Hop til indhold

Forslag til Kenneler?


Idajnsn
 Share

Recommended Posts

Hej Alle Golden-eksperter

 

Håber I kan hjælpe mig lidt. Jeg overvejer om min kommende hund skal være en dejlig golden og tænker derfor om der er nogen der kender en god kennel. Det bliver nok ikke før til næste år jeg skal have hund, så det behøver ikke være en kennel der har hvalpe nu, men jeg vil gerne have god tid til at undersøge de forskellige muligheder :-)

Jeg bor (snart!) i Valby så en kennel på Sjælland ville jo være perfekt, men selvfølgelig ikke det der skal være afgørende.

Jeg har læst mig frem til at man (sådan lidt firkantet sagt) kan opdele racen i jagtlinjer og Udstillingslinjer. Min kommende hund skal ikke være jagthund, men kunne godt tænke mig, at træningen bliver i tråd med dens jagtgener - altså lydighed, apportering, spor mv. Hvad tænker I - skal jeg vælge den lyse udstillingshund eller måske en mellemting mellem de to linjer?

 

Håber I kan hjælpe :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har selv en golden, der teknisk set er af udstillingslinier, men det egner hverken hendes udseende eller sind til. Havde jeg været klar over hvor stor forskel der er på de to typer, havde jeg afgjort valgt jagtlinier. Også selvom jeg ikke er jæger. Så når du gerne vil bruge den til hundesport, tror jeg ikke du skal vælge én af udstillingsliner. De er tungere og generelt set, mere dovne. Jeg ser også mange goldens med tendens til stress, min egen inklusiv. Hun vil heldigvis gerne arbejde, men udholdenheden er ikke noget at råbe hurra for. Heldigvis er hun sød, kærlig og legesyg :lun:

 

Jeg ved Spilop her fra har en jagtgolden, men hvorfra kan jeg ikke huske. Men du kan prøve at skrive til hende.

 

Hvis jeg skulle have en golden igen, ville det nok blive fra Charmaines:Charmaines All-Round

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for svar :)

Dejlig med input der udfordrer ens egne tanker omkring det. Grunden til at jeg har været nervøs for at vælge en "ren" jagtlinje-hund, er at jeg er nervøs for om jeg kan aktivere den nok når jeg ikke skal gå til seriøs jagt med den. Jeg er ked af at høre at din hund har tendens til stress :( Må jeg spørger hvorfor goldens har en tendens til stress (det har jeg nemlig ikke hørt om før)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med stress er bare min observation på træningspladser, og står helt for min egen regning. Hvorfor de gør det, har jeg en teori om bygger på den massive avl på hunde, der aldrig har skulle andet end se godt ud i en udstillingsring. Især hanhundene er avlet til at være meget maskuline. I den proces kommer man nemt til at avle væk fra det en golden bør være; en pleaser, det blide sind og arbejdsglæden. Dét der gør racen til en god familiehund, er de egenskaber der gør den god til jagt. Så når man avler væk fra jagthunden, mister man det. Den debat har kørt længe inden for golden-verdenen, hvor fronterne mellem jagt og udstilling, er trukket meget skarpt op. De fleste med jagtgolden ser meget ned på de lyse golden, og det synes jeg er lidt synd. Jeg kan klart bedst lide jagtgolden, men verden er ikke så sort og hvid at jeg så automatisk dømmer alle lyse golden, som fede og dovne :engel:

 

Min egen hunds stress, er der stort set styr på. Jeg kan faktisk ikke huske hvornår vi sidst har haft en episode til træning. Og det er jo dejligt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det at racen er er så opdelt, gør det en smule besværligt. Men efter min mening ikke mere besværligt end det er at finde den rette opdrætter af en hvilken som helst race :-D

 

Hvis du er på facebook, er der en gruppe der hedder "Golden retriever er en jagthund der kan bruges til meget". Der er et par stykker der opdrætter jagtgoldens på sjælland. Du kan besøge dem og finde ud af om det er sådan én du skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

DSC_0532.jpg

 

Præsenter Kanvas. Jagtgolden. Mageløst dyr.

 

Show kontra jagt. Helt sikkert jagt. Har en træn sluk kan, ud og det sædvanlige. Kan sagtens nøjes, men skal self trænes (det skal de hvide også)

 

Jeg har set en del hvid golden og en del jagtgolden. Og hvide goldens er søde og rare hunde, men sofastykker. Hvis vi endelig kan tænde dem til at lave noget, så stresser de (meget som Louise skriver) og laver unoder. Kvaser vildt, punker andre hunde etc. Som om der er mere rum og overskud i en jagtgoldens hoved.

 

Kanvas har jeg fra Kennel shootdogs. Han er jæger med stort J. Og det er lidt nogle hårde bananer hans hunde, men så fantastiske på tempramenet at det er uden sammenligning. Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge noget lidt mere blødt. Når og hvis du beslutter dig, så hjælper jeg gerne, jeg kender de fleste jagtgoldensopdrætter og har en bekendt som kender linjerne ud og ind.

DSC_3543.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Præsenter Kanvas. Jagtgolden. Mageløst dyr.

 

Show kontra jagt. Helt sikkert jagt. Har en træn sluk kan, ud og det sædvanlige. Kan sagtens nøjes, men skal self trænes (det skal de hvide også)

 

Jeg har set en del hvid golden og en del jagtgolden. Og hvide goldens er søde og rare hunde, men sofastykker. Hvis vi endelig kan tænde dem til at lave noget, så stresser de (meget som Louise skriver) og laver unoder. Kvaser vildt, punker andre hunde etc. Som om der er mere rum og overskud i en jagtgoldens hoved.

 

Kanvas har jeg fra Kennel shootdogs. Han er jæger med stort J. Og det er lidt nogle hårde bananer hans hunde, men så fantastiske på tempramenet at det er uden sammenligning. Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge noget lidt mere blødt. Når og hvis du beslutter dig, så hjælper jeg gerne, jeg kender de fleste jagtgoldensopdrætter og har en bekendt som kender linjerne ud og ind.

 

Det giver rigtig god mening! Godt at høre fra nogle der har erfaring :5up: Jeg ville være rigtig ked at af få en hund jeg kan komme til at stresse pga. træning. Jeg har tidligere haft en "plejehund" der var blanding af labrador og irsk setter som ikke blev trænet og det gjorde helt ondt at se hvordan den så gerne ville udfordres og det kriblede jo helt i maven og fingrene for at tage den til træning, for jeg tænker det er der man virkelig får nogle glade oplevelser med hunden. Derfor har jeg heller aldrig været i tvivl om at jeg skulle gå til træning med min kommende hund, og med en golden vil det jo være oplagt med noget der minder om jagttræning uden at den dog skal være jagthund. Hundens kommende faste "legekammerat" vil desuden være min kusines hund som er en springer spaniel der bliver brugt til jagt, så jeg tænker også at det kunne give muligheder for at lave øvelser sammen med dem :-P

 

PS: Louise, Jeg har ansøgt om medlemskab af gruppen - tak for tippet!

EDIT: Glemte da helt at rose Kanvas - hvor er han bare flot!! :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Har været på besøg i Dansk Retriever Klub og må indrømme at jeg mere og mere begynder at se mig selv som fremtidig Golden-ejer!

Jeg er pt ved at lave en liste over kenneler jeg gerne vil besøge i det kommende halve år, men hvis der er nogen der kender en god én er i stadig meget velkomne til at skrive det i tråden her - det kunne jo være det var en jeg havde misset :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har været på besøg i Dansk Retriever Klub og må indrømme at jeg mere og mere begynder at se mig selv som fremtidig Golden-ejer!

Jeg er pt ved at lave en liste over kenneler jeg gerne vil besøge i det kommende halve år, men hvis der er nogen der kender en god én er i stadig meget velkomne til at skrive det i tråden her - det kunne jo være det var en jeg havde misset :)

Lyder spændende :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Rigtig spændende! Min mor og jeg joker lidt med at hvis jeg nogensinde får børn, så kan deres ankomst umuligt være mere planlagte eller gennemresearchet som hundens :)

Men det har faktisk overrasket mig hvor mange kenneler der fører de store hvide goldens i forhold til de mindre og mere gyldne jagttyper - er så glad for at jeg lige fik forskellen på plads herinde!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare en vildt spændende og hyggelig proces at planlægge en hvalps ankomst -al den glæde og forventning :lun: Da jeg fik nummer tre, gik det så hurtigt og var helt uplanlagt, at jeg slet ikke fik mulighed for at glæde mig inden helvede brød løs :mrgreen:

 

Udstillingstypen er den absolut mest udbredte, fordi det er dén de fleste vil have. Det manglende kendskab til den skarpe opdeling mellem jagt og udstilling, spiller helt sikkert også ind. Men selv hvis alle var klar over det, ville de fleste stadig vælge den store lyse ud fra devisen, at den skal være sofakartoffel og pænt vente på at familien har tid til den. Det vil en udstillingsgolden sandsynligvis finde sig i, omend den selvfølgelig stadig håber på bedre tider og ellers "lider" i stilhed. Det vil en jagtgolden nok ikke, den ville blive en pestilens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en kennel i jylland der laver lidt en blanding af typer - dvs de går både op i udstilling og bruger deres hunde til jagt:)

 

Jeg kender en dejlig hund derfra og selvom han er lys og bliver rost på udstillinger, så kender jeg ikke en mere samarbejdsvillig og blid - ikke stresset- golden end ham!

 

Jeg ved de træner rally og agility og han elsker begge dele og så skal de op til brugsprøve på et tidpunkt.

 

Jeg skriver det bare, fordi jeg ikke synes du helt skal afskrive "udstillingstyperne" eller deres kenneler - det vigtigste må være at møde forældrene og at disse har nogle egenskaber du gerne vil have i din hund:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender mest til Labrador som Retriever for det er dem man altovervejende møder på praktisk jagt.

 

dog Marlene som har kennel Falkirs http://www.falkirks.dk/Joomla/ er helt sikkert en meget seriøs opdrætter af Goldens til jagt.

 

jeg er i tvivl om niveauet på de gode Jagtgolden sammenlignet med de gode Jagtlabrador. Om det overhovedet er sammenligneligt - eller mere hver sin liga?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er langt i mellem de gode goldens på jagt. Ikke dermed sagt at de ikke findes, men der ér altså bare langt imellem dem.

 

Uden at genere nogen så tror jeg de fleste Golden jeg har mødt på jagt har været købt som familiehunde og så har farmand fået lov at tage den med på jagt.

 

Men det er mit indtryk at der indenfor de seneste år er blevet betydelig mere seriøs avl på Golden til jagt. Og jeg tænker at man måske kan få en virkelig god appotør hvis man køber en hvalp fra en seriøs opdrætter af Golden til jagt og giver den samme træning som en ditto Labrador, men jeg ved ikke hvad risikoen for en nitter er? Køber man en Labrador af gode jagtlinier er risikoen for en nitter vel meget lav...... 5 %. Eller?

 

vh PBC

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er generel modstander af at man deler en race op efter en enkelt bestemt ting (synes man bør tænke lidt ud i fremtiden og hvad man støtter når man køber hvalp) og ville aldrig købe en golden, hvis forældre ikke havde bevist at de kunne både-og, i særdeleshed hvis jeg ikke skulle noget seriøst med hunden.

 

I øjeblikket går jeg til træning i DRK sammen med 2 lyse golden og de er klart bedre end de labber der er på holdet (2 af dem er godt nok af udstillingsliner kan jeg se, men de 2 andre tror jeg kommer fra opdrættere med jagtinteresse), så at afskrive udstillingslinierne pga. at de ikke skulle kunne trænes til jagtrelateret hyggetræning (jeg forstår at det er af hensyn til hunden), synes jeg bærer præg af den mode der er herinde, at det kun er bruglinierne der dur.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ret sikker på at jeg er stødt på en del afkom fra den kennel i de kenneler jeg har kigget på (synes jeg er stødt på kennelnavnet i en del stamtavler jeg har kigget på) - lyder til at være rigtig gode hunde :-D

 

Ja hvis det er jolly gold du hentyder til, så synes jeg virkelig også det virker som dejlige hunde og fra et sted som bruger hundene til en hel masse. Ham vi kender er lige blevet en masse fint på udstilling (jeg kan ikke huske om det var både BIS og BIR) og vandt samtidig brugsprøven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vandt brugsprøven???

 

Du kan ikke vinde en brugsprøve ;) Den er enten bestået eller ikke bestået, og er reelt ikke andet end en prøve der skal vise om hunden er baselt dresserbar, og om der bare sådan nogenlunde er styr på kræet, INDEN den får lov at gå på prøver.

 

Tit er der jo en præmie til bedste brugsprøve hund

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...