Hop til indhold

virkning af brug af gø hals bånd?


gina
 Share

Recommended Posts

god aften kloge hunde mennesker :vinken: Jeg bor i lejlighed med min hund , og er begyndt at gø så meget at jeg er bange for jeg snart får en klage. han gø,er af de mindeste lyde osv og prøver at få ham afledt og siger nej osv og roser når han ikke gø er. og intet virker . men er desperat for her og nu at få stoppet ham i at gø. for min sure under bo sag for nogle dage siden at det måtte ikke fortsætte så ville de klage.så tænker óm at nogen her eller i kender har go erfaring med gø hals bånd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg ikke du skal regne med at få den helt store respons på herinde - af den slags som du håber på. Langt størsten delen af medlemmerne herinde går ind for positive metoder og ville aldrig bruge den slags metoder. Jeg kunne heller aldrig drømme om det.

 

Sørg for at køre din hund godt træt, fysisk såvel som mentalt. Indlær ham et nej han forstår. Og afled ham efterfølgende, og ros ros og ros når han fjerner fokus fra det han gøer af, og over til dig. Det kræver benhårdt arbejde, især de små hunde kan være nogle banditter til at gø og svære at vænne af med, hvis man ikke er helt konsekvent lige fra start af

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så én af dem der faktisk HAR brugt et anti-gø-halsbånd... Og er enig med de andre, det er ren symptombehandling, og hunden lærer ikke en døjt af det! Desuden risikerer man at komme til at straffe hunden i en helt forkert situation, og faktisk gøre det hele endnu værre. Det er i nogle meget få situationer, og med nogle helt specielle hunde, man evt. kan få succes med at bryde et indgroet mønster vha. halsbåndet, så jeg vil absolut ikke anbefale det! Det eneste der hjælper er at træne, træne og atter træne.

Link til indlæg
Del på andre sites

har lukket dør i stuen , så det ikke fra opgangen han høre lyde. det er fra gaden selvom min vinduer er lukket. og ovre boerne. han ka godt gø lidt når alene hjemme. men kun i starten. men han er kun alene højst en halv time af gangen. sjældent .for min mor arbejder ikke og passer ham når går på arbejde . han har først begyndt at gø "for meget" i lidt ovre en uge. og ved godt hvad et nej er , men det som om han ikke ka stoppe sig selv når først er begyndt. og troede hellere ikke jeg ville ovre veje et gø hals bånd nogen sinde, men er også kun fordi jeg er bange for den klage , og at min underbo er i bestyrelsen , så ka få mig meget hurtigt ud vis hun vil. så Sitto derfor ovre vejer jeg det. fordi jeg ikke har tid til den tålmodighed , du snakker om. så ender jeg måske på gaden :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

har lukket dør i stuen , så det ikke fra opgangen han høre lyde. det er fra gaden selvom min vinduer er lukket. og ovre boerne. han ka godt gø lidt når alene hjemme. men kun i starten. men han er kun alene højst en halv time af gangen. sjældent .for min mor arbejder ikke og passer ham når går på arbejde . han har først begyndt at gø "for meget" i lidt ovre en uge. og ved godt hvad et nej er , men det som om han ikke ka stoppe sig selv når først er begyndt. og troede hellere ikke jeg ville ovre veje et gø hals bånd nogen sinde, men er også kun fordi jeg er bange for den klage , og at min underbo er i bestyrelsen , så ka få mig meget hurtigt ud vis hun vil. så Sitto derfor ovre vejer jeg det. fordi jeg ikke har tid til den tålmodighed , du snakker om. så ender jeg måske på gaden :???:

men du var vel klar over inden du anskaffede dig en hund af de racer du har gjort, at du nok skulle bruge en del tid på at lære at gøen ikke er ok? Og hvis ikke du har tiden/tålmodigheden til det, så var det nok ikke en gøende race du skulle have haft anskaffet dig... :/

Link til indlæg
Del på andre sites

har lukket dør i stuen , så det ikke fra opgangen han høre lyde. det er fra gaden selvom min vinduer er lukket. og ovre boerne. han ka godt gø lidt når alene hjemme. men kun i starten. men han er kun alene højst en halv time af gangen. sjældent .for min mor arbejder ikke og passer ham når går på arbejde . han har først begyndt at gø "for meget" i lidt ovre en uge. og ved godt hvad et nej er , men det som om han ikke ka stoppe sig selv når først er begyndt. og troede hellere ikke jeg ville ovre veje et gø hals bånd nogen sinde, men er også kun fordi jeg er bange for den klage , og at min underbo er i bestyrelsen , så ka få mig meget hurtigt ud vis hun vil. så Sitto derfor ovre vejer jeg det. fordi jeg ikke har tid til den tålmodighed , du snakker om. så ender jeg måske på gaden :???:

 

Nu nåede du at svare.

 

Jeg ville gå tilbage og træne nej-øvelsen fra start. Kender du den? Ellers kan jeg forklare den i morgen når jeg er på fra pc'en - hvis ikke en anden kommer mig i forkøbet:-)

 

Når nej'et er genopfrisket (det tager en dag eller to), ville jeg stille og roligt og meget bestemt sige nej, løfte ham op og fjerne ham. Hvis du har et transportbur, kan du sætte ham derind. Så snart han er stille, rooooos og lad ham komme tilbage.

 

Hvis du bruger transportbur, må det ikke være en decideret straf. Han skal ikke se det som noget slemt at komme i buret, men bare som at "komme ind på sit værelse".

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det mest er når du er hjemme, så ville jeg mener du ret hurtigt kan få has på det så dine naboer ikke bliver generet

Jeg ville nok gå efter at0 lære ham stille og ro i stedet for nej

Simpelthen fylde lommerne med guf og hver gang han hører en lyd og siger vov, så siger du roligt stille og stopper en guf i hovedet på ham. Mere guf for fortsat at være stille og følge dig hen på sin plads. Lave lidt øvelser mens lyden varer så han ikke begynder igen

Når han begynder at forstå det vil han stopper på det første stille og kigge efter guf og så former du det stille og roligt til at han slet ikke siger noget, men måske bare ser på dig ved ekstra høje lyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når det mest er når du er hjemme, så ville jeg mener du ret hurtigt kan få has på det så dine naboer ikke bliver generet

Jeg ville nok gå efter at0 lære ham stille og ro i stedet for nej

Simpelthen fylde lommerne med guf og hver gang han hører en lyd og siger vov, så siger du roligt stille og stopper en guf i hovedet på ham. Mere guf for fortsat at være stille og følge dig hen på sin plads. Lave lidt øvelser mens lyden varer så han ikke begynder igen

Når han begynder at forstå det vil han stopper på det første stille og kigge efter guf og så former du det stille og roligt til at han slet ikke siger noget, men måske bare ser på dig ved ekstra høje lyde.

Jeg ville gøre ca. sådan her :mrgreen:

 

Og så ville jeg nok arrangere noget pasning til ham hos din mor, mens du ikke er hjemme, så han ikke generer naboerne på det tidspunkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

måtte desværre log ud , da fik uventet besøg . tak for alle jeres svar. det også som óm at alt han har lært, er glemt igen eller ikke vil høre efter, og tror det hans alder og homonerne. ind til for en 14 dage siden kom han når jeg kaldte på ham, men nu det kun når det passer ham selvom jeg har rost hver gang han kom og med lækre guffer . har aldrig stoppet med det. Men nej øvelsen har jeg ikke fuldt op på , og det er en fejl. Anne ville være taknemmelig vis du ville skrive din måde og træne det på :rolleyes: Og sitto mit valg af race og at det ligger mere til den at gø det sandt . men samtidig er der mange hunde der gø er uhæmmet og er et problem for ejer, trods der ikke står i bøgerne at netop den race har lettere til for meget gø en. men håbet jeg kunne træne det så ikke blev et problem med at jeg bor i lejlighed . men jeg har fejlet og det ikke nemt for mig at indrømme. men burde have vist bedre :cry: vil i en fart finde et sted og starte til træning. og øve nej øvelsen igen. og håbe det når at virke inden jeg står på gaden:hundentraekker:simba er som det barn jeg ikke fik, og ville hente ham i en brændende bygning . og kommer altid i 1 række . kender nogen at ens kærlighed man føler for sin hund ka virke skræmmende og ikke alle forstår det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gina, vi træner nej-øvelsen sådan her:

 

Du lægger en virkelig lækker godbid (pølse, lun frikadelle eller lign.) på gulvet. Du tager Simba i snor, går forbi godbidden og sørger for at han lige præcis IKKE kan nå godbidden (husk at alle hunde bliver 20 cm længere når de strækker sig efter noget lækkert). Når han har fokus på godbidden og strækker sig for at tage den, siger du meget bestemt "NEJ" (ikke surt, ikke råbe, bare roligt og bestemt). I det splitsekund han flytter fokus væk fra godbidden på gulvet, får han masser af ros og en lækker, lækker godbid af dig. Du må gerne "holde fest" med ham som ros, altså hvor du roser overdrevet med meget høj og glad stemmeføring, hopper lidt rundt med ham osv.

 

Øvelsen kan sagtens laves derhjemme hver dag, og du kan lave flere gentagelser. I starten kan det godt være at han skal bruge lang tid før han flytter fokus væk, men du for må alt i verden ikke rykke i snoren eller lignende. Bare hold ham i stram line, så han præcis IKKE kan nå.

 

På et tidspunkt kan du også risikere at han slet ikke vil kigge på eller i nærheden af godbidden. Så er det fordi han har lært at han alligevel får et nej. Så må du prøve at skifte godbidden ud med noget andet lækkert, og se om det kan interessere ham. Hvis ikke, er det nok fordi han har fanget øvelsen ret godt:-)

 

Husk at han ALDRIG må få netop den godbid der ligger på gulvet (ikke mens i træner). Du må gerne gemme den og give ham den om aftenen, eller på et tidspunkt hvor i ikke lige har trænet øvelsen.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har brugt den omvendte metode af nej - om man så må sige - vi har belønnet stilhed, istedetfor at sige nej når de gør. Det eneste jeg ikke kan få has på er vufferiet når posten kommer... De kan simpelthen ikke ha det nård en fremmede mand roder med vores dør...

 

din hund er blandet af ekstremt gøende racer, så gø træning vil være et gennemgående tema hele hans liv. Lige nu har hanr amt en alder, som ofte gør ham ekstra lydfølsom, så der skal arbejdes endnu hårdee for at trænge igennem

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være jeg ikke kan se det, men svarede du på om der var lyd på hjemme hos dig, altså musik eller tv...

Jeg har en meget lydfølsom hund, der på trods af forståelse af nej og ordentlig alene hjemme træning gøede hele tiden fordi hun var usikker på lyde.

Jeg har tv'et tændt når jeg er væk i længere perioder og det virker perfekt her.

Link til indlæg
Del på andre sites

giver mening Anne ;-) Og tak . vil træne det hver dag. hej nickia :-D Ja mit fjernsyn køre faktisk hele tiden :cool: Også når ikke er hjemme på et mellem niveu. han er meget lidt alene hjemme. da min mor passer ham.hun vil også hjælpe med at træne nej metoden. så meget hun nu ka . da hun nogen dage er skidt grundet smerter. derfor hun er på pension .simba ka mærke de dage hun er skidt , og putter mere ved hende. og slikker hende på benet der hvor hun har ondt er så sødt .

Amocca du har så ret , at der skal altid arbejdes på gøen . og håber bare jeg ka få det en tand mere ned end det er nu. for ellers ryger jeg ud af min lejlighed .

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du set mit svar Gina?

 

Jeg har nemlig ikke erfaring, fra hverken min eller andres hunde om at man kan stoppe gøen bare fordi hunden ved hvad nej betyder. Det er jo følelser til har med at gøre og man kan altså ikke slukke for en følelse ved bare at sige hunden skal holde op. Jo, hos hunde som ikke er særligt motiverede for det, men ellers skal der som regel andre tiltag til.

 

Og når du er hjemme med ham, så kan du større gøen lynhurtigt ved at være på hele tiden. Så tager det tid at få det til at holde, men den tid har du jo så heldigvis.

Link til indlæg
Del på andre sites

hej lucky Luna ja har jeg ;-) En fejl jeg ikke har fået svaret dig på det :stupid: For har tænkt det lød som noget der skulle prøves , og at jeg ville træne begge dele , med mellem rum selvfølgelig så det ikke bliver for meget indlæring på en gang . er det noget du tror jeg ka gøre?

Link til indlæg
Del på andre sites

, og at min underbo er i bestyrelsen , så ka få mig meget hurtigt ud vis hun vil. så Sitto derfor ovre vejer jeg det. fordi jeg ikke har tid til den tålmodighed , du snakker om. så ender jeg måske på gaden :???:

 

Nu ved jeg jo ikke helt hvilken slags lejlighed du bor i, men som udgangspunkt, så er man, som lejer ganske godt beskyttet.

Ved beboerklager (uanset om det kommer fra et bestyrelsesmedlem) plejer det, at fungere sådan, at hvis en beboer klager over en anden beboer, så sendes der et brev til den påklagede, med oplysning om, at der er klaget, og hvis problemet ikke ophører, så vil det i sidste ende kunne ende med en opsigelse (hedder muligvis noget andet, rent juridisk).

 

Og der skal mere end én eller 2 klager til, at få en beboer smidt ud af sin lejlighed.

 

Jeg ved ikke hvor gammel din hund er, men jeg kan fortælle dig, at jeg har en dværgpinscher, som snart bliver 11 mdr., og hun gø'r rigtig meget i øjeblikket.

Nogle gange er det p.g.a. noget hun kan se eller høre, andre gange er det fordi hun vil opnå et eller andet.

Og det er blevet værre her på det sidste, hvor hun, p.g.a. et forstrakt bagben ikke må løbe så stærkt.

 

Så lad din hund komme ud og snuse og hilse på andre hunde, og hvad du ellers kan finde på, så den bliver træt.

 

Når min hund gø'r, så kigger jeg på hende, og siger stille og roligt, men meget bestemt "nej", og det bliver jeg ved med, hver eneste gang.

I starten sagde jeg "nej" 10-15 gange før hun gav op, nu er jeg nede på 5-7 gange.;-)

 

Og så roser jeg hende selvfølgelig når hun er rolig og ikke gø'r.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...