Hop til indhold

Valg af næste hund


Bantus
 Share

Recommended Posts

Ja jeg har brug for HF´s hjælp til valg af min kommende hund, som jeg forventer at skulle have om ca. 1 år eller der over. Men det er jo altid godt at være i god tid, så man kan besøge opdrættere og blive skrevet op. Men problemet er egentlig at feltet er ret bredt, og jeg slet ikke kan snævre det ind.

 

Jeg har nemlig kun følgende krav.

 

Ifht. pels har jeg ingen krav, det er for mig lige meget, da jeg godt kan lide pelspleje.

 

Det skal være en hund som jeg kan anvende til træning, jeg vil gå til rally og agility med den. Jeg vil gerne træne på et højt niveau dvs. deltage i konkurrencer, så det skal være en hund der har lysten til at træne.

Desuden skal den også kunne tage med på løbetur, op til 10 km, når den bliver ældre.

 

Den skal ikke være helt lille bitte, og heller ikke kæmpe stor

 

Og som i nok kan se, så er det ikke særlig let at indsnævre det ud fra de krav.

 

Så hvis nogen kan komme med nogle bud på nogle racer, og fortælle lidt om dem, så kunne det være dejligt, så jeg kunne få noget inspiration.

 

På forhånd tak.

 

Bantus

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan sige.... Pudel!!!! :lun:

 

Stor klasse kan være lidt træls, da den virkelig er domineret af dygtige og hurtige bordercollies (ikke mig, Iso er godt nok hurtig, men hæmmet af hendes fører... :genert: ). I mellemklassen er der flere sjove racer, der sagtens kan gøre sig i konkurrencen. Skulle jeg starte som ny (og ikke var fortabt til bordercollien i forvejen... :lun: ) ville jeg helt klart satse på lille- eller mellemklassen. Hvor pudlen kunne være et godt bud. Sheltier er jo generelt også meget trænbare og samarbejdsvillige, og det siges at lyden kan trænes væk... :pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, elsker denne slags tråde :-D

Tja, det kommer lidt an på hvad du er til og hvad du kan leve med....jeg gider fx ikke en hund der gør eller en hund der rejser sig hver eneste gang jeg flytter på mig i sofaen.

Kommer lige med et par forslag: Pyrenæisk hyrdehund, tibetansk terrier, shapendos, soft coated wheaten terrier, bedlington terrier :mrgreen:, dværg schnauzer, mudi?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Tænker umiddelbart Puddel, bc, sheltie, ft cocker, kooiker (af nogle gode linjer), kromforländer - Og pyrenæisk hyrdehund.

 

Har mødt et eksemplar af sidstnævnte, som fuldstændig har ændret min holdning til racen og hvis man kunne finde flere som den jeg kender, så ville det være en race der ville passe rigtig godt til en del hundesportsfolk. :lun:

 

Men det er jo et temmelig bredt udvalg af racer med vidt forskellige karaktertræk - Så der mangler lidt info om hvad du ønsker/ikke ønsker af karaktertræk og temperament, for at komme med noget lidt mere konkret. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker umiddelbart Puddel, bc, sheltie, ft cocker, kooiker (af nogle gode linjer), kromforländer - Og pyrenæisk hyrdehund.

 

Har mødt et eksemplar af sidstnævnte, som fuldstændig har ændret min holdning til racen og hvis man kunne finde flere som den jeg kender, så ville det være en race der ville passe rigtig godt til en del hundesportsfolk. :lun:

 

Men det er jo et temmelig bredt udvalg af racer med vidt forskellige karaktertræk - Så der mangler lidt info om hvad du ønsker/ikke ønsker af karaktertræk og temperament, for at komme med noget lidt mere konkret. :mrgreen:

 

Der var en del agilityfolk der fik øjnene op for racen på et tidspunkt, men det blev vist aldrig rigtig til den store hit. Mener at de størrelsesmæssigt risikerer at ryge i stor klasse, det kan nok ha' en del med det at gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Der var en del agilityfolk der fik øjnene op for racen på et tidspunkt, men det blev vist aldrig rigtig til den store hit. Mener at de størrelsesmæssigt risikerer at ryge i stor klasse, det kan nok ha' en del med det at gøre...

 

Sandsynligvis - De ligger lige på vippen.

Og så er der en del af dem der er meget reserverede og har tendenser til stress/kraftig nervøsitet, hvilket også har trukket meget ned.

 

Men lige hende jeg kender..... :lun: Ej, men altså!

Hun er mellem str i AG sammenhæng, laaaange stænger, super godt konstrueret, og et helt igennem fantastisk sind.

Skulle jeg have andet end bc og ckc, så blev det en hvalp efter hende :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har mødt en enkelt jack der var lynhurtig til AG , jeg ved ikke med hensyn til softcoated og bedlington , har aldrig set dem i AG sammenhæng , men en bedlington er jo meget myndeagtig i bygningen så mon ikke den også er hurtig ?

 

Jeg kender en der træner både AG - HTM -Rally og går spor med sine welsh terriere , men de er rigtig meget terriere og har masser af temperament , men det kan man selvfølgelig lære at styre .

Redigeret af anne-lise hansen
mangel
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set hverken wheatens eller bedlingtons til agility, og tvivler på at det er den retning man skal gå, hvis agility er hovedformålet med hunden. Jeg er bare så tosset med bedlington'en at jeg synes nogen skulle få sig sådan en :-D

 

Og med tanke på Batus' nuværende hunde tænkte jeg at hun måske var mere terrier-typen end en border collie-pige :blink:

 

Selvfølgelig kan man dyrke stort set hvad som helst, med hvilken som helst hunderace, fx også agility eller htm med en welsh, meen synes nu ofte at resultatet er derefter. Det er bare et større arbejde med nogle individer/racer.

 

Mvh Hende der træner med en whippet :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mange at vælge imellem for dig... Men det første jeg tænkte var også en pudel. Stor tror jeg :hmm: Og så er jeg enig med en masse af de andre raceforslag, så dem gider jeg ikke nævne igen :lol:

 

Hvis jeg skulle sige noget nyt, så måske en Staby? Jaja, egen race og alt, men det ér altså bare en lækker allrounder med god arbejdsvilje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke set hverken wheatens eller bedlingtons til agility, og tvivler på at det er den retning man skal gå, hvis agility er hovedformålet med hunden. Jeg er bare så tosset med bedlington'en at jeg synes nogen skulle få sig sådan en :-D

 

Og med tanke på Batus' nuværende hunde tænkte jeg at hun måske var mere terrier-typen end en border collie-pige :blink:

 

Selvfølgelig kan man dyrke stort set hvad som helst, med hvilken som helst hunderace, fx også agility eller htm med en welsh, meen synes nu ofte at resultatet er derefter. Det er bare et større arbejde med nogle individer/racer.

 

Mvh Hende der træner med en whippet :blink:

Det er jo ikke til at vide hvilken race TS har - da der intet står i siden og TS åbenbart er en af de " anonyme" som en del herinde kender.
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de mange forslag. Tror jeg vil kigge lidt videre på kromforlænderen, bedlington terrieren, mellem og stor pudlen, staby, og pyræneren. uhh det er så svært, for nogen gange så tænker jeg også bearded collie, korthåret collie, boston terrier og border terrier. Så jeg kommer vidt omkring. Men der er ikke andet for end at jeg må ud til en masse udstillinger og konkurrencer, så jeg kan få set lidt forskelligt. Heldigvis har jeg jo 2 skønne hunde ved min side lige nu, så der skal ihvertfald ikke ske noget før jeg kun har 1 skøn hund ved min side. Brutus vil ikke være istand til at håndtere en hvalp, det tror jeg han vil være pænt træt af.

Lige et billed af to glade hunde.

sommerferie.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...