Hop til indhold

Kan man lære sin hund at kunne lide at soppe??

Trinek
 Share

Recommended Posts

Ja kan man det??

Trille bliver er jo sort, og derfor ville det være skønt hvis hun kunne køle poterne i varmen.

Jeg vil så gerne lære hende at soppe. Vi har jo både en lille Dam hvor vi bor, og har nem adgang til sø og vand.

Men hun viser ikke interesse for at dyppe poterne, men kan man lære hende det?? Ikke at hun resolut skal lære at svømme, men vil gerne lære hende vandet ikke er farligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, masser af godbidder.

Jeg har en kammerat i DK der har lavet signal på det, så hunden render ud og får fjernet mudderet når de har været et sted hvor den er blevet beskidt :lol: Jeg ville ØNSKE jeg kunne lærer mine hunde det, men de præstere altid at blive beskidte igen før vi når bilen alligevel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, masser af godbidder.

Jeg har en kammerat i DK der har lavet signal på det, så hunden render ud og får fjernet mudderet når de har været et sted hvor den er blevet beskidt :lol: Jeg ville ØNSKE jeg kunne lærer mine hunde det, men de præstere altid at blive beskidte igen før vi når bilen alligevel :lol:

Det er fandme smart.

Med retrieverne i familien har det altid været nemt. Kast en pind ud i søen, og bum. Vandskræk afværget. :mrgreen:

Trille er bare ikke nogen retriever. Mere en løber:???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne virke. Har også overvejet masser af godbidder.
Ja, lækre godbidder kunne sikkert virke fint i starten, indtil hun evt. finder ud af at det er rart nok :-) Jeg kan bare huske, at jeg engang prøvede at lokke min hund til at hoppe i vandet og det virkede bare overhovedet ikke. Han gad ikke, og det hjalp ikke at jeg spillede fransk klovn og gjorde det til en kæmpe ting. Men da jeg droppede det og nøjedes med at lege med min anden hund i vandet, ville han efter et stykke tid godt være med alligevel.

Jeg kan selvfølgelig ikke udtale mig om hvordan det er for Trille, men for nogle hunde tror jeg det har den stik modsatte effekt at gøre et stort nummer ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har klikkertrænet Tyson til det (dog uden klikker). ;-) Altså belønnet for hvert initiativ han selv har taget til at gå ud i vandet (i starten skulle jeg selv være derude), i starten bare at nærme sig, stikke en enkelt pote ud osv. I dag vil han gerne soppe, dog ikke til længere end maven. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Min den gamle - og ja det er en lab, han er ikke vild med at soppe eller svømme, jeg lærte ham det ved at jeg selv gik der ud - jeg lokkede ikke engang, jeg gik og nød det i vandet og smed lidt sten for mig selv - vupti lige pludselig stod han bag mig. Han går dog kun til "knæene", men det er jo også det man skal :lun: - den anden derimod hopper i al det vand han kan finde - om det er en å, en sø eller et hav, det er lige meget og svømmer derud af.

Desværre er der ikke mange strande her hvor hunde må være løse og det er jeg lidt ked af - men så går jeg med flexline så godt jeg kan og gør det når det er varmt så jeg selv kan gå ud... men ville dog ønske man kunne finde en strand (i nærheden) hvor det var tilladt. Her i området er det slet ikke tilladt hverken sommer eller vinter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den gamle - og ja det er en lab, han er ikke vild med at soppe eller svømme, jeg lærte ham det ved at jeg selv gik der ud - jeg lokkede ikke engang, jeg gik og nød det i vandet og smed lidt sten for mig selv - vupti lige pludselig stod han bag mig. Han går dog kun til "knæene", men det er jo også det man skal :lun: - den anden derimod hopper i al det vand han kan finde - om det er en å, en sø eller et hav, det er lige meget og svømmer derud af.

Desværre er der ikke mange strande her hvor hunde må være løse og det er jeg lidt ked af - men så går jeg med flexline så godt jeg kan og gør det når det er varmt så jeg selv kan gå ud... men ville dog ønske man kunne finde en strand (i nærheden) hvor det var tilladt. Her i området er det slet ikke tilladt hverken sommer eller vinter.

Hvis hundene går i vandet eller vandkanten må de være løse. Der findes en eller anden ældgammel lov som tillader det. Har spurgt her i kommunen, men tror det gælder hele landet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fandme smart.

Med retrieverne i familien har det altid været nemt. Kast en pind ud i søen, og bum. Vandskræk afværget. :mrgreen:

Trille er bare ikke nogen retriever. Mere en løber:???:

Jeg har samme problem, mine forældres golden, du kaster en pind og bang så er han en vandhund... Jeg kan kaste en hel skov ud men Aya er stadig ikke intr. i at komme i vandet.

Tænker at vi tager mange strandture hvor jeg overbeviser hende om at være i vandet med mor ikke er farligt ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla lærte det ved at jeg gik ud sammen med veninde og hendes hund. Vi legede bold derude, det kunne hun ikke bære, hun MÅTTE med... Ud gik hun og siden har hun eeeeelsket at hente ting i vand. Svømme vil hun dog ikke, hvis det bliver for dybt nægter hun.

Johna sopper nu. Det er lært ved at sende Karla over på den anden side af en Å. Johna var ved at gå tilog måtte tilsidst vade igennem for at komme over til hende. Nu løber hun glad i lavt vand. Om hun lærer at svømme? Næppe

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Da jeg fik Tjaldur tror jeg aldrig han havde set en strand før. Han var rædsesslagen for vand og gik gerne 10 meter fra det. I dag er han en vandhund og springer ud i vandet, render altid langs vandkanten og svømmer gerne ud efter pinde, men nogen elite svømmer bliver han aldrig, han har svært ved at få rumpen med sig og ligge ordenligt i vandet.

Jeg lærte ham det ved at gå tæt på vandet, pege intresseret ned i sandet og sige " se se" og mens han snuste, kom der som regel en lille bølge og så fik han lidt vand på poterne, mens han sprang tilbage. Kastede pinde så de lige netop rørte vandkanten. Det har taget ham lang tid, men den sidste måned er det bare gået stærkt, nu går jeg ved stranden hver aften og han er ude at bade hver gang, han hopper selv i og fortrækker efterhånden at gå i vandet frem for på stranden. Er bølgerne for store er han dog ikke så begejstret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det er meget forskelligt fra hund til hund - airedaleterriere er jo lavet til odderjagt og burde jo så være vandhunde - det har de fleste af mine også været - men Racer vidste ikke at han kunne svømme så han gik aldrig længere ud end han kunne bunde , Tot derimod har vandskræk - går udenom alt - selv den mindste vandpyt , Ollie ved jeg endnu ikke hvordan det er med - men han dypper poterne i vandskålen hver gang han har drukket ! så han har nok ikke vandskræk !

Link til indlæg
Del på andre sites

Mejse har heller aldrig været glad for at gå ud i vandet... Men nu er jeg begyndt selv at gå lidt ud i vandet, og så belønne hende med en godbid, når hun også træder ud i vandet til mig... hun fandt hurtigt ud af, at man fik godbidder for at gå ud i vandet :) Vi er nået så langt, at jeg også kan kaste legetøj ud i vandet og hun så løber ud og henter det... dog har hun endnu ikke været længere ude end vandet har nået hende til maven, men jeg synes allerede der er stor fremgang på den lille måneds tid vi har trænet det i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Læser hele tiden titlen som "kan man lære sin hund at kunne lide suppe"... :stupid: :lol:

Jeg har lært alle mine tre at soppe/bade - men hvorvidt de egentlig lærte at ligefrem kunne lide det, ved jeg ikke... Min coton skulle bare ha' mig selv med ud i vandet, hende bar jeg først ud og satte hende ned, så fulgte hun mig. Med tiden gik hun selv i, hvis jeg gik først. Begge BC'ere kaster/kastede sig gerne ud i bølgen den blå hvis der først blev kastet en bold eller frisbee, selv om ingen af dem har kunnet finde på at gå i vandet af sig selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen

Altså .... Dupond er nok verdens første labber med vandskræk!!! Han HADER vand. Han har alle dage været med sin makker ved stranden. Men når makkeren løber ud, så står Dupond tilbage på stranden og glor på ham. Han bliver 4 til sommer og har først lige lært at gå i vandet, så det kommer op over knæene. Men kun i 1 min! Så springer han op og ryster sig, som om han har ligget i blød i flere døgn!

Men jo. Tror man kan lære sin hund at soppe. Jeg har aldrig "skubbet" på Dupond. Ville ikke risikere han overhovedet ikke ville i nærheden af vand! :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ayo har vi lært at soppe i en sø der ligger i nærheden. Ayo elsker grankogler - så vi har siddet mange timer ved vandkanten af den sø, og kastet grankogler ud til Ayo. Så tilpas langt inde at hun dog hele tiden har fodfæste, og det ikke når hende længere end til maven. I starten ville hun slet ikke ud i vandet - men de grankogler var alligevel for sjove til at lade ligge i vandet. Så i dag har vi en hund som går helt amok når hun ser en sø i dag - fordi hun bare SKAL hen til den og soppe! :banan: Hun vil stadig ikke svømme, men hun elsker at soppe - især hvis vi stadig gider kaste grankogler til hende. :-)

Sitto & Kency lærte jeg at soppe ved at have et børnebassin hjemme i haven om sommeren, hvor jeg kastede godbidder ud i vandet (fx kogt kylling) som de gerne ville ud og hente - Kency endte med at gå op i badebassinet på de varmeste dage og LAGDE sig ned i vandet - så lå hun bare der og kølede af. :sjov::lun: Og Sitto soppede bare.

Har planer om at købe sådan et børnebadebassin igen, Zazu har det ret varmt med sin sorte pels når solen er fremme. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites