Hop til indhold

13 mdr gammel han labrador der lige er begyndt at strinte indenfor


Gæst Lenestuk
 Share

Recommended Posts

Gæst Lenestuk

Når hunden er nået til det punkt, + den små småt er begyndt at strejfe, så er det forsvarligt at tænke på kastration ikke?

Desuden er han ikke til at komme i kontakt med overhovedet, hvis der er andre hunde i nærheden. Vi har måtte droppe træning hos DCH, fordi det simpelthen blev en frustration for både ham og os. Men man hører jo, at man helst skal vente til hunden er minimum 1½ år gammel, før man skal begynde at tænke om kastration er nødvendigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville vente og se. Jeres problemer kan sagtens skyldes kønsmodningen og at han har hormoner susende rundt i kroppen.

 

Jeg ville personligt forsøge at opdrage mig ud af strinteriet, sætte et hegn op for at undgå at han strejfer og ikke droppe træningen, men bare drosle ned for forventningerne og lade være med at forvente, at han skulle lære en masse nyt, men bare lave kontaktøvelser og i begyndelsen kun bede ham koncentrere sig om at lave øvelser, som han kender i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er hverken for eller imod kastration. Vores han er kastreret, af praktiske årsager (vi har to intakte tæver).

 

Kastration kan forebygge problemer f.eks. strintning og at hunden strejfer.

 

Men når alt kommer til alt, så er kastration IKKE en løsning. I skal stadig træne denne adfærd væk, når den allerede er her.

 

Med hensyn til strejfning skyldes dette oftest at hunden finder andet interessant. Hvis hunden synes du er det mest sjove og underholdende i verdenen, ville den ikke fravælge dig. Desuden skal du sørge for at den aldrig igen for succes med at strejfe, så fremover er der altid snor på! Du kan købe en 10 meter sporline f.eks. og lade hunden have denne på, så kan du bruge den til indkald er 100% sikkert igen.

 

Og for guds skyld; Start træningen op igen, det er nu den er mest vigtig, lige nu får han jo succes med at få tingene som han gerne vil. Det handler ikke om dominans, eller at han vil bestemme, men han skal lære at det er dig der bestemmer "hvor skabet står", og ikke ham. Han skal lære at det er super sjovt at lave ting med dig, og at omkring dig sker alle de sjove ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ meget for at klippe posen, og hellere i dag end i morgen. Det er ikke sikkert at det hjælper, men i det mindste kan i være sikre på at han ikke strejfer omkring og parrer løbske tæver i flæng.

 

Det er jeg helt enig i. Men jeg synes det er forkert at kastrere fordi man tror det fikser hundens generelle opførsel, og læser alle problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad hvis hunden bare strejfer for at opleve noget spændende, og dette intet har med kønsdrift at gøre. Men alene spændende dufte nær bopælen. Eller manglende oplevelser og motionsbehov.

Lav en ordentlig indhegning for at redde ham fra evt. påkørsel og så giv ham de oplevelser med jer, der er behov for, + træning i, at han bør have kontakt med jer. Træning i den alder viser ofte ingen fremgang, før sidste kønsmodning er overstået og vovsen er voksen. Men et helt forkert tidspunkt at stoppe på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er SÅ meget for at klippe posen, og hellere i dag end i morgen. Det er ikke sikkert at det hjælper, men i det mindste kan i være sikre på at han ikke strejfer omkring og parrer løbske tæver i flæng.

 

må sige mig hel enig... og faktisk så er lieg præcis de problemer trådstaretr har noget man ved der plejer at være god effekt af ved kastration. Så hellere spare jer selv om ham for en meget frustrerene tid og få ordnet det nu...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ser intet sammenhæng med, at en jagthund strejfer, før det er afklaret ,hvad den strejfer efter. Hvis jeg støvsuger, gøre rent eller slår græs, og hvis mine spaniel kunne komme ud i de omkringliggende haver, for at jage fugle og katte, så gik de også indimellem på turne. Desværre nok i flok.

Også selvom de fleste er sterile.

Link til indlæg
Del på andre sites

Futte blev kastreret da han var 11 måneder :vedikke:

Dog ikke pga. adfærd men fordi vi ikke ville ende med at han pludselig blev fædrende ophav til et ups-kuld når vi havde ham med os på familiebesøg (Af en eller anden grund har ALLE i familien tæver)

 

Synes blot du skal gøre dig nogle overvejelser inden du får ham kastreret, for det kan ikke gøres om. Du ved sikkert allerede at de fleste kastrater døjer med vægten idet de ikke længere føler sig mæt på samme måde. Herhjemme fodrer vi med barf for at Futte kan blive mæt, han kunne simpelthen ikke både blive mæt og holde vægten på fornuftigt plan på tørkost. Desuden kommer de til at lugte anderledes... Ikke at vi kan lugte det, men svigermors westi synes Futte lugter læææææækkert(!) og havde en lang periode hvor han gik med hovedet mellem Futtes ben hver gang vi var på besøg.

 

Hvis du er i tvivl om det kunne være et skridt på vejen så du kan arbejde videre med adfærdstræning er der jo mulighed for at "prøvekøre" med en kemisk kasteration.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved jeg har nævnt det før herinde og undskyld for en lille smule OT...

 

Hvordan ved I at jeres hund ikke bliver mæt? - Jeg giver bare ½ døgnration to gange dagligt og så må han da leve af det? Plus det løse der falder af og tyggeting...

Men jeg har da i realiteten ikke den fjerneste ide om han er mæt eller ej...

 

Tigger de mere? Æder de alt muligt de finder eller hvad?

 

Min er kastreret og har aldrig haft problemer med vægten - tværtimod har han altid været til den slanke side - det kan jo så være at jeg faktisk giver ham for lidt, men han er jo glad og fro og ikke ustyrlig mht. mad osv... og han taber sig heller ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Strinteriet vil ikke blive afhjulpet med en kastration.

Det er simpel opdragelse..

 

Det at han er ude for pædagogisk rækkevidde, når der er andre hunde.

Du har med garanti en ganske normal labbe, der tror at alle andre hunde kun er der for at lege med ham.

Og du er bare ikke spændende nok til at vinde kampen om opmærksomheden.

 

Med hensyn til strejferiet. Det er jo et spørgsmål om hegnet højde.

Han er i den alder, hvor man er ved at blive voksen og verdenen skal udforskes.

Og hvis han tusser rundt i haven og keder sig. Så er det meget naturligt, at livet på den anden side er meget mere spændende..

Du er nødt til at være 100% sikker på at det er kønsdrift og ikke kedsomhed, der trækker ham ud i strejferiet. Han vil også kede sig som kastrat, og søge nye eventyr

 

Nu ved jeg ikke hvad du ellers laver med ham. Men labrador er og blir en jagthund.

De har brug for at blive aktiveret og ganske almindelig lydighedstræning kan blive rigtig kedeligt i længden for dem.

De skal ud og bruge deres hjerne, næse og medfødte talenter.

 

Jeg kan se min egen unge hanhund på 20 mdr nu. Han er i den kniv-skarpe afdeling.

For ham ville almindelig lydighedstræning aldrig være nok.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ved jeg har nævnt det før herinde og undskyld for en lille smule OT...

 

Hvordan ved I at jeres hund ikke bliver mæt? - Jeg giver bare ½ døgnration to gange dagligt og så må han da leve af det? Plus det løse der falder af og tyggeting...

Men jeg har da i realiteten ikke den fjerneste ide om han er mæt eller ej...

 

Tigger de mere? Æder de alt muligt de finder eller hvad?

 

Min er kastreret og har aldrig haft problemer med vægten - tværtimod har han altid været til den slanke side - det kan jo så være at jeg faktisk giver ham for lidt, men han er jo glad og fro og ikke ustyrlig mht. mad osv... og han taber sig heller ikke...

Jeg ved, at min ikke bliver mæt, når han begynder at spise ting, som han normalt spytter ud. Og når han begynder at æde lort :badr:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til lab lover.

 

Jeg kender nu til mange, kan i nyere tid finde 3, hunde som er holdt op med at markere indendørs efter kastration. Uden ejer har gjort andet. Men forsøgt opdragelse inden. Og jeg mener endda at det netop er en af de eneste ting undersøgelser siger det formentlig hjælper på. Det og strejfen efter løbske tæver.

 

Langt de fleste er godt nok glade for at hunden blev kastreret. Men der er selvfølgelig ting som sult og anderledes duft at tænke på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan ved I at jeres hund ikke bliver mæt?

 

Jeg er overhovedet ikke i tvivl om Futte er mæt eller sulten. Han tigger virkelig meget når han er sulten, kan nærmest ikke fokusere på andet end mad. Efter han begyndte at spise barf kunne vi bare mærke der skete noget positivt. Han blev mere afslappet omkring mad og pludselig kunne vi sidde og spise uden han "åd" maden med øjnene.

 

Han ville, hvis han fik lov, have spist måske 3 gange sin døgnration af tørkost.

Hans vægt stiger meget hurtigt og pludselig vejer han 1 kg for meget - Det er meget når han normalt vejer 9,5 kg. :-)

 

(For at afrunde OT er jeg meget fokuseret på at han ikke bliver overvægtig - Jeg lovede mig selv og dyrlægen at MIT valg om at han skulle kastreres ikke skal gå ud over hans sundhed og fysik.)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved, at min ikke bliver mæt, når han begynder at spise ting, som han normalt spytter ud. Og når han begynder at æde lort :badr:

 

Jeg er så af den overbevisning at de ikke æder lort af sult, men fordi de synes det lugter godt?

 

Bassil æder med glæde hestepærer, kattelort osv. Men rører aldrig hundelort (hverken andres eller egne)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så af den overbevisning at de ikke æder lort af sult, men fordi de synes det lugter godt?

 

Bassil æder med glæde hestepærer, kattelort osv. Men rører aldrig hundelort (hverken andres eller egne)

Det gælder sikkert for nogle hunde, men Bobo gør det kun, når han har fået mad, som han ikke optager så godt eller når han får mindre mad end han bliver mæt af.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Tænkte jeg lige ville give en update i forhold til denne tråd.

 

Vi fik Balder kastreret for nu efterhånden 4 uger siden, og vi har simpelthen fået en helt anden hund. Ikke energi niveau mæssigt, da han stadig en meget lalleglad hund, der bare ELLLLSKER opmærksomhed - hvilket jo hører med til racen. Men han hverken strinter, strejfer eller andet mere. Vi kan endda gå tur med ham, uden han så meget som har næsen nede i græsset og strinter som en gal. Han er blevet kontaktbar når vi er udenfor vores matrikel, og han lytter meget meget bedre efter... Omend han stadig er en lømmel, men det hører jo med til alderen. Ha ha...

 

Så indtil videre, så har det været den rigtige løsning for os. Vi har ikke længere en hund der er styret af hormoner og lugte, og som vi ikke turde stole på. Vi bor så uheldigt så at sige, at vi lige over på den anden side af vejen har en grusvej, hvor nærmest alle hunde i byen går tur hver dag, hvilket han tydeligt kunne lugte inden kastrationen - det var også den vej han strejfede så snart han fik fundet sig en smuthul eller børnene ikke lige havde fået lukke have lågen ordentligt... Han styrede direkte i den retning, når han kom ud i haven. Dette er HELT og aldeles forsvundet, han løfter ikke engang næsen den vej mere.:banan:

 

I forhold til vægten, så har han ikke ændret ret meget adfærd lige der. Faktisk har han kun fået en forkærlighed for æbler af en eller anden årsag, dem KAN han bare ikke lade ligge. Men vægten er stabil indtil videre og pelsen stadig flot og skinnende.

Redigeret af Lenestuk
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...