Hop til indhold

Børn og "seriøs" hundetræning


Kalokagathia
 Share

Recommended Posts

Som Amocca må jeg også sige at der er en del børn der kommer igang med agilityen ved at overtage far eller mors dygtige hund. Og jeg synes det er rigtig fornuftigt, for de der gamle, rutinerede hunde giver børnene en masse positive oplevelser, og det er jo dem der skal bygges videre på.

 

Om der kommer mere målrettet konkurrence mod de unge. Jeg tvivler på at det er noget der sker inden for de næste 5 år. Her på Sjælland er der i DcH regi vist kun to juniorhandlere.

 

Til DKKs Viby konkurrence, hvor de havde gratis start i juniorklassen, tror jeg faktisk de var helt oppe på 8 juniorhandlere i en af klasserne. Så er der jo lige pludselig noget ved det! Kan godt forstå at juniorerne ikke gider "løbe mod sig selv" - så vil man jo ligeså gerne bare stille op i de almindelig klasseløb...

Link til indlæg
Del på andre sites

Findes der ikke sådan en hunde-børne-sommerlejr? Synes jeg læste noget om det engang, og det lød vildt godt.

 

Tror man ville gøre mange af fremtidens hunde en tjeneste, hvis man fik nogle flere børn ud i klubberne.

Jeg synes også jeg engang har set noget i DKK regi ... www.dansk-kennelklub.dk måske under deres kredse? på alle DTK udstillinger er der juniorhandling og især kreds 5 har en meget aktiv juniorafdeling : www.danskterrierklub.dk , på nogle af de udstillinger jeg har været på har der været meget små børn der har stillet op som juniorhandlere , jeg vil tro de yngste har været omkring 4- 5 år, juniorhandling har så været delt i 2 aldersklasser .
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes afgjort ikke at hesteverdenen er foran hvad angår træning - straf (inkl. slag og spark) er stadig helt ok i den almindelige omgang med hesten og folk er ofte ikke sarte i deres brug af pisk, sporer, tøjler etc. under ridning :megaked:

Det stopper, hvis alle dommere griber ind. Det så jeg for år tilbage til Eremitageløbet, hvor også meget unge piger deltog. Hende, der vandt, blev pænt kaldt op - og så fik hun ellers at vide, at fordi hun havde været meget hård ved sin hest, så fortjente hun ikke nogen præmie. Hun måtte skamfuld gå ned igen, mens folk klappede.

 

En hård lektie, men mon ikke hun lærte et eller andet ved den lejlighed?

 

Hvis du overvejer at tage familien med til konkurrencer, må de også tage med til træning. Ellers fiser hunden over til dem af bare henrykkelse over, at de er med på konkurrencedagen. Det er set før - til hundeførerens store ærgrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis der er motivation nok for arbejdet, så behøver det ikke at ske... Heller ikke selvom familien aldrig har sat ben på træningspladsen. Karla har ihevrtfald aldrig gjort det, selvom både mine forældre, min søster, min mand, mine bedsteforældre, svigerforældre og moster har mødt pludseligt op til stævner... Allesammen mennesker hun er hyperglad for og skaber sig helt vanvittigt over...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg håbede også at min søn ville fatte interesse for hundetræning, og jeg gik endda i en af de få klubber der har børnehold. Men han har desværre altid været komplet uinteresseret. Sådan kan det jo gå :vedikke:

 

Min datter er faktisk ret interesseret og vil meget gerne hjælpe med at træne. Problemet er jo bare, at hun endnu ikke rigtigt hjælper og så bliver jeg lidt splittet mellem mine ønsker om korrekt indlæring for hunden og mit ønske om at hun skal have lov til at være med på sine præmisser :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min datter er faktisk ret interesseret og vil meget gerne hjælpe med at træne. Problemet er jo bare, at hun endnu ikke rigtigt hjælper og så bliver jeg lidt splittet mellem mine ønsker om korrekt indlæring for hunden og mit ønske om at hun skal have lov til at være med på sine præmisser :oops:

 

Mit aller bedste bud er, at hundene godt kan skelne ... Og hvis hun hygger sig og hunden gør, så lad dem endelig have det sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min datter er faktisk ret interesseret og vil meget gerne hjælpe med at træne. Problemet er jo bare, at hun endnu ikke rigtigt hjælper og så bliver jeg lidt splittet mellem mine ønsker om korrekt indlæring for hunden og mit ønske om at hun skal have lov til at være med på sine præmisser :oops:

 

Hun skal da være med.

 

Lige som hun kan forstå nemme regler i en leg eller et spil, kan hun også forstå nemme regler omkring træning.

 

Lad hende lære vovse noget, som kun er deres f.eks. "pote", at komme op på skødet mens hun sidder på gulvet og den type hyggelige ting, som det er totalt ligegyldigt om indlæringspsykologien bliver anvendt korrekt med. Det primære er, at begge parter hygger sig.

 

Jeg legede "hund" med min datter, da hun var lille. Hun var hunden, som jeg fik til at gøre ting og sager med småslik eller rosiner som belønning. Det var sjovt for os begge og så røg der faktisk noget pædagogik ind ad bagvejen.

 

Man må heller ikke undervurdere sit eget eksempels betydning, ingen af mine børn har for eksempel kommanderet eller hundset med vore hunde, de har brugt lavmælte ord, som ikke er blevet gentaget i det uendelige som kommandoer. De har jo set hvordan jeg har været omkring hundene.

 

Børn vil så gerne vise at de kan, de skal bare vejledes lidt pædagogisk, så kan de rigtig meget med hundevennerne :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal da være med.

 

Lige som hun kan forstå nemme regler i en leg eller et spil, kan hun også forstå nemme regler omkring træning.

 

Lad hende lære vovse noget, som kun er deres f.eks. "pote", at komme op på skødet mens hun sidder på gulvet og den type hyggelige ting, som det er totalt ligegyldigt om indlæringspsykologien bliver anvendt korrekt med. Det primære er, at begge parter hygger sig.

 

Jeg legede "hund" med min datter, da hun var lille. Hun var hunden, som jeg fik til at gøre ting og sager med småslik eller rosiner som belønning. Det var sjovt for os begge og så røg der faktisk noget pædagogik ind ad bagvejen.

 

Man må heller ikke undervurdere sit eget eksempels betydning, ingen af mine børn har for eksempel kommanderet eller hundset med vore hunde, de har brugt lavmælte ord, som ikke er blevet gentaget i det uendelige som kommandoer. De har jo set hvordan jeg har været omkring hundene.

 

Børn vil så gerne vise at de kan, de skal bare vejledes lidt pædagogisk, så kan de rigtig meget med hundevennerne :-D

 

Du har selvfølgelig helt ret - hun skal være med! Det får hun også lov til, men hun vil så gerne gøre de samme ting, som jeg gør, og det ender ret ofte i noget rod (hundene er ligeglade, de får stadig en masse guffer), men hun bliver ked af det, fordi hun ikke synes det er "rigtigt".

 

Tror nok jeg har den bekymring fra min mor - jeg må ikke engang lave så meget som en sit-øvelse med hendes hunde, fordi hun er bange for at de bliver forvirrede :engel: (hun træner så også op til DM og på det niveau er det nok noget andet :-) )

 

Det er nok en god idé med nogle særlig barn-hund-øvelser. Jeg tror det nemmeste er at finde nogle ting, som øvelsen kan tage udgangspunkt i, fx et lille spring, så det er helt tydeligt for hende, hvornår det er en succes (hun er meget perfektionistisk og bliver nemt frustreret, hvis hun ikke synes hun løser en opgave perfekt).

 

Jeg er slet ikke bekymret for hendes omgang med hundene i forhold til træning, hun er meget, meget sød ved dem, så det kan sagtens komme til at virke :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror nok jeg har den bekymring fra min mor - jeg må ikke engang lave så meget som en sit-øvelse med hendes hunde, fordi hun er bange for at de bliver forvirrede :engel: (hun træner så også op til DM og på det niveau er det nok noget andet :-) )

 

Der tænker jeg så anderledes for jo dygtigere en hund bliver des mindre forvirret bliver den.

Mine hunde har altid kunne gøre tingene upræcist med andre og meget præcist med mig. Situationerne er så forskellige fra hinanden og netop hunde skelner meget præcist mellem signalerne og de forekommende detaljer i signalet. Det er jo netop derfor mange hundeejere ikke kan få en øvelse til at virke, når de tror de giver hunden et signal, men hunden har opfattet flere detaljer som det gældende signal

 

Det er nok en god idé med nogle særlig barn-hund-øvelser. Jeg tror det nemmeste er at finde nogle ting, som øvelsen kan tage udgangspunkt i, fx et lille spring, så det er helt tydeligt for hende, hvornår det er en succes (hun er meget perfektionistisk og bliver nemt frustreret, hvis hun ikke synes hun løser en opgave perfekt).

 

Ja eller noget så nemt som håndtarget, det er super nemt at lære og meget nemt for din datter at gøre korrekt. Håndtarget kan hun endvidere bruge til rigtig meget.

 

Jeg er slet ikke bekymret for hendes omgang med hundene i forhold til træning, hun er meget, meget sød ved dem, så det kan sagtens komme til at virke :lun:

 

Ja da

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...