Hop til indhold

Mad - hold da op... - Anderledes eller normalt ?

Gæst Mylle
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Vil lige høre om alle I andre hvalpeejere oplever detsamme som jeg.

Gizmo, som er ca 12-13 uger spiser godt nok meget "mængde varrieret". Forstået på den måde, at han får tørkost Royal Canin (snart med fiskeolie over:-D) 3 x dgl.

Nogle gange kigger han slet ikke på det. Når det har stået fremme 45 min. tager jeg det væk (opdrætters råd iforh. til renligheds træning - ikke at lade det stå ad libitum - hvilket giver god mening for mig) Så kommer der mad igen ved middagstid. Det har han også ofte valgt at overse og så spiser han måske ret sollidt om aftenen.

Der er intet mønster. Nogle gange spiser han - andre gange slet ikke eller måske fire krummer....!!?

Der er god gang i maven og jeg er som sådan ikke spor bekymret... noget kommer der tilsyneladende ind - sikkert alt det bark, bær og snegle etc. som han finder i haven:vedikke:

-men jeg er nysgerrig efter at høre om I andre oplever detsamme??

Kh Mylle

Link til indlæg
Del på andre sites

Lily på nu omkring 20 uger spiser også kun hvis hun lige gider. Hun er egentlig madglad og vil gøre stort set hvad som helst for en godbid, men fra 12-13 ugersalderen spiste hun kun x 2 dagligt. Fra 14-ugersalderen tilbød vi kun x 2 dagligt (tørt x 1 og råt x 1). De sidste par uger har hun dog spist meget varieret. Enten rør hun ikke morgenmad, men spiser alt hendes aftensmad, ellers spiser hun morgenmad (tørt) og niooer kun til kødet om aftenen. Ved snart ikke hvad jeg skal gøre :vedikke: Men hun mangler intet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst MarianneLH

Vores Rosa er 14 uger. Hun spiser også meget varieret. Nogle dage hele dags mængden andre dage kun det halve. Nogle dage meget om morgene andre dage om aftenen. Jeg er lige gået over til 2 gange om dagen. Hun er fræk og har krudt i rumpen så jeg går ud fra hun får det hund skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hvalpe får altid kun mad 2 gange dagligt...Hvis de ikke spiser så henter jeg bare en af de andre hunde, så spises der om kap... Fordi jeg pt. har en hvalp på snart 10 mdr. som har været meget for lille fra starten af...Opdrætter kan køre hvalpene lige på grænsen med hensyn til foderet...Så slipper han nemmere om ved rengøringen siger han.. Der smider jeg foder ud hver morgen i haven som alle 4 bjæffer så æder løs af...

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine hvalpe får altid kun mad 2 gange dagligt...Hvis de ikke spiser så henter jeg bare en af de andre hunde, så spises der om kap... Fordi jeg pt. har en hvalp på snart 10 mdr. som har været meget for lille fra starten af...Opdrætter kan køre hvalpene lige på grænsen med hensyn til foderet...Så slipper han nemmere om ved rengøringen siger han.. Der smider jeg foder ud hver morgen i haven som alle 4 bjæffer så æder løs af...

DEN opdrætter ville jeg ikke købe hvalp af ! Ollie ( 8 mdr ) har lidt det samme mønster - men da han er ved at være større end Tot tager jeg det roligt - det tror jeg også TS kan gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hahaha - tak for jeres søde små indlæg:vinke:

TS - er det mig?? Ja jeg er jo ny herinde og TS er i min verden Trendsales:-D:5up: men gætter mig frem til noget i retningen af "Trådstarter"...hmmm?? Det giver da mening:blink:

Jo jeg holder øje med Gizmo, når han er ude - så jeg kan se hvad han propper i munden - det er meget og noget af et job....heldigvis er han ikke en af dem som æder andres høm høm - så det håber jeg, at han holder sig fra. Det andet er vel bare en hvalpe ting og går vel over tænker jeg....

Men hold da op - han er begyndt at grave huller i jorden - han er helt vild med det og indimellem tror jeg næsten at jeg har anskaffet mig en muldvarp:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Hahaha - tak for jeres søde små indlæg:vinke:

TS - er det mig?? Ja jeg er jo ny herinde og TS er i min verden Trendsales:-D:5up: men gætter mig frem til noget i retningen af "Trådstarter"...hmmm?? Det giver da mening:blink:

Jo jeg holder øje med Gizmo, når han er ude - så jeg kan se hvad han propper i munden - det er meget og noget af et job....heldigvis er han ikke en af dem som æder andres høm høm - så det håber jeg, at han holder sig fra. Det andet er vel bare en hvalpe ting og går vel over tænker jeg....

Men hold da op - han er begyndt at grave huller i jorden - han er helt vild med det og indimellem tror jeg næsten at jeg har anskaffet mig en muldvarp:lol:

Jeg ville nu ikke kalde det der æden alt muligt for en hvalpe ting - ofte er det et symptom på noget underliggende. Af mine hvalpe har Oscar klart været den værste - men det viste sig senere at det relaterede sig til hans mave og da den gik i orden holdt han op.

Min dalmatiner åd sten da han var hvalp - det var han meget slem til og her var der ikke andet end at pille dem ud af munden på ham - det tog 14 dage så holdt han op.

Jeg vil da helt klart anbefale du stopper det der med at stoppe alt i munden - for det kan også udvikle sig til en dårlig vane, som kan forsætte resten af hundens liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jo - som jeg skriver er det noget af et job - netop fordi at jeg piller det ud af munden på ham! men tak :)

Hjerte- og lungeorm smitter typisk via snegle, så hvis den spiser græs, tygger i pinde eller lignende, kan smitten være sket. Jeg siger ikke at den ER smittet, men det er en god ide at få det tjekket mindst 2 gange årligt. Pt døjer min på 6. måned med eftervirkningerne af hjerteorm, så det er alvorligt og meget opslidende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh det var væmmeligt. Hvordan foregår det? Ved et skrab af en slags hos dyrelægen??

Hvad kunne være symptomerne?? Jeg har godt hørt om den grimme hjerte-orm.... og bl.a. derfor er jeg opmærksom og piller ting ud af munden på ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Uhh det var væmmeligt. Hvordan foregår det? Ved et skrab af en slags hos dyrelægen??

Hvad kunne være symptomerne?? Jeg har godt hørt om den grimme hjerte-orm.... og bl.a. derfor er jeg opmærksom og piller ting ud af munden på ham...

Du afleverer blot afføringsprøver til dyrlægen.... Det er vist primært på sjælland man har haft problemer med det, men der har også været tilfælde på jylland og fyn

Link til indlæg
Del på andre sites

Du indsamler afføring svarende til 1 spiseskefuld i 3 på hinanden følgende dage. Prøverne skal opbevares ved mellem 5 og 20 grader, ellers går larverne i opløsning.

Det er som sagt en god ide at få det tjekket et par gange om året.

Min viste symptomer i starten af året, men afføringsprøverne var negative. En blodprøve viste dog positiv for parasitter, så hun blev behandlet for lungeorm, for det har hun tidligere haft.

Nogle måneder senere blev hun syg igen, og afføringsprøven viste hjerteorm. Det var så nok det hun havde i starten af året også, og derfor døjer hun stadig en smule med eftervirkningerne, som forhåbentlig viser sig ikke at være permanente skader:x:

Bella er nu 2½ år, og har præsteret at være temmelig syg af både hjerte- og lungeorm. Hendes symptomer kan jeg kende - hun bliver hurtigt træt, går fra maden (med mindre hun får noget rigtig lækkert), hoster/harker og kaster af og til op. Men symptomerne varierer fra hund til hund - en evig sulten lab ville fx nok ikke gå fra maden før den var meget, meget syg.

Men får man det testet 2 gange årligt, er man godt på vej. Personligt vil jeg få lavet blodprøve 2 gange årligt, da hun er testet falsk negativ i afføringen mere end en gang, og det er meget vigtigt at en ny infektion ikke får lov at udvikle sig hos hende, da hun har været ret hårdt ramt:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv det var da et ret trist forløb at høre om. Håber det bedste for Jer... Det lyder som om, at det kan være svært at få bugt med. Puha.

- ja jeg vil tale med min dyrlæge om deres anbefalinger i forhold til tjek af de forskellige grimme ting - man kan ihvertfald hurtigt blive bekymret ��

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv det var da et ret trist forløb at høre om. Håber det bedste for Jer... Det lyder som om, at det kan være svært at få bugt med. Puha.

- ja jeg vil tale med min dyrlæge om deres anbefalinger i forhold til tjek af de forskellige grimme ting - man kan ihvertfald hurtigt blive bekymret ��

Ja, der er sgu så meget man kan bekymre sig om med de små pus. Hvis du vil se hvor tossede vi andre er, så tjek tråden "Münchhausen by hund" under debat. Man bliver nogle gange lidt småskør af at have hund:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites