Hop til indhold

Vil hun blive for gammel?


NickiA
 Share

Recommended Posts

Nu er det sådan at beslutningen er taget af min lille familie skal udvides med endnu en hund... Men! det bliver først enten i året 2015 hvor jeg er på sidste år af min uddannelse, eller når jeg er færdig med den i 2016. Der vil Aya være omkring 3-4 år. Men jeg har bare hørt fra mange at så får hundene ikke nok glæde af hinanden. og det ville jeg da være ked af. Men er der nogen der har de erfaringer?

 

Og så ville jeg høre hvad jeres erfaring er med eventuelt en lidt større race når man har en lille hund. Højst sandsynligt bliver nr. 2 en cavalier til, eller eventuelt en løwchen, men jeg har også haft kig på mynderacerne som saluki og whippet. Ville det kunne fungere med en cavalier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er glad for at høre at det aldersmæssigt er et fornuftigt tidspunkt. :) Det med mynderne er egentlig fordi jeg er kæmpe fan af den type hund, og da jeg mødte en saluki ejer her til vild med dyr 13 som også havde små racer og hendes gik så godt i spænd pga. salukiens afslappede sind, så har tanken siddet lidt i baghovedet siden. Men det skal self. være en type hund som Aya også kunne få stor glæde af, derfor ender det jo nok med at blive en lille selskabshund, enten noget cavalier eller bomuldshund. Men det skal også være en hund med drive som jeg kan træne med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så ville jeg høre hvad jeres erfaring er med eventuelt en lidt større race når man har en lille hund. Højst sandsynligt bliver nr. 2 en cavalier til, eller eventuelt en løwchen, men jeg har også haft kig på mynderacerne som saluki og whippet. Ville det kunne fungere med en cavalier?

 

Tilde har siden hun var 8uger mødtes med mynder... som i KimC og Ragdolls; Greyhound, whippet, skotsk hjortehund, borzoi og irsk ulvehund :lol:

 

Hun kan faktisk til tider bedre lide sine mynder end andre selskabshunde :mrgreen: ... Men også nævnt, får mynderne lov til ræse af, før de små futter rundt.. Der har dog aldrig været jagt på de små fra myndernes side af

 

0187.jpg

(billede taget af KimC.. da Tilde var 9uger sammen med Happy (irsk ulvehund))

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har svært ved at tro at en myndes jagtinstinkt kan blive udløst af en ældre hund, som den er vokset op med. Også selv om det er en mindre race.

 

Mht aldersforskel: Vinnie er 8 og Oluf 2, og de leger dagligt. Da Vinnie ankom, 1 år gammel, var Bo 9, og de havde det også herligt sammen. Jeg tror det kommer mere an på kemien mellem hundene end på alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at snak med Ragdoll.. mener hun har kat.. sammen med sine to (whippets og greyhound)

 

Som sagt har der været en? af dem der løb afsted mod Tilde i "jagtagtigt løb".. men den stoppede altså da den kom tæt nok på til at genkende hende :vedikke:

 

Jeg ville egentlig ikke være så nervøs, og er også blevet arving hvis Ragdoll mister sine arme og ben en dag :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

I mit barndomshjem havde vi en voksen borzoi, sammen med en gravhund(e hvalp) og det gik altså rigtigt fint. Borzoien delte forøvrigt have med vores fritgående høns, og det største problem med det var at når han fik kødben i haven måtte han dele det med hønsene ;)

Han var ikke ligefrem den klogeste hund på denne jord - men sød som dagen var lang, og jagtinstinktet blev på ingen måde tændt af de små, kendte dyr ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Prøv at snak med Ragdoll.. mener hun har kat.. sammen med sine to (whippets og greyhound)

 

Som sagt har der været en? af dem der løb afsted mod Tilde i "jagtagtigt løb".. men den stoppede altså da den kom tæt nok på til at genkende hende :vedikke:

 

Jeg ville egentlig ikke være så nervøs, og er også blevet arving hvis Ragdoll mister sine arme og ben en dag :slem:

 

Høhø.....det satser vi så lige på ikke sker foreløbigt....

 

jeg tror heller ikke du vil få problemer med jagtinstinktet hvis du får whippet/saluki fra hvalp. Din nuværende hund vil jo være en naturlig del af hvalpens opvækst og derfor ikke trigge "løbe efter" instinktet, andet end i leg, og der tror jeg hurtigt den lærer din nuværende hunds grænser.

 

jeg har også kat. Og de lader ham være i fred indenfor, og når de ikke tror man kigger kan de endda finde på at vaske hans ører og ligge tæt. :lol: Men kun indtil man kigger, så skrider de, for det er ikke cool at hænge ud med katten...fnis.

Udenfor et det en anden historie. Møder de ham i haven er han jaget vildt. Men han er hurtigere end dem, og i øvrigt så ved han godt at han skal skride når de kommer ud.

 

Bonnie er vikset op med katten, men Jerry fik vi først da han var 3, og han var ikke vant til katte. Det kan altså godt lade sig gøre, selv med en voksen hund, men det var hårdt arbejde.

 

Jeg synes du skal hoppe ud i det! Med en Saluki. De er SÅ lækre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flica var 4,5 år og havde altid været alene hund, da vi fik Cody, han var så voksen og fyldte 7 år dagen efter vi fik ham, det gik fint og de var glade for hinanden.

 

Chivas var 4 år da vi fik Joya som hvalp, han synes at hun var rædselsfuld da hun var helt lille, det synes han med alle hvalpe, men da han først holdt op med at rynke på næsen af hende, synes han at det var toppen og de har rigtig meget glæde af hinanden, også nu hvor Chivas er 7 og Joya 3 år.

Flica var ca. 10,5 år da vi fik Joya og det gik -og går stadig, fint.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har en gang oplevet at min gamle hund ( Knold ) forsøgte at løbe en whippet op , den drillede ham ved liiige at sænke farten lidt så han næææsten nåede den - hvorefter den satte farten op igen - vi der så det var flade af grin og jeg havde en hund der var så træt at han dårligt kunne gå !- men sjovt så det ud .

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres svar :D.... tænker at jeg stadig vil have mynder i baghovedet, og så tage ud og besøge nogen før jeg tager min beslutning... så er det jo godt at jeg er ude i god tid ;)

Men indtil videre så er der nok stor chance for at det bliver endnu en cavalier.

Har jo været lidt i tvivl, for på den ene side har jeg overvejet at få et kuld på Aya og beholde en hvalp derfra, netop fordi Aya er sådan en dejlig arbejdskammerat, men på den anden side kan jeg godt lide mulighederne en DKK hund kan give. Så hvis det ikke bliver en Aya hvalp bliver det en DKK hund med garanti og det er ligemeget om det hedder, Whippet, Saluki, Løwchen eller Cavalier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg har bare hørt fra flere, at de vil få mest glæde af hinanden hvis ældste hund ikke er mere end et par år.

Mon ikke det er den med at nogen anbefaler at den ældste hund er voksen og mental i orden før man anskaffer en hvalp - de fleste hunde er jo først rigtig voksne efter 2 års alderen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...