Hop til indhold

Gode råd. Bistik.


Ascha
 Share

Recommended Posts

Min hund er blevet overfaldet af bier ude i Geelskov (lige en advarsel hvis der er andre der går tur derude). Jeg fjernede mindst 20 bier og kørte selvfølgelig direkte til dyrlægen, der tog os ind akut. Shandie fik en sprøjte med antihistamin og en med prednisolon og jeg tilbød så selv at fjerne broddene når jeg kom hjem.

 

Det var rimelig nemt at fjerne de 6-8 stykker der sad på ører og i hovedet, men på resten af kroppen har jeg kun kunne fjerne en enkelt. Jeg VED de sidder der, for Shadie kigger meget der hvor det gør ondt (hvilket er næsten over det hele) og jeg har prøvet med en tættekam,.. det virker bare ikke.

 

Jeg har to spørgsmål.

 

1: Er der nogen der kunne tænke sig til en eller anden metode jeg kunne afprøve?.

 

2: Hvis jeg ikke får dem ud, mon så ikke de selv arbejder sig ud?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring og snak med dyrlægen om hvad du skal gøre.

Det havde nok været smartest, hvis dyrlægen havde fjernet dem.. For de skulle egentlig helst fjernes så hurtigt som muligt.

 

For en brod er sådan lavet, at den bliver ved med at pumpe gift ind i huden i et stykke tid efter at den er blevet revet ud af bien.....

---Jeg ved ikke, hvor længe en brod kan levere gift, men selve brodden gør jo også ondt. Og stikket gør ondt. Og giften gør ondt...

 

Fik Shandie noget smertestillende?

 

Jeg ville være mest bekymret for, om medicinens virkning ophører inden giften er kommet væk..

 

---Hm... men en barberskraber kan fjerne sækkene med resten af giften. Desværre vil den jo også fjerne hårene..

Spidsen af brodden er ikke farlig. Det er den lille giftsæk, du skal have væk.. Og en pincet vil let komme til at trykke mere gift ind i huden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ring og snak med dyrlægen om hvad du skal gøre.

Det havde nok været smartest, hvis dyrlægen havde fjernet dem.. Dor de skulle egentlig heslt fjernes så hurtigt som muligt.

 

For en brod er sådan lavet, at den bliver ved med at pumpe gift ind i huden i et stykke tid efter at den er blevet revet ud af bien.....

---Jeg ved ikke, hvor længe en brod kan levere gift, men selve brodden gør jo også ondt. Og stikket gør ondt. Og giften gør ondt...

 

Fik Shandie noget smertestillende?

 

Jeg ville være mest bekymret for, om medicinens virkning ophører inden giften er kommet væk..

 

---Hm... men en barberskraber kan fjerne sækkene med resten af giften. Desværre vil den jo også fjerne hårene..

Spidsen af brodden er ikke farlig. Det er den lille giftsæk, du skal have væk.. Og en pincet vil let komme til at trykke mere gift ind i huden..

Jeg bad også om smertestillende, men dyrlægen var mere bekymret for blodudtrængninger og hævelser at hun valgte at give antihistamin og prednisolon. Det sidste virker jo også lidt smertedæmpende.

 

Jeg ved godt at den lille pose bliver ved med at pumpe gift ud, men jeg tror nu ikke der kan være mere tilbage,.. det er over 2 timer siden det skete.

Link til indlæg
Del på andre sites

ahh ok, jeg misforstod hvad du havde skrevet, troede du godt kunne se dem (multitasker lige lidt for meget, åbenbart!). Men rigtig kedelig oplevelse ellers, håber Shandie snart er brodfri :bighug:

 

(ville have skrevet "fri for bivirkninger".... men er ikke lige sikker på at du er i humør til den slags platheder :genert:)

 

Jo, den var meget god. :lol: Humøret er meget bedre nu hvor jeg kan se at medicinen har virket og hendes temperatur er nede på 38,4, mod 39,2 da vi var hos dyrlægen. Hun er heller ikke hævet mere, hvilket egentlig er noget skidt, for så havde jeg kunne gå efter bulerne.

 

Nå, men jeg fik heller ikke skrevet det ordentligt i farten. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer selv ud, alternativt giver de bylder. Men vær sindssygt opmærksom på hende den næste uges tid. Mands kammerat blev også angrebet for nogle mdr. siden, og 5 dage senere fik han blodforgiftning og lå med drop direkte i håndleddet. Det er jo nemt nok at se på mennesker, men går ud fra at det på hunde kun viser sig som sløjhed og feber.

 

Gid bedring til den lille prut:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

De kommer selv ud, alternativt giver de bylder. Men vær sindssygt opmærksom på hende den næste uges tid. Mands kammerat blev også angrebet for nogle mdr. siden, og 5 dage senere fik han blodforgiftning og lå med drop direkte i håndleddet. Det er jo nemt nok at se på mennesker, men går ud fra at det på hunde kun viser sig som sløjhed og feber.

 

Gid bedring til den lille prut:ae:

 

Det var dog uhyggeligt, stakkels mand. Tak for advarslen.

 

Jeg har lige spurgt på Kbh`s Dyrehospital og de sagde det samme som dig, at de udstødes i en lille bums. Min dyrlæge ville se Shandie i morgen og så kan jeg jo spørge til hvordan jeg skal observere hende og hvor længe.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt at det allerede går bedre :5up:

 

Jeg sidder dog og undrer mig over din (eller min) dyrlæges reaktion, for det samme skete for Luna sidste år, der fandt de det ikke nødvendigt at kigge på hende, og de ville heller ikke udlevere antihestamin (og jeg måtte ikke give hende min egen)...

 

Måske havde min dyrlæge ret, det gik jo over på trods af Luna havde store buler alle vegne og virkelig havde det skidt, men jeg ville da langt hellere have haft at min dyrlæge havde reageret som din :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

God bedring til det lille pus:lun:

 

Puha, det var dog en grim oplevelse. Godt du var så hurtig til at komme afsted til dyrlægen. Rigtig god bedring til hende :ae:

Tak skal I have. Det var faktisk en lidt voldsom oplevelse, dels at opleve sin hund så bange at den forsøger løbe fra det, for så at give op og bare sætte sig langt inde i noget krat og hyle (til al held fulgtes jeg med en dame der kunne hente hende, jeg er jo på krykker i øjeblikket) men endnu værre var det at plukke de små skiderikker ud af ører og øjne og alle vegne. Blev også selv stukket på hænderne, men det mærkede jeg først da vi var helt nede ved bilen, så jeg har nok været lidt oppe at køre over det. :lol:

 

Hvordan går det med hende?

 

I går var hun meget stille og faktisk helt velopdragen. :lol: Hun studerede sin krop hele tiden og hendes ører var røde, 1 cm tykke og meget ømme. I dag hun faktisk sig selv, dog ryster hun sig på en underlig langsom måde, så ørerne er nok stadig lidt ømme.

 

Jeg tager hen til dyrlægen først på eftermiddagen (de opererer om formiddagen) og så håber jeg vi får at vide at hun ikke længere behøver holdes i ro.

 

God bedring med hende :ae: , det var da en dum og grim oplevelse, jeg er jo biavler, så jeg spekulerer lidt på, om det kan være det lune efterår, der er skyld i at bierne (må næsten have været jordbier?) var så aktive, for vores som jo er i stader, er allerede gået i hi :hmm:

 

Jeg er næsten helt sikker på at det må have været jordbier, selvom der står de sjældent bor i kolonier. De havde pels på og efterlod en brod og så kan det i hvert fald ikke være hvepse (hvilket havde været mere nærliggende).

 

I aftes ringede jeg rundt for at advare dem jeg kender, der går i geelskov, og det viste sig at flere hunde var blevet stukket i den senere tid, men hvor ejerne bare ikke lige havde set at det var bier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor er det godt at det allerede går bedre :5up:

 

Jeg sidder dog og undrer mig over din (eller min) dyrlæges reaktion, for det samme skete for Luna sidste år, der fandt de det ikke nødvendigt at kigge på hende, og de ville heller ikke udlevere antihestamin (og jeg måtte ikke give hende min egen)...

 

Måske havde min dyrlæge ret, det gik jo over på trods af Luna havde store buler alle vegne og virkelig havde det skidt, men jeg ville da langt hellere have haft at min dyrlæge havde reageret som din :genert:

 

Shandie havde en temperatur på 39, 2 og min dyrlæge fortalte mig at den kunne stige til omkring 40 i de tilfælde hvor hunde var blevet stukket af rigtig mange bier. Desuden ville hun ikke give smertestillende sammen med prednisolon, men at det var vigtigere at slå hævelsen ned i tilfælde af at Shandie var blevet stukket i munden eller halsen end om hunden havde ondt. Jeg ved det ikke,.. jeg synes ikke min dyrlæge overreagerede, hvilket vil sige at jeg synes din dyrlæge tog lidt for let på det. :vedikke: Men jeg er jo ikke dyrlæge, så det er svært at afgøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Shandie havde en temperatur på 39, 2 og min dyrlæge fortalte mig at den kunne stige til omkring 40 i de tilfælde hvor hunde var blevet stukket af rigtig mange bier. Desuden ville hun ikke give smertestillende sammen med prednisolon, men at det var vigtigere at slå hævelsen ned i tilfælde af at Shandie var blevet stukket i munden eller halsen end om hunden havde ondt. Jeg ved det ikke,.. jeg synes ikke min dyrlæge overreagerede, hvilket vil sige at jeg synes din dyrlæge tog lidt for let på det. :vedikke: Men jeg er jo ikke dyrlæge, så det er svært at afgøre.

 

Jeg tog ikke Luna's temperatur, og dyrlægens besked var, at hvis hun så ud få svært ved at trække vejret så skulle jeg ned til dem ellers ikke. Men det er jo svært at vide med en hund der hyperventilerer og er tydeligt smertepåvirket :vedikke:

 

 

Men hvis det sker en anden gang, hvilket det forhåbentlig aldrig gør, så vil jeg da efter din historie, insisterer på at de bare skal se på hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville da være ondt mod hunden ikke at give antihistamin og evt smertestlllende. Hvis reaktioner bliver voldsom uden kløestillende, så kan hunden jo i panik og smerte kradse og bide sin hud til blods.

For mig ville det have været en skrækkelig oplevelse og stakkels vovse, der ikke forstår, hvad der overgår den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak skal I have. Det var faktisk en lidt voldsom oplevelse, dels at opleve sin hund så bange at den forsøger løbe fra det, for så at give op og bare sætte sig langt inde i noget krat og hyle (til al held fulgtes jeg med en dame der kunne hente hende, jeg er jo på krykker i øjeblikket) men endnu værre var det at plukke de små skiderikker ud af ører og øjne og alle vegne. Blev også selv stukket på hænderne, men det mærkede jeg først da vi var helt nede ved bilen, så jeg har nok været lidt oppe at køre over det. :lol:

 

 

 

I går var hun meget stille og faktisk helt velopdragen. :lol: Hun studerede sin krop hele tiden og hendes ører var røde, 1 cm tykke og meget ømme. I dag hun faktisk sig selv, dog ryster hun sig på en underlig langsom måde, så ørerne er nok stadig lidt ømme.

 

Jeg tager hen til dyrlægen først på eftermiddagen (de opererer om formiddagen) og så håber jeg vi får at vide at hun ikke længere behøver holdes i ro.

 

 

 

Jeg er næsten helt sikker på at det må have været jordbier, selvom der står de sjældent bor i kolonier. De havde pels på og efterlod en brod og så kan det i hvert fald ikke være hvepse (hvilket havde været mere nærliggende).

 

I aftes ringede jeg rundt for at advare dem jeg kender, der går i geelskov, og det viste sig at flere hunde var blevet stukket i den senere tid, men hvor ejerne bare ikke lige havde set at det var bier.

 

Åh, stakkels, stakkels Shandie!!! Og stakkels dig at opleve det:( Puha, siden Lonny i sin tid skrev om den tur hvor Luna blev overfaldet, har det været min største frygt at det skulle ske. Jeg får helt ondt i maven af at tænke på det! Jeg ville simpelthen have været fuldstændig panisk og hysterisk:(

 

Men dejligt at det går bedre med hende:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tog ikke Luna's temperatur, og dyrlægens besked var, at hvis hun så ud få svært ved at trække vejret så skulle jeg ned til dem ellers ikke. Men det er jo svært at vide med en hund der hyperventilerer og er tydeligt smertepåvirket :vedikke:

 

 

Men hvis det sker en anden gang, hvilket det forhåbentlig aldrig gør, så vil jeg da efter din historie, insisterer på at de bare skal se på hende!

 

Hvis hun fik svært ved at trække vejret.... :shock: Jeg håber du bor lige ved siden af klinikken så, luftveje kan på mennesker i hvert fald lukke ret hurtigt ved en allergisk reaktion.

 

Jeg havde nu heller ikke selv tænkt tanken at tage temperaturen og tog den bare for at sikre mig at den ikke steg. Men der er åbenbart fare for en meget høj temperatur, hvilket jo ikke er helt ufarligt.

 

Det ville da være ondt mod hunden ikke at give antihistamin og evt smertestlllende. Hvis reaktioner bliver voldsom uden kløestillende, så kan hunden jo i panik og smerte kradse og bide sin hud til blods.

For mig ville det have været en skrækkelig oplevelse og stakkels vovse, der ikke forstår, hvad der overgår den.

 

Jeg brasede også bare ind og sagde at jeg ville have at Shandie skulle have noget smertestillende. Jeg vidste faktisk ikke at det kunne være så farligt som det åbenbart kan være, at dømme udfra hvordan min dyrlæge håndterede det,.. Jeg havde bare så forfærdeligt ondt af min lille hund, at jeg faktisk kom til at tude da vi var kommet ind i undersøgelsesrummet. :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, stakkels, stakkels Shandie!!! Og stakkels dig at opleve det:( Puha, siden Lonny i sin tid skrev om den tur hvor Luna blev overfaldet, har det været min største frygt at det skulle ske. Jeg får helt ondt i maven af at tænke på det! Jeg ville simpelthen have været fuldstændig panisk og hysterisk:(

 

Men dejligt at det går bedre med hende:bighug:

 

Det er vist gået min næse forbi at Luna også har prøvet det, ellers har jeg glemt at jeg har læst det. :oops:

 

Faktisk har jeg også dårlig samvittighed, for jeg kom jo til at råbe: kom så for fanden, i ren panik over at hun satte sig et sted hvor jeg ikke kunne komme hen. Så ud over at have ondt og være skræmt blev hun også skældt ud. Nå, shit happens og hun har sikkert tilgivet det nu. :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Puh det lyder godt nok også væmmeligt. Een bi kan man ligesom klare, men når de kommer i flok er det virkelig ikke sjovt. Vi fik sure hvepse i baggården tidligere i år da min mand kom til at ødelægge et bo, han var heldigvis hurtig til at få hunden ind (og ham selv), og fik kun et enkelt stik selv.

 

Håber Shandie kommer sig hurtigt :ae: Jeg var også taget direkte til en dyrlæge, jeg ved ikke hvor mange stik en hund/et menneske skal have før det bliver rigtig farligt, men det kan vel også være forskelligt, så hellere en regning for meget med sådan noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...