Hop til indhold

At træne ro med hvalpen


Eris
 Share

Recommended Posts

Hej HF

Jeg har brug for jeres assistance endnu en gang :5up:

Suki virker en smule stresset og kan ikke altid finde ro indenfor såvel som udenfor.

Hun har en forventning om, at der skal ske noget hele tiden.

På vores sidste tur ventede jeg på ro inden vi gik ud af døren. Da vi så kom ud, satte jeg mig ned med kort snor på et lille græssareal. Hun vimsede rundt et stykke tid og pev lidt, når hun ikke kunne komme frem. Det endte med, at hun satte sig op i mit skød og observerede verden, men der gik ikke længe før, at hun prøvede at komme videre igen.

Da vi kom hjem ventede vi på ro,

før snoren kom af igen.

Hun kørte sig selv rigtig meget op, så jeg har taget kort line på hende igen og sat hende i sin kurv igen.

Hun ligger i skrivende stund i kurven og sover.

 

Gør jeg det rigtige? Kan jeg gøre det anderledes? Hvornår kan man se på en hvalp, at den slapper fuldstændigt af?

Og har I nogle flere tips til at finde ro?

Vh Lisa og Suki :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når en hvalp (under 3 måneder) er i fuldstændig ro, sover den. Når de er vågne skal der ske noget. Det er hvalpes naturlige måde at være på, og går over med alderen hvis man ikke stresser dem.

Jeg forstår ikke hvorfor din hvalp skal tvinges til at være rolig?

Fordi hun kører op og ikke selv kan finde ro..

Hvis jeg ikke hjælper hende med ro, så kan hun være på hele dagen uden at sove..

Jeg vil gerne forebygge stress..

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Har du prøvet DAP? den der til at sidde i stikkontakt?

Hver gang jeg har haft hvalpe, har der siddet sådan en i her hos os. Det er mit indtryk at det hjalp en del. Jeg har et stik til selve stik kontakten som ikke er brugt - den må du godt få så er det kun en refill du skal købe - Det er kun et tilbud og du skal ikke føle dig forpligtigt til det - det er i orden at sige nej :mrgreen:

 

Personlig syntes jeg det er en nødvendighed at hun lærer ro i sær indendøre - det kan hun ligeså godt lære nu, da det senere kan blive sværere. Det er vigtig hun får sovet, så hun kan vokse på en ordentlig måde.

Jeg har jo brugt bur til mine beagler og det har været guld værd dengang de var hvalpe og heller ikke kunne finde roen. Jeg har så siddet eller stået med dem i mine arme så jeg "tvang" dem til ro - når de var afslappet kom de i deres bur med lidt hygge legetøj eller en lille tyggeting - bare sådan 10-15 min. af gangen - men det endte jo altid med at de så lagde sig for at sove.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet DAP? den der til at sidde i stikkontakt?

Hver gang jeg har haft hvalpe, har der siddet sådan en i her hos os. Det er mit indtryk at det hjalp en del. Jeg har et stik til selve stik kontakten som ikke er brugt - den må du godt få så er det kun en refill du skal købe - Det er kun et tilbud og du skal ikke føle dig forpligtigt til det - det er i orden at sige nej :mrgreen:

 

Personlig syntes jeg det er en nødvendighed at hun lærer ro i sær indendøre - det kan hun ligeså godt lære nu, da det senere kan blive sværere. Det er vigtig hun får sovet, så hun kan vokse på en ordentlig måde.

Jeg har jo brugt bur til mine beagler og det har været guld værd dengang de var hvalpe og heller ikke kunne finde roen. Jeg har så siddet eller stået med dem i mine arme så jeg "tvang" dem til ro - når de var afslappet kom de i deres bur med lidt hygge legetøj eller en lille tyggeting - bare sådan 10-15 min. af gangen - men det endte jo altid med at de så lagde sig for at sove.

Tak for råd :5up:

Jeg skal lige have googlet hvad DAP er :oops:

Måske man skulle overveje at skaffe sådan et bur, og så gøre det mega hyggeligt :hmm:

Suki har sovet en hel del i dag, så det er bare super. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd :5up:

Jeg skal lige have googlet hvad DAP er :oops:

Måske man skulle overveje at skaffe sådan et bur, og så gøre det mega hyggeligt :hmm:

Suki har sovet en hel del i dag, så det er bare super. :5up:

 

En Adaptil (tidligere DAP) er en (i dette tilfælde) diffuser du sætter i stikkontakten som udsender hormoner svarende til det hormon tævens patter udskiller når hvalpen dier. Det er selvfølgelig kunstigt hormon. Det er totalt lugtfrit og uskadeligt for mennesker såvel som dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Giver sådan en DAP en hvalp ro??

skal den så bare være tændt hele tiden eller hvordan virker det`?

 

Det giver alle hunde ro uanset om de er hvalpe eller voksne. Den sidder i stikkontakten og skal være tændt hele tiden. Jeg mener at huske den varer en måneds tid før den skal udskiftes med en ny. Jeg har også anvendt spray - i sær op under nytår da de to af mine er så bange - så sprayer jeg der hvor de ligger når de sover/hviler. Jeg har også sprayet en klud og bundet i deres seler forud for at gå tur.

Min Oscar kan være meget forelsket i den der DAP difuser - for han har ofte ligget meget tæt på den, når vi har haft gang i det. Jeg har også brugt spray under køre tur i bil, da Oscar altid har været lidt oppe at køre over det - så har vi sprayet bagage rummet, hvor han skulle sidde. Så på mine beagler må jeg sige det virker

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun kører sig selv op, måske det kan være fordi du forventer for meget af hende lige nu? Hun er jo virkelig ikke særlig gammel. Ro når snoren skal af (hvorfor egentlig?) skal vel indlæres som alt muligt andet?

 

Jeg tror jeg har det lidt som Umulia, jeg synes det har været nemmere med Benny bare at lege med ham når han havde ulvetime og sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi hun kører op og ikke selv kan finde ro..

Hvis jeg ikke hjælper hende med ro, så kan hun være på hele dagen uden at sove..

Jeg vil gerne forebygge stress..

 

Hvalpe skal også sove i løbet af dagen, men det kræver at der er ro omkring dem og de er trygge det sted, hvor de sover. Din egen ro har stor indflydelse, men en ulvetime kender vi vist alle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh jo, ulvetime kender vi godt :lol:

Suki leger gerne med mig ulvetime eller ej.

Buddha, jeg venter til hun er rolig, så hun ikke bare styrter afsted, før hun har fået snor af/på.

Indtil videre har det båret frugt. Hun sætter sig ned og venter, når snoren skal af eller på :5up:

Både igår og i dag har hun været god til at tage nogle powernaps, også i mit skød :lun:

Jeg tror ikke så meget, at jeg forventer en masse af hende, det er mere hende der forventer at der sker noget, hver gang jeg rejser mig op fx. Men det kommer vel med tiden :-D Hun er jo trods alt en lille baby :hjerte:

 

Den der DAP lyder rigtig god :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

I må ikke misforstå mig. Det er altså ikke fordi, at hun ikke må være hvalp.

Jeg nyder at hun er hvalp, at lege med hende og gå oplevelsesture :lun: Nyder at vi kan ligge udenfor og tygge i pinde og grave i sand og bare være os.. (Jeps jeg graver også sand ;)).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej HF

Jeg har brug for jeres assistance endnu en gang :5up:

Suki virker en smule stresset og kan ikke altid finde ro indenfor såvel som udenfor.

Hun har en forventning om, at der skal ske noget hele tiden.

 

Ved du, hvordan hun har fået den forventning? Den kommer jo et sted fra

 

På vores sidste tur ventede jeg på ro inden vi gik ud af døren.

 

Hvorfor?

 

Da vi så kom ud, satte jeg mig ned med kort snor på et lille græssareal. Hun vimsede rundt et stykke tid og pev lidt, når hun ikke kunne komme frem. Det endte med, at hun satte sig op i mit skød og observerede verden, men der gik ikke længe før, at hun prøvede at komme videre igen.

 

Jamen er det ikke en udsovet hvalp med krudt bagi vi taler om her?

Hvis hun er frisk er det i mine øjne et forkert tidspunkt at ville fremtvinge ro på.

Da vi kom hjem ventede vi på ro,

før snoren kom af igen.

 

Hvorfor? Jeg kan ikke se formålet, derfor spørger jeg..

Pas på hvad du "fodrer". Du kan uforvarende give hende den opfattelse, at det er fantastisk at komme fri af dig og det ønsker du næppe :-)

 

Hun kørte sig selv rigtig meget op, så jeg har taget kort line på hende igen og sat hende i sin kurv igen.

Hun ligger i skrivende stund i kurven og sover.

 

Hvad kører hun op over og hvad gør hun så?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved du, hvordan hun har fået den forventning? Den kommer jo et sted fra

 

Det må vel være fra opdrætter. Jeg rejser mig op et par gange om dagen uden at lave det helt store og sætter mig så ned igen.. Vel og mærke for at bryde forventningen.. (Hvis hun har lagt sig til at sove, så springer hun ud af kurven efter et minut, hvis jeg lige rejser mig op for at rette mine bukser etc).Når der så sker noget (fodring, leg etc) så kalder jeg på hende, hvis hun er vågen selvfølgelig.

 

Hvorfor?

Fordi hun piver, hopper rundt og skratter på døren.. Så vil jeg hellere vente til hun sætter sig ned og får snor på..

 

 

Jamen er det ikke en udsovet hvalp med krudt bagi vi taler om her?

Hvis hun er frisk er det i mine øjne et forkert tidspunkt at ville fremtvinge ro på.

 

Det var bla fordi hun reagerede lidt kraftigt på en forbipasserende, hvor hun kørte så meget op, at hun rystede på kroppen.. Så valgte jeg at vente med at gå videre, til hun slappede af igen.. Og nej, der var hun ikke frisk og veludhvilet.

 

Hvorfor? Jeg kan ikke se formålet, derfor spørger jeg..

Pas på hvad du "fodrer". Du kan uforvarende give hende den opfattelse, at det er fantastisk at komme fri af dig og det ønsker du næppe :-)

Nej det ønsker jeg ikke.. Hvad kan jeg så gøre for, at hun ikke render fra mig i overiver, når hun kommer ind? Hun skal jo have snoren af igen.

 

Hvad kører hun op over og hvad gør hun så?

Hun havde ikke rigtigt sovet den dag, men var bare vild med vild på, så jeg må jo have fejlvurderet, med at hjælpe hende med at finde ro.. Bl.a det at hun sprang ud af kurven ligeså snart jeg rørte lidt på mig.

 

Jeg vil jo bare gerne gøre det rigtige. Træls er det da, at man så gør alt det forkerte :stupid:

Alle tips er velkommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hjælpe hende med en godbid? Altså godbid her kom, snor af.

 

I dit første indlæg skrev du at du satte sig da i kom ud, så er det jo svært at gætte at det var pga hun blev forskrækket over noget, men altså ja, hvalpe skal der jo gerne være krudt i og det er jo kun positivt at hun vil udforske hele verdenen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Lisa - jeg har skrevet privat til dig - men dine private beskeder fylder for meget, derfor kan jeg ikke sende besked til dig.

 

Så nu skriver jeg så her i stedet.

Jeg vil gerne mødes med dig, så jeg kan se Suki - og kaffe vil være fint:mrgreen:

Skriv lige til mig om det er Kemira arealet/Oldenborggade du mener eller det er arealet oppe ved Sygehuset /Falstersgade ?

Søndag omkring 13:30 tiden vil passe fint:mrgreen:

Stikkontakt dimsen skal du ikke give noget for - jeg har nogle ekstra liggende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Totalt OT, men er lidt imponeret over at du beskriver farven på din bil så nøje :mrgreen:

 

He he - men det hedder den farve

 

Og tilbage til tråden - så glæder jeg mig til at hilse på Suki - og Lisa :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - så ser jeg om jeg kan finde en P plads - helst en uden betaling:genert:

 

Jeg kører i en Skoda Fabia Sahara beige

Der er en stor p plads, hvis du kører fra grillen (af oldenborggade) og så forbi Købmagergade til venstre. :blink:

Jeg plejer at holde deromme, hvis jeg har lånt bilen :mrgreen:

Glæder mig også til at møde dig :mrgreen:

Jeg er den kejtede brunette med et fjoget smil. Du kan ikke tage fejl :lol:

Bruger du noget i kaffen? :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Der er en stor p plads, hvis du kører fra grillen (af oldenborggade) og så forbi Købmagergade til venstre. :blink:

Jeg plejer at holde deromme, hvis jeg har lånt bilen :mrgreen:

Glæder mig også til at møde dig :mrgreen:

Jeg er den kejtede brunette med et fjoget smil. Du kan ikke tage fejl :lol:

Bruger du noget i kaffen? :-D

 

Jeg kan godt drikke den sort - men foretrækker en sjat mælk i :mrgreen:

 

Okay så kigger jeg efter en kejtet brunette med en shiba hvalp - dem er der nok ikke så mange af :lol:

Så kan du kigge efter en forhenværende brunette - nu med lidt gråt i men dog langt fra i forfald :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 8 months later...
Når en hvalp (under 3 måneder) er i fuldstændig ro, sover den. Når de er vågne skal der ske noget. Det er hvalpes naturlige måde at være på, og går over med alderen hvis man ikke stresser dem.

Jeg forstår ikke hvorfor din hvalp skal tvinges til at være rolig?

 

Hvis hun kører sig selv op, måske det kan være fordi du forventer for meget af hende lige nu? Hun er jo virkelig ikke særlig gammel. Ro når snoren skal af (hvorfor egentlig?) skal vel indlæres som alt muligt andet?

 

Jeg tror jeg har det lidt som Umulia, jeg synes det har været nemmere med Benny bare at lege med ham når han havde ulvetime og sådan noget.

 

Hvalpe skal også sove i løbet af dagen, men det kræver at der er ro omkring dem og de er trygge det sted, hvor de sover. Din egen ro har stor indflydelse, men en ulvetime kender vi vist alle.

 

Ved du, hvordan hun har fået den forventning? Den kommer jo et sted fra

 

 

 

Hvorfor?

 

 

 

Jamen er det ikke en udsovet hvalp med krudt bagi vi taler om her?

Hvis hun er frisk er det i mine øjne et forkert tidspunkt at ville fremtvinge ro på.

 

 

Hvorfor? Jeg kan ikke se formålet, derfor spørger jeg..

Pas på hvad du "fodrer". Du kan uforvarende give hende den opfattelse, at det er fantastisk at komme fri af dig og det ønsker du næppe :-)

 

 

 

Hvad kører hun op over og hvad gør hun så?

 

Jeg googlede "træne ro hvalp", og denne poppede op. Elsker HF. Som minder mig om at Bella var et forfærdeligt ballademonster for 3 år siden. Og at mit corgibæst bare er en helt normal hvalp med en fandens masse energi:lol:

 

Så ville bare sige tak:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...