Hop til indhold

Holder DINE fordomme stik?


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Ejere af brugshundetypen er folk der har spillet træningsmæssigt fallit og købt den nemme version. '

 

Folk med labrador har spillet fallit generelt

 

Den slags tanker har aaaaldrig strejfet mig :engel:

 

 

Folk med store hunde (newf, berner, leonberger mv.) er generelt også personer der har lidt for meget på sidebenene

 

Det passer jo godt nok på mig, men er ikke sikker på at man kan generalisere udfra det :hmm:Men jo, det er ret dejligt at have en hund, der er lige så stor som én selv, fordi man sædvanligvis går gennem livet og føler sig alt for stor til alt og alle :oops:

Når jeg af og til ser en ordentlig skude med 3 - 4 Chi'er kravlende rundt på barmen, synes jeg ikke det ser særligt pænt ud - og jeg kommer som regel til at tænke på dette klassiske billede :lol: Jeg vil ikke være hende!

 

Chihuahua

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 218
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

¤ Folk, der insisterer på, at deres hund er af racen "sharpoodle" og ikke bare er en blanding imellem sharpei og puddel, eller tilsvarende designerracer, har samme IQ som gennemsnittet på Paradise Hotel. Eller er tidligere deltager.

 

 

 

Og min allerstørste fordom:

 

¤ Der findes tre slags hunde-ejere:

Dem, der ikke burde have lov til at nærme sig en hund i en 200 meters radius.

Dem, der ikke er dedikerede nok, og burde få en hamster i stedet

- og dem, der er FOR dedikerede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chr. må lige kommentere, men der har været en lang fejlfarvet debat på Cocker, som sikkert gør at mange ikke tør risikere at parre helfarvet med broget, og så bliver det da til sidst 2 forskellige.

Om det ikke er sket allerede

 

Jeg har kun fået sovet 3 timer i nat, muligvis derfor ser jeg ikke sammenhængen mellem vores kommentarer :vedikke:

 

Ja, TF :sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

¤ Mennesker, der har jagthunde-racer, men ikke går på jagt, til spor eller agility med dem, er ikke gode hundeejere og deres hunde er frustrerede og stressede.

 

Jamen så blev jeg da lige kategoriseret som en ikke god hundeejer og Pelle blev frustreret og stresset, da han hverken går til spor, agility eller på jagt

 

¤ Labradorer kan ikke finde ud af, at hilse på andre hunderacer end deres egen. De er "socialt retarderede" og de lærer det aldrig.

 

Øjøjøj...

 

¤ Labrador-ejere mener, at hunde der ikke kan med labradorer, især lige deres, er sindssyge, asociale eller må have seriøse adfærdsvanskeligheder. "Alle kan med min hund".

 

Man skal altså bare holde sig fra de dersens labber og deres snoskedumme ejere

 

¤ Labrador-ejere mener (jvf. fordommen om at alle hunde kan med deres hund) at de ikke behøver lære deres hund et perfekt indkald, så det gør ikke noget hvis den render hen til fremmede på fritløbsområder. Det er ikke et problem, for alle kan jo med deres hund...

 

Det er godt nok nogle grove generaliseringer, du der har lavet dig

 

¤ Langhårede golden retrievere er pelsede sofaer, der bare dasker rundt og er laskede, og helst gerne vil undgå motion eller arbejde generelt. Til gengæld bliver selv den ældste golden retriver 2 år igen, hvis der kommer børn hen til dem.

 

Hmm... "Langhåret golden"? Findes der også en kortåret eller måske ligefrem ruhåret golden? D-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Alle collier er sure og det er deres mennesker også

Alle labradors er lalleglade - frustrere individer og ejerne ligeså

Alle selskabs hunde er gøende/snakkende og det er deres mennesker også

Alle spidshunde er stressede og det er deres ejere også

 

Disse fordomme er opstået ved at kigge på det generelle billede her i vores kvarter:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det her er sjovt :-)

Se jeg vil jo også sige at dét her er lidt sjovt.....

Jeg kan jo i grunden ikke modargumentere, eftersom jeg aldrig har opdrættet sådan et kuld, men min påstand er nu stadig at temperamentet ikke sidder i pelsen, men i genetikken/linjen ;-)

For hvis ikke pelsen er bestemt af genetikken/linjerne i hunden, hvad er den så bestemt af?

 

Lige med labrador er Englænderne ihvertfald 20-30 år længere fremme end vi er her i landet, og de har endnu ikke skabt en brun jagthund der formår at begå sig i toppen af jagt- og prøveverdenen.

Så finder jeg det en anelse sjovt at man her i Danmark stædigt fastholder at de brune simpelthen ér lige så egnede som jagthunde, og at de egenskaber der bør kendetegne enhver labrador ihvertfald er tilstede i ligeså rigt et mål, og lige så tæt under overfladen som i reelle jagt-avlede labber... :-)

 

 

Ejere af brugshundetypen er folk der har spillet træningsmæssigt fallit og købt den nemme version. '

 

Folk med labrador har spillet fallit generelt

 

:lol::lol:

 

Rammer sgu egentlig meget godt. :klap:

 

 

 

Nåh.... fordomme? Sådan nogen har jeg ikke.

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine fordomme. Husk på, at der blev spurgt, så jeg er ikke ude på at støde eller fornærme nogen!!

 

 

¤ Folk med spidshunde er ikke rigtig kloge, og meget stædige mennesker.

 

¤ Det er primært pædagoger, lærere, sygeplejersker eller akademikere, der har shibaer.

 

¤ Grand danoiser er "Oki doki" hunde omkring deres mennesker. "Kom Trofast, vi går i skoven" - "Oki doki, bum bum la la". "Se Trofat, et kødben!" - "Oki doki, snif snif". Altså hunde, der aldrig bliver totalt vilde, men mere er helt afslappede og ikke reflekterer så meget.

 

¤ Mennesker, der har jagthunde-racer, men ikke går på jagt, til spor eller agility med dem, er ikke gode hundeejere og deres hunde er frustrerede og stressede.

 

¤ Labradorer kan ikke finde ud af, at hilse på andre hunderacer end deres egen. De er "socialt retarderede" og de lærer det aldrig.

 

¤ Labrador-ejere mener, at hunde der ikke kan med labradorer, især lige deres, er sindssyge, asociale eller må have seriøse adfærdsvanskeligheder. "Alle kan med min hund".

 

¤ Alle schæfere har dårlige hofter.

 

¤ Labrador-ejere mener (jvf. fordommen om at alle hunde kan med deres hund) at de ikke behøver lære deres hund et perfekt indkald, så det gør ikke noget hvis den render hen til fremmede på fritløbsområder. Det er ikke et problem, for alle kan jo med deres hund...

 

¤ Langhårede golden retrievere er pelsede sofaer, der bare dasker rundt og er laskede, og helst gerne vil undgå motion eller arbejde generelt. Til gengæld bliver selv den ældste golden retriver 2 år igen, hvis der kommer børn hen til dem.

 

¤ Alle cavalier'e er bange for deres egen skygge - eller meget dovne.

 

¤ Gravhunde-ejere ejer ikke deres gravhunde. De er bare de mennesker, hundene tilfældigvis bor hos og som fodrer dem - ifølge hundene selv.

 

 

Nice!!! flere af de kommentarer kunne have kommet fra mig. Dog synes jeg du skal møde min Cavalier en dag :) hendes skygge er tydeligvis ikke skræmmende nok til hun har opdaget den endnu ;)

 

Så har jeg fordomme at unge mennesker der har chihuahua bare har købt dem til pynt og ikke er egnede som hundeejere.

At tatoverede folk med muskelhunde bruger dem som potensforlængere

at ældre mennesker med selskabshunde har dem som erstatning for børn, og ikke ser dyret som en hund.

 

Jeg ved godt at det ikke passer, og har endda flere bekendtskaber der modbeviser mig, men sådan er det jo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se jeg vil jo også sige at dét her er lidt sjovt.....

 

For hvis ikke pelsen er bestemt af genetikken/linjerne i hunden, hvad er den så bestemt af?

 

 

Jamen det er der da ingen uenighed om, men at sige at temperamentet på hvalpene i et kuld er bestemt af hvalpenes farve er måske at tage den et skridt for langt.

Farven bestemmer ikke noget, det er genetikken der bestemmer. Og ja, farven er lissom alt det andet osse genetisk bestemt, og man vil derfor i de race hvor man ikke blander alle farver sammen i en pærevælling, opleve at nogle farver generelt fremstår med et ensartet temperament.

 

Men mine hunde er gule, de er ikke blevet rolige eller dovne af den grund. De er mindst lisså aktive som de harlekin, og det er de altså ikke fordi de er fejlfarvede harlekin, men fordi jeg målrettet har valgt at bruge gule hunde i mit opdræt, som har noget mere drive end gennemsnittet.

 

Jeg kunne vælge at parre en driftig harlekin med en doven gul, der ville ret sikkert komme nogle dovne harlekin ud af det.

 

Nå men ind til benet.... farven på hunden er bestemt af genetikken ja.

Hvordan bliver det til at temperamentet er bestemt af farven?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men holder alle jeres crazy fordomme stik - hva, hva, hva?? :mrgreen:

 

Ninjamor - mener du at en hunds karakter og temperament er som det er fordi hunden har en bestemt farve?

Hvordan?

 

Jeg er ikke ekspert på emnet, men vi ved sikkert alle sammen, at hunde som udelukkende avles efter deres brugsegenskaber ikke kan begå sig i en udstillingsring. Lige sådan ved vi, at udstillingslinierne ikke har de egenskaber racen er avlet til at bruge. Eller hur? Der er en årsag, til at f.eks. jagthundene har fået deres egen kategori med FT, formel 1 og hvad de ellers kaldes.

 

En race jeg har fulgt lidt er basenjien og her så man, at individer hentet direkte fra Afrika, ikke havde de stramt oprullede haler man af en eller anden årsag gerne vil have. Til gengæld var de langt mildere i sindet.

 

Det jeg vil ind på er, at man ikke ved, hvad der følger med, når man avler efter en specifik egenskab eller et bestemt eksteriør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men ind til benet.... farven på hunden er bestemt af genetikken ja.

Hvordan bliver det til at temperamentet er bestemt af farven?

Det er der sådan set heller ikke nogen der siger, lige hvad labberne angår.

 

Men når du ser en brun lab, så kan du med tæt på 100% sikkerhed sige at den IKKE kommer fra jagt-avl. Så er det sådan set fløjtende om den brune lab du lige nu står og kigger på kommer fra et kuld hvor der også har været sorte med. Dem er du nødt til at slå op på nettet for at se hvad de egentlig kommer fra og dermed hvad de er avlet efter, for der afslører pelsfarven det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine fordomme:

 

Udstillingsdommere hader hunde.

 

Udstillere hader både dommere og de andre udstillere.

 

Arrangøren af en udstilling hader både dommere, udstillerne og deres hunde, men tager dog gerne mod deres betalinger.

 

Hunde på udstilling hader både dommeren, de andre udstillere og deres hunde, deres egen ejer, og arrangøren af udstillingen.

 

Gravhunde hader alt.

 

Udstillere har kun hunde for at gå på udstilling. Hvis klubben gik konkurs og der ikke længere kunne laves udstillinger, ville de straks få deres hunde aflivet, eller solgt til dyreforsøg.

 

Labber er asociale over for alt andet end labber, og sommetider også labber.

 

Hvis Schæfere var mennesker ville de øjeblikkeligt få tilkendt invalidepension, mange ville desuden ende i psykiatrien.

 

Formænd for stambogsførende foreninger opfatter foreningen som deres personlige ejendom.

 

Dyreværnsfolk behøver ikke tilegne sig ny viden, de har fundet den eneste sandhed der findes, ligesom også Moonierne, Jerhovas Vidner, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

 

Dyreværnsfolk kan se alle de fejl andre laver, og mere til, men kan ikke se problemet i at deres egen gravhund vejer 50 kilo.

 

En Grand Danois kan højst blive 5 år, og er ligeså tit i stykker som et IC4 tog.

 

En dyrlæge kan løse alle konsultationer, minus aflivning, med Hills eller Eukanuba.

 

Dyrlæger kan ikke regne.

 

Der er ingen deklaration på Hills poser med hundefoder, læs evt deklarationen på de billige hundefoder i Aldi; indholdet er det samme.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der sådan set heller ikke nogen der siger, lige hvad labberne angår.

 

Men når du ser en brun lab, så kan du med tæt på 100% sikkerhed sige at den IKKE kommer fra jagt-avl. Så er det sådan set fløjtende om den brune lab du lige nu står og kigger på kommer fra et kuld hvor der også har været sorte med. Dem er du nødt til at slå op på nettet for at se hvad de egentlig kommer fra og dermed hvad de er avlet efter, for der afslører pelsfarven det ikke.

 

Men hvornår forsvandt den brune farve hos labberne i jagtlinjerne? For den var der vel fra "starten" siden den står i standarden...og da standarden blev lavet, var racen vel ikke opdelt i type...der var de vel alle jagtlinjer..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du evt. bare pille det frem der er relevant og skrive det på dansk her?

Jeg indrømmer blankt at motivationen for at gennemlæse en lang engelsk tekst ikke er overvældende :-)

 

Det jeg vil ind på er, at man ikke ved, hvad der følger med, når man avler efter en specifik egenskab eller et bestemt eksteriør.

Mmmmnej....?

Det er da helt rigtigt.

 

Det er der sådan set heller ikke nogen der siger, lige hvad labberne angår.

Har jeg skrevet det?

For så har jeg da formuleret mig klodset, for jeg hverken taler med labradorfolk eller om deres hunde.

 

 

----------------------------

 

Jeg er ikke sikker på hvad I egentlig vil diskutere, men at sige "den hund er doven, for den er nemlig gul", eller "den hund er vild, for den er nemlig plettet" tjah.... det var egentlig bare det jeg ikke var enig i. Temperament bestemmes ikke af farve men af genetik.

 

I kan være lisså uenige som I har lyst til :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Har mange fordomme, her er nogle af dem:

 

> Små/mindre hunderacer kan ikke opdrages.

 

> Overvægtige hundeejere køber hund, for at motionere(gå/løbe/cykel ture), men kommer aldrig afsted.

 

> Lab ejere mener, at deres hunde er de mest venlige familiehunde, og andres "små-kravl" er irreterende hissige.

 

> Store hunderacer(skt berner, Bernersennen)er rolige, dvaske hunde, som ikke orker at motionere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvornår forsvandt den brune farve hos labberne i jagtlinjerne? For den var der vel fra "starten" siden den står i standarden...og da standarden blev lavet, var racen vel ikke opdelt i type...der var de vel alle jagtlinjer..?

 

Det er lige omvendt. Den brune farve er noget der er kommet til. Oprindeligt var den ikke i standarden. De gule kom til (blev anerkendt) i slutningen af 1800 tallet, og de brune først hen i 1930'erne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke jeg har mange fordomme, prøver at lade være og opsøger bevidst bevis på det modsatte hvis jeg er ved at få en.

 

Jeg havde engang en fordom om at dyrlæger kun anbefalede neutralisering fordi de kunne tjene penge på det....Nu har jeg lært at de sgu tjener mange flere penge på sådan nogle som mig, der ikke fik det gjort og som derfor har hentet alle følgesygdommene = de anbefaler det nok fordi de mener det vil have en god forebyggende effekt.

 

Jeg havde også en fordom om engang at korn i foder kun var tilsat som fyld og for at gøre det billigt.. Nu har jeg lært hvor forkert dette er, at det faktisk mange gange slet ikke er så ringe endda.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine fordomme:

 

Udstillingsdommere hader hunde.

 

Udstillere hader både dommere og de andre udstillere.

 

Arrangøren af en udstilling hader både dommere, udstillerne og deres hunde, men tager dog gerne mod deres betalinger.

 

Hunde på udstilling hader både dommeren, de andre udstillere og deres hunde, deres egen ejer, og arrangøren af udstillingen.

 

Gravhunde hader alt.

 

Udstillere har kun hunde for at gå på udstilling. Hvis klubben gik konkurs og der ikke længere kunne laves udstillinger, ville de straks få deres hunde aflivet, eller solgt til dyreforsøg.

 

Labber er asociale over for alt andet end labber, og sommetider også labber.

 

Hvis Schæfere var mennesker ville de øjeblikkeligt få tilkendt invalidepension, mange ville desuden ende i psykiatrien.

 

Formænd for stambogsførende foreninger opfatter foreningen som deres personlige ejendom.

 

Dyreværnsfolk behøver ikke tilegne sig ny viden, de har fundet den eneste sandhed der findes, ligesom også Moonierne, Jerhovas Vidner, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

 

Dyreværnsfolk kan se alle de fejl andre laver, og mere til, men kan ikke se problemet i at deres egen gravhund vejer 50 kilo.

 

En Grand Danois kan højst blive 5 år, og er ligeså tit i stykker som et IC4 tog.

 

En dyrlæge kan løse alle konsultationer, minus aflivning, med Hills eller Eukanuba.

 

Dyrlæger kan ikke regne.

 

Der er ingen deklaration på Hills poser med hundefoder, læs evt deklarationen på de billige hundefoder i Aldi; indholdet er det samme.

 

 

:klap::sjov:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan jo i grunden ikke modargumentere, eftersom jeg aldrig har opdrættet sådan et kuld, men min påstand er nu stadig at temperamentet ikke sidder i pelsen, men i genetikken/linjen ;-)

Hvor også gener for farve sitter. :slem:

 

Kæft, hvor bliver det sjovt, hvis man en dag hitter ud af, hvordan de forskellige gener i virkeligheden spiller sammen....om fx krøller eller ej spiller ind på temperamentet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...