Hop til indhold

Sætter du snoren i halsbånd eller sele?


Eris
 Share

Sætter du snoren i selen eller halsbåndet?  

71 stemmer

  1. 1. Sætter du snoren i selen eller halsbåndet?

    • Jeg sætter altid snoren i selen
      21
    • Jeg sætter altid snoren i halsbåndet
      18
    • Jeg skifter lidt imellem begge to
      24
    • Andet
      8


Recommended Posts

Jeg har krydset af i de tre første svar. Sally går for tiden stort set kun i sin easy walk sele, og snoren sidder deri.

Charles er helt utroligt rolig i snor, så jeg besværer mig ikke med at smide sele på ham, men bruger kun halsbånd.

Dexter bruger sele og halsbånd. Sele til flexi og lang line, og halsbånd når jeg træner gå pænt i kort snor.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 51
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

For hunde der kravler ud af selen laves der nogle italienske seler som ligner et strakt 8 tal- forbenene skal ned i hullerne og man samler på ryggen- trækket kommer mellem de to brystmuskler og selvom den er lidt besværlig at få på, er det et klik og den ryger af, med det samme. Jeg tester den sele ligenu er og faktisk ret tilfreds med den, da den ikke glider på meget slanke hunde.

 

Jeg har enten fri hund eller selehund og kun lang snor (hestelonge)- går aldrig med almindelig kort snor.. ligedan når vi cykler, .

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa, jeg bryder mig bare ikke om ordet "kvæl" i forbindelse med min hund. Ikke når selen er sådan en dejlig nem og rar løsning.

 

Jamen du må godt kalde det "halsbånd min hund ikke kan bakke ud af" hvis det gør dig i bedre humør :-) det andet er bare så meget hurtigere at skrive ;-)

Det med den nemme løsning, hvad er det i forbindelse med, for det kan da ikke være når udstyret skal af og på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Rosa går fint i snor, så halsbåndet er det der bruges mest. Hun har sele på til hundetræning i det 1. Kvarter fordi hun er vildt oppe og køre over at se sine klassekammarater igen og jeg ikke vil skade hendes hals. Når vi går igang med Trænning er hun faldet ned og jeg bruger derefter kun halsbåndet. Bruger også selen, når jeg træner spor og lydighed med hende i lang Line.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hvis jeg ville udøve førstehjælp til en kvalt hund, skal jeg blot sætte linen i halsbåndet, så kan jeg inden for 5 minutter, pumpe liv i min hund via mund til mund metoden. Tjaldur kan ligesom Teitur slet slet slet ikke gå i halsbånd, han kvæler simpelthen sig selv.

 

Engang troede jeg vitterlig at en hund ville stoppe med at trække hvis den blev kvalt længe nok. Så tog et almindelig halsbånd på Teitur. Han trak så meget at han ikke kunne få luft, han stoppede op og lavede bræklyde, hyperventilerede og hev voldsomt efter vejret, for så at trække videre. Jeg troede seriøst han var blevet kvalt.

 

Det er det samme med Tjaldur som også trækker som et ondt år. Havde en sen aften lige taget et halsbånd på ham hurtig, skulle ikke gå så langt, halvvejs lagde han sig ned på vejen og kunne ikke trække vejret, han hev simpelthen desideret efter vejret.

 

Så aldrig aldrig halsbånd, kun til hundetegn.

 

 

Så her er det kun sele. Skal jeg øve bus med Tjaldur, kan jeg ikke styre ham ordenligt i en sele, han kan hoppe op ad folk og op af chaufføren, så her er det med halti som jeg giver ham på mens vi venter på bussen, så har jeg meget mere kontrol over ham inde i bussen og når vi stiger af og på

Link til indlæg
Del på andre sites

Næsten altid halsbånd, også halvkvæl. Det er neopren og kan vaskes nemt, tørrer lynhurtigt.

 

Hundene kan ikke kvæles med det på, når det er strammest sidder det vel som et normalt læderhalsbånd vil gøre. Men når det er slapt, sidder det så løsere.

 

 

Bruger faktisk også flex i halsbånd (med den brede snor), i hvert fald til Egon, han hader lang line i halsbåndet for så træder han i den. Det sker da at de får en sele på men for det første synes jeg ikke de sidder særligt godt (og jeg har prøvet mange forskellige), for det andet bader Benny næsten altid så det bliver det vildeste sammenfiltrede pels på maven og sidst men ikke mindst, Egon ELSKER sit halsbånd. Han kan nærmest skubbe mig baglæns fordi han fyrer hovedet så hårdt ind i det for at få det på :lol: Han prøver også nogle gange at få Bennys halsbånd på bagefter. Han er ikke modvillig mod sele men det er tydeligvis ikke lige så godt.

 

 

Så jeg har stemt altid i halsbåndet, selvom de i ny og næ har en sele på. Løbetræning tæller jeg ikke med, der har de selvfølgelig altid sele på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har en sele-hund og en halsbåndshund.

Soko er så lavbenet at hun let træder i snoren og får den mellem benene hvis hun går med halsbånd. Derudover laver hun indimellem nogle lidt voldsomme kast af krop fremad, hvor sele sikkert er minimalt bedre for hendes krop.

Nanna har så underlig en kropsbygning at det ikke helt er lykkedes at finde en sele der sidder rigtig godt på hende, så hun holder sig til pæne halsbånd...hun har ikke ret mange, kun ce

omkring et til hver dag i måneden :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

For hunde der kravler ud af selen laves der nogle italienske seler som ligner et strakt 8 tal- forbenene skal ned i hullerne og man samler på ryggen- trækket kommer mellem de to brystmuskler og selvom den er lidt besværlig at få på, er det et klik og den ryger af, med det samme. Jeg tester den sele ligenu er og faktisk ret tilfreds med den, da den ikke glider på meget slanke hunde.

 

Jeg har enten fri hund eller selehund og kun lang snor (hestelonge)- går aldrig med almindelig kort snor.. ligedan når vi cykler, .

 

Lyder som den sele min hund trækkede sig ud af :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi skal gå et sted med mange mennesker og/eller mange hunde (f.eks. udstilling, seværdigheder osv.), så har de snoren i halsbåndet.

 

Går vi i skoven, i lokalområdet (fabrikskvarter) eller strand, så har de sele og flexline på. Her er selen en sikkerhed mod pludselige træk i snoren ved møde med et stykke vildt/vildtfært, da de så godt kan glemme at gå pænt i snor sådan 20 meter.

 

Jeg går også med flexline i halsbånd ved vores morgenture rundt i området.

 

Til træning bruger vi som hovedregel halsbånd medmindre jeg forventer vild hund i snoren :-)

 

Mine tøser trækker meget sjældent i snoren, så det er egentlig lidt overkill at have gåturseler til dem.

 

De har forøvrigt altid halsbånd på, når vi er ude af huset uanset om de har seler på eller ej, da deres hundeskilt sidder i halsbåndet og jeg er for doven til at skifte skiltet mellem halsbånd og sele og for nærrig til at have to sæt skilte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som den sele min hund trækkede sig ud af :hmm:

 

Den har jo et forben i hvert sit hul og så er selen samlet på ryggen så selen kan hverken komme af elle på ved at hunden trækker sig tilbage - så jeg ved ikke hvordan hunden kan kravle ud af den- men man skal jo aldrig sige aldrig. :0)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jo et forben i hvert sit hul og så er selen samlet på ryggen så selen kan hverken komme af elle på ved at hunden trækker sig tilbage - så jeg ved ikke hvordan hunden kan kravle ud af den- men man skal jo aldrig sige aldrig. :0)

 

jeg kunne rigtig godt tænke mig at se et par billeder af den sele, både med og uden hund i?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skifter, Sele er for gåture, og halsbånd er for træning, eller når vi er til træf.

Og sele er ALTID for vores cykelture.

 

Lige som sidebemærkning så lærte jeg her den anden dag hvor vigtigt det var ikke at slække på selen, vi skulle til træning og siden vi skulle mødes med en træningskammerat og som kun boede 10 min cykeltur væk lod jeg hende bare sidde med halsbånd i kurven, havde jo snor i hende, og hvad kan der ske på 10 min.

Det endte med at en bil drønede lige ind i os, fordi gutten havde for travlt med at kigge sig selv i spejlet til at se hajtænderne, og Aya var ved at blive kvalt fordi hun røg ud af kurven og endte med at hænge i halsbåndet. Det blev dyre lærerpenge, men vi slap begge to mest med skrækken, jeg slog mit ben og kæden på min cykel er totaltskadet. Men Aya's nakke og hals var okay... Jeg slækker aldrig igen på selen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skifter, Sele er for gåture, og halsbånd er for træning, eller når vi er til træf.

Og sele er ALTID for vores cykelture.

 

Lige som sidebemærkning så lærte jeg her den anden dag hvor vigtigt det var ikke at slække på selen, vi skulle til træning og siden vi skulle mødes med en træningskammerat og som kun boede 10 min cykeltur væk lod jeg hende bare sidde med halsbånd i kurven, havde jo snor i hende, og hvad kan der ske på 10 min.

Det endte med at en bil drønede lige ind i os, fordi gutten havde for travlt med at kigge sig selv i spejlet til at se hajtænderne, og Aya var ved at blive kvalt fordi hun røg ud af kurven og endte med at hænge i halsbåndet. Det blev dyre lærerpenge, men vi slap begge to mest med skrækken, jeg slog mit ben og kæden på min cykel er totaltskadet. Men Aya's nakke og hals var okay... Jeg slækker aldrig igen på selen.

 

Uf! Godt i begge er ok - men jeg vil virkelig foreslå at din hund lige bliver tjekket af en kiropraktor for ligefrem at hænge med hele sin vægt i halsbåndet + sammenstødet kan altså godt rive en hvirvel eller 2 lidt ud af plads. Hvis du fik fyrens navn osv burde han godt nok dække den udgift. Også reparation af din cykel, selvklart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den har jo et forben i hvert sit hul og så er selen samlet på ryggen så selen kan hverken komme af elle på ved at hunden trækker sig tilbage - så jeg ved ikke hvordan hunden kan kravle ud af den- men man skal jo aldrig sige aldrig. :0)

 

Det er sådan en sele formet som den her hun uden problemer kunne bakke ud af :stupid:

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf! Godt i begge er ok - men jeg vil virkelig foreslå at din hund lige bliver tjekket af en kiropraktor for ligefrem at hænge med hele sin vægt i halsbåndet + sammenstødet kan altså godt rive en hvirvel eller 2 lidt ud af plads. Hvis du fik fyrens navn osv burde han godt nok dække den udgift. Også reparation af din cykel, selvklart.

 

Dyrlægen, kiggede på hende og sagde hun var ok.

Desværre fik jeg ikke hans oplysninger på skrift, og var i så meget chok at jeg ærlig talt ikke kan huske meget af de han sagde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er sådan en sele formet som den her hun uden problemer kunne bakke ud af :stupid:

[ATTACH=CONFIG]108962[/ATTACH]

 

Sådan en kom Karla også ud af som bette :vedikke: Nu er hun ikke sådan en der render nogen steder, så det var ikke et problem at give hende den på igen... men man bliver da lidt forskrækket ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Vores har altid både sele og halsbånd på på ture - men linen er altid i selerne. Halsbåndende er der kun fordi dem har de altid på, til at bære hundetegnet i, men aldrig linen deri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...