Hop til indhold

Stambog på blandingshunde.....????

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Jeg er ikke skide skarp i det med avl og registrering, men studsede over en annonce her på vores eget annoncemarked. Hundene, labradoodles, sælges med stambog:vedikke: Er det mon i sådan noget DDH eller noget??? Og kan man få stambog på alt hos dem? Eller skal det være en "designer-blanding"?

Her er annoncen: Brune labradoodles - Hunde og hvalpe til salg

Link til indlæg
Del på andre sites

I prøver at skrive et ord, der også er navnet på et firma, som H-F har et anstrengt forhold til. Derfor kan det ikke skrives. Det er en længere historie, som helst skulle have lov til at dø i fred.

Det er ellers en god historie (af den slags med popcorn og det hele), hvis man læser den for første gang. For man kan nemlig godt søge på fy-ordet, og så finde tråden:engel:

• Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg lavede en tråd herinde om labradoodles ( om de var FCI - anerkendt ) var konklutionen vist at det var de ikke.

Jeg har dog undret mig lidt over , at da jeg fik Ollies stambog fra DKK - var certifikatet " bare " et stykke papir og ikke lamineret eller andet , som de andre stambøger jeg har haft , det må da være ret let at forfalske eller ændre hvis man skulle have sådanne ideer , er der nogen der ved hvorfor det er ændret ?

Link til indlæg
Del på andre sites

da jeg lavede en tråd herinde om labradoodles ( om de var FCI - anerkendt ) var konklutionen vist at det var de ikke.

Jeg har dog undret mig lidt over , at da jeg fik Ollies stambog fra DKK - var certifikatet " bare " et stykke papir og ikke lamineret eller andet , som de andre stambøger jeg har haft , det må da være ret let at forfalske eller ændre hvis man skulle have sådanne ideer , er der nogen der ved hvorfor det er ændret ?

Hvorfor skulle det gøre det sværere at forfalske noget der er lamineret? Jeg har f.eks. lamineringsmaskine derhjemme.. det tænker jeg rigtig mange mennesker har?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke skide skarp i det med avl og registrering, men studsede over en annonce her på vores eget annoncemarked. Hundene, labradoodles, sælges med stambog:vedikke: Er det mon i sådan noget DDH eller noget??? Og kan man få stambog på alt hos dem? Eller skal det være en "designer-blanding"?

Først nu registrerer jeg egentlig hvad startindlægget handler om :genert:

Det er vist noget med at nogle personer har fået den idé at Labradoodle skal være en race, og derfor avler de på 2., 3. generation osv., og der er vist en eller anden, vist nok australsk forening, der stambogsfører dem.

Det er tåbeligt, for man mister alle fordelene ved f1 generationen, og resultaterne bliver vist ved med at være lige uforudsigelige, dvs. der kommer stadig både hvalpe med Golden-pels og med Pudel-pels, og kun den sidste slags fælder ikke.

PS: Og så læser jeg lige annoncen. Der står at det er f1 generation og at forældrene har stambog, så nu forstår jeg slet ikke spørgsmålet... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

men hvor er så sikkerheden ved stambogen ? når hunden er chippet kan du jo ikke engang selv chekke nummeret ? da hundene blev tatoveret kunne man jo sammenligne det nr der stod på hunden , med det der stod i stambogen , så må det da være sværere at forfalske ? det er da svært at ændre et tatoveret nr.

Dyrlægen tjekker da nummeret - men så er hunden/hvalpen selvfølgelig købt og betalt, men som regel kan man vel finde frem til sælger igen.

Umulia, tror Anne spørger hvem der laver stambogen. Og om man kan få stambog på alle mulige blandinger og ikke kun labrador + puddel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er annoncen ændret siden du så den, Anne? For jeg kan ikke finde ordet "stambog" brugt i annoncen - der står bare at de sælges med "hvalpebog", og det kan vel betyde hvad som helst (uden at jeg dog ved ret meget om registrering)? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er annoncen ændret siden du så den, Anne? For jeg kan ikke finde ordet "stambog" brugt i annoncen - der står bare at de sælges med "hvalpebog", og det kan vel betyde hvad som helst (uden at jeg dog ved ret meget om registrering)? :vedikke:

Jeg fandt det heller ikke før jeg så afkrydsningsfelterne nederst. Men mon ikke bare det er fordi forældrene har stambog? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites