Hop til indhold

Lang løbetid


Fluffykins
 Share

Recommended Posts

Ih jeg går og er lidt obs på Tea for tiden, for hun har været i løbetid siden 30. Marts - altså over 5 uger nu. :shock:Hun er ellers frisk og frejdig, og lige nu er hun meget hmm..lystig:slem:

 

Hun har også en meget god appetit (som altid), og hun drikker mere, men ikke mere end normalt for det varmere vejr vi har haft i samme periode.

 

Jeg rundede lige dyrlægen hurtigt med hende i går, for jeg er ret nervøs for om det evt. Er en begyndende livmoderbetændelse, men hendes livmoder føles normal og hun viser ingen tegn på det. Dyrlægen mener at jeg skal være obs på hende, men så længe hun ikke viser tegn på sygdom, så bare lade hendes krop reagere.

 

Hvad siger i HF? Har i nogle erfaringer med løbetider som trækker ud? Og måske nogle bud på hvad grunden til det kan være?

 

Ps. To dage før Tea gik i løb, havde hun mavesmerter, som hun blev behandlet for, og var helt ovre dagen efter. Ved ikke om der kan være en sammenhæng? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 58
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Min gamle berner sennen tæve fik meget uregelmæssige løbetider. Og meget langvarige løbetider. Og indimellem løbetiderne duftede hun stadig uimodståeligt for hanhundene... Hun kunne aldrig gå i fred.

 

Så blev hun steriliseret, efter råd fra dyrlægen.

Og det viste sig at hun havde en masse cyster på æggestokkene. Så forsikringen betalte.

Og Ronja, der var 8 år på det tidspunkt, fik endnu 5 gode år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok få hende ultralydsscannet , så æggestokke også kan undersøges. Mener bestemt, hun må have en eller anden ting , der ikke fungerer rigtigt. Det kan være vandcyster og meget andet.

 

Nu har jeg lige googlet cyster på æggestokkene, og det lyder da som om det godt kunne være det:hmm:

 

Der er da helt sikkert et eller andet som ikke er som det skal være, så nu undrer det mig lidt at dyrlægen ikke foreslog det da jeg var inde forbi hende, men jeg spurgte jo så heller ikke direkte. Må hellere få ringet i morgen så, og se om de kan undersøge hende inden ferien...

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle berner sennen tæve fik meget uregelmæssige løbetider. Og meget langvarige løbetider. Og indimellem løbetiderne duftede hun stadig uimodståeligt for hanhundene... Hun kunne aldrig gå i fred.

 

Så blev hun steriliseret, efter råd fra dyrlægen.

Og det viste sig at hun havde en masse cyster på æggestokkene. Så forsikringen betalte.

Og Ronja, der var 8 år på det tidspunkt, fik endnu 5 gode år.

 

Godt at du fik hende steriliseret så! (Og det var da en flot alder for en berner)

Må indrømme at jeg har tænkt meget over det her de sidste par uger, og det kan godt tænkes at det er det det ender med -selvom jeg ikke er vild med tanken om bedøvelse og operation - og slet ikke hvis hun får størrere appetit og endnu lettere ved at tage på bagefter :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt at du fik hende steriliseret så! (Og det var da en flot alder for en berner)

Må indrømme at jeg har tænkt meget over det her de sidste par uger, og det kan godt tænkes at det er det det ender med -selvom jeg ikke er vild med tanken om bedøvelse og operation - og slet ikke hvis hun får størrere appetit og endnu lettere ved at tage på bagefter :(

 

Det vil hun sandsynligvis gøre.

Hvilket foder får hun? Dyrlægen vil helt sikkert anbefale et godt "light" foder til neutraliserede hunde.

 

Vil lige give mit indspark med mad og neutraliseret hund.... Min Futte blev kastreret da han var 11 mdr. og blev straks meget sulten og fik nemt til at tage lidt på. I mere end et år (!!!) blev han aldrig rigtigt mæt fordi han kun måtte få sin dagsration af tørfoder, spædet op med massere af frugt og grønt for fyldet skyld.

Vi råfodrer ham nu, og selv om han stadig er konstant lækkersulten kan han sagtens lade tørkosten stå når vi er på besøg ved andre hunde (i hvert fald næsten, og tømmer ikke skålene på nul-komma-fem som før, tager bare et par stykker). Vi oplever en glad hund der bliver mæt én gang om dagen og som holder vægten uden problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tak for indsparket! Min bekymring er, at tea allerede er så glubsk som du beskriver Futte - hun er et rigtigt madmonster:lol:

 

Jeg har prøvet mange forskellige slags tørfoder til hende, og typisk kan hun hverken blive mæt eller holde vægten på tørkost. Det eneste som har virket godt, mht. Vægt og mæthed har været RC satiety, men til gengæld får hun ret hård mave af det, så det holder heller ikke i længden...

 

Nu er hun kommet tilbage på det rå. Hun bliver langtfra mæt af sin portion, men det er meget bedre end på normalt tørkost.

 

Jeg frygter dog at en sterilisation vil gøre det meget svært at fodre hende, så besluttede for lang tid siden at hun ikke skulle steriliseres medmindre der var en helbredsmæssig årsag til det.. Nu må vi se, jeg ringer til dyrlægen i morgen, og får en snak og en tid til at få hende tjekket lidt grundigere, og så må vi jo tage den derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge ville nok reagerer på så lang en blødningsperiode. Måske har din dyrlæge ingen ultralydsscanner. Og man skal også være uddannet til at bruge den.Måske skulle du opbløde dette RC med vand, så mætter det nok mere.

 

Ja det kan være, eller også har jeg bare været for fokuseret på livmoderbetændelse at det ligesom kun var det vi talte om. Jeg bestiller i hvert fald tid til en scanning hos bygholm når de (forhåbentligt) åbner i morgen, skal nok lige opdatere tråden her, når jeg får svar :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen tak for indsparket! Min bekymring er, at tea allerede er så glubsk som du beskriver Futte - hun er et rigtigt madmonster:lol:

 

Jeg har prøvet mange forskellige slags tørfoder til hende, og typisk kan hun hverken blive mæt eller holde vægten på tørkost. Det eneste som har virket godt, mht. Vægt og mæthed har været RC satiety, men til gengæld får hun ret hård mave af det, så det holder heller ikke i længden...

 

Nu er hun kommet tilbage på det rå. Hun bliver langtfra mæt af sin portion, men det er meget bedre end på normalt tørkost.

 

Jeg frygter dog at en sterilisation vil gøre det meget svært at fodre hende, så besluttede for lang tid siden at hun ikke skulle steriliseres medmindre der var en helbredsmæssig årsag til det.. Nu må vi se, jeg ringer til dyrlægen i morgen, og får en snak og en tid til at få hende tjekket lidt grundigere, og så må vi jo tage den derfra.

 

 

Hunde SKAL være sultne altid. De er jo rovdyr.

Ellers skal de kun spise sig mætte en gang om ugen.

 

Fedmen er menneskeskabt. Når tæven bliver steriliseret, så sker der noget med stofskiftet, så hunden har brug for færre kalorier.

Når man bare ved det, så kan man sætte fodermængden ned --f.eks. ved at blande kogte eller rå gulerødder i, eller ved at bløde tørfoderet op med vand, så det fylder det samme, selv om man faktisk giver mindre.

Det vigtigste er, at man giver færre kalorier.

 

Silke har lidt gigt i sine gamle ben. Og hun kan altså ikke tåle at veje for meget. Vi bruger modellen med at hun får tørfoder der står i blød en halv times til i varmt vand. Og så får hun en lille most kartoffel i. Godterne bliver "strakt" med rå gulerødder. Og ellers tørrede hjerteskiver.

 

Det går altså fint. Hun slikker skålen meget grundigt.. Men hun tigger ikke. For det plejer hun ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder, at hunde SKAL være sultne!

 

TS, Bella blev steriliseret knap et år gammel, og hendes madvaner er helt uændrede. Jeg har lige så svært ved at holde vægten oppe (!!!!) på hende, som jeg altid har haft.

 

Men ja, flertallet af neutraliserede hunde bliver mere sultne. Men det er ofte råd for:-) Hvis du er nervøs for at hun har smerter fordi hun er intakt, må helbred og smerter have førsteprioritet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludder, at hunde SKAL være sultne!

 

TS, Bella blev steriliseret knap et år gammel, og hendes madvaner er helt uændrede. Jeg har lige så svært ved at holde vægten oppe (!!!!) på hende, som jeg altid har haft.

 

Men ja, flertallet af neutraliserede hunde bliver mere sultne. Men det er ofte råd for:-) Hvis du er nervøs for at hun har smerter fordi hun er intakt, må helbred og smerter have førsteprioritet.

 

Så er vi bare uenige, Anne. Der er ingen grund til at kalde andres meninger for "sludder" bare fordi man er uenig.

 

Der sikkert forskel på, om man steriliserer en ganske ung tæve, eller om det er en fuldt udvokset tæve.

 

At du ikke kan holde vægten oppe på din hund -heller ikke efter sterilisation, det ER jo ikke generelt for tæver.

 

Med Silke har jeg oplevet, at hun blev lidt roligere efter sterilisation. Hvis hun ikke havde fået mindre mad, så ville hun have taget på. Silke var 7 da hun blev steriliseret. Selv om hun blev mere rolig, så er hun stadig (11 år gammel) mere livlig end andre voksne goldens.

Jeg var forberedt på at hun kunne tage på. For jeg har haft steriliserede tæver før.

 

Jeg ved ikke, hvor gammel Tea er, som det drejer sig om. Cyster på æggestokkene er ret almindeligt hos ældre intakte tæver. Men kan da sikkert også forekomme hos yngre tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan set fordi jeg læser "En hund SKAL være sulten" som faktum. Og det er ikke faktum, men en holdning/overbevisning. Og når noget udlægges som faktum, må man godt kalde det sludder - specielt når det ikke er dokumenteret.

 

Jeg skriver også at tæver generelt får problemer med sultfølelse/vægt/stofskifte, men igen, det er ikke ALLE.

 

Dog mener jeg stadig at smerter bør veje tungere end vægten (so to speak). Jeg tror egentlig ikke at vi er uenige i hvad TS bør gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er ikke i tvivl om at tea skal steriliseres hvis der er en sundhedsmæssig grund til det - så må vi finde en løsning på det med evt. Øget sult, og vægt hvis det opstår bagefter.

Jeg bekymrer mig bare på forhånd - og kan generelt ikke lide tanken om narkose osv.

 

Tea viser absolut heller ingen tegn på smerter pt. - men der er helt sikkert mere gang i hormonerne end godt er, og det er jeg er selvfølgelig også bekymret over.

 

Hun bliver iøvrigt 7år på onsdag, så håber da vi kan fejre hende som en sund og rask hund der - med eller uden understellet intakt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så også af den overbevisning at flertallet af vore aktive hunde altid kan æde mere, og mere. Mine er altid sultne , men nogle af min venindes er sindsygt kræsne. Aner ikke hvorfor???

Mine tæver er steriliseret som 11 , 9 og 2 1/2 årig og ingen er blevet fede.Hvis de buldner lidt så fær de grøntsager + RC Satiety blandet i foderet.

Men nogle få hunde bliver desværre frygtelig lade og sløve efter sterilisation, så man skal holde dem kropslig igang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er ikke i tvivl om at tea skal steriliseres hvis der er en sundhedsmæssig grund til det - så må vi finde en løsning på det med evt. Øget sult, og vægt hvis det opstår bagefter.

Jeg bekymrer mig bare på forhånd - og kan generelt ikke lide tanken om narkose osv.

 

Tea viser absolut heller ingen tegn på smerter pt. - men der er helt sikkert mere gang i hormonerne end godt er, og det er jeg er selvfølgelig også bekymret over.

 

Hun bliver iøvrigt 7år på onsdag, så håber da vi kan fejre hende som en sund og rask hund der - med eller uden understellet intakt ;)

 

7 år er jo også "det magiske år". Netop fra den alder ser man øget forekomst af livmoderbetændelse.

Det var delvist grunden til at jeg besluttede at Silke skulle steriliseres som 7-årig.

Men jeg må da indrømme, at da tiden nærmede sig, så var jeg heller ikke særlig vild med tanken...

 

Så "hjalp" Silke mig ved at få ørebetændelse i forbindelse med de sidste 2 løbetider inden hun fyldte 7. Måske noget med nedsat immunforsvar i forbindelse med løbetiden.

Og årsagen til at jeg havde valgt 7-års alderen var også, at jo ældre en hund er, jo farligere kan en akut operation for livmoderbetændelse være.

 

I dag er jeg lykkelig for, at Silke ikke har risiko for at få underlivsproblemer.

 

Men det ER skrækkeligt at lægge sin raske hund under kniven.

 

---Måske er Teas symptomer netop en hjælp til JER så I får truffet en beslutning, der ER svær.

Tea er da ret sikkert intakt på onsdag, tillykke med hende. Men måske er det hendes sidste intakte fødselsdag.

 

Åja, en anden ting, som mange oplever efter en sterilisation er at pelsen ændrer sig. Jeg var rigtig bange for at Silke skulle blive uldet og filtet og miste sin blanke pels.

 

Hun er blevet hvidere i ansigtet, men det var hun nok blevet alligevel, for det var både mor og mormor.

Og hendes pels er blevet en lille smule mere pjusket. Men den virker stadig sund og pæn når hun er blevet børstet. Jeg børster hende bare tit.

 

Der ER ændringer. Men når man ved det på forhånd, så kan man gøre meget for at holde dem nede.

Link til indlæg
Del på andre sites

7 år er jo også "det magiske år". Netop fra den alder ser man øget forekomst af livmoderbetændelse.

Det var delvist grunden til at jeg besluttede at Silke skulle steriliseres som 7-årig.

Men jeg må da indrømme, at da tiden nærmede sig, så var jeg heller ikke særlig vild med tanken...

 

Så "hjalp" Silke mig ved at få ørebetændelse i forbindelse med de sidste 2 løbetider inden hun fyldte 7. Måske noget med nedsat immunforsvar i forbindelse med løbetiden.

Og årsagen til at jeg havde valgt 7-års alderen var også, at jo ældre en hund er, jo farligere kan en akut operation for livmoderbetændelse være.

 

I dag er jeg lykkelig for, at Silke ikke har risiko for at få underlivsproblemer.

 

Men det ER skrækkeligt at lægge sin raske hund under kniven.

 

---Måske er Teas symptomer netop en hjælp til JER så I får truffet en beslutning, der ER svær.

Tea er da ret sikkert intakt på onsdag, tillykke med hende. Men måske er det hendes sidste intakte fødselsdag.

 

Åja, en anden ting, som mange oplever efter en sterilisation er at pelsen ændrer sig. Jeg var rigtig bange for at Silke skulle blive uldet og filtet og miste sin blanke pels.

 

Hun er blevet hvidere i ansigtet, men det var hun nok blevet alligevel, for det var både mor og mormor.

Og hendes pels er blevet en lille smule mere pjusket. Men den virker stadig sund og pæn når hun er blevet børstet. Jeg børster hende bare tit.

 

Der ER ændringer. Men når man ved det på forhånd, så kan man gøre meget for at holde dem nede.

 

Tusind tak fordi du lige delte dine gode erfaringer - de bragte et smil på læben, og dulmede nerverne lidt ;)

 

Vi har fået tid til en grundig undersøgelse og scanning på mandag, og forhåbentligt får vi et bedre indblik i hvad der foregår i hendes krop, og håber selvfølgelig meget at det er noget forholdsvist uskadeligt, og ikke kræft el. lign.

 

Vi kommer helt sikkert til at snakke om sterilisation, bedøvelsesricisi etc. I den forbindelse, for det er jo rigtigt nok som du siger, at det er bedre at få hende opereret nu end om et par år.

 

Har i nogle gode råd til hvad jeg skal huske at få spurgt ind til og hvilke undersøgelser der er relevante for hende?

Link til indlæg
Del på andre sites

..Du skal først og fremmest få snakket sterilisation. Få at vide, præcis hvordan den bliver foretaget.

 

Der er åbenbart forskelle på om dyrlægen kun fjerner æggestokkene eller om livmoderen også bliver fjernet. Det er et meget mindre indgreb kun at få fjernet æggestokkene (kikkertoperation), men det er også nogle gange lidt dyrere fordi det kræver mere teknisk udstyr. Og det er endnu ikke alle dyrlæger, der har udstyret.

 

Scanningen er selvfølgelig afgørende for jeres beslutning. Også med hensyn til operationsmetode. For er der noget at se i livmoderen, så skal den ud også. Og så skal der en "rigtig" operation til.

 

Hvis der intet er at se nogen steder, så skal I selv træffe en beslutning. Skal hun alligevel steriliseres nu? Hvor længe tør I vente hvis I vælger at vente?

 

Hvis der ER noget at se, så er det jo mere eller mindre dyrlægens råd, I må følge.

Jeg håber at I har fuld tillid til jeres dyrlæge. Det gør mange ting lidt lettere.

 

Hvornår i morgen har I fået tid?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været ved dyrlægen, og ude på en god gåtur og en snak mellem mig og kæresten i solskinnet bagefter..

 

Tea fik taget svaberprøver og blev grundigt scannet, men "desværre" var der ikke noget svar på hvorfor hendes løbetid trækker ud. Ingen synlige cyster eller knuder, og heller ikke nogle klare indikatorer på livmoderbetændelse.

 

Derfor fik vi ikke det klare svar vi havde håbet på, og vi ved stadigt kun at der foregår "et eller andet" - som dog hurtigt kan udvikle sig til en livmoderbetændelse. Der kan også stadigt sidde cyster på æggelederne, men i så fald er de under en cm store.

 

Vi fik en rigtig god snak for og imod sterilisering med dyrlægen, og har også lige skullet have vendt økonomien herhjemme, da en operation på nuværende tidspunkt nok ikke bliver dækket af vores sygeforsikring. Dråben var nok at tea gik i et løbetidsfit, efter ca. 10 min indenfor døren, hvor hun slet ikke vidste hvad hun skulle gøre ved sig selv. Hun er simpelthen så ekstremt hormonel lige nu, at jeg synes det er synd for hende. Der er også en smule tegn på en let hævet mælkekirtel allerede, så hvis vi er rigtigt heldige bliver hun snart falsk drægtig også...

 

Konklusionen er, at jeg ringer og bestiller en tid til sterilisation i morgen, og hun bliver højst sandsynligt steriliseret inden udgangen af denne uge, eller starten af næste uge.

Dyrlægen mente ikke der var ide i at vente til en hormonel hvileperiode som det er nu, for det første, fordi vi ikke kan regne med hendes cyklus, og for det andet, fordi der er en risiko for at det ender med en livmoderbetændelse, og dermed en akut operation, inden hun når til hvileperioden.

 

Puha.. Det var en lidt hård beslutning at tage, men nu krydser jeg bare fingrene for at operationen går godt, og glæder mig til at vi kan lægge de her bekymringer bag os.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... det bliver godt at få det overstået. Jeg går ud fra, at det bliver en "rigtig" operation, hvor både æggestokke og livmoder bliver fjernet. Så får I vished for at der ikke er små tring, der kan vokse sig større og værre.

 

Hun skal nok få det godt hurtigt igen. Men det ER hårdt at gå det igennem... For jer, der ved hvad der skal ske.

HUN sover jo fra det meste, mens I bekymrer jer. Men hun er sikkert lidt klattet nogle dage efter operationen. Især på grund af bedøvelsen. Det er meget forskelligt, hvordan den enkelte hund reagerer.

 

Skriv og fortæl hvad du aftaler med dyrlægen i morgen. Jeg tænker på jer og krydser fingre for jer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... det bliver godt at få det overstået. Jeg går ud fra, at det bliver en "rigtig" operation, hvor både æggestokke og livmoder bliver fjernet. Så får I vished for at der ikke er små tring, der kan vokse sig større og værre.

 

Ja, det er den store operation vi taler om, både livmoder og æggestokke bliver fjernet. Både for at være sikker, men også fordi at det ud fra svaberprøven tyder lidt på en "ikke-rigtigt-begyndt" livmoderbetændelse.

 

Hun skal nok få det godt hurtigt igen. Men det ER hårdt at gå det igennem... For jer, der ved hvad der skal ske.

HUN sover jo fra det meste, mens I bekymrer jer. Men hun er sikkert lidt klattet nogle dage efter operationen. Især på grund af bedøvelsen. Det er meget forskelligt, hvordan den enkelte hund reagerer.

 

Jamen hvis hun bare tåler bedøvelsen så er jeg glad. Jeg har allerede spurgt ind til mdr1 og bedøvelse, og de bruger ikke stoffer som er i risikogruppen, og er opmærksom på at de stadigt skal give sheltier en lavere dosis. Så det lyder jo som om de har godt styr på det.

 

Skriv og fortæl hvad du aftaler med dyrlægen i morgen. Jeg tænker på jer og krydser fingre for jer..

 

Tusind tak for det, det gør godt med lidt HF held og lykke!

 

Jeg skal nok lige holde jer opdaterede, men prøver at få hende ind så tidligt som muligt. Nu er beslutninfen taget, så skal det bare overståes:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi krydser fingre for at alt går som det skal. Det er godt I har haft tid til at snakke tingene rigtig godt igennem, så I har helt styr på hvad der skal ske.

Pøj pøj med hende.

 

Tusind tak for de krydsede fingre!

Det var rigtigt rart at få snakket tingene igennem med dyrlægen. Hun virker meget kompetent, og stedet har alle faciliteter, så jeg er meget mere tryg ved det hele nu :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en hurtig Update, her midt i arbejdsdagen :) Tea er booket ind til operation i morgen formiddag. Dyrehospitalet har lovet at sms'e mig med hvordan det går med hende i løbet af dagen, og så beholder de hende til observation indtil Torsdag morgen..

Håber at der er lidt held ved at hun bliver opereret på sin fødselsdag :/

Redigeret af Fluffykins
iPhone fingre
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...