Hop til indhold

Hvis jeg skulle vælg en anden race end schæferhund...


bsl
 Share

Recommended Posts

De sidste 2 schæferhunde jeg har haft, har jeg virkeligt være uheldig med, sygdom og dysplasi.

 

Næste gang jeg skal have hund, og det skal jeg jo, selvom jeg snart ikke tør udsætte mig selv for flere bekymringer med mine hunde. Hvis ikke jeg tør købe en schæfer igen, hvilken race kan så erstatte en schæfer?

 

 

Har svært ved at forestille mig et liv uden en schæfer :-) Jeg har haft schæfer i snart 30 år og elsker schæferen, elsker alle hunde, men har vært ved at forestille mig en hund der kan erstatte en schæfer.

 

Har I nogle bude? Er der nogle der er gået fra en schæfer til en anden race og blevet glad for det?

 

Det er ikke lige nu, jeg skal finde en anden hund, men den dag kan komme før end forventet, desværre :-(

 

Og så vil jeg gerne være forberedt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv, sikke en dum situation at stå i. Jeg kan godt forstå at du er blevet afskrækket. Måske BlackGSD kommer på banen, hun har vizla nu og er vist den eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om, der har skiftet race pga. sygdom.

 

Nu har jeg aldrig haft schæfer men kunne sagtens falde for sådan en fætter hvis det ikke lige var fordi man hører så mange der er uheldige og fordi de fælder og larmer. :lol: Men hvis jeg må svare på dit spørgsmål alligevel, så tror jeg en australian shepherd kunne være en god erstatning, eller min egen flatcoat for den sags skyld.

 

Men for at gøre det lidt lettere for folk at svare (hvis vi altså også må komme med vores bud, os der aldrig har haft schæfer selv) så kunne det være en god idé hvis du fortalte lidt om hvad du vil med hunden og hvis der er ting du simpelthen ikke kan leve med/ uden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv, sikke en dum situation at stå i. Jeg kan godt forstå at du er blevet afskrækket. Måske BlackGSD kommer på banen, hun har vizla nu og er vist den eneste jeg umiddelbart kan komme i tanke om, der har skiftet race pga. sygdom.

 

Nu har jeg aldrig haft schæfer men kunne sagtens falde for sådan en fætter hvis det ikke lige var fordi man hører så mange der er uheldige og fordi de fælder og larmer. :lol: Men hvis jeg må svare på dit spørgsmål alligevel, så tror jeg en australian shepherd kunne være en god erstatning, eller min egen flatcoat for den sags skyld.

 

Men for at gøre det lidt lettere for folk at svare (hvis vi altså også må komme med vores bud, os der aldrig har haft schæfer selv) så kunne det være en god idé hvis du fortalte lidt om hvad du vil med hunden og hvis der er ting du simpelthen ikke kan leve med/ uden.

 

Jeg kom også i tanke om BlackGSD, som tog springet til viszla.

 

En af de rigtig dygtige rallyførere tog springet fra schæfer til aussie, men om de er meget sundere ved jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal først og fremmest være en glad familiehund, en hund der kan komme med ud at gå lange ture og løbe småture. Samtidigt vil jeg også gerne have vagthunden, idet jeg bor i en skov, hvor jeg ikke lige har naboer og manden ofte er udenbys.

Det ville også være ret, at kunne træne den, lydighed, spor og måske lidt forsvarsarbejde.

 

viszla - kan jeg se er en jagthund, det skal det ikke være :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så tænker jeg også Belgisk Hyrdehund. Det lyder som om den kommer ret tæt på det du gerne vil have og så ligner den schæferen lidt i udseende :-)

 

Jeg kommer i øvrigt lige til at tænke på denne her race: http://www.chodsky-pes.dk/side2.html Den skulle vist minde ret meget om schæferen, så det er måske værd at kigge på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tervuren (belgisk hyrdehund) virker som den oplagte race. Det er min opfattelse at de minder meget om Schæfere. Og de har også et lignende udseende.

En rottweiler er også en dejlig hund og oplagt hvis man gerne vil have en race som indbrudstyve og voldsforbrydere ikke tør lægge sig ud med.

Begge racer meget samarbejdende ligesom schæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

en airedale - de har ingen kendte arvelige sygdomme og stort set heller ikke AD/HD , de er vagtsomme , men ikke for meget , de har tidligere været meget brugt i politi & militær og kan godt trænes , trimning kan man selv klare og gøre til en hyggetid med hunden, de er lidt mindre end schæfere - ca samme skulderhøjde men vægten er kun ca 25 -27 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med en Tervueren er at de nervøse og usikker, en meget smuk hund, men ikke en jeg turde få

Jeg er nødt til at modsvare den her ;) tervueren er IKKE nervøs og usikker, ikke hvis du køber den rigtige, der er stor forskel på udstillings og brugs modellen, er du interesseret i racen hjælper jeg gerne med at finde den rigtige;)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad med Groenendael?, jeg kender ikke racen vanvittig godt, men dem jeg har mødt (havde en nabo der havde et par) har været super søde, rolige og nemme hunde men samtidig også glimrende vagthunde.

Groenendael minder meget om tervueren, men her er det endnu vigtigere at se sig for, der er rigtig mange ikke så stabile af den variant;) og rolige det er da nok ikke lige den betegnelse jeg ville hæfte på en god belgier så det bør afgjort være en undtagelse du har mødt;) hvor var de fra ved du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tervuren (belgisk hyrdehund) virker som den oplagte race. Det er min opfattelse at de minder meget om Schæfere. Og de har også et lignende udseende.

En rottweiler er også en dejlig hund og oplagt hvis man gerne vil have en race som indbrudstyve og voldsforbrydere ikke tør lægge sig ud med.

Begge racer meget samarbejdende ligesom schæferen.

 

Jeg tænkte også straks på Tervuren, da den både udseendetsmæssigt og i sindelag minder om schæferen - mit indtryk er dog, at den er en anelse mere krævende ift. aktivering og motion.

 

Jeg mindes også, at tervuren er en forholdsvis sjælden race herhjemme, den er ikke totalt skamavlet, derfor burde det være til at finde sunde linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring med en Tervueren er at de nervøse og usikker, en meget smuk hund, men ikke en jeg turde få

 

Jeg har mødt mange tervueren i min tid, og de kunne groft sagt deles ind i 2 kategorier:

 

- Dem som ikke fik opfyldt deres behov for aktivering og motion = usikre, humørsyge, rastløse, "jumpy" (/nervøs)

 

- Dem som fik opfyldt deres behov for aktivering m.m. = glad, arbejdsom, aktiv, modig, stærk, sund, kontaktsøgende, stolt.

 

 

Jeg håber ikke, at jeg får fornærmet nogen nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her chodsky-pes lyder meget interessant, har aldrig hørt om den race.

Den vil jeg undersøge nærmere :-)

 

http://www.hunde-forum.dk/alle-hunde-racer/37719-nogen-derkender-denne-race-bohemian-shepherd.html

 

Jeg ville også sige enten tjekken, den belgiske (nok tervuren eller mallen) eller en af de andre hyrdehunde fra området (bortset fra den schweiziske).

 

Aussie synes jeg er meget langt fra schæfer, og må nok erkende at jeg ikke har temerament til sådan en:genert:

 

Men BSL, er det højalv du har nu? For de grå linier avles der jo temmelig meget på for tiden, og de er begyndt at komme i en "pænere" indpakning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var på mentalbeskrivelse i belgierklubben og må indrømme at tervueren aldrig bliver en race jeg vil anbefale (ikke for at fornærme nogen) men hold op nogle skvat. Mange måtte stoppe midt i det hele fordi hunden var ved at brænde sammen oven i hovedet og så krævende er det da trods alt ikke.

 

Hvad med hvid schweizisk hyrdehund?. Dem jeg har mødt minder på mange punkter om schæfere. Ellers synes jeg rigtig godt om dobermann, men den er selvfølgelig korthåret og ligner ikke så meget en schæfer. Det gør en picard heller ikke men den kunne også være et bud.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Mallen er den jeg generelt ser schæferfolk skifte til, når de blir trætte af at miste deres brugshunde når de lige har fået træningen på plads. Men uden at vide hvad du vil bruge din hund til, er det jo svært at komme med forslag. Personligt skulle jeg ikke nyde noget af de øvrige belgiere, det lader til der er nok at se til med både fysiske og mentale udfordringer hos dem, og så kan man jo lisså godt blive på schæferen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...