Hop til indhold

Min hund har bidt min søn


Museklik
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Jeg har altid trænet med mine hunde forstået på den måde, at de er blevet vænnet til at der er mennesker omkring dem, når de spiser uden at vi tager maden. Det gør at vi den dag i dag kan færdes omkring hundene med ben og. lignende uden at de føler sig truet.

 

Hunde må gerne knurre og vise at her går deres grænser, men jeg hører så til fåtallet herinde, der ikke synes at det er ok at en hund markerer/bider - hverken i f.h.t. forsvar af sofa, seng el. lign. Og selvfølgelig skal børnene også opdrages til at respektere hundens signaler.

 

Og jeg kan godt forstå at TS er usikker på, hvad hun vil p.t., det ville jeg også selv være, da det er svært/besværligt at have en hund man måske ikke helt stoler på.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 67
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Hej,

 

Jeg har altid trænet med mine hunde forstået på den måde, at de er blevet vænnet til at der er mennesker omkring dem, når de spiser uden at vi tager maden. Det gør at vi den dag i dag kan færdes omkring hundene med ben og. lignende uden at de føler sig truet.

 

Hunde må gerne knurre og vise at her går deres grænser, men jeg hører så til fåtallet herinde, der ikke synes at det er ok at en hund markerer/bider - hverken i f.h.t. forsvar af sofa, seng el. lign. Og selvfølgelig skal børnene også opdrages til at respektere hundens signaler.

 

Og jeg kan godt forstå at TS er usikker på, hvad hun vil p.t., det ville jeg også selv være, da det er svært/besværligt at have en hund man måske ikke helt stoler på.

 

V.H. Sille

Jeg skal være sikker på at jeg har forstået dig rigtigt. Siger du at flertaller på HF synes at det er acceptabelt når en hund bider? Hvis ja - hvad bygger du det på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Acceptere hundens grænser... Hvis det var min hund, der begyndte at knurre og snappe ud efter min datter i hendes seng, ville jeg omgående få hunden ind i dens kurv! Jeg ville slet ikke acceptere den adfærd i mit hjem. Der kommer legekammerater, de skal kunne være her uden at hunden skal knurre og snappe. Hunden skal ikke markere sig inde på børneværelset(hvis det handler om "ejerskabet" til sengen)hverken over for datter eller mig, så må han i kurven eller i sofaen.

Et fx hvis hunden har sit ben, ligger i sofaen, skal vi andre kunne sidde ved siden af uden probl. Ligesom i sengen.

 

Men igen vi har ikke de probl. Jeg ville bare ikke acceptere så meget resourceforsvar i min familie. Hund og barn har hvert deres legetøj, må ikke låne af hinanden. Men der skal være ryddet op hver aften, så alt hvad der er ben, boldte og lign bliver lagt væk.

 

Alt hvad der er knurren/snerren sker kun under leg her. Her en gøende bla. hund, som tyer til vov istedet. Og det må han gerne. Det er hans måde at sige NEJ/STOP på.

 

Men det skal self trænes, ikke bare gøres! Synes bare det er en uheldig situation i en børnefamilie, hvis sønnen ikke kan lægge sig i sin egen seng uden at hunden skal markere.

 

Jeg tror næppe nogen mener, man bare skal kaste armene op mod himlen og sige: Sådan er hunde, accepter det!

Ingen mener vist det er i orden at hunde bider/markerer.

 

MEN, for der er et men, vi kan ikke bare forvente at hunde skal lægge låg på deres medfødte adfærd fordi denne ikke lige passer ind i vores ide om, hvordan hunde skal være.

 

Derfor skal der arbejdes med ressourceforsvar på en for hunden pædagogisk måde, så den lærer at forstå, at den ikke behøver forsvare sine ting/liggeplads. I øvrigt er det min helt klare opfattelse at hunde som forsvarer deres liggeplads oftest gør dette fordi de af erfaring ved, at de risikerer ikke at kunne ligge i fred.

 

Hej,

 

Jeg har altid trænet med mine hunde forstået på den måde, at de er blevet vænnet til at der er mennesker omkring dem, når de spiser uden at vi tager maden. Det gør at vi den dag i dag kan færdes omkring hundene med ben og. lignende uden at de føler sig truet.

 

Hunde må gerne knurre og vise at her går deres grænser, men jeg hører så til fåtallet herinde, der ikke synes at det er ok at en hund markerer/bider - hverken i f.h.t. forsvar af sofa, seng el. lign. Og selvfølgelig skal børnene også opdrages til at respektere hundens signaler.

 

Og jeg kan godt forstå at TS er usikker på, hvad hun vil p.t., det ville jeg også selv være, da det er svært/besværligt at have en hund man måske ikke helt stoler på.

 

V.H. Sille

 

Man kan vælge ikke at stole på sin hund, fordi den faktisk opfører sig som en sådan og det er ikke rimeligt set med mine øjne. En hund vil reagere som en hund med de medfødte og tillærte egenskaber den nu engang har.

 

Jeg læser ikke, at folk herinde mener det er i orden hunde bider

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læser ikke, at folk herinde mener det er i orden hunde bider

 

Jeg vil gerne stå frem og sige at jeg rent faktisk mener det er i orden at en hund bider.

 

.....Når hunden gang på gang bliver bekræfte i at den ikke kan få lov at ligge og sove i fred, at den til hver en tid kan forvente at dens familie tager ting og sager fra den, at den gang på gang for overtrådt dens grænser og disse grænser derfor efterhånden ikke ligger ret langt væk, og at folk helt generelt griber dens signaler an på en, for den, fysisk eller psykisk grænseoverskridende måde alene fordi "......det vil man altså bare ikke acceptere!!"

 

Så kan jeg virkelig ikke se noget galt i at hunden bider fra sig.

 

Jeg accepterer at det er sådan. Hunden kan finde på sådan noget hvis sådan og sådan... Og samtidig er det et rimeligt tydeligt signal inde i mit lille hovede på, at der vist nok er noget man skal arbejde lidt med.

 

Og så forstår jeg ikke helt den med at man ikke kan stole på en hund med ressourceforsvar e.l.

Jo. Det er i høj grad min påstand at man kan stole på sådan en hund. SPørgsmålet er hvad du stoler på hunden gør i bestemte situationer. (jeg har selv haft en omplacering der sad i armen på en hvis man var bare 2 meter ved sidan af den og dens madskål. spol 3 år længere frem og jeg havde en hund alle mine spejdere uden videre kunne tage adskålen fra og sidde og kaste godbidder i nakken af den, kramme den (hvad hverken den eller jeg var særlig glad for :roll: ) og det der er værre.

 

Pointen er, at jeg absolut ikke har noget problem med at stole på sådan en hund. Jeg erkender bare at hvis jeg skal kunne stole på at den ikke vil gøre noget som helst i næsten alle situationer, så kommer det til at koste tålmodighed. Hvis jeg vil nøjes med at stole på at den knurrer og markerer og det der er værre, så kan det være ordnet til i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nej jeg kan bestemt ikke beskylde nogen for ligefrem, at synes at det er ok at hunden bider ;-) , det er svært at forklare, men jeg fornemmer at vores grænser ikke er helt ens, hvis du forstår, hvad jeg mener og at vi derfor også vil træffe forskellige beslutninger, hvis en hund bider/markerer.

 

Dybest set tror jeg ikke at vi er så uenige i omgangen mellem børn og hunde og grænser, men som børnefamilie er det for mig vigtigt at have lært mine hunde en fornuftig omgang med børn og modsat naturligvis :-) .

 

Såfremt du heller ikke er enig med mig her, så lad os blive enige om at være uenige :-) .

 

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

 

Nej jeg kan bestemt ikke beskylde nogen for ligefrem, at synes at det er ok at hunden bider ;-) , det er svært at forklare, men jeg fornemmer at vores grænser ikke er helt ens, hvis du forstår, hvad jeg mener og at vi derfor også vil træffe forskellige beslutninger, hvis en hund bider/markerer.

 

Dybest set tror jeg ikke at vi er så uenige i omgangen mellem børn og hunde og grænser, men som børnefamilie er det for mig vigtigt at have lært mine hunde en fornuftig omgang med børn og modsat naturligvis :-) .

 

Såfremt du heller ikke er enig med mig her, så lad os blive enige om at være uenige :-) .

 

 

V.H. Sille

Jamen jeg ved ikke om vi er uenige (hvis det er mig du skriver til), jeg skulle bare være sikker på at jeg havde læst rigtigt. Nej, jeg forstår ikke helt hvad du mener, men da jeg har ikke udtrykt min mening om sagen, så der er ikke nogen diskussion mellem dig og mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne stå frem og sige at jeg rent faktisk mener det er i orden at en hund bider.

 

.....Når hunden gang på gang bliver bekræfte i at den ikke kan få lov at ligge og sove i fred, at den til hver en tid kan forvente at dens familie tager ting og sager fra den, at den gang på gang for overtrådt dens grænser og disse grænser derfor efterhånden ikke ligger ret langt væk, og at folk helt generelt griber dens signaler an på en, for den, fysisk eller psykisk grænseoverskridende måde alene fordi "......det vil man altså bare ikke acceptere!!"

 

Så kan jeg virkelig ikke se noget galt i at hunden bider fra sig.

 

Jeg accepterer at det er sådan. Hunden kan finde på sådan noget hvis sådan og sådan... Og samtidig er det et rimeligt tydeligt signal inde i mit lille hovede på, at der vist nok er noget man skal arbejde lidt med.

 

Og så forstår jeg ikke helt den med at man ikke kan stole på en hund med ressourceforsvar e.l.

Jo. Det er i høj grad min påstand at man kan stole på sådan en hund. SPørgsmålet er hvad du stoler på hunden gør i bestemte situationer. (jeg har selv haft en omplacering der sad i armen på en hvis man var bare 2 meter ved sidan af den og dens madskål. spol 3 år længere frem og jeg havde en hund alle mine spejdere uden videre kunne tage adskålen fra og sidde og kaste godbidder i nakken af den, kramme den (hvad hverken den eller jeg var særlig glad for :roll: ) og det der er værre.

 

Pointen er, at jeg absolut ikke har noget problem med at stole på sådan en hund. Jeg erkender bare at hvis jeg skal kunne stole på at den ikke vil gøre noget som helst i næsten alle situationer, så kommer det til at koste tålmodighed. Hvis jeg vil nøjes med at stole på at den knurrer og markerer og det der er værre, så kan det være ordnet til i morgen.

 

Det er to gange i dag jeg har været enig med dig - og så på en søndag!

 

Hej,

 

Nej jeg kan bestemt ikke beskylde nogen for ligefrem, at synes at det er ok at hunden bider ;-) , det er svært at forklare, men jeg fornemmer at vores grænser ikke er helt ens, hvis du forstår, hvad jeg mener og at vi derfor også vil træffe forskellige beslutninger, hvis en hund bider/markerer.

 

Dybest set tror jeg ikke at vi er så uenige i omgangen mellem børn og hunde og grænser, men som børnefamilie er det for mig vigtigt at have lært mine hunde en fornuftig omgang med børn og modsat naturligvis :-) .

 

Såfremt du heller ikke er enig med mig her, så lad os blive enige om at være uenige :-) .

 

 

V.H. Sille

 

Måske udtrykker vi på forum os bare ikke helt ens.

 

Jeg synes ikke det er i orden, at en hund presses til at bide.

Jeg synes det er forkert, hvis man ikke vil eller kan acceptere at et dyr er et dyr og handler som sådan

Jeg synes det er vores pligt og ansvar at sørge for, at dyret ikke kommer i en situation det ikke kan håndtere uden at handle naturligt.

 

Det er nok de færreste som ikke vil kunne acceptere at det er en hel naturlig adfærd at en hest sparker eller bider i forsvar - hvorfor så ikke en hund? Altså hund og bide ikke hund og sparke :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske udtrykker vi på forum os bare ikke helt ens.

 

Jeg synes ikke det er i orden, at en hund presses til at bide.

Jeg synes det er forkert, hvis man ikke vil eller kan acceptere at et dyr er et dyr og handler som sådan

Jeg synes det er vores pligt og ansvar at sørge for, at dyret ikke kommer i en situation det ikke kan håndtere uden at handle naturligt.

 

Det er nok de færreste som ikke vil kunne acceptere at det er en hel naturlig adfærd at en hest sparker eller bider i forsvar - hvorfor så ikke en hund? Altså hund og bide ikke hund og sparke :-D

 

Jeg er ganske, ganske enig.

 

Mine hunde må generelt set ikke bide. Men hvis de bliver presset langt nok, så acceptere jeg den konsekvens. Det er klart at ens hund skal kunne sende de korrekte signaler f.eks. at advarer før de bider, som i denne sag hvor hunden knurrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. Søn bliver sat i træningslejer. Datter 1 og 2 følger med. Hunden lærer forhåbentligt også noget. Måske også moderen.

Jeg overvejede ikke for alvor aflivning (til dem, der faldt i svime over den). Men jeg blev nødt til at klarlægge forløb og mulige tænkelige/utænkelige konsekvenser. Det hjælper mig til at få det store, kølige overblik.

 

Det der med ikke at acceptere... Jeg tror ikke det kan gøres med min hund. Den skal lære det positivt. Det der med at sende den i kurv/væk, virker ikke til at have nogen videre effekt. Desværre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar. Søn bliver sat i træningslejer. Datter 1 og 2 følger med. Hunden lærer forhåbentligt også noget. Måske også moderen.

Jeg overvejede ikke for alvor aflivning (til dem, der faldt i svime over den). Men jeg blev nødt til at klarlægge forløb og mulige tænkelige/utænkelige konsekvenser. Det hjælper mig til at få det store, kølige overblik.

 

Det der med ikke at acceptere... Jeg tror ikke det kan gøres med min hund. Den skal lære det positivt. Det der med at sende den i kurv/væk, virker ikke til at have nogen videre effekt. Desværre.

 

Men en hel masse undgåes også netop ved at børnene får lært at når hunden knurrer så skal man hente en voksen. Selvfølgelig skal hunden lærer at den ikke skal vogte osv. Men hvis barnet henter en voksen skulle det aldrig nå til hvor barnet bliver bidt.

 

Og det er klart at du skrev aflivning som en overvejelse, når man står i sådan en situation så farer der en masse tanker igennem hovedet, og aflivning er bare en mulighed/overvejelse som nogen gange kan flyve igennem hovedet et kort sekund. Det betyder, som du skriver, ikke at man nødvendigvis nogensinde ville gøre det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne stå frem og sige at jeg rent faktisk mener det er i orden at en hund bider.

 

.....Når hunden gang på gang bliver bekræfte i at den ikke kan få lov at ligge og sove i fred, at den til hver en tid kan forvente at dens familie tager ting og sager fra den, at den gang på gang for overtrådt dens grænser og disse grænser derfor efterhånden ikke ligger ret langt væk, og at folk helt generelt griber dens signaler an på en, for den, fysisk eller psykisk grænseoverskridende måde alene fordi "......det vil man altså bare ikke acceptere!!"

 

Så kan jeg virkelig ikke se noget galt i at hunden bider fra sig.

 

Jeg accepterer at det er sådan. Hunden kan finde på sådan noget hvis sådan og sådan... Og samtidig er det et rimeligt tydeligt signal inde i mit lille hovede på, at der vist nok er noget man skal arbejde lidt med.

 

Og så forstår jeg ikke helt den med at man ikke kan stole på en hund med ressourceforsvar e.l.

Jo. Det er i høj grad min påstand at man kan stole på sådan en hund. SPørgsmålet er hvad du stoler på hunden gør i bestemte situationer. (jeg har selv haft en omplacering der sad i armen på en hvis man var bare 2 meter ved sidan af den og dens madskål. spol 3 år længere frem og jeg havde en hund alle mine spejdere uden videre kunne tage adskålen fra og sidde og kaste godbidder i nakken af den, kramme den (hvad hverken den eller jeg var særlig glad for :roll: ) og det der er værre.

 

Pointen er, at jeg absolut ikke har noget problem med at stole på sådan en hund. Jeg erkender bare at hvis jeg skal kunne stole på at den ikke vil gøre noget som helst i næsten alle situationer, så kommer det til at koste tålmodighed. Hvis jeg vil nøjes med at stole på at den knurrer og markerer og det der er værre, så kan det være ordnet til i morgen.

 

Godt sagt.

Eftersom jeg betragter mennesket som mere "udviklet" end hunden, mener jeg også at vi har en pligt til at forstå, lære og respektere at det ER en hund og at den har en del instinkter. Derfor mener jeg også at det er os der skal læse hunden, og arbejde udfra dét.

I "gamle dage" var min holdning også at jeg skulle kunne tage alt fra hunden, uden problemer. Men så fik jeg Tarzan, the Rottweiler. En elskelig hund, som jeg stolede 100% på. Han var vokset op med børn, og elskede dem overalt. Han var så afbalanceret og harmonisk, som jeg sjældent har set en hund.

Men han knurrede hvis jeg kom for tæt på ham når han spiste. Der hvor vi boede dengang, spiste han ude i en lille gang, hvor jeg skulle forbi hver gang jeg skulle i køkkenet eller på toilettet. Så med tiden blev han så vant til at jeg kom tæt på ham, at han stoppede med at knurre. En anden gang råbte han "RØV" af mig, men dér havde jeg bestemt også overskedet hans grænse, fordi jeg skældte ham ud - og han havde sikkert vist mig alle de dæmpende signaler han kunne, så det var nok helt ok.

Kenya, som jo var fra Grækenland, knurrede også hvis jeg kom for tæt på hende mens hun spiste ben. Dette aftog også med tiden, da hun fandt ud af at hun godt kunne ha' benet i fred - eller måske ligefrem kunne bytte med noget mere spændende...

 

Jeg ville også "sende børnene i træningslejr" - igen fordi jeg mener at det er vores pligt at opdrage dem til at respektere hundenes grænser. Og så ville jeg selvfølgelig også træne med hunden, så dens ressourceforsvar forhåbentlig blev mindre med tiden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst steen1151

Jeg holder på, at når man har hund, er det menneskets pligt at lære hundens sprog. det er nartuligt for en hund at bide, når vi - tit dumme mennesker - overser - eller overhøre, hvad hunden fortæller os, og har man en "ompladcerings - eller brugt" hund, er det så godt som umuligt at vide hvad hunden har været ude for i dens fortid, og man skal så være forberedt på, at der kan opstå uheldige situationer, som fx. med at den bider, som er dens eneste måde at forsvarer sig på når vi mennesker misforstår dens "normalt" perfekte lyd og kropssprog. Vi mennesker er desværre alt for unaturligt opdraget, i forhold til de fleste hunde, så et velment råd til dig og din søn. Lær alt om Naturloven og ret jer efter den, ligesom normale hunde gør, så vil i medvirke til en bedre Verden for alt levende på Jorden.

m.v.h. Steen

Redigeret af steen1151
en lille mangel i teksten
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville du have gjort hvis det var dig selv det var sket for ?? Ville du være lige så bekymret ??

 

Jeg kan ikke forestille mig, det ville ske for mig, da jeg er i god kontakt med hunden og ville forvente, at jeg kunne "læse" den. Hvis den derfor bed, ville jeg nok i virkeligheden være mere chokeret, fordi jeg ville tænke det var uforklarligt?

 

Men det er da utrygt, fordi børnene er mere "utilregnelige" end jeg er. Og de glemmer aftaler og regler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Jeg kan ikke forestille mig, det ville ske for mig, da jeg er i god kontakt med hunden og ville forvente, at jeg kunne "læse" den. Hvis den derfor bed, ville jeg nok i virkeligheden være mere chokeret, fordi jeg ville tænke det var uforklarligt?

 

Men det er da utrygt, fordi børnene er mere "utilregnelige" end jeg er. Og de glemmer aftaler og regler.

 

 

Okay men så tænker du jo hellere ikke den er farlig eller utilregnlig, for hvis man kan aflæse den er den jo ikke utilregnlig. Skal du så ikke blot betragte det som det er kan ske med hunde og børn ? De går fejl af hinanden. Jeg tror ikke jeg ville være bekymret. Det er nok hvad der kan ske i omgangen med dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay men så tænker du jo hellere ikke den er farlig eller utilregnlig, for hvis man kan aflæse den er den jo ikke utilregnlig. Skal du så ikke blot betragte det som det er kan ske med hunde og børn ? De går fejl af hinanden. Jeg tror ikke jeg ville være bekymret. Det er nok hvad der kan ske i omgangen med dyr.

 

Man skal da være bekymret... Ikke forstået på den måde at hunden er farlig, men det kan altså gå rigtig galt, hvis et barn overskrider en hunds grænser, så det er vigtigt at man sætter ind, og træner barnet. Fremfor bare at sige den slags sker.

 

Men det er barnet der skal lærer hundens sprog, og at knurren betyder der skal hentes en voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Man skal da være bekymret... Ikke forstået på den måde at hunden er farlig, men det kan altså gå rigtig galt, hvis et barn overskrider en hunds grænser, så det er vigtigt at man sætter ind, og træner barnet. Fremfor bare at sige den slags sker.

 

Men det er barnet der skal lærer hundens sprog, og at knurren betyder der skal hentes en voksen.

 

 

Ja selvfølgelig skal man være bekymret. Men måske ikke i tanker om omplacering og aflivning. Man skal selvfølgelig ikke blot trække på skulderen og sige pyt, men den slags SKER jo altså nogen gange med børn og hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er også en idé. Hun er bare ikke sådan en hund, der bare æder sit ben. Hun gnaver, gemmer det, graver ned... Henter osv. Men jeg kunne godt forestille mig gitter eller bur - bytte og lægge væk.

 

Hvad er det for nogle ben du bruger?

Du kunne jo vælge at bruge noget som hunden rent faktisk kan tygge sig igennem, og skulle der ligge en stump tilbage efter en times tid, så er det bare at smide den ud.

Halse, haler, nøgleben, små ribben osv. er til at tygge for de fleste hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger meget blandet. Kyllingehalse, diverse lammeben, kyllingelår, andelår og den slags

 

Jeg synes det ville være rigtig synd at skifte foder pga. ressourceforsvar, når du har mulighed for at rydde op efter Freya, så hun ikke får mulighed for at bevogte resterne. Jeg forstår dilemmaet og ville også være rigtig ked af det hvis min hund havde markeret på mit barn, men situationen kan undgås og jeg mener at huske du også har ressourceforsvar overfor legetøj.

Hvis hun VIL bevogte er der sandsynlighed for at hvis alt fjernes fra hende, så finder hun noget andet, f.eks. dig at vogte over og det er langt nemmere at lege "bytte, bytte købmand" med godt resultat med mad og legetøj end det er, hvis en hund bevogter en person :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt enig med flertallet herinde, men undrer mig over at folk synes det er forventeligt at en hund knurrer (og evt. markerer) hvis man f.eks. skubber til den når den sover. 2 af mine hunde har jeg hver aften måtte vække og fysisk rulle væk fra min side af sengen og det synes jeg egentlig ikke er et overgreb der skulle kunne udløse en knurren eller lign. Jeg har aldrig haft trænet på det, for når jeg sover er jeg da ikke sikker på andet end at jeg også har fået losset til dem,.. men det er jo ligesom ikke mig der siger at de skal ligge i min seng. Og desuden får jeg da også tit en pote i øjet eller en klo trådt ned i dellerne, men det er jo en del af charmen ved at sove sammen. :vedikke::genert:

 

Kan heller ikke genkende at springere skulle have mere tendens til ressourceforsvar end så mange andre racer. Nu har jeg selvfølgelig ikke haft mere end 1 (havde absolut ingen problemer med den slags) men jeg har dog også set en del til træning (der er jo f.eks. nogle hunde der gerne vil stjæle fra de andre) og har heller aldrig oplevet noget af det dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Kan hun have haft ondt - siden hun er kommet med den reaktion?

 

Ellers har jeg ikke nogen løsninger på problemet, andet end at jeg ikke syntes det er i orden hun slæber sine ben med rundt - dem bør hun spise på et bestemt sted og så må man fjerne hvad der efterlades.

Jeg har så aldrig stået i sådan en situation med mine beagler - de får kun tyggeting når de er i deres bure og kun i det omfang at de spiser det hele. Mine ligger også tit i min seng når jeg skal ligge der - men så flytter jeg dem væk - skubber til dem så de kan humme sig og siger "mor skal ligge der" - det samme gælder stole som de ligger i. Vi har aldrig oplevet knurren når vi har flyttet på dem.

 

Så jeg tænker meget på om Freya kan have haft ondt et sted :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har nogle ganske klare regler her i huset, der altid er blevet overholdt. Vi fik vores første hund i 1973 da vores børn var 3 og 6 år.

Ikke en af vores hunde har fået lov til at være i vores møbler. Møbler og senge et til mennesker, hundekurven er hundens "helle" og det er hundens plads, hvor den kan sige fra når den vil have fred for os andre. Respekter ALTID det.

 

En hund har 3 grader til at fortælle os mennesker, at nu gider jeg ikke mere:

1. den knurrer, hjælper det ikke går den til grad

2. den viser tænder og hjælper det heller ikke er der kun grad

3. tilbage - den bider

 

Disse 3 advarsler er den enste måde den kan forsvarre sig på. Husk det.

Du som menneske kan fortælle og lære dine børn dette, og det har du sikker også gjort, men du ved også at børe ikke altid høre efter hvad der bliver sagt, og til sidst bliver du så gal, at du beder barnet om at gå ind på sit værelse og bliver der til han kan opføre sig ordentlig. Det er dette din hund har gjort i overført betydning.

 

Du skal ikke aflive din hund. Din dreng har fået en hård lærestreg, og den husker han.

 

PS kan jeg fortælle, at vi i dag har et barnebar på 7 år (han var 5, da vi Poco). Han har altid fået at vide, at han ikke må lege vildt med hunden, fordi det kan gå galt, og det gjorde det så også. Poco ramte barnet på armen med sine tænder - inden bid og ingen blod men masser af gråd og "Poco bider". Nej Poco bider ikke, men efter den episode leger han stille med hunden.

 

Hilsen fra Poco og hans "mor"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generelt enig med flertallet herinde, men undrer mig over at folk synes det er forventeligt at en hund knurrer (og evt. markerer) hvis man f.eks. skubber til den når den sover. 2 af mine hunde har jeg hver aften måtte vække og fysisk rulle væk fra min side af sengen og det synes jeg egentlig ikke er et overgreb der skulle kunne udløse en knurren eller lign. Jeg har aldrig haft trænet på det, for når jeg sover er jeg da ikke sikker på andet end at jeg også har fået losset til dem,.. men det er jo ligesom ikke mig der siger at de skal ligge i min seng. Og desuden får jeg da også tit en pote i øjet eller en klo trådt ned i dellerne, men det er jo en del af charmen ved at sove sammen. :vedikke::genert:

 

Kan heller ikke genkende at springere skulle have mere tendens til ressourceforsvar end så mange andre racer. Nu har jeg selvfølgelig ikke haft mere end 1 (havde absolut ingen problemer med den slags) men jeg har dog også set en del til træning (der er jo f.eks. nogle hunde der gerne vil stjæle fra de andre) og har heller aldrig oplevet noget af det dér.

 

Hvad mener du med at folk synes at det er forventeligt?

 

Mine hunde skal af princip ikke knurrer, uanset hvad der bliver gjort ved dem, og de skal generelt aldrig føle at det er nødvendigt. Men derfor må vi stadig kunne kigge på vores hundes natur, og hvordan deres instinkter fungere, og der er det altså en forventelig adfærd at de har.

 

Specielt hund med resourceforsvar! Så jeg er i tvivl om, om du tror at folk mener at det er helt okay og normalt at en hund knurrer hvis man skubber til den, for det er absolut ikke sådan jeg har læst nogle af indlæggene, tværtimod.

 

Derudover er der også forskel på rutiner og på noget der ikke sker som en rutine. Du flytter fysisk dine hunde hver aften, det er noget de er vant til. Lad os nu sige at imorgen kom jeg og gjorde det. Tror du dine hunde ville reagere 100% på samme måde?

 

I tilfældet for TS er det jo ikke en rutine, hunden vogter over noget, har resourceforsvar. Jeg tror de fleste der kender til resourceforsvar ved hvad der vil ske, selv hvis en voksen greb det an forkert. Og nogen af de vogtende racer kan man altså kun forvente denne adfærd af, og derfor tror jeg du misforstår budskabet i forhold til om det er en forventelig adfærd fra alle hunde, eller fra en hund med ressourceforsvar i denne situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...