fuld tiltro til hende, så hun skal nok få os i gang uden de vilde begynderfejl, men mere sådan generelt.

 

Jeg er ikke i vildt god lønreform :lol: LØBEFORM men går ud fra at alt foregår i langsomt tempo i starten og vi kan bygge formen op sammen?

 

Det bliver spændende :-D

 

Løbeform har jeg ikke forstand på, bare spørg hvem som helst der nogensinde har set mig på en agilitybane. Men jeg har også haft en langsom hund, så det har ikke betydet noget. Nu har jeg en lynhurtig hund, så overvejer at gå i gang med at løbetræne. Mest for at have luft til at tale til hunden når vi løber rundt på banen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vil lige melde mig ind i tråden, da Leah og jeg skal starte til agility. Jeg har aldrig dyrket agility før, så hører gerne hvis I har nogle fif til en nybegynder. Min træner er også min lydighedstræner og jeg har fuld tiltro til hende, så hun skal nok få os i gang uden de vilde begynderfejl, men mere sådan generelt.

 

Jeg er ikke i vildt god lønreform :lol: LØBEFORM men går ud fra at alt foregår i langsomt tempo i starten og vi kan bygge formen op sammen?

 

I starten handler det jo kun om forhindringsindlæring, så der skal i ikke løbe så voldsomt meget. Og løbeform? hvad skal man med det? næææh, kageform DET er vejen frem :mrgreen: Jeg er storryger med en lungekapacitet som en 2 årig, men kan altså godt både løbe og skrige samtidig af min lille hurtige hund. Vi skal jo heldigvis kun løbe 30-40 sekunder af gangen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten handler det jo kun om forhindringsindlæring, så der skal i ikke løbe så voldsomt meget. Og løbeform? hvad skal man med det? næææh, kageform DET er vejen frem :mrgreen: Jeg er storryger med en lungekapacitet som en 2 årig, men kan altså godt både løbe og skrige samtidig af min lille hurtige hund. Vi skal jo heldigvis kun løbe 30-40 sekunder af gangen :lol:

 

:klap:

 

Jeg tænkte også der sikkert går lang tid inden vi overhovedet skal løbe, så jeg klarer den nok. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

I starten handler det jo kun om forhindringsindlæring, så der skal i ikke løbe så voldsomt meget. Og løbeform? hvad skal man med det? næææh, kageform DET er vejen frem :mrgreen: Jeg er storryger med en lungekapacitet som en 2 årig, men kan altså godt både løbe og skrige samtidig af min lille hurtige hund. Vi skal jo heldigvis kun løbe 30-40 sekunder af gangen :lol:

 

Jeg kan ikke; er jeg uheldig at slalom er placeret som en af de sidste forhindringer, har jeg ikke luft til vores sædvanlige 1-2-1-2 hele vejen igennem :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man gerne vil nøjes med en ringe kondi, skal man bare have en hund der kan arbejde ud selv. I hvert fald er det meget lettere at løbe med Cassi end med fx luna,fordi luna skal følges rundt(hvorfor sagde jeg egentlig ja til at løbe med hende til næstved?)

Spørgsmålet er, om jeg kan finde ud af det? Jeg er vant til at løbe med langsom hund, som jeg knap nok kan bagkrydse fordi jeg er foran stort ser altid.

Men jeg kan tydeligt se på Cajsa, at noget så simpelt som at kaste hendes belønning, giver meget mere selvstændig fremdrift. Og med Lulu er det heldigvis nemt at belønne med legetøj :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk godt jeg kan slippe afsted med det når jeg løber med Luna. Hun har såmænd massere af fart på, hun er bare lidt mere afhængig af føreren end mine egne er det.

 

***************************'

 

Cassi og jeg har været ovre på legepladsen og træne slalom(dog kun 6 pinde, da vi kører lidt motivation). Ingen problemer, fuld fart på, korrekte indgang, alt er perfekt...

 

Hvorfor en i h*** har vi så de problemer når vi er på en bane...

 

Nå, men tror jeg senere tager de 6 pinde med igen, og så et spring, så vi kan træne at blive i slalommen hele vejen selvom der er et spring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg fået trænet en lille smule med Lulu. Vi skal til første udstilling om mindre end en uge, så jeg burde i virkeligheden træne gå pænt og tandvisning - men det her er altså bare sjovere :lol:

Der er ikke så længe til vi starter til rigtig træning, det trænger vi til. Koncentrationen svigter en gang i mellem, men hun er også kun 6 måneder. Vigtigst af alt er hun dødsjov at arbejde med :banan:

 

Beklager for vindstøj, jeg kan ikke finde ud af at redigere lyd.

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg fået trænet en lille smule med Lulu. Vi skal til første udstilling om mindre end en uge, så jeg burde i virkeligheden træne gå pænt og tandvisning - men det her er altså bare sjovere :lol:

Der er ikke så længe til vi starter til rigtig træning, det trænger vi til. Koncentrationen svigter en gang i mellem, men hun er også kun 6 måneder. Vigtigst af alt er hun dødsjov at arbejde med :banan:

 

Beklager for vindstøj, jeg kan ikke finde ud af at redigere lyd.

 

 

:klap: så sød hun er... Men pas på din timing. Få kastet inden hun vender mod dig igen, så hendes mål altid er frem væk fra dig...

Link til indlæg
Del på andre sites

:klap: så sød hun er... Men pas på din timing. Få kastet inden hun vender mod dig igen, så hendes mål altid er frem væk fra dig...

Jeg kæææmper med overhovedet at kaste fremad, så den ikke lander bag mig - jeg præsterede også at ramme Cajsa i hovedet :genert: På den ene af videoerne opdager hun ikke at jeg har kastet før den lander, så hun vender sig om og undrer sig over hvor den blev af. Så ja, jeg skal virkelig øve mig i at kaste ordentligt, for jeg VIL have en hund der søger fremad.

Men ja, hun er bare så sød at arbejde med :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var vist en 6-7 stykker, men med to trænere på, da jeg startede med Cassi. To af os var ikke nybegyndere, men havde løbet agility før. I dager vi ikke fast på et hold, men træner bare med på det hold hvor der kommer færrest om lørdagen. Der bliver typisk lavet det samme. Men der kan komme alt fra en til de otte som er meldt til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ca. halvandet døgn gik der og nu har jeg bestilt et sæt slalompinde og to spring. :oops:

 

Har læst lidt i tråden og kan forstå at mange af jer bruger legetøj til at få fart på hunden - men hvad hvis hunden ikke er vildt motiveret af legetøj, men mere af føreren og godbidderne?

 

Er sikker på at min træner nok skal få os på rette kurs, men er jo vildt nysgerrig, da jeg ligesom er blevet bidt af det her på nul tid.

 

Nu går vi jo også til lydighed - er der noget man skal passe på for ikke at forvirre hunden i forhold til signaler/handling?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ca. halvandet døgn gik der og nu har jeg bestilt et sæt slalompinde og to spring. :oops:

 

Har læst lidt i tråden og kan forstå at mange af jer bruger legetøj til at få fart på hunden - men hvad hvis hunden ikke er vildt motiveret af legetøj, men mere af føreren og godbidderne?

 

Er sikker på at min træner nok skal få os på rette kurs, men er jo vildt nysgerrig, da jeg ligesom er blevet bidt af det her på nul tid.

 

Nu går vi jo også til lydighed - er der noget man skal passe på for ikke at forvirre hunden i forhold til signaler/handling?

 

Brug det der virker, hvis dyret er madmotiveret, så bruger du mad... grunden til at legetøj er federe er, at det hidser dyret mere, hvor mad / det at tygge, helt naturligt dæmper... så har man en i forvejen lav-driftet hund, så kan legetøj være en stor hjælp. Derudover så feder legetøj ikke :lol:

 

beløn fremad er stadig et mantra - det betyder, at du enten må smide dine guffer på et target forenden af forhindringen - eller kaste dem frem foran hunden... Ved Johna bruger jeg begge dele. Og har med en smule success faktisk også brugt sådan en "hul" dummy (som har et navn, der er helt væk lige nu), hvor man kan putte mad ind i... så får vi legetøj / jagt kombineret med maden...

 

edit. det hedder en prey dummy. Vi har så en, hvor der er flettede håndtag på med nogen skind i...

GetAttachment%5B1%5D%20%284%29.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

I USA har I jo også den geniale ting der hedder "Tug it"! Kan bl.a købes hos clean run: Clean Run: Tug It Training Toy

 

Den lærer "mad-hunde" at trække tov, og skulle være supergod. Bl.a. sværger Susan Garrett til den.

 

Hvad fik I egentlig lavet til jeres første træning? Det er jo spændende at høre hvordan man gør andre steder! Og som svar på dit spsm om holdstørrelser - vi er vel ca 12 på holdet, hvor vi har to trænere. Så op til 6 i hver gruppe, men synes oftest vi er 4 eller 5.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...