Hop til indhold

Hvis jeg skulle vælg en anden race end schæferhund...


bsl
 Share

Recommended Posts

Hvid schweizisk er ihvertfald ikke til dem der vil træne. Meget flyvsk og ukoncentreret, kæmpe jagtinstinkt, ekstremt usikker og dermed meget (!!!) vagtsom.

 

hold da op, du har mødt nogle andre end mig!

 

Jeg har kun mødt rolige, blide hunde der er lige så forskellige ellers, som deres fætter schæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

hold da op, du har mødt nogle andre end mig!

 

Jeg har kun mødt rolige, blide hunde der er lige så forskellige ellers, som deres fætter schæferen.

 

Jeg kender en fyr, som ellers sværger til den hvide. Hans forældre har opdrættet dem i årevis, og han er nu på sin 3. af slagsen. Han har nu opgivet at komme videre med den. Om han med røven i vandskorpen har fået sine oprykninger i B-klassen, ved jeg ikke, men han har nu indstillet hundens konkurrencekarriere.

 

Han fortalte mig, at dengang DKK godkendte den hvide, pillede man de mest vagtsomme ud, og avlede på dem. De mest vagtsomme, er så også de mest usikre. DRU derimod, skulle have et bredere udsnit. Så ihvertfald ville jeg holde mig langt væk fra en hvid schweizisk. En hvid schæfer, derimod, kunne måske gå an. Jeg har ikke mødt andre ikke-dkk end Bellas far....? Så jeg ville ihvertfald kigge mig rigtig godt for, og møde og se forældrene i mange forskellige situationer.

 

Alene her i kredsen er der 3 hvide i B-klassen i år, og den ene er ok, bortset fra at den ER meget flyvsk, og skrider på alt der bevæger sig, inkl. fugle. De 2 andre bliver aldrig til noget træningsmæssigt (den ene er jo allerede stoppet).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på mentalbeskrivelse i belgierklubben og må indrømme at tervueren aldrig bliver en race jeg vil anbefale (ikke for at fornærme nogen) men hold op nogle skvat. Mange måtte stoppe midt i det hele fordi hunden var ved at brænde sammen oven i hovedet og så krævende er det da trods alt ikke.

 

Hvad med hvid schweizisk hyrdehund?. Dem jeg har mødt minder på mange punkter om schæfere. Ellers synes jeg rigtig godt om dobermann, men den er selvfølgelig korthåret og ligner ikke så meget en schæfer. Det gør en picard heller ikke men den kunne også være et bud.

Hvor var du til mentalbeskrivelse og hvilke hunde var med? Der findes et par kenneler i Danmark som avler udstillings tervueren i ret stor stil, de har mildt sagt et rædsomt temperament, men holder man sig fra dem så er der altså ret mange rigtig gode tervueren i Danmark efterhånden;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke mange tilbagemeldinger fra, dejligt :-)

Jeg har schæfere fra brugslinierne.

 

Som tidligere skrevet drømmer jeg om: en glad familiehund, en hund der kan komme med ud at gå lange ture og løbe småture og vagthunden vil jeg også gerne have med.

Jeg bor i en skov, hvor der er meget råvildt og andre dyr selvfølgelig, så ingen jagthund. Jeg har indhegnet små 10.000 m2, så hundene kan være løse, uden vi skal holde øje med skovens dyr, når vi er udenfor :-)

Vi er udeluftsmennesker og elsker lange gåture og jeg vil rigtig gerne have en sund hund jeg kan gå til træning med. Ambitionerne er ikke at komme med til et DM, men jeg nyder at træne hund, sammenspillet mellem hund og føre :-)

 

En der hedder Theres linkede dette: http://www.chodsky-pes.dk og den vil jeg undersøge nærmere, den lyder som et godt bud på en anden race til mig. Desværre er der ikke mange af dem herhjemme.

Er der nogen af jer der har erfaring med Chodsky-pes?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det link havde jeg overset :-)

Jeg har haft kontakt til opdrætteren Tina, og jeg skal forbi og se hendes hunde.

 

Jeg står ikke og skal have en ny hund i morgen, men desværre er udsigten måske kort for min unge schæfer på 3,5 år, så jeg vil være forberedt på hvilken hunderace jeg vil have bagefter.

Det er ikke et konstruktivt tidspunkt at undersøge nye muligheder, hvis man lige har mistet sin hund, så er jeg bange for at jeg mangler overblikket.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det link havde jeg overset :-)

Jeg har haft kontakt til opdrætteren Tina, og jeg skal forbi og se hendes hunde.

 

Jeg står ikke og skal have en ny hund i morgen, men desværre er udsigten måske kort for min unge schæfer på 3,5 år, så jeg vil være forberedt på hvilken hunderace jeg vil have bagefter.

Det er ikke et konstruktivt tidspunkt at undersøge nye muligheder, hvis man lige har mistet sin hund, så er jeg bange for at jeg mangler overblikket.

 

Hun virker skide sød, hende Tina! Jeg planlægger også et besøg hos hende på et tidspunkt, men der er forhåbentlig mange år til min skal have en afløser. Men bestemt en spændende race, og kræver det en tur til udlandet for at hente en hvalp, er det fint med mig.

 

Er du ikke sød at opdatere tråden om tjekken når du har været på besøg? Eller sende mig en pb. Er vildt nysgerrig, og stoler på at du som schæfermenneske kan fortælle mig mere om tjekkens sind ifht. schæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender en fyr, som ellers sværger til den hvide. Hans forældre har opdrættet dem i årevis, og han er nu på sin 3. af slagsen. Han har nu opgivet at komme videre med den. Om han med røven i vandskorpen har fået sine oprykninger i B-klassen, ved jeg ikke, men han har nu indstillet hundens konkurrencekarriere.

 

Han fortalte mig, at dengang DKK godkendte den hvide, pillede man de mest vagtsomme ud, og avlede på dem. De mest vagtsomme, er så også de mest usikre. DRU derimod, skulle have et bredere udsnit. Så ihvertfald ville jeg holde mig langt væk fra en hvid schweizisk. En hvid schæfer, derimod, kunne måske gå an. Jeg har ikke mødt andre ikke-dkk end Bellas far....? Så jeg ville ihvertfald kigge mig rigtig godt for, og møde og se forældrene i mange forskellige situationer.

 

Alene her i kredsen er der 3 hvide i B-klassen i år, og den ene er ok, bortset fra at den ER meget flyvsk, og skrider på alt der bevæger sig, inkl. fugle. De 2 andre bliver aldrig til noget træningsmæssigt (den ene er jo allerede stoppet).

 

ok, det jeg slet ikke genkende, men jeg har så heller ikke mødt dem til træning men "ude i virkeligheden":)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor var du til mentalbeskrivelse og hvilke hunde var med? Der findes et par kenneler i Danmark som avler udstillings tervueren i ret stor stil, de har mildt sagt et rædsomt temperament, men holder man sig fra dem så er der altså ret mange rigtig gode tervueren i Danmark efterhånden;)

Det var belgierklubben der arrangerede et eller andet sted på Sydsjælland, husker ikke helt hvor (og det ligger også en del år tilbage). Jeg var en af de sidste der skulle op, men rettede mig pænt efter henstillingen om at møde fra start af, og så nok 12- 15, primært tervueren gå igennem. Skal indrømme at jeg var ret glad for at jeg kunne tage min egen energiske og utålmodige, men trods alt forholdsvis nervefaste springer med hjem.

 

Jeg har siden kun mødt en enkelt tervueren jeg selv orkede at have. Det var en tæve på 12-13 år som kastede sig i mine arme som om vi var gamle venner der så hinanden for første gang i lang tid, og virkede til at have et virkeligt godt sind. Beklager, men det er mine erfaringer med den race som jeg ved du holder allermest af. Vi er jo forskellige. :vedikke:

 

ok, det jeg slet ikke genkende, men jeg har så heller ikke mødt dem til træning men "ude i virkeligheden":)

Enig.

 

Jeg vil klart anbefale en malinois - det er super dejlig hund hvis den får brugt sin energi hver dag.

 

http://www.omhunden.dk/html/belgisk_hyrdehund_malinois.html

Så hellere en tervueren, der er knap så skarp. I familien er en malinois en rigtig dejlig hund (kender en der har opdrættet dem) den er bare ikke særlig problemfri ude blandt os andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så hellere en tervueren, der er knap så skarp. I familien er en malinois en rigtig dejlig hund (kender en der har opdrættet dem) den er bare ikke særlig problemfri ude blandt os andre.

 

Jeg har måske ikke særligt stort grundlag at udtale mig på - men vores malle er bestemt ikke skarp.... Han elsker alle mennesker og alle hunde. Store som små - tykke og tynde.... Ja alle der gider at lege eller nusse er hans nyeste, bedste venner... Lige indtil han er på "arbejde" med hans far. Så er det en helt anden historie og han er bare på. Efter en trænings session er han dog parat til snakke med alle igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har måske ikke særligt stort grundlag at udtale mig på - men vores malle er bestemt ikke skarp.... Han elsker alle mennesker og alle hunde. Store som små - tykke og tynde.... Ja alle der gider at lege eller nusse er hans nyeste, bedste venner... Lige indtil han er på "arbejde" med hans far. Så er det en helt anden historie og han er bare på. Efter en trænings session er han dog parat til snakke med alle igen.

Jeg kan jo bare have været uheldig, eller du været heldig. :vedikke: Men sådan er det tit herinde, at folk overhovedet ikke har den samme opfattelse når der diskuteres en bestemt race.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej igen,

 

I torsdags var jeg forbi og hils på Tina Bundgaards Chodsky-Pes :-)

Hun har fire tæver, 5 år, 3 år og to på et halvt år. Det er fire super lækre hunde og en race jeg faldt for.

De er vågne, ivrige, imødekommende, virker til at være en intelligent hund. Arbejdsglad hund.

Der var gang i dem, men de havde også roen i sig.

 

Umiddelbart virker den langt hen ad vejen som en schæfer kan være (hos schæferen er der stor forskel på linjerne) den er dog mindre end jeg havde håbet på. Jeg har endnu ikke set en hanhund, det vil jeg rigtig gerne se, en voksen udgave. Desværre er der ingen hanner pt. i lille DK. Den har ikke så stor risiko for sygdom, som schæferen desværre har. Den bliver op til 15 år, stort plus, når man elsker sine hunde.

 

Hvor meget vagthund der er i racen er jeg usikker på, den skal nok gø, men om den virker overbevisende nok, hvis der står en udbuden udenfor døren er spørgemålet. Nu har jeg heller ikke set en hanhund. Der vil der jo også være stor forskel på en scæfertæve vs schæferhan.

 

Det er en race, som jeg tror man bliver et godt humør af at være sammen med :-) Og den er et godt bud for en anden race end schæferen - for mig. Måske som hund nr. 2. Mine drenge vil også have mulighed for at gå en tur med racen pga størrelse. Det ville de nyde :-)

 

Jeg mistede den gamle hund for 5 uger siden, har stadigvæk Chanko, som har fået det helt godt, efter en tur ved en dyrlæge, der kan sit kram. Hans højre skuldre var helt låst, så efter en behandling, havde jeg en hund der ville gå igen - så fantastisk.

 

Hvis I har noge spørgsmål til mit besøg, kommer I bare med dem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nogen siger vagthund, kan man da undre sig over, at ingen nævner Hovawart? Jeg er selvfølgelig farvet af selv at have en, men det forekommer mig, at netop en Hovawart må være det helt naturlige emne, hvis man ønsker en erstatning for en schæfer, både m.h.t. størrelse og temperament.

 

Man skal dog være opmærksom på, at en Hovawart i højere grad end Schæfer, har sine egne ideer om hvornår og hvor længe træning skal foregå, og de kommer let til at kede sig, hvis træningen er for monoton. Til gengæld er de meget alsidige brugshunde, og har et meget solidt helbred, hvis man lige undgår de hunde der kommer fra en dårlig kennel (de fleste har vist hørt om den mest omtalte). De kan være vanskelige at finde i DK, men er man villig til at tage til Sverige eller Tyskland, er der et godt udvalg af fine hunde.

 

Da vi selv anskaffede vores første Hovawart, mødte vi mange, som advarede om hvor "farlige" de er, og hvor vanskelige de er omkring andre hunde. Om rygtet skyldes gentagelse af noget man har læst et sted hvor mange ser det, eller der er tale om at vi netop i DK har været udsat for et stort antal masseproducerede eksemplarer med åbenlyse problemer, skal jeg ikke kunne sige, men de hunde jeg selv har haft, og dem jeg kender til hos andre, har bestemt ikke kunne leve op til skrækhistorierne. Jeg kender dem som glade, aktive, trofaste og meget intelligente hunde.

 

Jeg fik selv rigtig god hjælp ved at kontakte Dansk Hovawart Klub, og vil anbefale alle der er interesserede i denne race, at gøre det samme. De var især behjælpelige med at "screene" de opdrættere vi havde fundet på nettet, og det endte med at vi hentede vores hund i Sverige (ikke sådan at forstå, at der ikke er gode danske opdrættere, men der var bare ingen hvalpe til salg).

 

Lidt billeder af vores nuværende: http://kim-jakobsen.dk/General/Dogs/Iggy/iggy.htm

Link til indlæg
Del på andre sites

Som nævnt, er der en del eksemplarer i omløb, som er masseproduceret af en decideret hvalpefabrik, og de har i høj grad været kendt for både fysiske og psykiske skavanker (har selv haft en af dem, så jeg taler af bitter erfaring).

 

Den pågældende fabrik er nu stoppet via politiindgreb, men der er mange af deres hunde i omløb. Desværre ser man også stadig at der annonceres efter hanner til tæver der ikke er registreret i DKK, og mistanken om oprindelsen af disse hunde er jo ikke ligefrem beroligende. Derfor er det, måske i endnu højere grad end mange andre racer, vigtigt at sikre sig, at man får en hund fra en godkendt opdrætter, især i DK. Mange af disse opdrættere medtager mentaltests i deres overvejelser, når de udvælger avlsdyr, for at sikre at afkommet lever op til det man bør forvente af en Hovawart; En mentalt stærk hund, som ikke let lader sig bringe ud af fatning, og dermed egner sig til de opgaver de bruges til, som f.eks. politihund, sporhund, redningshund og så selvfølgelig det de er født til, nemlig vagthund.

 

Det sidste præger naturligvis deres holdning til fremmede, som er temmelig reserveret, men ikke aggressiv. De er med andre ord ikke allemandshunde, men meget knyttet til og beskyttende overfor deres familie, og agtpågivende overfor fremmede, indtil de er blevet "godkendt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...