Gæst Vi5 Skrevet Juni 3, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 3, 2013 Når nu vi får vores lille hvalp hjem i uge 28, er det jo helt sikkert pragtfuld vejr :hmm:. Nej, vi laver det om. HVIS det nu er pragtfuld sommervejr hele sommeren og vi skal gøre vores lille hvalp renlig. Er det så en god idé, bare at have havedøren til at stå åben hele tiden, så det lille pus bare kan løbe ind og ud som den vil? (Hvis den vil ) Eller er det lige som bare at "love den noget, vi ikke kan holde"? Der kommer jo en dag den skal være alene hjemme og så kan den ikke bare gå ud når den vil. Skal den fra starten lære at "blive lukket ud/blive luftet" når den skal lave noget? Og hvor hurtigt begynder man på alene hjemmetræning? Vi har 5 ugers sommerferie med den, så det fint det først er den sidste uge vi begynder på det? Eller er det bedre helt fra starten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret Juni 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2013 Hvalpen bliver hurtigst renlig hvis du går ud med den og roser den når den gør sig ren, at lade døren stå virker først når hvalpen har forstået at det skal foregå ude, dvs hvalpen er renlig. alene hjemme, det tager noget mere end en uge at træne, så det er bare med at komme igang, vi har haft pjevs nu i 3 uger og er på 2 timers alene, regner med at nå de 4-5 timer på yderligere 2 uger, det er så max hvad jeg vil lade en hvalp være alene;) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Eris Besvaret Juni 3, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 3, 2013 Enig med Kleo Bliv hos hvalpen de første 2-3 dage, eller til den er helt tryg i jeres hjem, og derfra kan du begynde at træne alenehjenme Tag den ud hver gang den har sovet, spist eller leget og ros den til skyerne, når den tisser udenfor Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
anne-lise hansen Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 I skal ud med hvalpen i snor - hvis I bare lukker den ud / eller har døren åben vil den ikke fatte hvad den skal udenfor - udover måske at lege og have det sjovt , så den skal ud i snor ca hver 2. time eller hver gang den har sovet -spist - leget- og en hvalp bestiller ikke andet ! om natten kan I træne den til at sove i en transportkasse - der er så stor at den kan vende og dreje sig samt stå oprejst ( som voksen ) , det er de færreste hvalpe der gør sig rene der hvor de sover , så den vil formegentlig vække jer når den " skal " og så er det om at være ultra hurtigt i tøjet - snor på og ud , evt bære ham så han ikke når at sætte sig på vejen. Ja det er hårdt arbejde med en hvalp - bedst som man tror at nu går det - sker der et eller andet og så er man tilbage ved 0 pungtet ! jeg kan iøvrigt anbefale jer at finde et sted med hvalpemotivationshold - man kan få svar på mange ting sådan et sted. I kan finde hold endten hos DKK eller specialklubben = www.dansk-kennelklub.dk , hos DKK er det ligegyldigt om hunden har stamtavle eller ej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Det kommer altså osse an på, hvad den er vant til hjemmefra. Silke er forårshvalp, og hun havde haft adgang til udegræsplæne fra hun var 6 uger, sammen med sin mor og mormor. Så hun havde masser af anledning til at lære hvor man skulle gøre hvad.. Da hun kom her til mig 8 uger gammel, så var det hedebølge. Så jeg lod havedøren stå åben døgnet rundt i den første tid. Det KUNNE da ske nogle ganske få gange at hun kom til at tisse indendørs, da det blev dårligere vejr og døren var lukket. Men når døren var åben, så søgte hun altid ud. Hun havde et særligt sted i syrenbedet, hvor hun godt kunne lide at tisse.. --Og vi var ude på langvarige ture lige fra dag 1. For der var for varmt herhjemme. Så det var noget med at finde en bænk og slå sig ned på, og lade verden komme til os. Hun spiste, sov, drak, legede, tissede og pølsede i én pærevælling på de ture.. Jeg har ikke rigtig gjort noget for at gøre hende renlig.... Hun har været godt opdraget hjemmefra, og resten klarede hun selv.. Men nu er jeg jo ret meget hjemme hos hende, så i de første måneder nåede hun ikke at blive tissetrængende mens hun var alene.. Silke (8 uger og 1 dag) tisser i syrenbedet: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Snor på hunden, sig Tis(eller et andet ord for det), så lære hunden på et tidspunkt, at hvad ordet betyder. Det er en fordel, den dag, hvor man har travlt og lige hurtigt skal have ens hund luftet. -eller det øsregner og begge gerne vil hurtigt ind Min hvalp sidste år kunne ikke finde ud af, selv gå ud i haven, når der var behov for det. Min var ikke vandt til at komme ud, kendte ikke til vådt græs, blæst eller lyden af vind i træerne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Tror også det betyder virkelig meget, hvad opdrætter har gjort. Min første, en lille coton, havde aldrig været ude, da jeg fik hende..! Hun var meget svær at få renlig, og blev det aldrig 100% mht. tisning. Nr. to (bordercollie) havde mulighed for at selv rende ud og ind ad hundelem, sammen med en kæmpe flok andre hunde, og kom meget udenfor i kæmpe hundegårde - hun var stort set renlig da jeg fik hende. Nr. tre havde også påbegyndt renlighedstræning hos opdrætter, og var også stort set renlig da jeg fik hende. (Plus at hun havde lært "sit", og det sidder stadig dybt i hende. Hvis hun tigger godbidder fra nogen så kan hun stadig prøve at slå rumpen i gulvet for at se om det gi'r noget... ) Jeg har altid gået med, når hvalpen skal ud at besørge, og har ikke ladet døren stå åben før de selv begyndte at sige til, ikke sådan konstant i hvert fald. Tror nemlig at det gør det sværere at lære hvalpen at sige til. Jeg har også sagt "tisse" når de tisser (og også for nr. 2, dog på svensk! ), og alle mine har kunnet lave både stort og småt på kommando - meget praktisk!! Alene hjemme er jeg begyndt med nærmest fra dag 1, i hvert fald sådan lidt forberedende. Jeg er f.eks. gået ud med skraldposen, gået ud for at hente post, og er bare gået ud og vendt om igen sådan lidt i ny og næ. Efter nogle dage har jeg så sat træningen i system, og har heldigvis ikke haft problemer med nogen af mine. Der ligger f.ø. flere tråde om alene-hjemme-træning her i forummet, de kan være en stor hjælp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Mine tæver tisser på kommando , hvis de da kan/skal. Og deres hvalpe er så kommet i haven efter foder og søvn og jeg har lukket havedøren, så ingen rendte ind igen.Selv været med ude og få et overblik over , hvem der ser sin mor gøre det og efterligner og hvem der fjoller rundt og skal blive der , til det er gjordt.Og så ros , ros og kommando er tidligt på plads hos en del hvalpe. Sådanne hvalpe er normalt helt natterenlige i tidlig alder og uheld vil altid ske om dagen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Jeg siger også "tisse" når cookie skal koncentrere sig om at få tisset på en gåtur. Det betaler sig at lære hunden det fra helt lille. Jeg roser hende også stadig for både "tisse" og "prut"... Det virker lidt fjollet når hun nu er voksen men det er nu hyggeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Jeg har altid min havedør stående åben døgnet rundt, og jeg synes da det gør renlighedstræningen nemmere. Men som andre også har sagt, ved hvalpen ikke at den skal gå ud, så man slipper ikke for at gå ud sammen med den. Men gør som I plejer med døren. Det skal hunden jo alligevel leve med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 4, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 4, 2013 Enig med de andre. gå ud sammen med hvalpen og sørg for at den ordner det den skal. men derudover så tror jeg både af opdrætters vaner har noget at sige og så det enkelte individ. Begge mine er sommerhvalpe, men den første havde aldrig set en græsplæne før da hun kom hjem, så hun mente kun man kunne tisse på trægulve... Vi gik i haven sammen og blev der til hun kom af med noget. Det tog forbløffende kort tid, så havde hun styr på det... Tror ikke hun var mere end 11 uger før vi ingen uheld havdeoverhovedet længere... Hun er en utroligt sippet pige, som fx nægter at tisse på hårde overflader som fx asfalt, tænk hvis man fik tis på poterne! Og alt under tag er indendørs, så man kan heller ikke tisse under halvtag eller i ridehaller fx. nummer to var vant til at døren stod åben fra opdrætter, men er så tilgengæld et lille svin, som ikke tager sig af at træde i egen afføring, ligge i en kurv våd af tis eller lign så hun tog meget længere om at blive renlig. Når hun sku, så gjorde hun det - hvorend hun var... Vil tro hun var omkring 5-6 mdr før jeg rigtigt stolede på hende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst cw3105 Besvaret Juni 5, 2013 Rapporter Share Besvaret Juni 5, 2013 nummer to var vant til at døren stod åben fra opdrætter, men er så tilgengæld et lille svin, som ikke tager sig af at træde i egen afføring, ligge i en kurv våd af tis eller lign så hun tog meget længere om at blive renlig. Når hun sku, så gjorde hun det - hvorend hun var... Vil tro hun var omkring 5-6 mdr før jeg rigtigt stolede på hende... Vi brugte det første stykke tid på at lære Nani at man IKKE bakker, når man har skidt! Yikes, jeg har tørret nogle klamme poter af Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts