Hop til indhold

Er det et dilemma eller mig der er fjollet?


Ninjamor
 Share

Recommended Posts

lav gearing og afprøvning - det er den eneste vej frem :-P- mine knæ er heller ikke det bedste- men de klarer alligevel mange kilometer. Høje gear ødelægger dine knæ og lave gear giver konditallet et boost- og det belaster dine knæ langt mindre at cykle end at gå......... hvis du skal ud i en permanent løsning mht at mangle bil.

 

(har du set at man kan få 12 årige puntoer for 8-10000 kr)

 

apropos cykel jeg overvejer meget om jeg vil have to hunde- og hvis jeg tager en hvalp hjem, så skal jeg have en cykeltrailer som man også kan gå med- sådan at hvalpen kan ligge og lurpasse på de store ture og altid være med selv når vi er ude i mange timer. Hjulet er en god opfindelse:mrgreen:

 

Mine knæ kan ikke cykle, er afprøvet..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 62
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jamen altså hvis knæerne ikke vil cykle og busserne ikke duer og du ikke har en bil... Så er der jo altså ikke mange muligheder tilbage. Personligt ville jeg nok føle mig lidt fed og doven men på den anden side, hvis det gav mig frihed til at komme lidt ud til en strand f.eks, så ville jeg bestemt gøre det.

Sæt et skilt på (Pellehundens taxa) eller hvad ved jeg og så er det bare afsted. Jeg ville nok også insistere på lyserød spraymaling og similisten, men det er nok en smagssag.

Hvad er vigtigst for dig: din hund eller andres fordomme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Til jer der 'mangler' cykel.. (og Ninjamor - op i røveren med de tumper - hvis du vil køre sådan, så gør du det!)

 

(Og så går jeg total ot igen :) )

 

Så har min mor en cykel med elektrisk hjælpemotor stående, som hun aldrig bruger (men ikke kunne leve uden, selvfølgelig)

 

Den har måske været ude at køre 10 gange, men har stået længe...

 

men hvis nogen er interesserede, kunne jeg jo spørge hvad hun skal have for den?

 

Cyklen står i nærheden af Roskilde - men jeg har både stationsbil og jydekrog og kan godt bringe den, bare det ikke er alt for langt væk..

 

Skriv evt. pb, hvis interesseret?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, altså Ninjamor! Jeg føler mig dybt såret:sut:.

Jeg er jo netop på vej til at springe ud som elscooterkører :klap:..

Og jeg er hverken fysisk invalid eller dårligt gående.

 

Men jeg har en dårlig hukommelse så jeg ikke mere kan overskue køreplaner og offentlig trans. Og SILKE er dårligt gående på fortove.. :mrgreen:

 

---Jeg har faktisk slet ikke overvejet om andre skulle kikke skævt til mig fordi jeg (forhåbentlig snart) kommer trillende med en el-scooter. Nogle gange MED Silke i anhænger. Andre gange uden.

 

Sagen er også, at en el-scooter ikke mere er et "hjælpemiddel", for der er såmænd mange sunde og raske mennesker, der vælger sådan en i stedet for den dyre bil.

I dag hedder den -i kommunesprog-- et "forbrugsgode".

 

Og det betyder så, at man ikke får den forærende af kommunen hvis man er handicappet, men man kan søge om tilskud til scooteren hvis man synes at man kan dokumentere at man har brug for sådan en for at have et rimeligt liv.

Man kan max få halvdelen af scooterens pris fra kommunen.

 

---Og jeg er ved at søge nu. Får besøg af en ergoterapeut fra kommunen på onsdag og får forhåbentlig en afgørelse kort tid efter..

 

Jeg har så valgt en el-scooter, der er kraftigere end de fleste pensionist-scootere. FORDI den skal kunne trække både mig og Silke med anhænger, altså en vægt ud over scooterens egenvægt på 140 kg.

Den scooter, jeg har valgt, kan klare 160 kg.

 

På siden her kan du se hvad de forskellige karma-modeller kan klare. Spørg din søster hvad det er for et mærke -og nummer- elscooteren har. Så kan du se om den kan klare trækket. Langt de fleste elscootere er Karmaer..

 

Ellers er der ingen mening i at betale måske 1000 kr for at få et beslag på, så anhængeren kan sættes fast..

 

El scooter Karma 737L - specialbygget 3-hjulet Elscooter

 

---Den anden scooter, jeg har kikket seriøst på er denneher L3A:

 

C. Reinhardt

 

Jeg er da skidemisundelig at du bare får sådan en smidt i nakken, mens jeg må kæmpe og søge om min... Og selv betale halvdelen... :blink:

 

Dit spørgsmål? JA! du er da fjollet.. :stupid: Jeg glæder mig helt vildt til at blive motoriseret :banan:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, altså Ninjamor! Jeg føler mig dybt såret:sut:.

Jeg er jo netop på vej til at springe ud som elscooterkører :klap:..

Og jeg er hverken fysisk invalid eller dårligt gående.

 

Det skal du ikke være :-D den jeg taler om er sådan en til handicappede personer, ikke en alm. el-scooter. Sådan en eller en el -cykel ville jeg slet ikke tænke over hvordan folk reagerede på at jeg brugte. El- cylek har været på ønskesedlen i mange år og gerne en trehjulet med plads til Pelle

 

Men jeg har en dårlig hukommelse så jeg ikke mere kan overskue køreplaner og offentlig trans. Og SILKE er dårligt gående på fortove.. :mrgreen:

Så er det bare med at blive selvkørende

 

---Jeg har faktisk slet ikke overvejet om andre skulle kikke skævt til mig fordi jeg (forhåbentlig snart) kommer trillende med en el-scooter. Nogle gange MED Silke i anhænger. Andre gange uden.

 

Det tror jeg heller ikke folk vil gøre, men min" er som nævnt en fremstillet til handicapbrug

 

Sagen er også, at en el-scooter ikke mere er et "hjælpemiddel", for der er såmænd mange sunde og raske mennesker, der vælger sådan en i stedet for den dyre bil.

I dag hedder den -i kommunesprog-- et "forbrugsgode".

 

Og det betyder så, at man ikke får den forærende af kommunen hvis man er handicappet, men man kan søge om tilskud til scooteren hvis man synes at man kan dokumentere at man har brug for sådan en for at have et rimeligt liv.

Man kan max få halvdelen af scooterens pris fra kommunen.

 

---Og jeg er ved at søge nu. Får besøg af en ergoterapeut fra kommunen på onsdag og får forhåbentlig en afgørelse kort tid efter..

 

Held og lykke med det :-D

 

Jeg har så valgt en el-scooter, der er kraftigere end de fleste pensionist-scootere. FORDI den skal kunne trække både mig og Silke med anhænger, altså en vægt ud over scooterens egenvægt på 140 kg.

Den scooter, jeg har valgt, kan klare 160 kg.

 

På siden her kan du se hvad de forskellige karma-modeller kan klare. Spørg din søster hvad det er for et mærke -og nummer- elscooteren har. Så kan du se om den kan klare trækket. Langt de fleste elscootere er Karmaer..

 

Ellers er der ingen mening i at betale måske 1000 kr for at få et beslag på, så anhængeren kan sættes fast..

 

El scooter Karma 737L - specialbygget 3-hjulet Elscooter

 

---Den anden scooter, jeg har kikket seriøst på er denneher L3A:

 

C. Reinhardt

 

Jeg er da skidemisundelig at du bare får sådan en smidt i nakkken, mens jeg må kæmpe og søge om min... Og selv betale halvdelen... :blink:

 

Lad være med det, hvis du kendte mine livsomstændigheder er jeg siker på du ikke ville bytte

 

Dit spørgsmål? JA! du er da fjollet.. :stupid: Jeg glæder mig helt vildt til at blive motoriseret :banan:.

 

:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad synes du?

Sig ja, sig ja, sig ja.......

 

Hvis du havde snydt dig og fået kommunen til at bevilge dig køretøjet, så havde det været noget ganske andet. Men hvis du kan låne køretøjet, så sig dog JA. Du bliver en glad hundeejer og Pelle en glad hund. Derfor. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sig ja, sig ja, sig ja.......

 

Hvis du havde snydt dig og fået kommunen til at bevilge dig køretøjet, så havde det været noget ganske andet. Men hvis du kan låne køretøjet, så sig dog JA. Du bliver en glad hundeejer og Pelle en glad hund. Derfor. :cool:

 

Ja, jeg så det lige for mig, men nu har jeg lige fået at vide, at den er givet væk til anden side. ØV...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, hvor ærgerligt!

 

Hvis ikke det er noget du kan få tilskud til, så prøv og undersøg om der er nogle fonde eller legater du kan søge :-)

 

Jeg er på ingen måde berettiget til at få tilskud til sådan et køretøj og det er ikke fordi, jeg går efter at skulle have sådan et, det var kun fordi jeg fik det tilbudt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal du ikke være :-D den jeg taler om er sådan en til handicappede personer, ikke en alm. el-scooter. Sådan en eller en el -cykel ville jeg slet ikke tænke over hvordan folk reagerede på at jeg brugte. El- cylek har været på ønskesedlen i mange år og gerne en trehjulet med plads til Pelle

 

 

 

 

:-D

 

Det ER altså de samme 3-hjulede eller 4-hjulede scootere, som handicappede bruger. De findes i priser fra 10.000 og op til 56.000

Og de kan tilpasses til individuelle behov. (koster selvfølgelig ekstra)

 

Du kan se alle Karma-scooterne her:

Elscootere | Karma Elscooter | El scootere | Find dit El Køretøj hos Bek Hjælpemidler

 

Men de små kan nok ikke trække en hund..

 

Nogle gange kan man finde en god brugt. Ovenstående firma har indimellem også brugte til salg..

 

Det var synd, at du ikke fik den fra din søster alligevel... :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstår problemet her er det Pelle der ikke må gå de 20 minutter til stranden, du kan godt?

Da mine hunde var unge, eller blev gamle, eller fik problemer med et led, ville jeg jo at de sklulle opleve fællesskabet ved stranden med mine andre hunde. Derfor kom de op at køre i en vogn som vist på billedet, det er en cykelanhænger der kan laves om til skubbevogn, købt i Rema1000 for mange år siden.

 

Selvfølgelig har jeg da fået kommentarer med på vejen, men saglig information om hvorfor, plejer at hjælpe på den slags.

htf.jpg

Redigeret af KimC
Vi prøver lige med det rigtige billed..
Link til indlæg
Del på andre sites

Sig ja, sig ja, sig ja.......

 

Hvis du havde snydt dig og fået kommunen til at bevilge dig køretøjet, så havde det været noget ganske andet. Men hvis du kan låne køretøjet, så sig dog JA. Du bliver en glad hundeejer og Pelle en glad hund. Derfor. :cool:

 

Jeg forstår ikke rigtig?

Mener du at det er "snyd" hvis man søger kommunen om et tilskud til en elscooter hvis man har dårlige knæ eller ikke kan tage bus på grund af en hjerneskade?

 

Det er vel ikke så meget anderledes end at søge tilskud til briller hvis man er nærsynet?

 

Handicappede er jo ikke et særligt folkefærd, der er født sådan -forskellige fra alle andre. Det er bare almindelige mennesker, der af en eller anden grund ikke kan det samme som andre mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt det ikke helt er det samme, men jeg ønsker mig en elcykel :genert:

 

Er "kun" 25 år og kan sagtens cykle på en almindelig cykel, men jeg har ikke energien til at køre særlig langt.

 

Føler mig lidt som en gammel dame, men den hjælp det vil være opvejer det altså.. :5up:

 

 

Undskyld, det kan godt være jeg fornærmer dig, men alligevel... Tag et velment råd fra en gammel dame, der allerede har mistet over 50% af den mobilitet og kondition, jeg havde i din alder: Hold din krop i form så længe du kan! Du vil savne det den dag, du ikke længere kan løfte benet over knæhøjde eller gå en tur med din hund.

 

Jeg er chokeret over hvor dårlig form jeg var i, da jeg kom af med min bil. Den første måned jeg skulle cykle de 6 km på arbejde var ren elendighed, med tårer og pauser hver 500 meter. Det tog mig mellem 3 kvarter og en time - nu klarer jeg turen på 20 minutter, 30 hvis der er hård modvind. Jeg vil ikke have en elcykel, jeg vil passe på selv den smule kondi jeg har tilbage, så længe jeg kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man cykler jo stadig med en elcykel. man cykler bare det samme så at sige. Man kan indstille så den man f.eks ikke oplever at køre op af bakken, men blot at cykle.

 

jeg ville rigtig gerne have en el-cykel. Har 17 km til skole, inklusiv et smut forbi vuggestuen, og jeg gad rigtig rigtig gerne cykle den vej. Men under ingen omstændigheder på en almindelig cykel, det kan jeg altså ikk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Man cykler jo stadig med en elcykel. man cykler bare det samme så at sige. Man kan indstille så den man f.eks ikke oplever at køre op af bakken, men blot at cykle.

 

Ja, det giver bare ikke noget rent konditionsmæssigt. Man skal have pulsen op før det virker.

 

jeg ville rigtig gerne have en el-cykel. Har 17 km til skole, inklusiv et smut forbi vuggestuen, og jeg gad rigtig rigtig gerne cykle den vej. Men under ingen omstændigheder på en almindelig cykel, det kan jeg altså ikk!

 

Det er også langt, så det forstår jeg godt, hvis det er hver dag.

Jeg cykler engang imellem til Odense. Det er ca. 25 km fra hvor jeg bor. Men det tager også et par timer, så det gad jeg heller ikke hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det giver bare ikke noget rent konditionsmæssigt. Man skal have pulsen op før det virker.

 

 

 

Det er også langt, så det forstår jeg godt, hvis det er hver dag.

Jeg cykler engang imellem til Odense. Det er ca. 25 km fra hvor jeg bor. Men det tager også et par timer, så det gad jeg heller ikke hver dag.

 

Det ene udelukker vel ikke det andet? Man kan vel godt få pulsen op, og påvirke sin kondition, selvom man får lidt hjælp fra en motor til at tage toppen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så sent som i går så jeg en "rigtig quinde", altså godt rund om hofterne og dejlige æblekinder, kører afsted på sin elscooter med sin Golden løbende ved siden af. Kom sådan til at tænke på denne tråd. Du kunne evt. sætte et skil bagpå med "Ja, vi har begge dårlige knæ" eller noget! Hvis altså muligheden for en elscooter dukker op igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

...Jeg kender tilfældigvis en kvinde med el-scooter og golden retriever.......

 

---Hun har dårligt hjerte, hvilket man altså ikke kan se på hende.

Og hun har valgt løsningen med en el-scooter frem for at skille sig af med sin aktive hanhund.. :???:

 

Man KAN ikke udefra se hvad folk har af problemer. Hverken helbredsmæssige eller andre.

 

Hvis nogen dømmer mig ud fra at jeg ser sund og rask ud og ikke halter, ---men kører på el-scooter-- så er det altså mennesker, der ikke kommer mig ved. Måske er de ubegavede. Måske har de bare et lille overskud. Eller en dårlig dag.

 

Men det er mennesker, som jeg godt kan undvære i mit liv.

 

De mennesker der kender mig, -ved hvad jeg står for og kender min integritet. Og de ville aldrig mistro mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det giver bare ikke noget rent konditionsmæssigt. Man skal have pulsen op før det virker.

 

 

 

Det er også langt, så det forstår jeg godt, hvis det er hver dag.

Jeg cykler engang imellem til Odense. Det er ca. 25 km fra hvor jeg bor. Men det tager også et par timer, så det gad jeg heller ikke hver dag.

 

Snakker du om konditionstræning for en småbørnsmor:shock:??

 

Efter hvad jeg husker, så er det vist ikke det, der er mest behov for i den fase af livet... :hmm:

Jeg ved ikke, om AnjaCS også er alenemor, det håber jeg ikke.... For så får hun altså dobbelt så meget "konditionstræning".

 

Når bebsen er stor nok til at køre sin egen cykel, så kan det være, at motoren kan undværes..

Til den tid er batterierne sikkert også slidt op..

 

AnjaCS gå du bare på jagt efter en elcykel. Jeg ville ønske at jeg selv havde tænkt tanken da mine børn var små...

Daglige indkøb med en unge bagpå er altså ikke bare "konditionsfremmende". Det er udmattende, stressende og deprimerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Snakker du om konditionstræning for en småbørnsmor:shock:??

 

Efter hvad jeg husker, så er det vist ikke det, der er mest behov for i den fase af livet... :hmm:

Jeg ved ikke, om AnjaCS også er alenemor, det håber jeg ikke.... For så får hun altså dobbelt så meget "konditionstræning".

 

 

Med al respekt for din retfærdige harme, så skrev jeg jo netop at jeg godt forstod, hun ville have en el-cykel, når hun skal køre så langt hver dag. Det andet var en diskussion om noget, jeg skrev til Blueberry. Så få bare blodtrykket ned.

 

Daglige indkøb med en unge bagpå er altså ikke bare "konditionsfremmende". Det er udmattende, stressende og deprimerende.

 

Sådan har jeg aldrig oplevet det, og jeg har trods alt også været alene-småbørnsmor uden bil, men med cykelstol.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Overskriften: Der skulle naturligvis stå ...ET dilemma

 

Lang historie kort:

 

Ingen bil eller udsigt til en indenfor en overskuelig fremtid

 

PellePelle skal igennem en træning, som ikke kan blive optimal hvis vi ikke kan komme hjemmefra. Han må kun gå 15 minutter af gangen, hvoraf de første 5 minutter skal være i skridtgang og han skal meget gerne til stranden som ligger 20 minutters hurtig gang herfra for at gå i sand og soppe i vand.

 

Dette er ikke muligt uden et køretøj af en eller anden art. Bussen som kører her ligger de første 7 minutters gang hjemmefra og jeg ved aldrig, om det er den gamle bus med høje trin eller den moderne bus hvor vi kan gå lige ind, som kommer. Pelle er ikke vænnet til buskørsel af samme årsag.

 

Nu er en cykeltrailer muligvis indenfor rækkevidde, men jeg har ingen cykel. Min søn vil gerne cykle til stranden med Pelle, men det vil kun kunne blive 1 - 2 gange om ugen. Jeg kan ikke cykle på hans cykel.

 

Min søster har arvet en spritny "elscooter" eller hvad de hedder, beregnet til handicappede personer. Det er en, en ven af hende købte da han fik knas med bentøjet.

Dette køretøj må jeg låne/få, men det føles grænseoverskridende at bruge sådan en og min tanke er, om det lidt er at håne de handicappede, som ikke kan komme frem uden, hvis jeg med mine forholdsvise friske ben sætter mig i sådan en? I første omgang sagde jeg nej tak da min søster foreslog mig køretøjet så jeg kunne købe ind mv. Men når det drejer sig om Pelle, kan jeg godt mærke jeg er mere tilbøjelig til at sige ja tak.

 

Sådan et køretøj ville kunne bringe os på ture og give noget hårdt tiltrængt miljøskift og altså også en bedre genoptræning.

 

Omvendt kan jeg godt se hvad der vil foregå i nogle hoveder når jeg, pænt overvægtig, kommer kørende i et handicapkøretøj og folk så ser mig stige ud og bruge mine ben :hmm:

 

Hvad synes du?

 

Irene :) Lad småfolk tænke og sige hvad de vil, de er INGENTING borset fra at de low-lifes, de har ondt i sjælen!

 

Jeg får konstant at vide "Din hund går på den forkerte side, den skal gå på venstre side. Msan kan ikke kontrollere hunden på højer side ":damn:Godt-så, men så kan jeg noget "man" ikke kan :drille: Jeg må være en...HundeGUD :sjov:

 

Op på scooteren Irene, Pelle er langt vigtigere end end andres latterlige meninger

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...