Hop til indhold

Samsung og Cesar Millan


millemus
 Share

Recommended Posts

Hvordan opdrager tæven sine hvalpe???? Napper hun i nakken og laver alfarulning af en ulydig hvalp???? Nej, ikke en pzykisk stabil tæve.

Og alfarulning vil ofte kun forekomme fra én hanhund, der gentagne gange tirres af bid fra en overstadig hvalp.

Og det er usædvanlig sjældent, for hvalpen vil inden hanhundens udfald efter et knur allerede have smidt sig på ryggen og tisset lidt på sin maven.

 

Pzykisk stabile voksne hunde, der lever under gode forhold har stor tålmodighed med hvalpe. Og hvalpen vil nå ca. 6 mdr. alderen før evt. hvalpelicens begynder at udløbe.

Så at begynde på disse metoder er da overgreb, som hunden ikke forstår en dyt af, anden end at blive usikker, men det er måske også meningen.

 

Jeg vil på ingen måde kalde den situation noget tilsvarende en alfarulning.

 

At en voksen hund, efter en hvalps måske trælse opførsel, og den ikke forstår "et blidt hint", får smidt hvalpen om på ryggen er der nogle tydelige forskelle i, i forhold til hvad mennesket gør når de laver en "alfa rulning".

 

1. Som du selv skriver vil langt de fleste hvalpe FRIVILLIGT have lagt sig på ryggen, før end det kommer på langt ud at den bliver tvunget af den voksne.

 

2. Hvalpen bliver ikke holdt i et fast greb af den voksne, og igen derfor er dette frivilligt at hvalpen smider sig på ryggen.

 

3. Den voksne hund får hvalpen om på ryggen, ikke for at vise at "Jeg bestemmer", men "Stop med at irritere mig" som budskab.

 

Jeg oplevede ofte med vores ældste at han blev "trynet" af andre hanner, og vores valgte altid at smide sig på ryggen frivilligt. Personligt har jeg aldrig set en hund formå at TVINGE en anden hund til at smide sig, uden at der decideret har været et stort slagsmål først, og igen ofte ender det ud med at den ene frivilligt smider sig.

 

Når et menneske laver en alfarulning, så TVINGER vi hunden ned, uden nogen foregående kamp eller for hunden, tydelig grund til at den skal smide sig. Hunden har ikke indset selv at den "bør smide sig", men blot fået dette påtvunget.

 

Derfor kan de to ting bare ikke sammenlignes. Det mennesket gør ved en alfarulning, har intet med hvordan "en hund laver en alfarulning". Den eneste ting de har tilfælles er at en hund ender på ryggen. Men det er i mine øjne også den eneste lighed der er...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 117
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Anne: Du skal først og fremmest OVERHOVEDET ikke lægge ord i min mund - naturligvis er jeg imod stødhalsbånd - hvad pokker bilder du dig ind? At han lægger snoren bag ørene - ligesom forøvrigt hund på udstilling har!!!! Er jo, for at styre dens næse - a den ikke skal have næsen i jorden, men fokusere på at komme i travel-mode, hvor han så HVIS den hidser sig op over for noget, giver et lille ryk og siger tssst.. Jeg ved udmærket godt, hvor meget smerte en hund kan skjule og ikke reagere på, men det er simpelthen blevet hystadernes kamp, at være imod CM og HVIS du havde set alt med ham og havde lytte med et åbent sind, ville det sikkert give mere mening og du ville vide, at han ALDRIG ville påføre hunden smerte - den mand ELSKER hunde! Og jeg VED at mine hunde er nederst, for de gør hvad jeg siger, med glæde, de kigger og afventer før vi gør noget som helst og det er MIG der leder flokken - vi går hvor og hvornår og hvorhen jeg bestemmer. Og som belønning får de mere kærlighed, end de allefleste hunde jeg kender til..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
DorteDK: CM har da aldrig siddet på en hund, eller bidt den i øret??

Nej det har du ret i - jeg fik skrevet det forkert :-)

Jeg har nogle kollegaer der mener at man bider kræet i øret - man svinger dem rundt i snoren, man nærmest overmaner den på gulvet for at den skal stoppe den handling hunden er igang med.

DET er gammeldaws træningsmetoder...

 

Det med at gå først ud af en dør, eller at spise før hunden, at mennesket er "lederen" - hunden er under mennesket mv. er også gammeldags efter min mening, men det er min personlige mening - jeg tror ikke at menneske og hund kan have et "hvem er under hvem forhold", da det er to forskellige arter... men igen det er bare min personlige overbevisning :-) den behøver ikke holde stik.

Link til indlæg
Del på andre sites

At være ond ved en hund: At ikke sætte sig ind i at den er er DYR og forstå DENS psykologi - at pådutte den en menneskelig, romantiseret psykologi, som efterlader en frustreret, misforstået hund, som ikke ved hvor dens plads i flokken er. Vi ER vel trods alt enige om, at hunden er et flokdyr og i vores flok, SKAL vi være lederen? ALLE i familien, SKAL være over hunden i hierarkiet, da det jo ellers er lige præcis dér, problemerne opstår. At man påtager sig det ansvar, at give hunden en tryg og stabil hverdag, hvor den konsekvent VED, hvor den har dig, at du er en rolig og overbevisende leder, der sørger for motion, hjerne-arbejde og siden giver en masse kærlighed..

 

Beklager men hvis det var tilfældet, tror jeg de fleste herinde ville have problemer med deres hunde, da de fleste herinde lever på ligefod med deres hunde og det fungere nu meget godt.

 

Ellers er jeg enig med de andre modstandere af CM. CM vælger ofte den lette og HURTIGE løsning; symtombehandling. fx ved en hund med alene-hjemme-problemer som splitter døren ud til ad, fordi den ikke kan lide at være der. I stedet for at tilvænne hunden og gøre den tryg ved at være alene hjemme, blev der sat et stød"hegn" op langs døren og vinduet, så når hunden nærmede sig døren/vinduet fik den stød og skyndte sig væk. Jeg ved godt hvilken løsning jeg ville vælge og det ville ikke indebære stød! Jeg kan selvfølgelig ikke lige finde klippet hvor man kan se denne "smarte" metode på, at lære hunden at være alene hjemme uden at ødelægge noget.

 

Edit: hvis man vil sætte sig ind i nyere opdragelse metoder, som der er forsket i,vil jeg foreslå Anders Hallgrens bøger og som også forklarer hvad der er forkert/misforstået ved de ældre opdragelsemetoder

Redigeret af msici
Tilføjelse
Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det har du ret i - jeg fik skrevet det forkert :-)

Jeg har nogle kollegaer der mener at man bider kræet i øret - man svinger dem rundt i snoren, man nærmest overmaner den på gulvet for at den skal stoppe den handling hunden er igang med.

DET er gammeldaws træningsmetoder...

 

Det med at gå først ud af en dør, eller at spise før hunden, at mennesket er "lederen" - hunden er under mennesket mv. er også gammeldags efter min mening, men det er min personlige mening - jeg tror ikke at menneske og hund kan have et "hvem er under hvem forhold", da det er to forskellige arter... men igen det er bare min personlige overbevisning :-) den behøver ikke holde stik.

 

Hmmm....tænker også lidt, hvem gider rende ud af døren først, sommer og vinter, om natten i bar r.. , hvis hunden skal ud og tisse i haven/ terrassen? :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Msici: Det passer ikke, at der er blevet sat stødhegn op i CM´s udsendelser - hvor får du det fra???

 

Hold da helt op som du ligger fra start, tak for at påstå jeg lyver! Du er skam ikke den eneste som har mange af programmerne. Tro mig jeg er i gang med at prøve at finde klippet om det afsnit.

 

Vi har set programmerne og vi har set hvad vi har set, men vi har åbenbart set dem helt anderledes end dig

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Bare lige lidt læsestof Yes, I give dogs electric shocks and use spike chokers... but I'm NOT cruel, says Hollywood's favourite pet guru Cesar Millan | Mail Online

 

Jeg syntes dog også at man skal respektere at nogen altså syntes han er Guds gave til vores hunde - det må være folks eget valg. Ligesom nogle af os vælger andre metoder som sikkert heller ikke er hensigtmæssig altid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at jeg til dels vil vove at påstå at jeg er "lederen" overfor mine hunde... De skal gøre hvad jeg siger, færdig bum! Og vi er ikke på "lige fod", når det kommer til at bestemme. Jeg bestemmer om mine hunde skal have lov at gø eller ej, jeg bestemmer om de skal rende hen og hilse på en anden hund osv.

 

Så på det punkt vil jeg altså vove at påstå at ja jeg er lederen. Men der skal være en leder! Ellers ville det være kaos. Og der skal for den sags skyld også være en leder, når der ikke findes en hund. Ansvaret skal placeres et sted.

 

Der hvor vi skal have renset ud er at "lederen" er en der har kæmpet sig vejen til toppen, at man er lederen ved at dominere og tvinge sig frem.

 

Jeg er lederen overfor mine hunde fordi de stoler på at jeg kan tage mig af dem, fordi de stoler på at jeg kun vil dem godt og at det jeg siger er rigtigt. For at de skal se mig som en god leder (Faktisk er guide nok et bedre udtryk), skal jeg have respekt for deres grænser møde dem på deres niveau, og aldrig nogensinde tvinge dem til noget de ikke vil eller finder naturligt.

 

Så på det punkt vil jeg nu være enig med CM... Der skal være en leder i flokken, og det skal være ejeren... Men igen er det også der hvor jeg synes CM er fortabt.

 

Han ved virkelig meget, og han kan se hundene på en rigtig god måde, og han kan sagtens finde ud af at se hvor et problem opstår. Der hvor det i mine øjne er forkert er hvordan man når frem til målet.

 

F.eks. en understimuleret hund, der måske skal tabe sig. Fremfor at smide det på et løbebånd, så gå tur, lav lydighed, måske agility ect. Så generelt set er det eneste jeg ser forkert ved CM hans metoder. Det er ikke udelukkende det han siger, for ærligt synes jeg faktisk at han er super dygtig (oftest) til at finde roden til hundens problemer, og jeg synes også han har et fantastisk indsigt i kropssprog, problemet er bare at han mener alt skal løses med fysisk afstraffelse og magt... Og det er jo de de fleste af os ligesom hopper op... Og det ER altså det han går ind for, og det siger han også ærligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil så sige at jeg til dels vil vove at påstå at jeg er "lederen" overfor mine hunde... De skal gøre hvad jeg siger, færdig bum! Og vi er ikke på "lige fod", når det kommer til at bestemme. Jeg bestemmer om mine hunde skal have lov at gø eller ej, jeg bestemmer om de skal rende hen og hilse på en anden hund osv.

 

Så på det punkt vil jeg altså vove at påstå at ja jeg er lederen. Men der skal være en leder! Ellers ville det være kaos. Og der skal for den sags skyld også være en leder, når der ikke findes en hund. Ansvaret skal placeres et sted.

 

Der hvor vi skal have renset ud er at "lederen" er en der har kæmpet sig vejen til toppen, at man er lederen ved at dominere og tvinge sig frem.

 

Jeg er lederen overfor mine hunde fordi de stoler på at jeg kan tage mig af dem, fordi de stoler på at jeg kun vil dem godt og at det jeg siger er rigtigt. For at de skal se mig som en god leder (Faktisk er guide nok et bedre udtryk), skal jeg have respekt for deres grænser møde dem på deres niveau, og aldrig nogensinde tvinge dem til noget de ikke vil eller finder naturligt.

 

Så på det punkt vil jeg nu være enig med CM... Der skal være en leder i flokken, og det skal være ejeren... Men igen er det også der hvor jeg synes CM er fortabt.

 

Han ved virkelig meget, og han kan se hundene på en rigtig god måde, og han kan sagtens finde ud af at se hvor et problem opstår. Der hvor det i mine øjne er forkert er hvordan man når frem til målet.

 

F.eks. en understimuleret hund, der måske skal tabe sig. Fremfor at smide det på et løbebånd, så gå tur, lav lydighed, måske agility ect. Så generelt set er det eneste jeg ser forkert ved CM hans metoder. Det er ikke udelukkende det han siger, for ærligt synes jeg faktisk at han er super dygtig (oftest) til at finde roden til hundens problemer, og jeg synes også han har et fantastisk indsigt i kropssprog, problemet er bare at han mener alt skal løses med fysisk afstraffelse og magt... Og det er jo de de fleste af os ligesom hopper op... Og det ER altså det han går ind for, og det siger han også ærligt.

 

Tror faktisk vi er nogenlunde enige og jeg er helt enig i at der skal være en som bestemmer og sætter grænser. Det jeg mener er forskellen, er måden man bliver det på. Enten via. gensidig respekt og samarbejde eller via frygt og magt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, beaglepack - det har jeg så aldrig hørt om før og slet ikke set i hans programmer - undskyld forum, for at være så skråsikker - dog forstår jeg, at det kun er i ekstreme red-zone cases, hvor der intet andet valg er, andet end at aflive hunden - korrekt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

uanset om det er hunde som er aflivnings truede eller ej - så er det i mine øjne ekstrem dyrplageri at give dem elektrisk chok, stød og andre lign. metoder. Det er i sådanne tilfælde tråden brister for mig - for man kan gennem samarbejde, kærlighed og respekt få en langt mere samarbejdsvillig hund, (mit eget pack er et eksempel på det) frem for en hund der er påtvunget et samarbejde gennem smerte som CM ofte bruger - sådan en type hund er langt mere farlig at omgås for man ved jo ikke hvornår tråden brister for den.

 

CM burde efter min mening tage en lang siesta under sin mexicaner hat og tænke lidt over tingene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Shii

Jeg betragter ikke hvalpens rullen rundt på ryggen ved irettesættelse af voksen hund som alpharulning. Men kunne forestille mig, at det kom fra sådanne iagttagelser.

Ved i øvrigt, at en af mine solgte hvalpe som teenager blev lovlig staldkåd overfor en ungtæve på en træning og i frikvarter. Her gik tævens familiehanhund , en gammel avlshan, hen og nærmest lagde unghunden på ryggen og blev stående over ham, til han slappede af. Ingen bid, men en klar besked om at hun er min, så skrid. . Så det sker, men nok sjældent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Chewie: Det, du skrev i et af dine første svar her i tråen om, at hundene ikke er bange for Cesar Millan, er ikke korrekt. Mange af hundene er netop bange for ham efter at de har mærket hans hæle i lysken, stive fingre i halsen osv. Det er der mange, mange eksempler på. Jeg vil her vise nogle:

 

Prøv først at gå ca. 2:54 minutter ind i denne video, hvor CM losser en hund i lysken. Han siger selv, at det kun er en berøring, men se hundens reaktion:

http://www.youtube.com/watch?v=Ghz5jrz0Y_Y

 

Og gå så frem til 9:38 i samme video, og se, hvor angst den hund, han går med i snor, er for ham. Den prøver desperat at undgå at komme for tæt på ham, hvilket den stramme line desværre ikke tillader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øh, ja - der kommer en fremmed mand ind og overtager leder-rollen fra første sekund, det er da klart at det giver utryghed og nervøsitet, hos en hund, hvis ejer IKKE har formået en dyt - indtil lederskabet er etableret og det er åbenbart lige dét med at etablere lederskabet, der falder så mange for brystet. Det sjove er jo, at det VIRKER og alle hunde, selv de der har været nervøse eller har været forskrækkede over denne session - efter er lykkelige for ham! Min gamle hund, som vi har i pleje, har fået tæsk af min svigermors ekskæreste - det sidder i ham. Når vi leger er det bedste han ved, at blive klappet hårdt hen over haleroden - ham snakker, synger og slikker i ren glæde. Hvis man derimod, kommer til blot at røre ham samme sted, hvis han står og gør af postbuddet og siger: stille! Hyler han som om man har pisket ham..

Link til indlæg
Del på andre sites

Anne: Du skal først og fremmest OVERHOVEDET ikke lægge ord i min mund - naturligvis er jeg imod stødhalsbånd - hvad pokker bilder du dig ind? At han lægger snoren bag ørene - ligesom forøvrigt hund på udstilling har!!!! Er jo, for at styre dens næse - a den ikke skal have næsen i jorden, men fokusere på at komme i travel-mode, hvor han så HVIS den hidser sig op over for noget, giver et lille ryk og siger tssst.. Jeg ved udmærket godt, hvor meget smerte en hund kan skjule og ikke reagere på, men det er simpelthen blevet hystadernes kamp, at være imod CM og HVIS du havde set alt med ham og havde lytte med et åbent sind, ville det sikkert give mere mening og du ville vide, at han ALDRIG ville påføre hunden smerte - den mand ELSKER hunde! Og jeg VED at mine hunde er nederst, for de gør hvad jeg siger, med glæde, de kigger og afventer før vi gør noget som helst og det er MIG der leder flokken - vi går hvor og hvornår og hvorhen jeg bestemmer. Og som belønning får de mere kærlighed, end de allefleste hunde jeg kender til..

 

Jeg siger ikke, at det fungerer for alle - som han også selv siger i "mastering Leadership", hvor der forøvrigt indgående er vist 3 andre trænere og DERES metoder, så skal man bruge det, der virker bedst og mest rigtigt for sig selv og hunden. Men én ting jeg vil holde på til den dag jeg dør, er at han ALDRIG er ond ved hundene!

 

Ja, undskyld mig, men jeg elsker Ceasar Milan - jeg forstår overhovedet ikke, hvad det er, folk kan hidse sig sådan op over?? Ja, link de youtube-klip, du snakker om, for jeg har set ALT med ham og han har det største hjerte for hunde og har reddet ufattelig mange hunde og hjulpet så mange familier, der ellers ville have endt med at aflive deres lille hund. Jeg har også Samsung og er STOLT over at de støtter Ceasar Milan.. Sådan er vi jo så forskellige... Har du nogensinde set hans serie? Hans "mastering leadership"? Der bliver ALT jo forklaret..

 

Alle der har fået opfattelsen af, at CM NOGENSINDE har brugt NOGET med stød, er jo misinformerede og det må være historien om fjerden der blev til 5 høns!!!

 

Faktum - han BRUGER stød! Og når du skriver at du elsker ham og at han aldrig vil gøre hunde ondt, udleder jeg at du synes stødhalsbånd er fantastiske, for det synes CM jo:vedikke:

 

Ok, beaglepack - det har jeg så aldrig hørt om før og slet ikke set i hans programmer - undskyld forum, for at være så skråsikker - dog forstår jeg, at det kun er i ekstreme red-zone cases, hvor der intet andet valg er, andet end at aflive hunden - korrekt?

 

Ahhhh, så DU har set ALLE afsnit, og vi andre har kun set det grimme? Jeg har set rigtig mange af hans afsnit, nogle værre end andre. Men jeg får sgu ondt i maven over hans metoder! Næ, hold nu styr på fakta. Det seneste afsnit jeg så hvor han brugt stød, var en labrador der ville løbe ud af sit bur når det blev åbnet, og så havde den ressourceforsvar over for mad. Ikke ligefrem aflivningstruet....

 

Holder man ikke heste og køer inde med elektrisk hegn?

 

Jo, de er KREATURER! Strøm er ULOVLIGT til hunde, og det er der sgu en grund til. Lad nu være med at forsøge at forsvare ham på det punkt, når du lige har erklæret at jeg lægger ord i munden på dig, for selvfølgelig er du ikke for stødhalsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...